Topikki Juken ihmehärveleille

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja crane
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Huomasin sen että SS1 ajoi huomattavasti alemmilla nopeuksilla koska sen massaa kompensoi jyrkästi ylös ajettaessa raketin työntövoima ( 74 kN ) silloinhan siipien tarvii kantaa enää vain murto-osa...ikään kuin toimia ohjauspintoina.


Jooh... voisitko nyt heittää jonkun luvun mitä tahtiä sen kotkan on tarkoitus kiihdyttää nopeuttaan?
 
Tässä voisi olla ratkaisun avain.....siivet irrotetaan esim 7o kilometrissa kun aletaan ajaa raketilla laitetta ! Jolloin alus kevenee ja kuumenemiselle alttiit osat hävitettään turhana. Raskaat akut olisivat siivissä jolloin saadaan esim 90 tonninen alus ( 60 tonnia irti 15 000 kg per siipi ).
 
Sellanen tuli mieleen että kun 80 kilsassa ei ole ilmaa että miten se kone voisi kuumuudesta kärsiä kun se ei voi syttyä ja kesto tuossa lämmössä on alle minuutin ?

Miten se kotka voi tuolla lentää jos siellä ei ole ilmaa minkä varassa lentää?

Jokku Muu voisi kaivaa korkealla yläilmakehässä toimivan mittari-tosi-ilmanopeuslaskimen. Luullen että ihan tavallinen ei enää toimi, mutta kertoi kuitenkin jotain, mikä lieni hitusen juken mielessä. Tietenkään ei siten että toimisi kuten juke tuumii. Mutta tekisi mieli laskea ihan oikeasti mikä on tosi-ilmanopeus korkeudella 80km kun mittarinopeus on 70kmh. Löytämäni normi-ilmakehään tarkoitetut laskimet vastasivat luokkaa 170kmh. Aika kaukana hypersoonisesta haaveesta.
 
Miten se kotka voi tuolla lentää jos siellä ei ole ilmaa minkä varassa lentää?

Jokku Muu voisi kaivaa korkealla yläilmakehässä toimivan mittari-tosi-ilmanopeuslaskimen. Luullen että ihan tavallinen ei enää toimi, mutta kertoi kuitenkin jotain, mikä lieni hitusen juken mielessä. Tietenkään ei siten että toimisi kuten juke tuumii. Mutta tekisi mieli laskea ihan oikeasti mikä on tosi-ilmanopeus korkeudella 80km kun mittarinopeus on 70kmh. Löytämäni normi-ilmakehään tarkoitetut laskimet vastasivat luokkaa 170kmh. Aika kaukana hypersoonisesta haaveesta.

Ilma on hyvin harvaa...sulla on pointti...kts edellinnen postaukseni..huomaa rakettitehon käyttö.
 
Nyt pitäis alkaa toimimaan kun saadaan jo mach 4-5 nopeudesta laite orbitille/kiertoradalle lentämällä kovaa ( hiljaa Jope Ruonansuuna ) ja edullisesti sentripetaalivoimia unohtamatta.

A_SOLAR-EAGLE_STAR-EAGLE_70.webp
 
Viimeksi muokattu:
Jos maan kiertonopeus ja orbitaali nopeus lasketaan yhteen tällä pääsee LEOlla uudelleen tankattuna 165 000 km/t ( 45 km/s ) ilman aurinkopurjeita.

Tolle kontrarotaatio potkurille tuli uusi oiva kolmikäyttöisyys...toimii re-entryssä jarruna myös....sekä antaa työntövoimaa jos tarvii ottaa lasku uusiksi ( 1500 kw auringosta ).
 
Viimeksi muokattu:
Pientä oikolukua vielä.

Kommentteja ?

A_SOLAR-EAGLE_STAR-EAGLE_70A.webp

righton.gif
 
Viimeksi muokattu:
Jos haluat käyttää potkureita jarruna, niin niiden synnyttämä (sähkö)teho pitää myös ajaa vaikkapa jonkinlaiseen vastukseen tai jarruun, jossa se muuttuu lämmöksi. Vai aiotko pitää ne lukittuna, jolloin ne toimivat perinteisen ilmajarrun tapaan?
 
Jos haluat käyttää potkureita jarruna, niin niiden synnyttämä (sähkö)teho pitää myös ajaa vaikkapa jonkinlaiseen vastukseen tai jarruun, jossa se muuttuu lämmöksi. Vai aiotko pitää ne lukittuna, jolloin ne toimivat perinteisen ilmajarrun tapaan?


En ole jokaista yksityiskohtaa ratkaissut tehoa voidaan ajaa kennoista paluussa 1500 kw joten sen pitäisi myös jarruttaa...ja kiihdyttää.

Tässä on nykyään paljon mahdollisuuksia tämän kanssa operointiin.
 
Tässä eräs mahdollisuus.

Solar Eagle ajaa lenkin Jupiterin kautta ja samaan aikaan Tinman hakee vauhtia Merkuriuksen kautta aurinkopurjeilla kohti Saturnusta ja ottaa kiinni/telakoituu Solar Eagleen kun se on vielä matkalla kiertääkseen Jupiterin...mahdollisesti vielä tankkaa Solar Eaglella ja vaihtaa astronauttia ja käy vielä Europalla. En ole kaikkia yksityiskohtia vielä missiosta hionut mutta minimiaika TINMAN podilla Saturnukseen on about 5 kk. Mikäli laite saavuttaa 900 km/s nopeuden Merkuriukselta lyhenee matka 2-3 viikkoon ( jolloin astronautti/sisunautista ei tule sankarivainaja ).

A_SOLAR-EAGLE_STAR-EAGLE75ZXA.webp

Aurinkopurjeilla TINMAN voinee kerätä lämpöä ja säteitä paneleille, jotta voi toimittaa askareita normaalisti pitkällä missiolla. Ongelmallinen on hitaasti etenevän Solar Eaglen odottelu ja mutta sekin tasoittuneen hyvin sillä Pandorasta starttaava TINMAN on melko hidas ( orbitaali kiihdytyksen kanssa korkeintaan 20 km/s ). Joten kuukausia menee kohtaamiseen. Mahdollisesti kahdella muulla Star Eaglella laitetaan Saturnukseen pari viikkoa myöhemmin tarvikkeita ja toisaalta neljäs Star Eagle voi olla jo asemissa Jupiterin luona odottamassa Tinmania ( lähetetty 6 kk etukäteen esimerkiksi ).

Voi olla itseasiassa että kahdella STAR EAGLELLA selvitään..koska sama jolla Tinman lähtee voi käydä linkoamassa ne tarvikkeet perään sama reittiä..ainoastaan toinen pitää lähettää etukäteen..muuten astronautti/sisunautti/taikonautti/kosmonautti menehtyy.
 
Viimeksi muokattu:
Hengissä vielä, tosielämä joskus häiritsee osallistumista ArskaKotkan rakenteluun. Puski atk-apukeikkaa sukulaiselle.
 
Pientä oikolukua vielä.

Kommentteja ?

Katso liite: 2874

righton.gif

Pidän tästä kevyemmän tuntuisesta valko-sini-musta värisävyistä, paljon luettavampi kuin alkupään punaisia hentoja viivoja tummansinisellä pohjalla.

Voisiko fonttia saada vähän luettavammaksi, tuo on niin paksu että meinaa mennä puuroksi pienet tekstit.

Lisää siihen vielä murskain mikä jauhaa siivet pölyksi kun niitä ei enää tarvitse ja polttaa pölyn SSMEssä sivujakeena. Waste not!
 
Jep, enimmäkseen hiiliyhdisteitähän se pöly olisi, hyvin palaisi. Toisaalta jos siihen lisäisi hieman vettä ja kuumentaisi siitä saattaisi saada palavaa nestettäkin termisen depolymerisaation kautta.
Aivan..pula-ajan konsteja.

Tässä vielä tarvittava delta-v laskelma LEO:lle jos potkurilla ei ajeta kuin M5 nopeuteen akuilla ja auringolla.


delta_V.webp

Tarinaa muille saiteille:

Of course you have to believe the plane will go supersonic with a prop that thigh...as did Baumgartner without a prop ( went supersonic ).
I counted the prop will be good for M8 speed structurally, but the temperatures rose so we hold it back to M5. Then ballistic to upstairs..slowly first and at then at the end levelling with tramendous acceleration.
Viscosity, pressure and density are all really low that high enabling supersonic prop flight at 70 km with M4-5.
In rocket mode as Star Eagle the craft has wing loading of 33 kg/m2 first and about 10 kg/m2 at the end of the burn..so about 80 times less than the X-15..this is the key aspect here...to go as slow as possible as long as possible to LEO ( to avoid too much heating ).
 
Viimeksi muokattu:
Kuka "me" laski, että potkuri kestää rakenteellisesti noita nopeuksia? Lisäksi en myöskään ole nähnyt missään todistetta siitä, että potkuri todellakin synnyttää noissa nopeuksissa nettotyöntöä - yksikään potkurikone ei ole vielä päässyt selvästi yliäänipuolelle.
 
Kuka "me" laski, että potkuri kestää rakenteellisesti noita nopeuksia? Lisäksi en myöskään ole nähnyt missään todistetta siitä, että potkuri todellakin synnyttää noissa nopeuksissa nettotyöntöä - yksikään potkurikone ei ole vielä päässyt selvästi yliäänipuolelle.

Tämä on todellakin se heikko lenkki tässä...ainoastaan kaksi hyppääjää on 40 kilometristä hypännyt ( yliääninopeuteen ilman potkuria ) ja ainoa potkurikone joka lensi 30 kilsassa vaakalentoa lensi vain 10 kertaa siellä nopeampaa kuin merenpinnan tasolla. 500 km/t 30 kilsassa vaatii siis 50 km/t huippunopeuden merenpinnan tasolla ja sen Solar Eagle laskelmallisesti kykenee...muu on täysin arviota ja matematiikan varassa.

Elon Musk haastattelussa sanoo kehittelevänsä yliääninopeuteen kykenevää lentokonetta joka kävisi akuilla..jos me emme halua tehdä elettäkään tämän korkealla lentämisen eteen ( akuilla ja aurinkoenergialla ) joku muu sen varmasti tekee.

Over and out !

Solar_Eagle_Helios_comp2014_80Azz.webp
 
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Back
Top