Hallinkorva
Ylipäällikkö
Totta ilman muuta.
Tosin se mistä aiemmin puhuin, on virhe jota kirjan/ elokuvan kaltainen kokenut joukko hyvin todennäköisesti ei tee. Kyseisen virheen voi tehdä heikosti alunperin koulutettu joukko ensimmäisessä taistelussaan.
Kys ei siis ole yksilön (Koskelan) tekemisistä, vaan joukon virheestä.
Ja kuten sanoin: sitä virhettä ei tee kuvauksen kokenut joukko.
En kerro mistä on kyse, koettakaa hoksata itse - samalla opitte kun hoksaatte sen itse
Asia on päivänselvä kun sen hoksaa - ja yhtälailla asiaan perehtymätön toimii todennäköisesti juuri kuten elokuvassakin toimitaan. Se on eräänlainen ihmiselle tyypillinen, ihan looginen ajatus miksi helposti siten toimitaan.
En tunne asiaa. Olen PsPr:n kasvatti ja ymmärrän enemmän tuon tulevan hyökkääjän toimintaa enkä siten puhdas jalkaväkimies, mutta huomasin ainakin, että tietä varmistava joukkue asettuu konekiväärin ympärille aukon reunaan yhdelle puolen tietä, joiltain osilta miltei tiehen kiinni.
Vastaanottoasemassa, on se sitten missä tahansa, laittaisin etuvartion ja mahdollisen miinoitteen, mutta näillä nyt ei ole miinoja eikä mitään muutakaan varsinaista pst-aseistusta. Elokuvassa yksi ryhmä ja paikalle saapuva joukkueenjohtaja ovat vastaanottoasemassa jonossa, ja ryhmän miehiä kaivautuu jo kk:n ampumasektorilla.
Etuvartioksi joukkueeessa riittää pari miestä ja heille ohjeet irtautua. Pikalinnoitus sellaiseen paikkaan, mistä saadaan tie tulen alle aika sivulta. Vastaanottoasema voi olla mutkassa; se voi olla hyväkin paikka raskaalle aseelle, mutta ei tässä sellaisia näy. Konekiväärillä on kyllä ampuma-alaa tietä pitkin, mutta jalkaväki tulee metsässä ja tässä osin panssarien takana.
Elokuvasta ei ota selvää, missä joukkueen kaksi muuta ryhmää ovat. Ehkä tässä on ryhmän kokoinen vastaanottoasema.
Parin tankin voisi varmaan antaa mennä ja torjua elävä voima. Yksinäisillä vaunuilla, joilta jv-tuki on niistetty pois, ei ole mitään tekoa siinä tiellä taaempanakaan. Niille kävisi huonosti.
Muoks. En ole puolustusasema-asiantuntija.
Viimeksi muokattu: