Topikki Juken ihmehärveleille

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja crane
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Miksi 16 km..eihän kone siellä vielä liiku kovaa ?

160 000 jalkaa on 50 kilometriä.

Ymmärsin että 16km ja Mach 1.8 on raja minne asti päästään potkureilla. Korjaa toki jos on väärässä. Miten korkealle potkureilla pääsee ja miten lujaa silloin mennään? Ja puhe SINUN Äitikotkasta, ei pitkällistä wikipedialinkkilitaniaa muista koneista, kiitos.
 
Nyt minä taas varmaan jonkun mielestä vittuilen, mutta eikö tuo ohentunut ilma vaikuta myös noihin potkureihinkin? Ohentunut väliaine pienentää tehoa - jääkö homma tämänkin takia haaveeksi?
 
Nyt minä taas varmaan jonkun mielestä vittuilen, mutta eikö tuo ohentunut ilma vaikuta myös noihin potkureihinkin? Ohentunut väliaine pienentää tehoa - jääkö homma tämänkin takia haaveeksi?


Katsotaan nyt ensin saako selvää mihin nopeuteen niillä potkureilla pitäisi ylipäätään päästä ja millä kierrosluvulla. Kuvan perusteella lähes 8 metriset. Kiinnostaa onko jollain realistisella materiaalilla mahdollisuuksia kestää kuormitusta vai mennäänkö ACME hiilinanoputkiosastolle potkuriostoksille...
 
Tässä vertailun vuoksi tunnetun HELIOKSEN nopeus/korkeus käyrä kahden tunnetun pisteen kautta.

Solar_Eagle_Helios_comp2014_80.webp

Lähdetty siitä että lennetään koko ajan edullisella nostovoimakertoimella alle 1.2 arvolla.

Aiemmin laskin, että 40 kilsassa Cl oli 1.03 kun nopeus oli 290 m/s.
 
Viimeksi muokattu:
Ymmärsin että 16km ja Mach 1.8 on raja minne asti päästään potkureilla. Korjaa toki jos on väärässä. Miten korkealle potkureilla pääsee ja miten lujaa silloin mennään? Ja puhe SINUN Äitikotkasta, ei pitkällistä wikipedialinkkilitaniaa muista koneista, kiitos.

Potkureilla päästään ainakin 40 kilometriin.
 
Potkuri pyörii 40 kilometrissä noin 764 kierrosta minuutissa kun lavat lähellä äänennopeutta.
 
Justhan mä laskin sen 290 m/s. Potkurit saat 2piiär kautta yleensä kiertää kehällä juuri alle äänenopeuden huiskan kärki.


Cl 1.5 L/Dmin 144

Ovatko nämä realistisia lähestyttäessä transsoonista aluetta? Jälkimmäinen ainakin tuntuu vetelevän ihan omissa sfääreissään.
 
Nyt minä taas varmaan jonkun mielestä vittuilen, mutta eikö tuo ohentunut ilma vaikuta myös noihin potkureihinkin? Ohentunut väliaine pienentää tehoa - jääkö homma tämänkin takia haaveeksi?


Polttomoottorilla kyllä, muttei sähkömoottorilla..lavat ovat syystä suuret !
 
Polttomoottorilla kyllä, muttei sähkömoottorilla..lavat ovat syystä suuret !

Kyllä ne lavat edelleen "purevat" ilmaan riippumatta siitä, pyörittääkö niitä mäntämoottori, turbiini vai sähkömoottori. Ohuemmassa ilmassa myös lapojen työntö on pienempi ja sekä pyörimisnopeuden että lapojen koon kasvattamisessa on omat haasteensa. Oletko esimerkiksi laskenut, että riittääkö sähkömoottorin vääntömomentti kahdeksanmetristen lapojen pyörittämiseen halutulla nopeudella ja halutuissa olosuhteissa? P = 2 * pi * Q * n, lapoihin kohdistuu jonkinlainen jakautunut vastus ja pyörimisnopeuden muutokset menevät inertian kautta.
 
Sä laskit väärin..se on 1.03 kuten kerroin. Älä enää kommentoi tähän ketjuun kiitos.

Tässä laskelma, sano missä kohtaa meni väärin. Ei voi lopettaa ellei laskut ole oikein, muuten tulee ahdistus ja jää oppimiskokemus sivu suun!
 

Liitteet

  • ÄitiKotkaLiitelee.webp
    ÄitiKotkaLiitelee.webp
    30.8 KB · Luettu: 8
Mikä on muuten todellisten potkurien hyötysuhde tällaisissa nopeuksissa? Ts. paljonko akselitehosta muuttuu työntövoimaksi.
 
Tässä laskelma, sano missä kohtaa meni väärin. Ei voi lopettaa ellei laskut ole oikein, muuten tulee ahdistus ja jää oppimiskokemus sivu suun!

Se ei anna lift equationin kanssa yhtenevää tulosta. Siinä olet oikessa että tuo mun käyrä yllä on väärin päin kupera.
 
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Back
Top