Trump -psykoosi

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ak.tied
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Olikos se viikko pari kun STT taisi kirjoittaa maakuntalehtiä välineenä käyttäen että "saksalaisministeri näpäytti Yhdysvaltoja". Nyt taidetaan näpäyttää EU:ta ja juuri mm. Saksaa. Palaisiko se järkiinsä ja hankkisi enemmän varustusta juuri mm. Yhdysvalloista?

Koko ajan olen ihmetellyt miten "Trump" on niin tunteisiin menevä ilmiö.
Helsingin Sanomien kaksi aivan peräkkäistä otsikkoakin:

"Kiina haluaa takaisin maailman valtiaaksi"
"Trumpin tuki on kirous"


Entä jos Trump jatkaakin 2020 ja Kiinan diktatuurista tuleekin taas yhtä ikävää kuin 1989?

Journalisti kyselisi itseltään jo nyt "kuinka monta toimittajaa Trump on heittänyt vankilaan, kuinka monta tapattanut ja kuinka monen mielenosoittajan yli on ajettu tankilla"

Mutta liian moni on sitä tasoa ettei kykene. Jos tänne eksyisivät niin olisivat kuitenkin varmasti sitä mieltä että olen joku "Trump-fani" :D

Ehei, miten moni lieneekin lähinnä niitä jotka "inhoavat mediaa" ja koko ajan suuremmaksi se inho kasvaa kuin että erityisesti rakastavat Trumpia.

Kun vertaillaan sitä "arvopohjaakin" niin vertailkaa ja perusteellisesti. Maa jonka päämiehestä niin ulistaan niin ei siellä vieläkään ole heitetty yhtään trollia vankilaan mielipiteidensä vuoksi, taiteilijat saavat edelleenkin mellastaa vaikka eräskin uhosi valkoisen talon tuhoamisella, lehtiä ei ole suljettu, oppositiopoliitikkoja ei ole vainottu. Onko se muka huono maa ja sellaisen maan tukeminen "inhottavaa"? Ainakin sen maan kansalaiset ovat VAPAITA

Entäs sitten arvopohja. Mikä on Kiinan arvopohja kun siellä ei vieläkään ole järjestetty vapaita vaaleja ja nykyinen johtaja haluaa elinikäisen johtajuuden? Entä vähemmistöjen syrjintä?
 
Viimeksi muokattu:
Trumpin jatko olisi melkoinen "kassakoneiden laulattaja", mitä Trump on jo tähänkin asti ollut...medialle.
Odotellaan rauhassa HS:n yhdysvaltojen erityisasiantuntija Saska Saarikosken tweettiä jatkokauden mahdollisuudesta, kun hänellä on kokemusta osuvista lausunnoista...
 
Entä jos Trump jatkaakin 2020 ja Kiinan diktatuurista tuleekin taas yhtä ikävää kuin 1989?.

Minusta Trump näkee Kiinan ihan oikein siinä, missä me näemme söpöt pandat Ähtärissä. Tästä tulee pitkä viesti, mutta en propagoi vaan joka sanan pitäisi olla tarkistettavissa. Samalla valotan hiukan Kiinan halua tehdä uusi maailmanjärjestys. Siihen en ota kantaa, onko se hyvä vai huono järjestys.

Kiina on edelleen rautainen ja ihmisoikeuksia siellä ei ole samassa mielessä kuin lännessä. Siitä vain kerrotaan meillä nyt eri tavalla. Kertomus on muuttunut sitä mukaa, kun Kiinasta tuli taloudellinen supervalta. Kiina on kommunistinen maa, jossa presidentti vastaa (ainakin nimellisesti) suoraan kansankongressille ja todellisuudessa kaikelle muulle kollektiivihallinnolle. Hallinnolla on monta päätä kuin kiinalaisella lohikäärmeellä ikään: keskuskomitea, kansankongressi, valtioneuvosto, keskussotilaskomissio, korkein oikeus, prokuraattorinvirasto.

Neuvostoliitto harkitsi vielä 1960-luvun alussa välitöntä ydinasehyökkäystä Kiinaan eivätkä maiden välit olleet hyvät. Luultavasti sen vuoksi Kiina esitettiin meille mediassa vuoteen 1991 arveluttavampana kuin se olikaan. Kiina ei ollut kaveri, koska se ei ollut Neuvostoliiton kaveri. Myöhemmin suhteet sekä Venäjään että Yhdysvaltoihin ovat parantuneet.

Kommunistinen maa on voittamassa maailman talouskilpailun, koska se voi tehdä kollektiivisia päätöksiä. Tämän teollistumisen volyymin ja vanhakantaisuuden vuoksi syntyy ympäristöongelmia. Kiinan ympäristöviranomaisten mukaan 1/4 kiinalaisista juo saastunutta vettä, 1/3 väestöstä hengittää vakavasti saastunutta ilmaa ja 70 % syöpätapauksista johtuu ympäristösaasteista. Kiinan ilmastokaasupäästöt ovat maailman suurimpia. 300 kaupungissa on vakava vesipula, joista 70 % on vakavasti saastuneita. Kiinalaisista eläinlajeista 385 on vaarassa kuolla sukupuuttoon.

Kuten kunnon kommunistisen maan tuleekin, Kiinalla on "maailmanvalloitusohjelma" mutta ei ideologinen vaan talouden muskeliin perustuva. Sen ulkopolitiikan keskeisin menestystekijä on siinä, että se ainoana suurvaltana ei kajoa yhteistyökumppaneidensa politiikkaan lainkaan mutta investoi. Siksi kiinalainen pääsee joka paikkaan. Ovet aukeavat.

Mitä jättiläisen oma politiikka on? Kiina turvaa kasvunsa hankkimalla raaka-aineita, ruokaa, energiaa ja markkinoita Afrikasta. Kiinalaiset ovat ostaneet viljelysmaata, perustaneet viljelijäyhteisöjä ja satojatuhansia siirtolaisia on jo lähtenyt maatalousyrittäjiksi. Kiinan uusi silkkitie on se projekti, jossa näen hiukan mahdollisuuksia siihen, että Kiina aikoo sotkeutua toisten maiden politiikkaan. Koska Myanmar on silkkitien edessä, sille käy huonosti. Välillä epäilen, että Myanmarin levottomuudet ovat pohjimmiltaan heränneet hiukan autettuna.

Kiinan presidentti Xi Jinping puhui syyskuussa 2013 Kazakstanissa ensimmäisen kerran julkisesti uuden silkkitien rakentamisesta. Kuukausi myöhemmin Indonesiassa hän mainitsi, että merireitit Kiinasta Afrikkaan ja Eurooppaan ovat myös osa uutta silkkitietä. Hanketta kutsutaan Kiinassa myös nimellä ”yksi vyöhyke, yksi tie”, sillä se yhdistää valmistuessaan noin 60 maata yhdeksi talousvyöhykkeeksi. Näissä maissa asuu yli puolet maailman väestöstä. Hanke tulee voimaannuttamaan nousevaa Kiinaa.

Maalla kulkevan silkkitien pääväylä kulkee Kiinasta Keski-Aasian kautta Iraniin ja sieltä Turkkiin. Istanbulista reitti jatkuu Itä-Euroopan halki Moskovaan. Moskovasta pääväylä kulkee Valko-Venäjän kautta Liettuaan. Pääreitin on tarkoitus jatkua Liettuasta aina Afrikan sarveen saakka.

Merireitit yhdistävät Kiinan Suezin kanavan kautta Eurooppaan, Lähi-itään ja Afrikkaan. Ateenan Pireuksen satamasta tulee ilmeisesti meriliikenteen keskeinen solmukohta Etelä-Euroopassa. Kiinalainen varustamo Cosco osti jo kaksi kolmasosaa Pireuksen sataman osakepääomasta. Ateenasta on tarkoitus rakentaa luotijunayhteys Unkariin ja Saksaan.

Hankkeesta hyötyvät kaikki eurooppalaiset. Win-win on kiinalainen periaate. Kiina on valmis rahoittamaan 70% Helsingin ja Tallinnan välisestä tunnelista. Mutta hiukan minua hirvitti Kiinan asiamiehenä pyörivän Peter Vesterbackan ehdotus, että loppu maksettaisiin suomalaisista eläkerahastoista!

Ensisijaisesti kuitenkin hyötyy Kiina.

Mikä on Trumpin ongelma? On selvää, että silkkitiehankkeella on talouden ohella laajat maailmanpoliittiset vaikutukset. Hankkeen tarkoitus on nostaa Kiina maailman ykkösvaltioksi. Kiina syrjäyttää Yhdysvallat uudessa kansainvälisessä järjestyksessä. Kiina voi yhdistää pehmeään valtaan aikaisempien poliittisten sukupolvien keinoja.

Presidentti Xi Jinpingin otteissa on nähty merkkejä voimapolitiikan paluusta. Hän on puhunut usein kiinalaisen unelman toteuttamisesta. Jinpingille se tarkoittaa Kiinan 5000 vuotta vanhan sivilisaation suuruuden päivien elvyttämistä. Kaikilla kansalaisilla, kuten työläisillä, opettajilla ja sotilailla, on omat unelmansa, mutta niiden on oltava sopusoinnussa yhteisen kansallisen unelman kanssa.

Linkkejä, joista lainasin ja joita referoin oman ajattelun oheen:

https://www.hs.fi/talous/art-2000002701477.html

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001564446.html

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/03/20/kiinan-uusi-silkkitie-ja-tuleva-maailmanjarjestys

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/23...22024-te-yhdessa-olemme-isompi-kuin-amsterdam
 
Puhuessaan eilen republikaanien lahjoittajille Trump ihaili Kiinan presidentti Xi:tä elinikäisestä presidenttiydestä ja oli sitä mieltä että USA:n pitäisi kokeilla samaa.
In the closed-door remarks, a recording of which was obtained by CNN, Trump also praised China's President Xi Jinping for recently consolidating power and extending his potential tenure, musing he wouldn't mind making such a maneuver himself.

"He's now president for life. President for life. No, he's great," Trump said. "And look, he was able to do that. I think it's great. Maybe we'll have to give that a shot some day."
https://edition.cnn.com/2018/03/03/politics/trump-maralago-remarks/index.html
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Mielenterveysongelmaisia tarkoitin, suurin osa ei heille halua oikeutta ostaa aseita ja näiden yksilöiden tunnistaminen käytännössä poistaa ilmiön laillisilla aseilla tehdyistä massaampumisista.
Laittomia aseita ei pysty keräämään pois ikinä pimeiltä markkinoilta, mielenterveys ja huumeongelmiin pitää löytää muita ratkaisuja.
Kuten sanoin aikaisemmin "hullut" alkavat tappaa muilla metodeilla kuten pommeilla tai kemikaaleilla vaikka aseita ei olisikaan.

Tuossa on vielä sellainen seikka, että jenkeissä pelätään että mikäli jokin laki kieltää mielenterveysongelmaisilta aseiden omistamisen, niin tuollaista lakia alettaisiin käyttää tekosyynä aseiden mielivaltaisille takavarikoille. Kalifornian osavaltiossa tälläinen laki ilmeisesti on olemassa ja sieltä taisi kuulua, että lakiin ei kuulu mitään mahdollisuutta valittaa, tai mahdollisuutta saada ase takaisin tai edes kansallisoikeudet takaisin, jos joku lääkäri on keksinyt ne viedä.
 
Meillä ei Kiinaa pelätä.
”Kiinan tietotekniikkaministeriö arvioi maan tarvitsevan viisi miljoonaa alan osaajaa lisää.” Tänään katsomaan paikan päälle, voisiko meillä olla annettavaa näihin tavoitteisiin. @edu_EEF #koulutusvienti
Koulutusvienti nousee uutisotsikoihin vähän väliä, mutta loppujen lopuksi se näyttää tyypilliseltä suomalaiselta etukähminnältä, jossa mm. yliopistojen henkilökunta pyrkii luomaan itselleen lisää mahdollisuuksia päästä matkustelemaan ympäri maailmaa toisten rahoilla. Pääasiallinen hyöty on toiminnan puitteissa syntyvät kansainväliset kontaktit, joiden kautta voi yrittää houkutella korkeasti kouluttautuvaa väkeä tulemaan opiskelemaan (ja lopulta töihinkin) Suomeen. En kuitenkaan usko toiminnan olevan erityisen kustannustehokasta. Koulutuksesta on leikattu, jonka seurauksena koko kotimainen koulutussektori kärsii pikemminkin resurssipulasta. Kaikki satsaukset koulutusvientiin syövät näitä kotimaisen koulutuksen resursseja lisää. Onhan se absurdia, jos kotimaisen koulutuksen puitteissa esim. irtisanotaan lehtoreita tai professoreita, ja samaan aikaan suunnataan joidenkin lehtoreiden tai professoreiden työpanos ulkomaalaisten koulutukseen. Se on saletti, ettei ainakaan kiinalaisilta saada niin isoja rahallisia korvauksia, että toiminta olisi taloudellisesti kannattavaa (suomalaisten opettajien palkat kuitenkin varmaan jotain 4x kiinalaisten palkka, muttei opetuksen taso kuitenkaan ole niin radikaalisti parempi). Lähinnä jotkut rikkaat arabimaat maksanevat taloudellisesti houkuttelevia summia.
 
Tarvittiinko taas Ralph (vai George) Naderia?

Erikoissyyttäjä tutkii: Rahoittiko Arabiemiraatit Donald Trumpin kampanjaa?
New York Timesin mukaan Donald Trumpin Venäjä-kytköksiä tutkiva erikoissyyttäjä Robert Mueller selvittää myös sitä, pyrkikö Arabiemiraatit ostamaan vaikutusvaltaa. Mueller on kutsunut useita todistajia kuultavaksi aiheeseen liittyen. Mueller on kiinnostunut erityisesti siitä, onko Arabiemiraatit kanavoinut varoja Trumpin presidentinvaalikampanjaan.

Arabiemiraatteja koskevan tutkintahaaran ytimessä on libanonilais-amerikkalainen liikemies George Nader, joka on toiminut Arabiemiraattien kruununprinssi Mohammed bin Zayed al-Nahyanin neuvonantajana.

https://www.verkkouutiset.fi/erikoissyyttaja-tutkii-rahoittiko-arabiemiraatit-donald-trumpin-kampanjaa/
 
Kiinan presidentti Xi Jinping puhui syyskuussa 2013 Kazakstanissa ensimmäisen kerran julkisesti uuden silkkitien rakentamisesta. Kuukausi myöhemmin Indonesiassa hän mainitsi, että merireitit Kiinasta Afrikkaan ja Eurooppaan ovat myös osa uutta silkkitietä. Hanketta kutsutaan Kiinassa myös nimellä ”yksi vyöhyke, yksi tie”, sillä se yhdistää valmistuessaan noin 60 maata yhdeksi talousvyöhykkeeksi. Näissä maissa asuu yli puolet maailman väestöstä. Hanke tulee voimaannuttamaan nousevaa Kiinaa.

Maalla kulkevan silkkitien pääväylä kulkee Kiinasta Keski-Aasian kautta Iraniin ja sieltä Turkkiin. Istanbulista reitti jatkuu Itä-Euroopan halki Moskovaan. Moskovasta pääväylä kulkee Valko-Venäjän kautta Liettuaan. Pääreitin on tarkoitus jatkua Liettuasta aina Afrikan sarveen saakka.

Sen verran pitää tarkentaa, että ne varsinaiset kuljetusreitit eivät kuitenkaan taida mennä ihan noin vaan enemmänkin alla olevan kuvan mukaisesti. Olisihan se aika erikoinen reitti mennä Kiinasta Istanbulin ja Moskovan kautta Liettuaan. Esim. jo pelkästään etappi Shanghai - Istanbul (4967 mailia) on pidempi kuin suora reitti Shanghai - Kaunas (Liettua) (4768 mailia). Nämä toki linnuntietä laskettuna, mutta antavat suuntaa. Istanbulista linnuntietä Moskovan kautta Liettuaan tulisi vielä päälle yli 1500 mailia.
p21_mainx_alc_xx05_one-roadPDF.jpg


Ainakin itse suhtaudun tähän Kiinan projektiin erittäin myönteisesti: se voisi toimia impetuksena Kiinan ja Euroopan välisten maiden vahvalle taloudelliselle (ja sitäkautta myös välillisesti yhteiskunnalliselle) kehitykselle, joka heijastuu positiivisesti myös maailmantalouteen yleensäkin. Ja olisihan se ihan matkailun näkökulmastakin mukavaa, jos jossain vaiheessa syntyisi modernisoitu Euroopasta kaukoitään asti ulottuva pikajunaverkosto. Muistaakseni yksi Kiinan visio on nimenomaan jonkinlaisen luotijunaradan rakentaminen Kiinan ja Euroopan välille.
 
Koulutusvienti nousee uutisotsikoihin vähän väliä, mutta loppujen lopuksi se näyttää tyypilliseltä suomalaiselta etukähminnältä, jossa mm. yliopistojen henkilökunta pyrkii luomaan itselleen lisää mahdollisuuksia päästä matkustelemaan ympäri maailmaa toisten rahoilla. Pääasiallinen hyöty on toiminnan puitteissa syntyvät kansainväliset kontaktit, joiden kautta voi yrittää houkutella korkeasti kouluttautuvaa väkeä tulemaan opiskelemaan (ja lopulta töihinkin) Suomeen. En kuitenkaan usko toiminnan olevan erityisen kustannustehokasta. Koulutuksesta on leikattu, jonka seurauksena koko kotimainen koulutussektori kärsii pikemminkin resurssipulasta. Kaikki satsaukset koulutusvientiin syövät näitä kotimaisen koulutuksen resursseja lisää. Onhan se absurdia, jos kotimaisen koulutuksen puitteissa esim. irtisanotaan lehtoreita tai professoreita, ja samaan aikaan suunnataan joidenkin lehtoreiden tai professoreiden työpanos ulkomaalaisten koulutukseen. Se on saletti, ettei ainakaan kiinalaisilta saada niin isoja rahallisia korvauksia, että toiminta olisi taloudellisesti kannattavaa (suomalaisten opettajien palkat kuitenkin varmaan jotain 4x kiinalaisten palkka, muttei opetuksen taso kuitenkaan ole niin radikaalisti parempi). Lähinnä jotkut rikkaat arabimaat maksanevat taloudellisesti houkuttelevia summia.

Lähinnä tiedän joitakin digitaalisia oppimisalustoja tehneitä, jotka ovat saaneet pään auki ulkomailla vanhan maineemme perusteella. Se on oikeastaan vähän katteetonta, sillä maineemme luotiin nimenomaan ennen digiaikaa ja oppimistulokset ovat nyt laskussa jokseenkin samaa vauhtia, kun otetaan paradoksaalisesti käyttöön muun maailman ratkaisuja.
 
Kylläpä nyt EU:ta yms närästää USAn tullit. Mutta toisten päin se on ihan ok, että EU:lla on monille USAlaisille tuotteille huomattavasti isommat tullit, kuin EUn viedessä USA:n.
Ja muutenkin taas itketään kuinka Trump on sekasin yms :D:D:D
Esim USA auto -> EU 10% tulli, EU auto -> USA 2,5%....
https://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat...p-uhkaa-nyt-euroopan-autonvalmistajia/6793674
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005590526.html?ref=rss
https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000005590434.html?ref=rss

Autokauppa on nykyään varsin mielenkiintoinen kokonaisuus. Merkki ei yksin kerro valmistusmaasta mitään. BMW Mersu Toyota tms. voi olla jenkkiauto ja Letukka korealainen. Oma kokonaisuutensa ovat vielä eri puolilta maailmaa haalitut komponentit. Esimerkiksi ainakin Ford on vienyt moottoreita sujuvasti Atlantin yli molempiin suuntiin. Yllättäen vielä niin että isoja koneita tehdään Euroopassa ja pieniä jenkeissä. Jos ei ole tarkkana tullien kanssa voi vielä huomata ampuvansa itseään jalkaan.

Tämä ei siis ollut kommentti Trumpin puolesta tai vastaan vaan koskee kaikkia tai ainakin useimpia valmistajia. Voisi ajatella että sillä on ollut joku vaikutus myös tämänhetkisiä tulleja määriteltäessä. Omaa tuotantoa ei kannattaisi rankaista tullikorotuksilla. Isoilla pojilla on varmaan tämän segmentin vaihtotaseet hallinnassa.

Edit

Ei liity aiheeseen mutta jenkkilän autohinnat kyllä kirveltävät suomalaista pahasti. Esimerkiksi vW Jetta maksaa alkaen n. 15.000 €. Meillä menisi helposti toinen mokoma.
 
Viimeksi muokattu:
Viimeksi muokattu:
Minua on hiukan häirinnyt se että ollaan niin naiveja. Mutta on kiinalaisilla helppoa, kun haluavat harrastaa teollisuusvakoilua. Kun katsoo eurooppalaisia yliopistoja ja yrityksiä.

Kiinalaisiin luottaminen tai näiden talouden pönkittäminen on sulaa hulluutta. Se homma kusee vielä omille kintuille. Kyseessä on härski ja häikäilemätön poppoo jonka maailmanvallasta ei seuraa muille kansoille ja kulttuureille mitään hyvää.
 
Kiinalaisiin luottaminen tai näiden talouden pönkittäminen on sulaa hulluutta. Se homma kusee vielä omille kintuille. Kyseessä on härski ja häikäilemätön poppoo jonka maailmanvallasta ei seuraa muille kansoille ja kulttuureille mitään hyvää.

Tästähän on jo pitkään ollut juttua, viimeisin tullut varoitusta FBI:ltä.

 
Sen verran pitää tarkentaa, että ne varsinaiset kuljetusreitit eivät kuitenkaan taida mennä ihan noin vaan enemmänkin alla olevan kuvan mukaisesti. Olisihan se aika erikoinen reitti mennä Kiinasta Istanbulin ja Moskovan kautta Liettuaan. Esim. jo pelkästään etappi Shanghai - Istanbul (4967 mailia) on pidempi kuin suora reitti Shanghai - Kaunas (Liettua) (4768 mailia). Nämä toki linnuntietä laskettuna, mutta antavat suuntaa. Istanbulista linnuntietä Moskovan kautta Liettuaan tulisi vielä päälle yli 1500 mailia.
p21_mainx_alc_xx05_one-roadPDF.jpg


Ainakin itse suhtaudun tähän Kiinan projektiin erittäin myönteisesti: se voisi toimia impetuksena Kiinan ja Euroopan välisten maiden vahvalle taloudelliselle (ja sitäkautta myös välillisesti yhteiskunnalliselle) kehitykselle, joka heijastuu positiivisesti myös maailmantalouteen yleensäkin. Ja olisihan se ihan matkailun näkökulmastakin mukavaa, jos jossain vaiheessa syntyisi modernisoitu Euroopasta kaukoitään asti ulottuva pikajunaverkosto. Muistaakseni yksi Kiinan visio on nimenomaan jonkinlaisen luotijunaradan rakentaminen Kiinan ja Euroopan välille.


Tuossa on kyllä ideana kaapata perinteisesti länsimaiden vaikutuspiirissä olleet alueet omaan valtapiiriin,
Venäjä säestää kuten Iran ja Turkkikin.
 
Ei liity aiheeseen mutta jenkkilän autohinnat kyllä kirveltävät suomalaista pahasti. Esimerkiksi vW Jetta maksaa alkaen n. 15.000 €. Meillä menisi helposti toinen mokoma.

Kyllä kirveltävät erittäin pahasti. Jo tuollaisen perusauton hinnassa on helposti 10-15 kEUR eroa, mutta kalliimman luokan autoissa ero on jo jotain käsittämätöntä.
Esimerkkinä Porsche 911 Turbo S, kallis auto kaikkialla, mutta kun hinnat alkaen on USAssa n. 155 kEUR ja Suomessa n. 215 kEUR (ilman autoveroa)
ja molemmissa tehdas rahastaa suunnilleen saman verran, niin herää kysymys, mihin menee erotus ?
 
Kyllä kirveltävät erittäin pahasti. Jo tuollaisen perusauton hinnassa on helposti 10-15 kEUR eroa, mutta kalliimman luokan autoissa ero on jo jotain käsittämätöntä.
Esimerkkinä Porsche 911 Turbo S, kallis auto kaikkialla, mutta kun hinnat alkaen on USAssa n. 155 kEUR ja Suomessa n. 215 kEUR (ilman autoveroa)
ja molemmissa tehdas rahastaa suunnilleen saman verran, niin herää kysymys, mihin menee erotus ?

Varmasti kertautuu vielä hinnan noustessa. Jetta nousi esiin siksi että mainoksia on tienvieret täynnä :)
 
Kiinalaisiin luottaminen tai näiden talouden pönkittäminen on sulaa hulluutta. Se homma kusee vielä omille kintuille. Kyseessä on härski ja häikäilemätön poppoo jonka maailmanvallasta ei seuraa muille kansoille ja kulttuureille mitään hyvää.

Voisin veikata että Kiinalaiset ajattelee meistä ihan samoin.
Toki ne voi myös puhua menneestä, jotain tähän tyyliin.

Eurooppalaisiin luottaminen tai näiden talouden pönkittäminen on sulaa hulluutta. Se homma kusee vielä omille kintuille. Kyseessä on härski ja häikäilemätön poppoo jonka maailmanvallasta ei ole seurannu muille kansoille ja kulttuureille mitään hyvää.
 
Voisin veikata että Kiinalaiset ajattelee meistä ihan samoin.
Toki ne voi myös puhua menneestä, jotain tähän tyyliin.

Eurooppalaisiin luottaminen tai näiden talouden pönkittäminen on sulaa hulluutta. Se homma kusee vielä omille kintuille. Kyseessä on härski ja häikäilemätön poppoo jonka maailmanvallasta ei ole seurannu muille kansoille ja kulttuureille mitään hyvää.

Kiinalaisethan ovat täysin oikeassa jos noin miettivät. Sitä maata on eri tahojen toimesta käytetty hyväksi edestä ja takaa. On ihan oikeutettuakin ajatella että nyt on heidän vuoronsa olla niskan päällä. Meidän ei välttämättä silti kannata edistää omaa alamäkeämme. Peräänkuulutan tervettä itsekkyyttä.
 
Back
Top