Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Eikös sen sanonut Koskela? Edit: Koskela oli tuon sanoessaan joukkueenjohtaja.
Tuota Rokan käytöstä kyllä käsiteltiin aika perusteellisesti, Sarastie sanoi että vaikka Rokka on pataljoonan paras sotilas, hänet tarvittaessa uhrataan.
Tuota Rokan käytöstä kyllä käsiteltiin aika perusteellisesti, Sarastie sanoi että vaikka Rokka on pataljoonan paras sotilas, hänet tarvittaessa uhrataan
Kuitenkin Rokka saattoi omalla käytöksellään asian ratkaista, mikä kannattaa muistaa. Patkomin piti huolehtia siitä, että pataljoonassa säilyy järjestys. -kaikki jermut eivät ole kuten te, suurin osa omaa vain huonot puolenne-, taisi sanoa.
Rokka oli poikkeusyksilö ja yleensä poikkeusyksilöön kuuluu myös poikkeuksellisuuden kääntöpuoli.
"Kaikki eivät ole kuin te. Se mitä kutsutte pokkuroinniksi on kurin ulkonainen muoto" - Sarastie
"Minä annan anteeksi, mutta tästä lähtien tottelette kuin muut. Jos teette tästä julkisen, siitä tulee arvovaltakysymys ja silloin iso pyörä alkaa pyörimään". - Sarastie
Sitten hillitön nauru 14 pv loman takia, kun "Baranoovin poika" oli otettu vangiksi.
*huutonaurua* - Sarastie
"Tottakai te sen ansaitsette, tehkää anomus ensitilassa".
Sarasvuo on esikuva pataljoonan komentajana ja mies...fiktionaalinen tai ei
Sarasvuo !? Olisi muuten tosiaan mielenkiintoista tietää perustuuko majuri Sarastien hahmo johonkin todelliseen Linnan tuntemaan upseeriin. Ainakin kapt. Kaarnallahan oli ihan oikea esikuva. Kapteeni Kärnä oli miehen nimi. Olen ymmärtävinäni sen, että kirjan upseerihahmoista moni oli yhdistelmiä eri henkilöistä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Toivo_Kärnä
Tuo nopealla kuukletuksella. Olen kyllä muistelevinani, että Autti olisi ollut Aution esikuvana.Muut Tuntemattomien keskeisten sotilaiden esikuvat olen tainnut jo joskus aiemmin kertoa, mutta kertaus on opintojen äiti. Siispä paljastan, että majuri Sarastie oli Pietari Autti. Lammion kaltaisena upseerina tunnettiin eräiden asiantuntijoiden mukaan myöhempi piispa Malmivaara.
Sarasvuo !? Olisi muuten tosiaan mielenkiintoista tietää perustuuko majuri Sarastien hahmo johonkin todelliseen Linnan tuntemaan upseeriin. Ainakin kapt. Kaarnallahan oli ihan oikea esikuva. Kapteeni Kärnä oli miehen nimi. Olen ymmärtävinäni sen, että kirjan upseerihahmoista moni oli yhdistelmiä eri henkilöistä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Toivo_Kärnä
Tuo nopealla kuukletuksella. Olen kyllä muistelevinani, että Autti olisi ollut Aution esikuvana.
http://www.koivistoinen.net/pages/posts/todelliset_tuntemattomat_sotilaat3390.php
Autti itse selitti tilannetta jälkeenpäin sillä että hän oli ainoastaan kokeillut, kuinka käskyä noudatetaan. Ite olen taipuvainen uskomaan, sillä niin raskaasta töppäyksestä olisi muussa tapauksessa kyse.Hietanen äyski itse rykmentinkomentajalle, joka oli pahassa tupakantuskassaan pannut palamaan vastoin omaa käskyään.
Ja jos ihan kaikkiin hahmoihin pitäisi niin siellähän ryssän hudoi vintovkaa huutelisin, palaneille perskarvoille hihittelisin ja rammarista Armi Pataljoonia ja Leninin puheita soittelisin...Jos pitäisi samaistua Tuntemattoman upseereihin, niin olisin Autio
Ja jos ihan kaikkiin hahmoihin pitäisi niin siellähän ryssän hudoi vintovkaa huutelisin, palaneille perskarvoille hihittelisin ja rammarista Armi Pataljoonia ja Leninin puheita soittelisin...
Autti itse selitti tilannetta jälkeenpäin sillä että hän oli ainoastaan kokeillut, kuinka käskyä noudatetaan. Ite olen taipuvainen uskomaan, sillä niin raskaasta töppäyksestä olisi muussa tapauksessa kyse.
Se on historiallinen tapahtuma, jonka Linna otti romaaniin. Autille tiuskaissut oli kersantti Onni Lemiläinen.
En ota kantaa everstin "kokeiluihin". Nikotiini on kuitenkin addiktio.
Muutama ajatus minkä tämä viimeisin elokuva on meikäläisen mielessä herättänyt.
Kahta edellistä on käytetty jopa johtamisopin koulutuksessa - ei niistä ole siihen kummastakaan ja niinpä siitä ONNEKSI luovuttiinkin jossakin vaiheessa.
Uusin versio on sellainen, että sitä voisi jopa taas alkaa hyödyntämään.
Minusta on ollut erittäin mielenkiintoista havaita, miten ohjaaja on pienenpienillä jutuilla luonut Koskelasta kuvan, joka on hyvin erilainen kuin kahdessa aikaisemmassa kirjassa. Olen aiemmin kritisoinut elokuvien Koskelaa kovastikin. Viimeisimmän leffan Koskelasta on melko vaikeata löytää mitään kovin kielteistä. Tarina on sama, tapahtumat samoja, sanat Koskelan suusta ovat samoja jne jne, mutta Koskela on ratkaisevasti eri mies kuin kahdessa edellisessä elokuvassa. Pienenpienillä muutoksilla Louhimies on taidokkaasti tehnyt Koskelasta aivan eri Koskelan kuin mitä hän on ollut kahdessa edellisessä elokuvassa. Millainen sitten on kirjan Koskela? Minusta Louhimies ehkä osui sittenkin eniten oikeaan.
Toinen mielenkiintoinen havainto: Rokka
Rokan hahmoon ajatuksella perehtyminen antaa mielestäni arvokkaita vihjeitä kovin monelle sotilasjohtajalle siitä miksi suomalainen sotilas usein on juuri sellainen kuin on. Sen kun ymmärtää, alkaa vähitellen ymmärtämään myös sitä miten suomalaista sotilasta täytyy johtaa - jos häntä ylipäätään haluaa kyetä johtamaan.
"Jos pääset läpi, niin en tule säästämään sanojani" - Autio
Tuota Aution virkettä olen miettinyt, kuvaisiko tavallaan sitä että jatkosodan hyökkäysvaiheessa oli ilmeisen tyypillistä se, että aina ei maltettu muodostaa selkeitä painopisteitä vaan komentajat yrittivät yksin eteenpäin. Ilmeisesti keskinäistä kilpailua oli, mutta onko väärin sanoa ettei Suomen puolustusvoimat oikein ollut omimmillaan hyökkäyssodassa ? Meinaan että ainakaan kovin suurimittaisia offensiiveja ei käsittääkseni oltu rauhan aikana harjoiteltukaan. Linnan kk-komppania ja pataljoona johon komppania kuului tavallaan koki tätä samaa Tuntemattomassa (esim. juuri kun "bunkkerilinjaa" puhkoivat).
Tuota Aution virkettä olen miettinyt, kuvaisiko tavallaan sitä että jatkosodan hyökkäysvaiheessa oli ilmeisen tyypillistä se, että aina ei maltettu muodostaa selkeitä painopisteitä vaan komentajat yrittivät yksin eteenpäin. Ilmeisesti keskinäistä kilpailua oli, mutta onko väärin sanoa ettei Suomen puolustusvoimat oikein ollut omimmillaan hyökkäyssodassa ? Meinaan että ainakaan kovin suurimittaisia offensiiveja ei käsittääkseni oltu rauhan aikana harjoiteltukaan. Linnan kk-komppania ja pataljoona johon komppania kuului tavallaan koki tätä samaa Tuntemattomassa (esim. juuri kun "bunkkerilinjaa" puhkoivat).