Pakko mainita, että Trump tiesi kyllä, mitä sanoi. Puola, Britannia, Baltian maat ja Suomi saavat täysin puhtaat paperit. Muuten tämä on aika rumaa. Trumpin kritiikillä on täydellinen tosiasiapohja.
Turkki on yksi merkittävimmistä Venäjältä ostavien Nato‑maiden joukossa etenkin öljyn jalosteiden, kuten dieselin ja jetfuel‑tuotteiden, sekä raakaöljyn osalta. Turkista ostavat myös muut EU-maat. Se näyttäisi olevan se NATO‑maa, joka mahdollisesti eniten “rahoittaa” Venäjän energia‑vientituloja vuonna 2025, kun mukaan lasketaan suorat ostot + jalosteiden välitys / re‑export (+ epäsuorat reitit, joista ei tarkkaa dataa). Turkki on Kiinan ja Intian jälkeen suuri Putinin rahoittaja mutta loppukäyttäjänä on usein muu EU.
Yhdysvallat on käytännössä lopettanut venäläisen öljyn ja kaasun ostot jo 2022 jälkeen, ja panostanut raskaasti sanktioihin.
Samalla Yhdysvallat edelleen tukee Ukrainaa enemmän kuin mikään muu maa, sekä aseilla että rahalla.
Mennäänpä katsomaan tämä kaunis Eurooppamme.
Unkari on erittäin riippuvainen Venäjän öljystä, kaasusta ja polttoaineista. Juuri nyt sillä on valtava riski energian hinnan kohoamisesta ja toimitusvarmuusongelmista, mutta itse on tiensä valinnut. Unkari on lisännyt tuontia Venäjältä sodan aikana. Nopeasti muutettavia vaihtoehtoja ei ole.
(Toisaalta ei Trump ole missään vaiheessa suoraan kehottanut Unkaria lopettamaan venäläisen raakaöljyn ostamista. Sellaista ei ole ollut lähelläkään.)
Toinen maa on Slovakia. Öljy ja kaasu, sopimusten kesto, infra. Erittäin riippuvainen, kuten Unkari. Slovakian hallitus on sanonut olevansa valmis estämään kaikkia toimenpiteitä, jos ne uhkaavat maan energiavarmuutta tai aiheuttavat suurta hintapaineita kotitalouksille. Slovakiassa on nostettu esiin sopimusten pituudet ja se, että jo solmitut sopimukset Venäjän kanssa (kaasu) ulottuvat pitkäksi ajaksi, joten välitön muutos aiheuttaisi juridisia ja taloudellisia ongelmia
Saksa on vähentänyt merkittävästi riippuvuutta, muttei ole täysin irtautunut. Öljystä tulee yhä jonkin verran Venäjältä, ja Schwedt‑jalostamo ainakin kohtaa haasteita.
Nämä maat toimivat sentään edes jotenkin
avoimesti. Lisäksi tulevat epäsuorat reitit, joita piisaa.
Bulgaria ja Burgas on mainittu portiksi, jossa tankkerit ja öljy saavat uuden reitityksen. Samoin Romanian Constanța esiintyy tutkimuksissa, joissa öljyä siirretään offshore‑alusten välillä (transshipment) Romanian vesillä, alusten liput ja omistajuudet ovat epäselviä, että alkuperä peittyisi.
Joissakin raporteissa mainittuja transshipment‑hubeja EU‑vesillä ovat myös Kreikka, Italia ja Malta, joissa osia öljystä tai jalosteista on siirretty muihin aluksiin merellä.
Unkarin ulkoministeri Szijjártó väittää, että jotkut EU‑maat ostavat venäläistä öljyä epäsuorasti “tiettyjen Aasian maiden kautta”. Tämä on toki vain väite, ei vahvistettu tapaus, mutta edustaa näkemystä että epäsuoria reittejä käytetään. Tätä voisin vielä pöyhiä.
Vaikutelma kaksoisstandardeista on aika vahva.
Tietoa voi alkaa hakea vaikka täältä:
Russia’s Fossil Fuel Revenues Cross EUR 847 Billion Since Invasion. China, India, and Turkey Drive 74% of Russia’s Fuel Earnings. Shadow Fleet Enables Russia to Evade Sanctions. The Centre for Research on Energy and Clean Air (CREA) published a report on the EU imports of Russian fossil fuels...
mfame.guru
energyandcleanair.org