Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Anekdootti: minä olen tekemässä elämäni diilejä Ebayssa ja Aliexpressissä, kun amerikka ei vedä ja myyjät ovat epätoivoisia saadakseen valuuttaa.Seattlen satama on pysähdyksissä, koska laivoja ei enää tule kiinasta kauppasodan vuoksi.
Vielä maliskuussa käsittelivät 672.000 konttia, mutta nyt väki on lomautettuna ja rahtialueen konttipinot kadonneet. lähde
Katso liite: 121553
Katso liite: 121554
Aika rajua, Seattlen satama on yksi USA:n vilkkaimpia ja kuvassa sekä laiturit että konttien järjestelyalueet ammottavat tyhjyyttä. En ole koskaan ennen nähnyt vastaavaa kuvaa Seattlesta ja mm. aina siellä käydessäni satama on ollut täynnä konttilaivoja ja varastoalueet kontteja.Seattlen satama on pysähdyksissä, koska laivoja ei enää tule kiinasta kauppasodan vuoksi.
Vielä maliskuussa käsittelivät 672.000 konttia, mutta nyt väki on lomautettuna ja rahtialueen konttipinot kadonneet. lähde
Katso liite: 121553
Katso liite: 121554
Eiköstä juu halunnut, nythän se kauppatase on tasoittumassa ja aika nopeastikkin vielä. Kaikki hyvin siis.Voihan sitä Usassa hinnat hypätä. Tätäkö maga on halunnut?
Eiköstä juu halunnut, nythän se kauppatase on tasoittumassa ja aika nopeastikkin vielä. Kaikki hyvin siis.
Hintoihin vaikutusta varmaan nämä nerot ei edes tulleet ajatelleeksi.
Ei tuu enää konttikaupalla kumiankkoja ja Addudas-kenkiä.Aika rajua, Seattlen satama on yksi USA:n vilkkaimpia ja kuvassa sekä laiturit että konttien järjestelyalueet ammottavat tyhjyyttä. En ole koskaan ennen nähnyt vastaavaa kuvaa Seattlesta ja mm. aina siellä käydessäni satama on ollut täynnä konttilaivoja ja varastoalueet kontteja.
Seattlen satama on pysähdyksissä, koska laivoja ei enää tule kiinasta kauppasodan vuoksi.
Vielä maliskuussa käsittelivät 672.000 konttia, mutta nyt väki on lomautettuna ja rahtialueen konttipinot kadonneet. lähde
Efekti tulee esille vasta 6-8 viikon kuluessa taloustavaroissa. Sesonkituotteet kesäksi ja tyypilliset "biltema" eli USA:ssa Habor Freight tavarassa tuo viive on pitempi, eräkoot kun on isoja jotta saadaan suuruuden ekonomia toimimaan. Näiden toimijoiden ehdoton tarve on että tavara on hyllyssä kun sitä joku meinaa ostaa niin paikalliset varastot on isohkoja.Kun avaa tuon Seattle Timesin jutun, selviää että tammi-helmi-maaliskuussa oli Seattlen satamassa tulleihin varautumishamstrauksen vuoksi +24% enemmän konttiliikennettä kuin vuosi aiemmin. Siitä varmaankin konttipinoja kertyi.
Ei satama 'pysähdyksissä' ole, mutta kovasti jo hiljentynyt. Seattlen satamiin on tässä kuussa saapunut 12% vähemmän laivoja kuin vuosi sitten. Näistä kadonneista aika paljon taitaa olla autokuljetusta, sillä autotuontilaivoja -36%.
Kuten tuossa yöllä tänne postaamassani LA satamajutussa, tässäkin ennakoidaan noin kolmanneksen droppausta tuonnissa lähiviikkoina.
Se ei voi olla näkymättä satamissa, sekä ennen kaikkea kuluttajien arjessa. Mielenkiintoista kyllä seurata jenkkisukankuluttajien reaktioita ja poliittista ilmastonmuutosta kun tariffien realiteetti iskee.
Joitain ajoneuvoja ei olisi kyllä kannattanut aikoinaan myydä, vaikkei trumpista ollut vielä tietoakaan. Helposti satatonnia jäänyt saamatta parista autosta ja "moposta" kun vertaa nykyhintojaTrumpilla ei ole mitään menetettävää, koska tämä on hänen viimeinen kautensa. Republikaanipuolueella voi olla.
Henkilökohtaisesti huomasin, että yhden moottoripyöräni arvo on noussut. Ei olisi uskonut, ettå näinkin voi käydä, vaikka se aika vähän käytetty pyörä onkin. Yleensä hinnat ajoneuvoissa laskevat vuosien mittaan.
Kannattaa katsoa vaikka miten Warren Buffet asiaan varautui. Kyllä tässä monet vuolee kultaa kunnolla.Joku voittaa aina. Kun 2008 kriisi tuli, kaikilla kaatuvilla rahoitusyhtiöillä olivat AA- tai AAA-luokitukset vielä pari päivää ennen, kun yhtäkkiä ilmoitettiin, että ne pitää pelastaa tai päästää konkurssiin. Mutta yksi suurimmista ylikuumentajista, Goldman Sachs, oli rakentanut räjähtämään tarkoitetun kuplan taakse sellaiset johdannaiset, että se hyötyi kriisistä, joka vei maailman lamaan. Sijoittajat menettivät rahansa mutta Goldman Sachs tienasi. Lisäksi se osti kriisiin joutuneilta kaiken ostettavan. Se kasvatti talletusvarallisuuttaan ja muuttui investointipankista liikepankiksi sopivasti.
Tämä kaikki on selvinnyt jälkikäteen. Nyt on ilmeisesti meneillään pelkkää tohelointia eikä rosvousta, mutta joku hyötyy siitäkin.
Se vanha kettu. Vieläkö hän elää? Mutta ei se huono ole, jos hän pärjää. Hän on jo aiemmin lahjoittanut 30 miljardia euroa hyväntekeväisyyteen, erityisesti koulutuksen edistämiseen ja pahimpien tautien torjuntaan ja tutkimukseen. Juuri siihen sektoriin, mistä DOGE vei rahoja.Kannattaa katsoa vaikka miten Warren Buffet asiaan varautui. Kyllä tässä monet vuolee kultaa kunnolla.
Juu, massimies se on, $334 miljardia käytettävissä...Warrenilla on ihan fyysinen taalanippu tikissä, lienee vähän isompi kuin aikoinaan Parkanon paroonilla selässä kulkeneessa tuohikontissa.Ainoa asia jolla voi ostaa kun imaginääriarvot haihtuvat vanhan liiton käteinen.Jos Warrenin veikkaus pitää edes osittain, voidaan kokea jäätäviä hetkiä. Toisaalta voihan olla että ajatuksena on vain turbulenssisuoja jottei tarvitse säätää.