Jatkan sitä jälkiviisastelua. Lähemmäks 20v sitten alettiin kohkaamaan EU:n yhteisestä puolustuksesta... No minä olin vastaan, kun ajattelin EU:n suurien maittein kuuluvan jo NATO:n ja ei heitä kiinnostelis paljoakaan uusi puolustusliitto, koska kuuluvat jo vahvaan liittoon... No sitte aikaa kului ja maailman tilanne muttui "yllättäin"... Meikäläisetkin siinä NATO:n meni... No minä olen aina ollut natomyönteinen, koska olen tietänyt, ettei me yksin pärjätä...No se vanha viisaus näyttää pitävän paikkansa edelleen, ettei suomalaisia puolusta paremmin kukaan muu, kuin suomalainen... Eli älä usko vieraaseen apuun... trumppi näyttää vetävän NATO:n vessanpöntöstä alas, mutta EU:n yhtenäinen puolustus näyttää yhtä hölmöltä. Jos tilanne tulisi, niin miten luulette isojen EU maiden toimivan Suomen kohdalla? No minäpä kerron : Ei myö nyt mitään pyssyköitä voida lähettää, ei ainakaan semmosia millä vihuja saatais lahdattua, koska eskalaatio... Myö kattelaan ja kokoustetaan että tarttisko jotain tehdä... asia on neuvoteltavissa ja me jo suunnitellaan neuvottelutoimikunnan perustamista jne. diipadaapaa ja sinä aikana Suomi on tuhottu ja vallattu (ei ruotsalaisten toimesta)... Eli ei NATO huono valinta ollut, mutta pitää ihan itse turvata olemassaolonsa... ja me on se kyllä tehty melkolailla paremmin kuin muut maat....Nyt jopa se EU:n oma puolustusliitto kuulostaa, jos ei hyvältä, niin paremmalta kuin ei mikään.
...Näin ne ajatukset muuttuu, kun maailma muuttuu...