Topikki Juken ihmehärveleille

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja crane
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Mäkin tein biteillä rahaa ja javalla myös hetken aikaa. Siksi nousee niskavillat aina pystyyn jos vielä näkee jossain java appletteja.

Koska herra pyytää niin kauniisti niin laskin vanhan liiton yksinkertaistetulla kaavalla mathcadilla. Kuuma tulee. Tuolla NASAn sivuilla on selitetty että todellinen lämpötila on hieman pienempi koska näissä lämpötiloissa ilma ei enää käyttäydy kokonaan ideaalisen kaasun mukaisesti mutta ero ei vielä Mach 8ssa ole kovin suuri. Kun mennään kiertoratanopeuksiin niin tämä kaava antaisi tulokseksi yli 30000 kelviniä mutta oikeasti se jää jonnekin 5000 ja 10000 asteen väliin koska energiaa menee molekyylien disassosiaatioon yms ilmiöihin suoranaisen lämpiämisen sijaan. Se NASAn sivu selittää tästä enemmän ja antaa metodin miten oikeamman tuloksen saa aikaan haarukoimalla. En sitä haarukointia jaksa alkaa säätämään mathcadiin, matlab olisi parempi siihen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Stagnation_temperature

ÄitiKotkaLiitelee5.webp
 
Antiballistinen Sprint ohjus ponkaisi aikoinaan nollasta Mach kymppiin viidessä sekunnissa. En tiedä millä korkeudella huippunopeus tarkalleen saavutettiin mutta jos veikkaa että se tapahtui jo 10km:ssa niin stagnaatiolämpötilaksi tulee lähes 5000 kelviniä. Ei ihme että nahka menee valkohehkuiseksi. Ihme että silti toimi.

 
Mäkin tein biteillä rahaa ja javalla myös hetken aikaa. Siksi nousee niskavillat aina pystyyn jos vielä näkee jossain java appletteja.

Koska herra pyytää niin kauniisti niin laskin vanhan liiton yksinkertaistetulla kaavalla mathcadilla. Kuuma tulee. Tuolla NASAn sivuilla on selitetty että todellinen lämpötila on hieman pienempi koska näissä lämpötiloissa ilma ei enää käyttäydy kokonaan ideaalisen kaasun mukaisesti mutta ero ei vielä Mach 8ssa ole kovin suuri. Kun mennään kiertoratanopeuksiin niin tämä kaava antaisi tulokseksi yli 30000 kelviniä mutta oikeasti se jää jonnekin 5000 ja 10000 asteen väliin koska energiaa menee molekyylien disassosiaatioon yms ilmiöihin suoranaisen lämpiämisen sijaan. Se NASAn sivu selittää tästä enemmän ja antaa metodin miten oikeamman tuloksen saa aikaan haarukoimalla. En sitä haarukointia jaksa alkaa säätämään mathcadiin, matlab olisi parempi siihen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Stagnation_temperature

Katso liite: 2860

Onko tosi 3500 C ?

Se ei voi mitenkään pitää paikkaansa koska sukkulalla 1500 C ja tulee alas M24 !
 
Onko tosi 3500 C ?

Se ei voi mitenkään pitää paikkaansa koska sukkulalla 1500 C ja tulee alas M24 !

Se onkin lämpötila mihin se suojaava lämpötiili itse nousee. Sen lämpötila riippuu ko tiilen fyysisistä ominaisuuksista ja siitä mitä tahtia sen edessä olevasta tuhansien asteiden plasmasta johtuu lämpöenergiaa siihen tiileen. 1500 asteessa se tiili säteilee lämpöenergiaa poispäin yhtä suurella teholla kuin mitä siihen tulee, saavuttaen lämpötilatasapainon.

Merkille pantavaa että kaikki käytetyt lämpösuojamateriaalit sukkulan tiilista Apollon ja Orionin ablatiivisiin kilpiin ovat fyysisesti hyvin heikkoa tavaraa. Hypersoonisia ropeleita niistä ei synny.
 
Mäkin tein biteillä rahaa ja javalla myös hetken aikaa. Siksi nousee niskavillat aina pystyyn jos vielä näkee jossain java appletteja.

Koska herra pyytää niin kauniisti niin laskin vanhan liiton yksinkertaistetulla kaavalla mathcadilla. Kuuma tulee. Tuolla NASAn sivuilla on selitetty että todellinen lämpötila on hieman pienempi koska näissä lämpötiloissa ilma ei enää käyttäydy kokonaan ideaalisen kaasun mukaisesti mutta ero ei vielä Mach 8ssa ole kovin suuri. Kun mennään kiertoratanopeuksiin niin tämä kaava antaisi tulokseksi yli 30000 kelviniä mutta oikeasti se jää jonnekin 5000 ja 10000 asteen väliin koska energiaa menee molekyylien disassosiaatioon yms ilmiöihin suoranaisen lämpiämisen sijaan. Se NASAn sivu selittää tästä enemmän ja antaa metodin miten oikeamman tuloksen saa aikaan haarukoimalla. En sitä haarukointia jaksa alkaa säätämään mathcadiin, matlab olisi parempi siihen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Stagnation_temperature

Katso liite: 2860


Joku tässä ei naki jos 65 km on 380 C ( M 3.1 ) ei 80 km voi olla 10 kertainen jos M8.

Apuja; https://archive.org/details/nasa_techdoc_20010002830
 
Viimeksi muokattu:
Joku tässä ei naki jos 65 km on 380 C ( M 3.1 ) ei 80 km voi olla 10 kertainen jos M8.

Apuja; https://archive.org/details/nasa_techdoc_20010002830


Olet oikeassa, päivällä laskelmaani oli pujahtanut virhe. Otin ilmakehädatasta mathcadiin äänennopeuden kun piti ottaa lämpötila. Virheeksi tuli luokkaa 43%, kääk! Hälytyskellot ei soineet koska erehdyin myös luulemaan että ollaan jo thermosfäärissä missä ilmankehän lämpötila todellakin nousee tukevan pakkasen puolelta hyvin lämpimäksi.

Kuumaa on silti.

ÄitiKotkaLiitelee6.webp
 
Olet oikeassa, päivällä laskelmaani oli pujahtanut virhe. Otin ilmakehädatasta mathcadiin äänennopeuden kun piti ottaa lämpötila. Virheeksi tuli luokkaa 43%, kääk! Hälytyskellot ei soineet koska erehdyin myös luulemaan että ollaan jo thermosfäärissä missä ilmankehän lämpötila todellakin nousee tukevan pakkasen puolelta hyvin lämpimäksi.

Kuumaa on silti.

Katso liite: 2868

Mutta Kelvinithän lasketaan absoluuttisesta nollapisteestä eli 402 C....eli tuo saattaa olla hoideltavissa....JIPPII...nyt ollaan todella lähellä Marsiin lentämistä.

Teoriani sai tärkeän tukipilarin koska samassa lämmössä lensi SS1 testilennolla.

Kiitos !
 
Sen verran kerkesin jo säikähtää, että heitin putkelle AK:n mikroversion..tiedustelukoneen jonka saa purettua osiin ja kuljetettua mihin vaan KASI:lla.

6,5 m kv.

A_SOLAR-EAGLE_MICRO.webp
 
Mutta Kelvinithän lasketaan absoluuttisesta nollapisteestä eli 402 C....eli tuo saattaa olla hoideltavissa....JIPPII...nyt ollaan todella lähellä Marsiin lentämistä.

Teoriani sai tärkeän tukipilarin koska samassa lämmössä lensi SS1 testilennolla.

Kiitos !


Ollos hyvä ja kiitos tuosta NTRS linkistä, olet alkanut löytää olennaista lukumateriaalia, hienoa. Siellä on sentään vielä jotain kunnollistakin, se kyllä ryssittiin aika muodottomaksi taannoin kun Frank Wolf silvotutti sieltä "sensitiivistä" materiaalia ison kansan ulottumattomiin. Paljon vain kevyttä kalvopuppaa.

Huomioitavaa että SS1llä oli kevyt maalattu lämpösuojaus kuumimmissa paikoissa.

Ja lähtönopeutesi on putoamassa rajusti.

Tee AKsta sotilaallinen miehistön/kalustonkuljetusversio. Juke's Goose! Kun öljy on loppumassa se voittaa jonka armeija pystyy jatkamaan toimintaansa siitä huolimatta.
 
Ollos hyvä ja kiitos tuosta NTRS linkistä, olet alkanut löytää olennaista lukumateriaalia, hienoa. Siellä on sentään vielä jotain kunnollistakin, se kyllä ryssittiin aika muodottomaksi taannoin kun Frank Wolf silvotutti sieltä "sensitiivistä" materiaalia ison kansan ulottumattomiin. Paljon vain kevyttä kalvopuppaa.

Huomioitavaa että SS1llä oli kevyt maalattu lämpösuojaus kuumimmissa paikoissa.

Ja lähtönopeutesi on putoamassa rajusti.

Tee AKsta sotilaallinen miehistön/kalustonkuljetusversio. Juke's Goose! Kun öljy on loppumassa se voittaa jonka armeija pystyy jatkamaan toimintaansa siitä huolimatta.


Funtsippa tota MICROKOTKAA kun siinä on muutama raketti ja KK siivissä. Toki tuosta AK:sta on jo mietitty 800 paikkainen matkustajaleko.

Io-3_EAGLE_100.webp
 
Sen verran kerkesin jo säikähtää, että heitin putkelle AK:n mikroversion..tiedustelukoneen jonka saa purettua osiin ja kuljetettua mihin vaan KASI:lla.

6,5 m kv.

Katso liite: 2869

Voisiko Kotkanpoika olla lähtökohtana kotimaisen UAV/UCAV -teollisuuden nousulle? Poikanen tiedustelu- ja maalinosoitusreissuille, aurinkovoimalla kulkevat hieman suuremmat veljet voisivat taas liihotella 24/7 Suomen taivaita suojelemassa muutaman Meteorin kera...
 
Voisiko Kotkanpoika olla lähtökohtana kotimaisen UAV/UCAV -teollisuuden nousulle? Poikanen tiedustelu- ja maalinosoitusreissuille, aurinkovoimalla kulkevat hieman suuremmat veljet voisivat taas liihotella 24/7 Suomen taivaita suojelemassa muutaman Meteorin kera...
Niitä olisi Iivanan paha pudottaa, kun kotkat liitelisivät 80 km korkeudessa kahdeksankertaisella äänennopeudella.
 
80 km on vain vaihe kun mennään Leolle aurinkoenergialla kone lentää n. 900 km/t 50 kilometrissa..paha olisi Iivanan sieltäkään niitä napsia jos omasuojaa ja tutka. Ja pääsee karkuun jos havaitsee SAM ohjukset ajoissa.

Toki tossa mikroeaglessä voi olla raketti myös nopeaan starttiin.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä hyvä taulukko koska väliasemamittauksia myös mukana.

standard US atmsophere.webp
 
Viimeksi muokattu:
Olet oikeassa, päivällä laskelmaani oli pujahtanut virhe. Otin ilmakehädatasta mathcadiin äänennopeuden kun piti ottaa lämpötila. Virheeksi tuli luokkaa 43%, kääk! Hälytyskellot ei soineet koska erehdyin myös luulemaan että ollaan jo thermosfäärissä missä ilmankehän lämpötila todellakin nousee tukevan pakkasen puolelta hyvin lämpimäksi.

Kuumaa on silti.

Katso liite: 2868

Sellanen tuli mieleen että kun 80 kilsassa ei ole ilmaa että miten se kone voisi kuumuudesta kärsiä kun se ei voi syttyä ja kesto tuossa lämmössä on alle minuutin ?

Nimittäin 80 kilsassa ei edes 28 000 km/t liikkunut Sukkula alkanut lämmetä.

70 kilsassa lotjaa voi ajaa vielä Mach 4,3 nopeudella nostovoimakertoimella 0,5.

Katson vielä uudestaan olisiko tämä suurempi laite mahdollista kuljettaa hiljempaa läpi näiden vaarallisten kuumentavien kerrosten. Tarkistan mikä on nopeus oltava 90 kilometrissa minimissään.
 
Viimeksi muokattu:
Sellanen tuli mieleen että kun 80 kilsassa ei ole ilmaa että miten se kone voisi kuumuudesta kärsiä kun se ei voi syttyä ja kesto tuossa lämmössä on alle minuutin ?

Nimittäin 80 kilsassa ei edes 28 000 km/t liikkunut Sukkula alkanut lämmetä.

Tuo on vähän saman kun kysyisi että miten lumipallo voisi kärsiä jos sen upottaa hetkeksi kiehuvaan veteen. Eihän se voi siellä syttyä tuleen.

Voisiko korkeasta lämmöstä olla mitään muuta ongelmaa kuin tuleen syttyminen? Siinäpä pähkinää kerrakseen.

Kyllä sukkula alkoi lämmetä jo 80km korkeudella, sen lämpösuojaus on vain paljon massiivisempi että siinä kestää hetki itse tiilien lämmön nousta.

Kuinkas nopeasti ArskaKotka tarkalleenottaen on nyt kiihtymässä sinne 8 Machiin?
 
Tuo on vähän saman kun kysyisi että miten lumipallo voisi kärsiä jos sen upottaa hetkeksi kiehuvaan veteen. Eihän se voi siellä syttyä tuleen.

Voisiko korkeasta lämmöstä olla mitään muuta ongelmaa kuin tuleen syttyminen? Siinäpä pähkinää kerrakseen.

Kyllä sukkula alkoi lämmetä jo 80km korkeudella, sen lämpösuojaus on vain paljon massiivisempi että siinä kestää hetki itse tiilien lämmön nousta.

Kuinkas nopeasti ArskaKotka tarkalleenottaen on nyt kiihtymässä sinne 8 Machiin?


Huomasin sen että SS1 ajoi huomattavasti alemmilla nopeuksilla koska sen massaa kompensoi jyrkästi ylös ajettaessa raketin työntövoima ( 74 kN ) silloinhan siipien tarvii kantaa enää vain murto-osa...ikään kuin toimia ohjauspintoina.
 
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Back
Top