Topikki Juken ihmehärveleille

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja crane
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Niin, jos Saturn V:llä olisi ollut siivet sen gravitaatiohävikki olisi voinut olla vähemän mutta ilmanvastushävikki puolestaan paljon enemmän.

edit: sen oleman ilmanvastushävikki ei ole mikään yllätys kun miettii että se on massiivisin raketti mitä on ollut ja T/W varsin pieni ts. alkukiihdytys ilmakehän läpi on verkkaista. Kuutio-neliö laki suosii suuria massiivisia raketteja ilmanvastusasiassa.
 
Siis tokihan kone voi painaa vaikka 300 000 kg jos dv ei riitä jolloin tyhjäpaino on minimissään 65-70 000 kg jolloin löpöä olisi 230 tonnia..se mahtuu hyvin sinne. Tämä olisi 1/4,5 tyhjäpaino ja maksipainon suhde..se on tehty ennenkin.

Yritän haarukoida mikä on se rakettitehon tarve.
 
Jep laskin nyt että kone lentää Mach 8 nopeudella 80 kilsaan nostovoimakertoimella 1...ja saa silloin painaa 268 000 kg ja laite pysyy edelleen ilmassa..jospa sä lasket tästä ( älä unohda Oberthia ) kun 210 tonnia löpöä poltettu mikä on tarve rakettikaavalla eteenpäin LEO:lle 220 km ja nopeuteen 28 000 km/h.

Ok unohdin tämän.....http://en.wikipedia.org/wiki/Centripetal_force

Kohta lasken mikä se on Mach 8 nopeudessa.

------

Okei se oli 23 000 kg....eli laite saa painaa 80 kilsassa 301 000 kg....eli löpöä voi olla silloin 240 000 kg.

Alkaako olla jo LEO:lla ?
 
Jep laskin nyt että kone lentää Mach 8 nopeudella 80 kilsaan nostovoimakertoimella 1...ja saa silloin painaa 268 000 kg ja laite pysyy edelleen ilmassa..jospa sä lasket tästä ( älä unohda Oberthia ) kun 210 tonnia löpöä poltettu mikä on tarve rakettikaavalla eteenpäin LEO:lle 220 km ja nopeuteen 28 000 km/h.

Ok unohdin tämän.....http://en.wikipedia.org/wiki/Centripetal_force

Kohta lasken mikä se on Mach 8 nopeudessa.

------

Okei se oli 23 000 kg....eli laite saa painaa 80 kilsassa 301 000 kg....eli löpöä voi olla silloin 240 000 kg.

Alkaako olla jo LEO:lla ?


Sun taskulaskin tarvitsee lisää D3 vitamiinia.
 

Liitteet

  • ÄitiKotkaLiitelee2.webp
    ÄitiKotkaLiitelee2.webp
    29.7 KB · Luettu: 2
Eli mikä oli se delta v jonka sait kun löpöä 240 tonnia ja koneen tyhjämassa 60 000 kg ?

Kyllä tuolla delta-v:tä saa aikaiseksi hieman yli 7km/s mutta miten hiot ÄitiKotkasta yhtäkkiä 40% tyhjäpainosta pois samalla kun polttoainemassa kasvaa melkein viisinkertaiseksi? Jääkö hedelmätarha pois? Vauhdikasta suunnittelua.

Olennaisempaa ovat nuo aerodynaamiset numerot, noilla se ei lennä kuin satukirjoissa.
 
Kyllä tuolla delta-v:tä saa aikaiseksi hieman yli 7km/s mutta miten hiot ÄitiKotkasta yhtäkkiä 40% tyhjäpainosta pois samalla kun polttoainemassa kasvaa melkein viisinkertaiseksi? Jääkö hedelmätarha pois? Vauhdikasta suunnittelua.

Olennaisempaa ovat nuo aerodynaamiset numerot, noilla se ei lennä kuin satukirjoissa.

7 km/s vaan ....mä sain 69 km/s; http://www.strout.net/info/science/delta-v/ kun isp on 4400 m/s http://en.wikipedia.org/wiki/Specific_impulse ( joka on normaaliarvo )

Niin mä sanoin, että tyhjäpainon ja maksimipainon suhde voi olla 1/4,5 eli tässä ollaan hyvässä keskiarvossa.

Etkö halua antaa tunnustusta työlleni ? Siitäkö on kysymys..menee kasvot jos tunnustaa, että olen oikeassa ?

Laskin aika monta kertaa asiat ja Cl on 1 ! Joka on täysin normaali arvo.

Mach 8 on muuten 8400 km/t korkealla.

SE-delta-V.webp
 
Viimeksi muokattu:
Sori...sekotin ISP:n ja exhaust velocityn......eli 7.044 km/s on delta v...ollaan samaa mieltä siis.

SE-delta-V_A.webp

Ei jää paljosta kiinni...joku tässä ei vielä mene oikein...luulen sen Oberth efektin puuttumisen haittaavan tulosta.

Meillä on nyt vasta 9.344 km/s nopeus se ei ole aivan vielä escape velocity.
 
Niih. Ei ollu metsässä kuin noin kymmenkertaisesti ja silti hälytyskellot eivät soineet välittömästi?
 
Niih. Ei ollu metsässä kuin noin kymmenkertaisesti ja silti hälytyskellot eivät soineet välittömästi?


Joo hieman kellot soivat...niin kuin huomasit ja siksi korjasin.

http://en.wikipedia.org/wiki/Low_Earth_orbit

Menee LEOlle niin että heilahtaa ( 7.4 km/s riittää ) ...vähempikin riittää.

Nyt voidaan alkaa vähentämään sitä polttoainetta ja aurinkoenergialla lentämisen osuutta nopeuksilla joilla potkuri voi vaurioitua.

HER WE COME EUROPA !

200 000 kg riittää massaksi jolloin päästään ylempänä käyttämään rakettia noin 85 kilometrissä.

SE-delta-V_A1.webp

Tyhjän ja lastatun suhde on enää 1/3..joka on miltei normaali.
 
Viimeksi muokattu:
On vielä se L/D ja nostekerroin ihan metsässä.

Hälytyskellon pitää soida hyvin äänekkäästi jos kemiallisen moottorin nopeudeksi saa 69km/s. Laskinpa huvikseni mitä lähtöpaino pitäisi olla jos loppupaino 60 tonnia.

Vaatimattomat 388 miljoonaa tonnia. Se logaritmi on kelju.

Terveisiä saunasta. Nyt meinasin yrittää kääräistä kaalikääryleitä. Ohjetta kuuklailemaan.
 
On vielä se L/D ja nostekerroin ihan metsässä.

Hälytyskellon pitää soida hyvin äänekkäästi jos kemiallisen moottorin nopeudeksi saa 69km/s. Laskinpa huvikseni mitä lähtöpaino pitäisi olla jos loppupaino 60 tonnia.

Vaatimattomat 388 miljoonaa tonnia. Se logaritmi on kelju.

Terveisiä saunasta. Nyt meinasin yrittää kääräistä kaalikääryleitä. Ohjetta kuuklailemaan.

L/D 120 on ihan jees..ei siitä parempaa tarvi..avaruudessa sillä ei ole mitään merkitystä enää.

Se on uskomatonta..tämä on eka kerta kun numeerisesti voin todeta että tämä himmeli tosiaan pääsee LEOlle...vuosi sitten tajusin ekan aurinkokotkan version kanssa, että se olisi mahdollista...siis tuntuma oli jo silloin se.

Toki tässä vaiheessa olisi hyvä kaikki lämpötilat ja muut tsekata...mitä näyttää lämmöt 85 kilsassa Mach 8 nopeudessa ?

Sullahan oli joku tuntuma tästä finnNSF ? Oliko jopa taulukko ?

Mun matematiikan ainoa kompastuskivi on aina ollut lähes käsittämätön huolimattomuus...ei niinkään se ettenkö ymmärrä tolkuttoman vaikeita matemaattisia asioita..onko se ADHD vai DHL en muista.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa L/D-jutussa kyllä näkyy selkeästi Juken alainen ase, lineaarinen ekstrapolaatio ja hankalien fysikaalisten kysymysten sivuuttaminen.
 
Tuossa L/D-jutussa kyllä näkyy selkeästi Juken alainen ase, lineaarinen ekstrapolaatio ja hankalien fysikaalisten kysymysten sivuuttaminen.

En ole sivuuttanut sitä vaan tehnyt ankarasti töitä 1998 lähtien..neuvotellut useiden aerodynamiikan huippuosaajien kanssa jotka ovat jo kuolleet ( vanhuuteen ), Bill Husa, Martin Hollmann jne.

Tässä on ensimmäistä kertaa samassa koneessa ainakin 4 täysin lähes aiemmin tuntematonta uutta aerodynaamista featurea täysin implementoituna paremman tehokkuuden aikaansaamiseksi.

Historista löytyy myös unohtuneita lentokone suunnittelun suuruuksia joiden elämäntyö on saanut uuden päivänvalon tässä kuten;

Edson Fessenden Gallaudet, Charles.H.Zimmermann ja Vincent Burnelli sekä Sigfried Gunther.

SOLAR_EAGLE-engines_props3_75.webp

Sinähän TUPS luonnollisesti tunnet erinomaisesti nämä herrat ( 6 kpl ) ja heidän kontribuutionsa ilmailulle ?

Toki myös originaalia pioneerihenkeä Orville ja Wilbur Wright sekä kaikkien inspiroittajaa ja Vogelflug als Grundlage der Fliegekunstin kirjoittajaa unohtamatta.

Voit lukaista sen jos on jäänyt lukematta; http://www.museumnet.lilienthal-museum.de/digitalisate/gl_10.pdf

Vuodesta 1978 olen lennättänyt mm 3 metrisiä R/C liidokkeja 1993 vedin Aircombat toimintaa lennokeilla, niin jotain peruskäsitystä asioista oli jo ennen vuotta 1994 jolloin muutin Saksaan. Lichterfeldessä ( 1995-1997 ) usein mietin noita Lilienthalin veljesten tekemisiä..varsinkin kun heidän muistomerkkinsä, patsaat ja elämäntyönsä tapahtui/ovat siellä.

Tiedätkö mikä tämä on ?

lilienthal_geräte75.webp

Tuulitunneli ja CFD testaus ei ole vielä edes alkanut..koska rahoitus puuttuu...tarkka tutkielma transsoonisen alueen aerodynamiikalle tulee myös laatia jos aikoo ilmaan tällä.

http://en.wikipedia.org/wiki/Computational_fluid_dynamics

http://en.wikipedia.org/wiki/Transonic

Suurin ongelma lienee se, että koskaan ei ole lennentty yli 110 km korkeuden lentokoneella ylöspäin..vain raketilla jolloin dataa puuttuu. Vaakalentokin taitaa rajoittua 35 km korkeuteen ( X-15 ).
 
Viimeksi muokattu:
Auttaisi enemmän kun lukisit edes yhden hypersoonista lentoa käsittelevän artikkelin jonninjoutavan name-droppingin sijaan. Olen minäkin "neuvotellut" Kirk Sorensenin ja Gary Hudsonin kanssa NSF:llä. Ei se silti tarkoita että olisin yhtäkkiä heitä parempi ekspertti suunnittelemaan sulasuolareaktoreita tai SSTO-aluksia.

Olen jo aiemmin linkannut yhden mikä on pdf-kappale alan oppikirjasta kurssia varten missä selitetään perusteita ja annetaan peruskaavoja mm. L/D laskemiseen. L/D 120 hokeminen todistaa ettet ole lukenut siitä riviäkään.

L/D 120 hokeminen myös todistaa ettet osaa tahi viitsi laskea yhtään mitään itse joten toistelet vain kivalta tuntuvia hatustasi vetämiäsi numeroita jotka sen lisäksi että ne ovat mielettömiä eivät siltikään ole oikein.

Kuinka paljon ällistyttävä L/D 120 pystyisi kannattelemaan Mach 8 vauhdissa jos potkuritehoa on 7061kW ? Hieman alle 42 tonnia. Sentrifugaali-apu on laskelmassa mukana mikä itsessään on naurettavaa koska laskelma antaa apuja jo olettamalla potkurin toimivan täydellisellä 100% hyötysuhteella. Miten ArskaKotka pysyisi ilmassa jos se painaa yli 200 tonnia mutta nostetta olisi 42 tonnia? Vastaus; heikosti.

Mutta kaalikääryleistä tuli ihan syötäviä siitäkin huolimatta että kurttukaalin lehti meni yläpinnalta vähän liian kuivaksi.

Ja sitten kuunnella KLF:ää.

 
Auttaisi enemmän kun lukisit edes yhden hypersoonista lentoa käsittelevän artikkelin jonninjoutavan name-droppingin sijaan. Olen minäkin "neuvotellut" Kirk Sorensenin ja Gary Hudsonin kanssa NSF:llä. Ei se silti tarkoita että olisin yhtäkkiä heitä parempi ekspertti suunnittelemaan sulasuolareaktoreita tai SSTO-aluksia.

Olen jo aiemmin linkannut yhden mikä on pdf-kappale alan oppikirjasta kurssia varten missä selitetään perusteita ja annetaan peruskaavoja mm. L/D laskemiseen. L/D 120 hokeminen todistaa ettet ole lukenut siitä riviäkään.

L/D 120 hokeminen myös todistaa ettet osaa tahi viitsi laskea yhtään mitään itse joten toistelet vain kivalta tuntuvia hatustasi vetämiäsi numeroita jotka sen lisäksi että ne ovat mielettömiä eivät siltikään ole oikein.

Kuinka paljon ällistyttävä L/D 120 pystyisi kannattelemaan Mach 8 vauhdissa jos potkuritehoa on 7061kW ? Hieman alle 42 tonnia. Sentrifugaali-apu on laskelmassa mukana mikä itsessään on naurettavaa koska laskelma antaa apuja jo olettamalla potkurin toimivan täydellisellä 100% hyötysuhteella. Miten ArskaKotka pysyisi ilmassa jos se painaa yli 200 tonnia mutta nostetta olisi 42 tonnia? Vastaus; heikosti.

Mutta kaalikääryleistä tuli ihan syötäviä siitäkin huolimatta että kurttukaalin lehti meni yläpinnalta vähän liian kuivaksi.

Ja sitten kuunnella KLF:ää.



Joo no mun laskelmat kyllä osoittavat aivan toista...mutta sinähän oletkin matkamuistomyyjä Cape Canaveralista jolla on toisenlainen agenda täällä.

Älä vaan sano, ettet tunne mainitsemieni herrojen elämäntyötä ilmailussa !

Sen verran voin antaa periksi että SSME saattaa tarvita käynnistää jo hieman ennen kuin 85 km, mutta potkurit työntää samaan aikaan konetta edelleen.

Olisko winsulla vielä joku rakentava kommentti ?

Mun isosta perunasta tekemäni ranskikset on aika kypsiä.

tricky D => take it to the max !

 
Viimeksi muokattu:
Joo no mun laskelmat kyllä osoittavat aivan toista...mutta sinähän oletkin matkamuistomyyjä Cape Canaveralista jolla on toisenlainen agenda täällä.

Älä vaan sano, ettet tunne mainitsemieni herrojen elämäntyötä ilmailussa !

Olisko winsulla vielä joku rakentava kommentti ?

Mun isosta perunasta tekemäni ranskikset on aika kypsiä.

tricky D => take it to the max !



Laskelma liitteenä, alin rivi.

Cape Canaveralista mulla ei ole mitään matkamuistoa myydä kun en ole siellä käynyt, mutta NSF kahvimuki löytyy. En myy sitä. Osta webshopista itse;

http://www.cafepress.com/nasasf

Jos haluaa suunnitella kapistusta ilmailuun on tärkeämpää tuntea kaavat ja lainalaisuudet mitkä ilmailua koskevat, riippumatta siitä kuka ne kehitti. Yksittäisten herrojen saavutukset alalla ovat sinänsä historiana ihan mielenkiintoista.

Teitkö ranskikset pannulla vai uppopaistamalla? En onnistu samaan uppopaistettuja koskaan sellaisiksi kuin jossain hesessä, ilmeisesti siihen on joku salainen kikka 3.

Eskmoa

 

Liitteet

  • ÄitiKotkaLiitelee3.webp
    ÄitiKotkaLiitelee3.webp
    34.8 KB · Luettu: 3
Laskelma liitteenä, alin rivi.

Cape Canaveralista mulla ei ole mitään matkamuistoa myydä kun en ole siellä käynyt, mutta NSF kahvimuki löytyy. En myy sitä. Osta webshopista itse;

http://www.cafepress.com/nasasf

Jos haluaa suunnitella kapistusta ilmailuun on tärkeämpää tuntea kaavat ja lainalaisuudet mitkä ilmailua koskevat, riippumatta siitä kuka ne kehitti. Yksittäisten herrojen saavutukset alalla ovat sinänsä historiana ihan mielenkiintoista.

Teitkö ranskikset pannulla vai uppopaistamalla? En onnistu samaan uppopaistettuja koskaan sellaisiksi kuin jossain hesessä, ilmeisesti siihen on joku salainen kikka 3.

Eskmoa



Okei pyysin sulta lämpötilaa 80 km Mach 8 tilanteessa. Koska delta v riittää voidaan sytyttää SSME jo 70 km jos se antaa parempia lukemia sulle.

Niistä ranskiksista pitää tehdä tosi ohuita..ja 2-4 mm rasvaa ( ei voita ) pannun pohjalle...ja käännellä niitä kun toinen puoli kullankeltainen.

Furious Five and Grandmaster Flash; Scorpio !


Jonzun Crew; Space is the Place !


Warp 9; Light Years away !


Cybotron; Clear !

 
Viimeksi muokattu:
Hei mitä jos ensin tehdään tämä potkuri ja rakennnetaan sen ympärille 22 m dia tuulitunneli ?

Siellä voisi testata koneen 1/10 kokoista mallia...good idea ?

A_SOLAR-ROCKET_24 x 2_70.webp

Kuulalaakereita ( heavy duty ) täytyy myös olla 2 riviä per potkuri.
 
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Back
Top