Trump -psykoosi

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ak.tied
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tällä hetkellä näin. Eri asia on, jos mentäisiin Trumpin kelkkaan eli tullihommaan Kiinaa ja Intiaa vastaan ja lyötäisiin siinä sivussa Venäjä. Tämän kaltaistahan @baikal vanha vainukoira haistelee Trumpin kuoren alta vähän pöllähtelevän...

Vai mennäänkö mieluummin Temuun ostamaan uusi takki? Hommataan TikTokille datakeskus? Myydään merkittäviä tontteja kansainvälisille sijoitusyhtiöille MAL-suunnitelman mukaan? Annetaan vastaavien yhtiöiden (joiden tausta johtaa muka Hollantiin) rakentaa "ilmaiseksi" valokuitu joka kotiin? Listaa voisi jatkaa loputtomiin.

Valintakysymyksiä.
Olisi aika myöntää että Kiina on käynyt taloussotaa länttä vastaan jo pari vuosikymmentä.

Toki se tekee kipeää kapitalistille mutta irtautuminen Kiinasta on pakko jossain vaiheessa ja jos sen pystyy tekemään suunnitelmalliseti ja pidemmän ajan kuluessa niin vaikutykset eivät ole lamauttavia.
 
Olisi aika myöntää että Kiina on käynyt taloussotaa länttä vastaan jo pari vuosikymmentä.

Toki se tekee kipeää kapitalistille mutta irtautuminen Kiinasta on pakko jossain vaiheessa ja jos sen pystyy tekemään suunnitelmalliseti ja pidemmän ajan kuluessa niin vaikutykset eivät ole lamauttavia.
Ihan tehtävissä se on, mutta ajan ja hintalapun kanssa. Tilanne on tietysti koko ajan elänytkin ja monet aikanaan Kiinaan halpuutetut toiminnot ovat siirtyneet jo eteenpäin halvempiin maihin.
 
@Vonka

Joku taho on heinäkuun lopulla antanut selkeästi vapaammat kädet Ukrainalle iskeä Venäjän öljy- ja kaasuinfraan, myös siihen joka jakelee tuotteita mainitsemiisi Unkariin ja Slovakiaan ja kuljettaa Itämeren satamiin myytäväksi.

Aiemmin nämä olivat rauhassa, mutta eivät enää. Vaikutus noiden oikeasti tuhoutuessa on paljon vakavampi ryssille kuin mitkään pakotteet. Pakotteet ohjaavat myyntiä asiakkaalta A asiakkaalle B ja yleisesti tiedetään, että näin tapahtuessa tuotteen hinta laskee ja kulut nousevat, tällöin saatavissa oleva tulo laskee ja voittomarginaali pienenee.

Hajoava infrastruktuuri taas joko suoraan vähentää myyntiä tai jopa lopettaa sen joiltakin tuottajilta kokonaan samalla kun laittaa viestin näihin maihin, jotka haluaisivat olla ryssälän energianisissä ikuisuuden kiinni. Unkarikin aloitti nimittäin viime viikolla solmimaan kaasusopimuksia länsiyhtiöiden kanssa (15 vuotisia) ja samoin on tehnyt Turkkikin jo viime keväästä alkaen nousevalla trendillä.

Kerrannaisvaikutukset tulevat vielä päälle kun ei Venäjällä ole säilytyskapasiteettia niin mikäli tavara ei liiku putkissa joko omille jalostamoille (joista jopa viidesosa on enemmän tai vähemmän paskana) tai putkien kautta myytäväksi niin tuotantoa pitää leikata. Öljyn suhteen vaan leikkaaminen tarkoittaa öljylähteen sulkemista, jota ei aivan hokkuspokkustempuilla sitten enää avatakaan.

Se on miljardien dollareiden kysymys ryssille, että kuinka syvälle jalostamoinfran tuotantokyky laskee ja jatkaako Ukraina iskujaan jakeluputkistoon. Mikäli jatkaa niin edessä on todennäköisesti kymmenien prosenttien leikkaus öljyn ja kaasun tuotantovolyymiin. Kaasun suhteen on jonkinlainen mahdollisuus jatkaa pumppaamista polttaen ylimääräiset soihduttamalla, mutta sekin on tyhmä ja erittäin kallis ratkaisu, voi silti olla heille paras.

Eteenpäin katsoen siellä ei ole kuin mustia pilviä, elleivät kykene estämään Ukrainan kaukoiskuja ja viimeisimmässä valossa mitään sellaista kykyä ei vain ole.
 
@Vonka

Joku taho on heinäkuun lopulla antanut selkeästi vapaammat kädet Ukrainalle iskeä Venäjän öljy- ja kaasuinfraan, myös siihen joka jakelee tuotteita mainitsemiisi Unkariin ja Slovakiaan ja kuljettaa Itämeren satamiin myytäväksi.

Aiemmin nämä olivat rauhassa, mutta eivät enää. Vaikutus noiden oikeasti tuhoutuessa on paljon vakavampi ryssille kuin mitkään pakotteet. Pakotteet ohjaavat myyntiä asiakkaalta A asiakkaalle B ja yleisesti tiedetään, että näin tapahtuessa tuotteen hinta laskee ja kulut nousevat, tällöin saatavissa oleva tulo laskee ja voittomarginaali pienenee.

Hajoava infrastruktuuri taas joko suoraan vähentää myyntiä tai jopa lopettaa sen joiltakin tuottajilta kokonaan samalla kun laittaa viestin näihin maihin, jotka haluaisivat olla ryssälän energianisissä ikuisuuden kiinni. Unkarikin aloitti nimittäin viime viikolla solmimaan kaasusopimuksia länsiyhtiöiden kanssa (15 vuotisia) ja samoin on tehnyt Turkkikin jo viime keväästä alkaen nousevalla trendillä.

Kerrannaisvaikutukset tulevat vielä päälle kun ei Venäjällä ole säilytyskapasiteettia niin mikäli tavara ei liiku putkissa joko omille jalostamoille (joista jopa viidesosa on enemmän tai vähemmän paskana) tai putkien kautta myytäväksi niin tuotantoa pitää leikata. Öljyn suhteen vaan leikkaaminen tarkoittaa öljylähteen sulkemista, jota ei aivan hokkuspokkustempuilla sitten enää avatakaan.

Se on miljardien dollareiden kysymys ryssille, että kuinka syvälle jalostamoinfran tuotantokyky laskee ja jatkaako Ukraina iskujaan jakeluputkistoon. Mikäli jatkaa niin edessä on todennäköisesti kymmenien prosenttien leikkaus öljyn ja kaasun tuotantovolyymiin. Kaasun suhteen on jonkinlainen mahdollisuus jatkaa pumppaamista polttaen ylimääräiset soihduttamalla, mutta sekin on tyhmä ja erittäin kallis ratkaisu, voi silti olla heille paras.

Eteenpäin katsoen siellä ei ole kuin mustia pilviä, elleivät kykene estämään Ukrainan kaukoiskuja ja viimeisimmässä valossa mitään sellaista kykyä ei vain ole.
Ehkä rakentavat uusia jalostamoja Uralin taakse ja uusia hajautettuja pienempiä muualle.
 
Ehkä rakentavat uusia jalostamoja Uralin taakse ja uusia hajautettuja pienempiä muualle.
Kun ei ole osaamista eikä rahaa korjata näitäkään niin tuo on kyllä varsinainen pipe dream skenaario. Jalostamot eivät myöskään ole olleet mikään rahasampo omistajilleen, muuten kuin viennillä Eurooppaan, kaikki kotimaan toiminta on ollut aina tappiollista ja se on kuitenkin 50-60 % ollut kokonaiskapasiteetista, tällöin vientivolyymilla pitäisi tehdä kaikki tulo ja siirtomatkat Siperiasta eivät kyllä tue yhtään bisnestä oli sitten kyseessä kotimaan kulutus tai vientimarkkina, koska kulut kasvavat jyrkästi eikä siellä ole edes ihmisiä eli työvoimaa tarpeeksi tuollaisiin projekteihin, vuosi vuodelta vähemmän.

Aasiaan ei lisäksi vaikuta viedä mitään, koska siellä on maailman alhaisin tuotantomarginaali ja Kiinalla valtava ylikapasiteetti, jota purkaakseen pakottavat jalostamoja kiinni seuraavan 3-5 vuoden aikana. Kiina ei tule myymään ryssille jalostamoihin kampetta vain luodakseen omilleen lisää kilpailua, se mieluummin antaa Venäjän jalostamoiden kaatua sekä palaa ja ostaa raaka-aineet halvalla, nythän tilanne menee juuri sitä kohti.

Pidemmällä aikavälillä polttonesteiden kulutus tulee vielä laskemaan, joten ylipäätään jalostamojen tarve on laskevalla trendillä, ei ole kovin moni laittamassa miljardeja projekteihin, joiden pitkän aikavälin tuotto on negatiivinen.

Puuttuu siis rahoitus, osaaminen, työvoima, kuljetuskyky ja asiakkaat, mutta tahtoa olisi. Se vain ei näissä peleissä riitä mihinkään.
 
Kun ei ole osaamista eikä rahaa korjata näitäkään niin tuo on kyllä varsinainen pipe dream skenaario. Jalostamot eivät myöskään ole olleet mikään rahasampo omistajilleen, muuten kuin viennillä Eurooppaan, kaikki kotimaan toiminta on ollut aina tappiollista ja se on kuitenkin 50-60 % ollut kokonaiskapasiteetista, tällöin vientivolyymilla pitäisi tehdä kaikki tulo ja siirtomatkat Siperiasta eivät kyllä tue yhtään bisnestä oli sitten kyseessä kotimaan kulutus tai vientimarkkina, koska kulut kasvavat jyrkästi eikä siellä ole edes ihmisiä eli työvoimaa tarpeeksi tuollaisiin projekteihin, vuosi vuodelta vähemmän.

Aasiaan ei lisäksi vaikuta viedä mitään, koska siellä on maailman alhaisin tuotantomarginaali ja Kiinalla valtava ylikapasiteetti, jota purkaakseen pakottavat jalostamoja kiinni seuraavan 3-5 vuoden aikana. Kiina ei tule myymään ryssille jalostamoihin kampetta vain luodakseen omilleen lisää kilpailua, se mieluummin antaa Venäjän jalostamoiden kaatua sekä palaa ja ostaa raaka-aineet halvalla, nythän tilanne menee juuri sitä kohti.

Pidemmällä aikavälillä polttonesteiden kulutus tulee vielä laskemaan, joten ylipäätään jalostamojen tarve on laskevalla trendillä, ei ole kovin moni laittamassa miljardeja projekteihin, joiden pitkän aikavälin tuotto on negatiivinen.

Puuttuu siis rahoitus, osaaminen, työvoima, kuljetuskyky ja asiakkaat, mutta tahtoa olisi. Se vain ei näissä peleissä riitä mihinkään.
Noin rauhanaikana mutta sodassa kalliimpi polttoaine on pienempi paha kuin sen loppuminen. Varajalostamo voi olla myös Siperiassa ja prosessituotannossa tislaustorni on yksi yksinkertaisimmista laitteista.
Ruvettaisiin meilläkin tekemään kaikenlaista pyrolyysiöljystä pidemmässä sodassa.
 
Noin rauhanaikana mutta sodassa kalliimpi polttoaine on pienempi paha kuin sen loppuminen. Varajalostamo voi olla myös Siperiassa ja prosessituotannossa tislaustorni on yksi yksinkertaisimmista laitteista.
Ruvettaisiin meilläkin tekemään kaikenlaista pyrolyysiöljystä pidemmässä sodassa.

Aikataulu tilauksesta valmiiseen jalostamoon on vuosia vaikka millaisella rahoituksella tekisi eikä ryssillä ole rahaa enää edes yhteen uuteen jalostamoon riittävässä mittakaavassa eli 5-10 miljoonaa tonnia, jonka hintalappu olisi 5 -10 miljardin luokkaa, pakotteita kiertäen ja korruption huomioiden 8-15 miljardia tehtynä Siperiaan. Pelkästään se tislaustorni tuossa mittakaavassa maksaa noin 500 miljoonaa dollaria paikalleen saatuna.
Dieseliä heillä riittää edelleen ja sitähän sotavoimat tarvitsevat eniten, joten vielä ei ole paniikkiratkaisujen aika, menetys on lähinnä myynnin väheneminen, mutta lisääkin kapasiteettia voi lyhyessä ajassa tuhoutua ja pahentaa ongelmaa.

Ja silti, nopein ja halvin tie palauttaa sekä varmistaa polttoainehuolto on korjata nykyiset jalostamot, joista lienee edelleen 95 % laitteista ehjänä, vain just ne kriittiset osat paskottu, mutta näin ei tehdä jostain syystä ja se kertoo suoraan, että ei mitään uusiakaan ole tulossa, koska se olisi vain merkittävästi pitempi sekä kalliimpi reitti. Ei ole loogista tehdä vaihtoehtoa B mikäli halvempaa ja helpompaa vaihtoehtoa A ei tehdä myös tai sitä ennen.

Googlen tekoälyn arvio viiden miljoonan tonnin jalostamon hinnaksi ja niitä tarvittaisiin heti kohta monta rakenteille yhtä aikaa.

The price of a 5 million ton per year oil refinery can range from several billion dollars to over $10 billion.

Paska on osunut jo tuulettimeen, nyt vain katsotaan kuinka komeasti se leviää.
 
Viimeksi muokattu:

Trump haluaa monimutkaisia tuotteita ja koneita valmistavien ulkomaisten yritysten tuovan valtavia investointeja ja osaamista sekä siirtävän kyseisen osaamisensa yhdysvaltalaisille. Sen jälkeen osaajat saavat ilmeisesti lähteä.

Mikähän maa ei tuota haluaisi? Siinä tuli oikea satupläjäys.
 
@Vonka

Joku taho on heinäkuun lopulla antanut selkeästi vapaammat kädet Ukrainalle iskeä Venäjän öljy- ja kaasuinfraan, myös siihen joka jakelee tuotteita mainitsemiisi Unkariin ja Slovakiaan ja kuljettaa Itämeren satamiin myytäväksi.
Tai sitten kyvyt ovat parantuneet. Kykyjen kehitys ja aseet: erityisesti pitkän kantaman droonit ja muut kaukohyökkäysvälineet.

Varmaan hiljainen hyväksyntä etenkin Yhdysvalloista on olemassa.

Ensimmäisiä merkittäviä drooni-iskuja Venäjän jalostamoihin ja öljyvarastoihin raportoitiin jo vuonna 2023. Esimerkiksi Krasnodar Krain alueella Ilsky‑jalostamo ja Afipsky‑jalostamo saivat osumia. Vuonna 2024 hyökkäysten määrä kasvoi selvästi: sekä raakaöljyvarat että polttoainevarastot ja -pumppaamot olivat alttiina useille iskuille.

Vuosi 2025 on tehokas jatkumo. Joissakin hyökkäyksissä Venäjän jalostamotoiminta on jouduttu keskeyttämään tai sitä on jouduttu hidastamaan merkittävästi (esim. Volgogradin jalostamo, Ryazan, Astrakhanin kaasunkäsittelylaitos).

Meduza / RFE/RL raportin mukaan hyökkäykset syyskuusta 2024 helmikuuhun 2025 ovat aiheuttaneet Venäjälle 706 miljoonan dollarin vahingot eli arvoltaan 59,4 miljardia ruplaa.

Hyökkäykset eivät enää rajoitu vain alueisiin lähellä rintamaa.

Vaikka iskut aiheuttavat taloudellisia tappioita Venäjälle, niiden koko ei vielä ole riittänyt murentamaan öljynjalostuskykyä niin paljon, että Venäjä ei olisi pystynyt toimittamaan polttoaineita tai korvaamaan kapasiteettia.

Siviilit kokevat jo ongelmia (saatavuus, hinnat).
 
Toisaalta olemme maalanneet itsemme Kiinan kanssa sellaiseen nurkkaan, että on hyvin kyseenalaista olisiko meillä enää edes kykyä tukea Ukrainaa sen romahduksen jälkeen, minkä Kiinan tullit ja pakotteet aiheuttaisivat.

Olemme ihan kollektiivisesti ja omasta halusta halpuuttaneet vähän kaikkea neljännesvuosisadan siirtämällä sen Kiinaan. Tilanne on saman tyyppinen, kuin aseteollisuudessa, mutta monella alalla meillä ei enää ole edes juurta jonka päälle rakentaa valmistusta. Ei se silti mahdotonta ole, mutta ottaa aikaa vähintään toisen neljänneksen. Etenkin kun pitäisi yhtaikaa alkaa tehdä vähän kaikkea kuviteltavissa olevaa.

Samanlainen oma maali kuin energiariippuvuus Venäjästä. Tai tässä tapauksessa ehkä enemmänkin hattutemppu.
Arvoketjut ja osaaminen ml. aivan kriittisten tuotannonalojen tuotanto siirrettiin Kiinaan kaikkien tämän politiikan arvostelijoiden ollessa Teboilin baarin erittäin vähän koulutettuja persuja tai ja salaliittohörhöjä. Kiinan juna meni jo ja länsimaiden hölmöläiset jäivät asemalle. Kohta täytyy lähteä sieltäkin kun ei ole pilettiä. Asian edes osittainen korjaaminen vaatisi aikaa, uutta osaamista ja kykyä päätösten tekoon. Näitä asioita taas ei voi oikein yhdistää enää länsimaihin.
 
Back
Top