Topikki Juken ihmehärveleille

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja crane
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
X-15 siipikuormitus oli 829 kg/m2 ja tällä mun Eaglella about 25 kg /m2 se tekee muuten 33 kertaa eli jos oikein yksinkertaistaa niin koneen pitäisi lentää siellä missä ilma on vielä 33 kertaa ohuempaa. Joka ei ole juuri kovin paljon 110 km ylempänä. Toisaalta kun X-15 lensi nopeimpaa niin silloin korkeutta oli noin 101 000 jalkaa eli 30 km..jossa kone ilmeisesti kykeni vaakalentoon.

Se 33 kertaa tosiaan tulee vastaan jo alle 40 kilometrissa jos vaakalentokorkeus laki on 30 kilsaa X-15:lle.
 
Viimeksi muokattu:
Ootko Juke koskaan ihmetellyt miksi Karmanin raja on 100km ja miksi sitä kutsutaan Karmanin rajaksi?

Veikkonen nimeltä Theodore Karman laski 50-luvulla että yli 100km korkeudessa lentokoneen pitäisi mennä lujempaa kuin ympyrämuotoisen kiertoradan nopeus kyseisellä korkeudella jotka noste riittäisi kannattelemaan konetta. Laskelma tietysti perustui 50-luvun tietämykseen aerodynamiikasta että notta jos on tullut uusia mullistavia siipivirityksiä jotka mahdollistavat hitaamman lentämisen korkeammalla kuin 100km niin siitä vain yrittämään.

Olisihan se hienoa jos saataisiin uusi suomalaisperäinen aerospace-termi.

Juke line, 110km!
 
Mikset muuten rakenna tuota Hippiäistä, oikeasti? Näyttää äkkiseltään ihan toimivalta pikkulekolta, tuon väkertäisit itse autotallissa. Ei voi paljoa maksaa. Hobbykingistä nyt tilaat sen moottorin. Kerran joku jamppa teki lentokoneen apulantasäkeistäkin niin kyllä tuon on toimittava. (Päätalo taisi viime kesänä taas saada uuden Tiiran valmiiksi...)
 
Ootko Juke koskaan ihmetellyt miksi Karmanin raja on 100km ja miksi sitä kutsutaan Karmanin rajaksi?

Veikkonen nimeltä Theodore Karman laski 50-luvulla että yli 100km korkeudessa lentokoneen pitäisi mennä lujempaa kuin ympyrämuotoisen kiertoradan nopeus kyseisellä korkeudella jotka noste riittäisi kannattelemaan konetta. Laskelma tietysti perustui 50-luvun tietämykseen aerodynamiikasta että notta jos on tullut uusia mullistavia siipivirityksiä jotka mahdollistavat hitaamman lentämisen korkeammalla kuin 100km niin siitä vain yrittämään.

Olisihan se hienoa jos saataisiin uusi suomalaisperäinen aerospace-termi.

Juke line, 110km!


Sen takia että sukkulapilotit kertoivat ohjainten vastaavan jo 120 km korkeudessa nopeudella 28 000 km/t eli jos silpaset 40 000 km/t niin varmaan saat nostetta..tosin olet saman tien ulkoavaruudessa.
 
Mikset muuten rakenna tuota Hippiäistä, oikeasti? Näyttää äkkiseltään ihan toimivalta pikkulekolta, tuon väkertäisit itse autotallissa. Ei voi paljoa maksaa. Hobbykingistä nyt tilaat sen moottorin. Kerran joku jamppa teki lentokoneen apulantasäkeistäkin niin kyllä tuon on toimittava. (Päätalo taisi viime kesänä taas saada uuden Tiiran valmiiksi...)


Se on työn alla...hitaasti etenee hän...ahahahaah...APUVA !

Ai niin joo...Päätalo jälleen juovuspäissään lenteli uudella Tiiralla...confirmed.


Hobbykingistä sen moottori onkin...430 usd.
 
Se on työn alla...hitaasti etenee hän...ahahahaah...APUVA !

Ai niin joo...Päätalo jälleen juovuspäissään lenteli uudella Tiiralla...confirmed.


Hobbykingistä sen moottori onkin...430 usd.

En muista uutisissa maininta alkoholin osuudesta asiaan, onko sisäpiirin tietoa? Nostan hattua kaverin innolle ja sitkeydelle nousta ilmaan. Muistaisi vaan lennellä matalalla.

Ootko jo tilannu ESCin ja akut? Mitä makso?
 
En muista uutisissa maininta alkoholin osuudesta asiaan, onko sisäpiirin tietoa? Nostan hattua kaverin innolle ja sitkeydelle nousta ilmaan. Muistaisi vaan lennellä matalalla.

Ootko jo tilannu ESCin ja akut? Mitä makso?

Mallia varten on kaikki ei 1:1 varten.

Mikä muuten on suomalainen astronautti ?

Olisko sisunautti hyvä ?

space_ships50_ACB_sisunautti.webp

Eli kiskoilla saavutetaan alkunopeus jolloin scramjet voidaan käynnistää ja ilmakehän loppupäässä 2 x SSME ja irrotus tuolla 120 km korkeudessa.
 
Tässä muuten Mauri Pekkariselle ja muutamille valtiovallan edustajille ideaa vähäpäästöiselle kulkuneuvolle n. 16 000 km/t liikkuva 206 paikkainen matkustajakone jolla pääsee aidosti avaruuteen kuvaamaan pientä pyöreää sinistä planeettaamme avaruudesta käsin. Samalla kun Pariisi-Perth taittuu puolessatoistatunnissa voi siis ottaa ainutkertaisia selfieitä itsestään ja tai kavereistaan avaruudessa. Lippujen hinnat alkaen 50 000 euroa per henkilö.

206_seater_scramjet_rocket_passenger_aircraft_80.webp

208 uutta sisunauttia per lento !
 
Viimeksi muokattu:
Yritätkö sanoa, että tämä supernopea matkustajakone on huono idea ?

Aikoinaan MyOrigon MyDevicen keksijätiimille naurettiin samalla tavalla kuin sinä nyt mulle.

https://www.facebook.com/ScramspaceOne?fref=ts

1920px-X-43A_%28Hyper_-_X%29_Mach_7_computational_fluid_dynamic_%28CFD%29.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tuotanoinniin kun ei noi scramjetit oikein ees käynnisty alle 4 machissa ja ovat vielä totaalisen r&d asteella. Se tiedetään aika varmasti että niiden T/W on kehno, ollaan yhdessä numerossa.
 
Tuotanoinniin kun ei noi scramjetit oikein ees käynnisty alle 4 machissa ja ovat vielä totaalisen r&d asteella. Se tiedetään aika varmasti että niiden T/W on kehno, ollaan yhdessä numerossa.

No sitten täytynee käyttää rakettia hetken launchin jälkeen eikös niin ? Ja lopuksi jotta päästään avaruudesta kentälle ja avaruuteen ylipäätään. Ilmaa hengittävä moottori on aina rakettia taloudellisempi kun siihen on mahdollisuus.

http://en.wikipedia.org/wiki/Scramjet
 
Ilmaa hengittävä moottori on aina rakettia taloudellisempi kun siihen on mahdollisuus.

Niinhän sitä äkkiseltään luulis mutta sitten kun alkaa miettimään millaista ryttyytystä sen lopun aluksen pitää kestää niin asia ei ole enää niin yksinkertaista. Ei se scramjet toimi jos ilma ei ole tarpeeksi paksua mutta kuitenkin on mentävä jo aika hemmetin lujaa joten tuppaa koko aluksen nahka kuumenemaan aikalailla. Ei rakennu styrsasta ja vanerista tämä ainakaan. Eikä komposiitistakaan. Fylliä ja lämpösuojaa tarvitset aikalailla.

Toinen asia on miten mielekäs 30000km matkaetäisyys on suborbitaalissa point2point matkailussa. 20000km riittää yltämiseksi minne vain ;)

Toisaalta vauhti ja korkeus ei riitä juuri minnekään ballistista rataa pitkin, aluksen pitäisi lentää tahi pomppia Silbervogelin tapaan. Skylonin jampoilta kyselemään kevyitä lämpökilpiä.
 
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Back
Top