Tuntematon sotilas filmataan taas.

Katsoin viikonloppuna vihdoin tämän uusimman version. Yllätti positiivisesti.
 
En ole koko filmiä nähnyt. Youputkesta jonkin verran pätkiä katsonut. Ihan hienosti tehdyltähän tuo näyttää. Mutta kovin synkältä. Kaikki henkilöhahmot näyttävät joka kohtauksessa kuin Suomi olisi juuri luhistunut ja maailma loppunut. Sodan alkua kuvattaessa olivat kuin takana olisi ollut jo 30-vuotinen sota. Ehkä niitä kevyempiäkin kohtia oli, mutta kovin oli synkeää kirjaan verrattuna.

Molbergin versio oli toki synkkyydessään ihan omaa luokkaansa.

Ja paras Suomalainen sotaelokuva (ellei paras elokuva kaikkinensa) on Talvisota.
 
En ole koko filmiä nähnyt. Youputkesta jonkin verran pätkiä katsonut. Ihan hienosti tehdyltähän tuo näyttää. Mutta kovin synkältä. Kaikki henkilöhahmot näyttävät joka kohtauksessa kuin Suomi olisi juuri luhistunut ja maailma loppunut. Sodan alkua kuvattaessa olivat kuin takana olisi ollut jo 30-vuotinen sota. Ehkä niitä kevyempiäkin kohtia oli, mutta kovin oli synkeää kirjaan verrattuna.

Molbergin versio oli toki synkkyydessään ihan omaa luokkaansa.

Ja paras Suomalainen sotaelokuva (ellei paras elokuva kaikkinensa) on Talvisota.

Talvisota on kyllä ehdoton ykkönen. (y)
 
Katsoin viikonloppuna vihdoin tämän uusimman version. Yllätti positiivisesti.

Katsoin viimeviikolla ja yllätyin myös positiivisesti. Parasta tässä oli, että katsoja pysyi paljon vanhoja versioita paremmin kärryillä siitä, missäpäin maailmaa mennään ja mitä vuotta eletään ja miksi tehdään mitä tehdään.
 
Katsoin viimeviikolla ja yllätyin myös positiivisesti. Parasta tässä oli, että katsoja pysyi paljon vanhoja versioita paremmin kärryillä siitä, missäpäin maailmaa mennään ja mitä vuotta eletään ja miksi tehdään mitä tehdään.

Olen nähnyt 4 kertaa nyt...mielestäni paras versio.

Ja synkkyys kuuluu sotaan, tässä versiossa ei sitä kaunistella...Kariluoto ja Koskela sekä Hietanen, Rokka ja Lahtinen näytellään mielestäni todella loistavasti. Lammiostakin on tehty ihminen.
 
Olen nähnyt 4 kertaa nyt...mielestäni paras versio.

Ja synkkyys kuuluu sotaan, tässä versiossa ei sitä kaunistella...Kariluoto ja Koskela sekä Hietanen, Rokka ja Lahtinen näytellään mielestäni todella loistavasti. Lammiostakin on tehty ihminen.


Täytyy varmaan katsoa.
 
Täytyy varmaan katsoa.

Et kadu.

Kariluoto on ehken itselle elokuvassa vaikuttavin hahmo. Henkilöhahmo kasvaa kuolemaansa asti, mutta liiallinen velvollisuudentunto tappaa.
 
Pääkaupunkiseuden kirjastojen tietojärjestelmä antaa leffalle Helmet indeksin:

Varauksia 241, kappaleita 23

Eli varausmäärien perusteella tosi suosittu leffa.
 
Ainakin itseeni vaikutti..ja kun olen kääntänyt muutakin kuin tahkoa.

Esim. lopun Koskelan äiti kahdessa kohtauksessa. Koskela lähti kotoa viimeisen kerran ja lopussa äitee kiikkustuolissa 3 kaatuneen pojan kuvat senkillä.
 
Eikös ne ollut Koskelan sedät jotka tapettiin sisällissodassa? Kun tämä Vilho Koskela on samaa Koskelan suku kuin Täällä pohjantähden alla olevat Koskelat.

Vilho Koskela on hämäläisen pienviljelijän ja punapäällikön Akseli Koskelan ja Elina Kivivuoren esikoispoika. Hän syntyy kuvitteellisessa Pentinkulman kylässä vuonna 1913. Vilho tulee tarinaan mukaan Pohjantähti-trilogian toisen osan ensimmäisessä luvussa.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Näin uuden vasta viime viikolla. On kyllä hyvä. Eämä on elokuva, eikä kuvitettuja klassikkoja, niin kuin vanhat.
Keskittyminen Rokkaan on onnistunut, perheellinen reserviläinen vs. nuoret asevelvolliset.

Perääntymisvaiheen taistelukohtaukset on toteutettu hienosti.

Positiivinen yllätys minulle, joka taidan osata kirjan ulkoa.
 
Eikös ne ollut Koskelan sedät jotka tapettiin sisällissodassa? Kun tämä Vilho Koskela on samaa Koskelan suku kuin Täällä pohjantähden alla olevat Koskelat.
En muista Louhimiehen leffan kohtausta mutta Ville Vaiteliaan molemmat pikkuveljet Eero ja Voitto menivät Pohjantähden mukaan Talvisodassa ja tulivat samaan aikaan puupalttoissa junalla asemallekin, jonne Akseli ja Elina olivat tulleet vastaanottamaan vain Voiton ruumista. Eero oli kaatunut ennen Voittoa mutta tästä asiasta ei ollut vielä tieto ehtinyt Pentinkulmalle.
 
Sotaromaani on synkempi teos käsikirjoituksen pohjaksi. Siinä on niitä Linnan "valituksia" mukana eli kirjailija nousee melkein esiin rähjäämään, kun kertojan pitäisi vain kertoa ja viedä taideteosta eteenpäin. Tuntematon sotilas eli ammattimaisen kustannustoimittajan toimitettama romaani on ehyempi ja koherentimpi mutta tekee ehkä sodan siedettävämmäksi.

Jos kävelisin syyssateessa jonnekin Syvärin taakse ja makaisin siellä pari talvea ja kiiruhtaisin takaisin niiden kitumaiden läpi, olisin synkkänä vaikka kukaan ei ampuisi. Nämä menivät ryömien ja kontaten ja kuolivat. Tosin sodassakaan kaikki eivät kuole, vaikka siltä se suurten paikallisten tappioiden osuessa tuntuu.

Louhimiehen elokuva on kansainvälisten asianharrastajien valitettavan pienessä joukossa havaittu yhdeksi parhaista koskaan. Moni harmittelee myös sitä, ettei ole tilaisuutta ollut nähdä sitä elokuvateatterissa, missä se on parhaimmillaan.

Markkinointiko ollut hapuilevaa vai mikä. Sitten se Oscar-toimikunta lähetti jonkun hönttielokuvan Hollywoodiin. Louhimiehen työtavoista nostettu kohu osui tuohon alle kuin täsmäiskuna.

Elokuvatoimittaja Kalle Kinnunen kirjoitti silloin: ”Heti sen jälkeen, kun Tuntemattomasta sotilaasta tulisi todellinen asia, jota markkinoidaan ja jonka puolesta Yhdysvalloissa kampanjoidaan, joku Hollywoodin ja kansainvälisen elokuvateollisuuden julkaistuista (- – -) tekisi jutun niistä asioista, joista Yle maaliskuussa kertoi. Ja pam, se olisi sitten siinä, ainakin Tuntemattoman sotilaan palkintomenestyksen osalta, ehkä isomminkin”

Just just...
 
Louhimiehen elokuva on kansainvälisten asianharrastajien valitettavan pienessä joukossa havaittu yhdeksi parhaista koskaan. Moni harmittelee myös sitä, ettei ole tilaisuutta ollut nähdä sitä elokuvateatterissa, missä se on parhaimmillaan.

En osaa venäjää, mutta olen kuullut -luotettavalta- taholta, että venäläisillä keskustelufoorumeilla uusi tuntematon on koroitettu korkealle. Mulle hiukan yllätys kuitenkin. Ruotsissa elokuvaharrastajat ovat koroittaneet elokuvaa top5:een sotaelokuvagenressä ikinä.

Se on hyvä elokuva ja näyttelijät ovat oikeasti hyviä.

Jumaleissön, pojat yksi juttu. Se Rokan vaimoa näyttelevä laulaja. Mulla kävi kylmät väreet joka kohtauksessa, kun hän oli esillä. Hän tavoitti jotain todella tuttua siitä, minkä opin tuntemaan karjalaismummojen seassa kasvaessani. Olen varma, että näyttelijä oli tutustunut vähintään hyvin rooliinsa. Karjalaisperheen koti oli kuvattu mielestäni autenttisesti aina räsymattojen asentoa ja ruokapöydän sijoittelua myöten.

Varmaan aikanaan toisella katsontakierroksella avautuu lisää yksityiskohtia.

Helposti elokuvan katsottuaan ymmärtää, miksi Louhimies nostettiin lihakoukkuun ja teurastettiin julkisesti työskentelytapojensa vuoksi. Suomalaiskansallinen perisynti, kateus, nousi huipullensa ja -miehillä- kansoitettu filmi oli -väärin tehty- ja ei tarjonnut paikkoja auringossa, öööö, kaikille.

Odotankin seuraavaa kansallista suurtuotantoa, miten se valitaan ja millaisia ööö, moderneja näkökulmia siihen sovitetaan. Kiintiöt kunniaan ja tasa-arvoa vaativat maailman lapset....
 
Mitä minä en tajua on se että jotkut niistä "kaltoinkohdelluista" naisista on pitänyt turpansa kiinn toistakymmentä vuotta ja jopa uudestaan mennyt Louhimiehen elokuvaan mukaan vaikka jo kerran kokenut mielipahaa jossain hänen edellisessä elokuvassa.

Tämä on mielenkiintoinen kysymys.

Louhimiehen tapauksessa oli enemmän kyse erittäin vaativista metodeista. Se kaikkein yleisimmin esiintynyt tarina oli naisnäyttelijän kertomus siitä, että kun hänen piti esittää punavankia, hän ei olisi halunnut päälleen vilistäviä torakoita. Ei kuitenkaan saanut kieltäydyttyä, koska oli "heikko nainen", joka pelkäsi uransa vaarantuvan (koska miehet ja patriarkaalinen valta). Sitten nousi esiin Levottomat-elokuvan Matleena, jonka mielestä hänestä tehtiin pornonäyttelijä.

Jasper Pääkkönen sanoi, että Louhimies on vaativa ja kohtelee miehiä ja naisia aivan yhtä lujaa, mutta hän piti elokuvissa olemista palkitsevana ja opettavaisena. Tuntemattoman näyttelijäkaarti oli MPK:n ryynättävänä, että oppivat edes liikkumaan.

Eli sopimus näyttelijän ja ohjaajan välillä ei ollut naisten ja Louhimiehen välillä ilmeisesti syntynyt niin, että molemmat olisivat ymmärtäneet sen syntyneen. On selvää, että sellaisen pitää syntyä. Kovien ohjaajien perinne, ns. bergmanilainen tai jopa turkkalainen metodi meni vielä 1980-1990-luvuilla, mutta ei 2000-luvulla. Teatterialalla muutos alkoi jo aikaisemmin. Elokuva on tulossa samaan ruutuun.

Mutta jos tämä on syy siihen, että Tuntematon sotilas pelattiin pois Oscarista ja tämä Sara Rigatelli vaivautui vielä virkavapaaltaan tuhoamaan Louhimiehen BBC-uran, jotain on pielessä. Ei voi olla. Kyllä tässä muuntyyppinen isku oli takana.

Vaikka olisi edes ollut mitä hyvänsä, taideteoksen pitäisi saada elää omaa elämäänsä. Se on itsenäinen artefakti. Tässä on filosofisestikin kaikki niin pielessä kuin olla ja voi. Nämä huomionhakuiset toimittajapersoonallisuudet ovat oikeastaan itse vähän psykoja.
 
Viimeksi muokattu:
Kävin katsomassa uusimman ensin ressuporukan kutsuvierasnäytöksessä ja sitten pojan kanssa toiseen kertaan. Ja nettikaupan tarjouksesta vielä tuli tilattua kahden eri version DVD-paketti hintaan 9,90.
 
Syy 1 miksi katsoin uusimman version vasta nyt. Pelkäsin että uuteen versioon on yritetty ympätä tämän päivän muoti ilmiöt ja "arvot". Homous, neekerit, tasa-arvo jne.
Toinen syy. En ole koskaan oikeen erityisemmin tykännyt alkuperäisestäkään.
Kolmas syy. Elokuvassa on yks kohtaus ja rooli mitkä on ihan käytänön tasolla aiheuttanut itselle ja uskallan väittää, että monelle muulle harmaita hiuksia. Kohtaus on "Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin Ellun kanat", rooli on Rokka. Molemmat oikeasti hyviä ja kunnioitettavia asioita.
Oman kokemuksen mukaan valitettavan usein ne "Asialliset hommat" unohtuu tehdä ja ollaan vain kuin ne "Ellun kanat". Ja liian moni kuvittelee itsensä Antti Rokkana, vaikka ei ole kuin tyhjä koliseva tynnyri. Tahtoo vain olla niin ettei niitä Antti Rokkia tahdo löytyä edes yhtä kappaletta per komppania.

Toistona, oli positiivinen yllätys ja juuri niistä syistä mitä monet tuossa yläpuolella kommentoi.
 
Syy 1 miksi katsoin uusimman version vasta nyt. Pelkäsin että uuteen versioon on yritetty ympätä tämän päivän muoti ilmiöt ja "arvot". Homous, neekerit, tasa-arvo jne.
Toinen syy. En ole koskaan oikeen erityisemmin tykännyt alkuperäisestäkään.
Kolmas syy. Elokuvassa on yks kohtaus ja rooli mitkä on ihan käytänön tasolla aiheuttanut itselle ja uskallan väittää, että monelle muulle harmaita hiuksia. Kohtaus on "Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin Ellun kanat", rooli on Rokka. Molemmat oikeasti hyviä ja kunnioitettavia asioita.
Oman kokemuksen mukaan valitettavan usein ne "Asialliset hommat" unohtuu tehdä ja ollaan vain kuin ne "Ellun kanat". Ja liian moni kuvittelee itsensä Antti Rokkana, vaikka ei ole kuin tyhjä koliseva tynnyri. Tahtoo vain olla niin ettei niitä Antti Rokkia tahdo löytyä edes yhtä kappaletta per komppania.

Toistona, oli positiivinen yllätys ja juuri niistä syistä mitä monet tuossa yläpuolella kommentoi.

Sarastien nauru Rokan lomapyynnöstä on kanssa hieno.

Ja tykkään siitä, että Lammiokin on inhmillistetty, taisi Koskelallekin lupa vetäytymiseen tulla Lammiolta.

Karjulan huuto Lammiolle ja Koskelalle on myös klassikko...myös kohtalo (vaikka ei ole kirjan mukainen).

"Tähän asti mie siut kannan, pidemmälle en kehtaa". (kirjassa)
 
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin Ellun kanat", rooli on Rokka.
Eikös sen sanonut Koskela? Edit: Koskela oli tuon sanoessaan joukkueenjohtaja.

Tuota Rokan käytöstä kyllä käsiteltiin aika perusteellisesti, Sarastie sanoi että vaikka Rokka on pataljoonan paras sotilas, hänet tarvittaessa uhrataan.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top