Tuntematon sotilas filmataan taas.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jak
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Aarghh !! multa jäi huomaamatta että nythän se tulee. Kai siitä tulee uusinta ? (töllöstä tuntuu tulevan noin kolmesataa uusintaa tiesmistä hälläväliädokkareista .. toivottavasti nyt kuitenkin myös Tuntemattomasta)
Ja itseäni kommentoiden; tuleehan se tiistaina :):solthum::uzi:

Olipahan kerrassaan p*rkeleen kova ensimmäinen jakso. Tässä oli nyt selvästi mukana sekä Tuntematonta sotilasta että Sotaromaania. Tällä menolla jos jatkuu niin tämä voisi olla se kaikkien aikojen paras filmatisointi. :uzi:

En ollut vielä(kään) katsonut Louhimiehen Tuntematonta sotilasta - dvd kyllä tuosta hyllystä löytyy, mutta ryhdyin nyt sitten katsomaan tätä sarjaa toivoen sen nostavan Tuntemattomasta esille uusia puolia ja uutta näkemystä.

Toki on tunnustettava, että kyse on vasta ensimmäisestä jaksosta, että vielä on liian aikaista tuomita, mutta on kyllä todettava, että ensimmäinen jakso oli vaivaannuttava. Yleensä sotaelokuvat ja sarjat kiinnostavat minua, mutta tällä kertaa en tuntunut saavan mitään otetta sarjaan, enkä etenkään henkilöhahmoihin Koskelaa (Jussi Vatanen) lukuunottamatta. Aku Hirviniemi Hietasena oli suorastaan köykäinen ilmestys.

Katsotaan joku päivä toinen osa Areenasta, jos sarja ei siinäkään lähde lentoon - ota otetta minusta, niin "se on moro" sarjalle.

En ollut vielä(kään) katsonut Louhimiehen Tuntematonta sotilasta - dvd kyllä tuosta hyllystä löytyy, mutta ryhdyin nyt sitten katsomaan tätä sarjaa toivoen sen nostavan Tuntemattomasta esille uusia puolia ja uutta näkemystä.

Toki on tunnustettava, että kyse on vasta ensimmäisestä jaksosta, että vielä on liian aikaista tuomita, mutta on kyllä todettava, että ensimmäinen jakso oli vaivaannuttava. Yleensä sotaelokuvat ja sarjat kiinnostavat minua, mutta tällä kertaa en tuntunut saavan mitään otetta sarjaan, enkä etenkään henkilöhahmoihin Koskelaa (Jussi Vatanen) lukuunottamatta. Aku Hirviniemi Hietasena oli suorastaan köykäinen ilmestys.

Katsotaan joku päivä toinen osa Areenasta, jos sarja ei siinäkään lähde lentoon - ota otetta minusta, niin "se on moro" sarjalle.

Minusta katsomisjärjestys toimii paremmin jos on ensin nähnyt teatteriversion ja nyt sitten katselee sarjan. Kyllä tämä selvästi tuo lisää syvyyttä hahmoihin. Tässä lisää tilaa saivat ainakin Lehto, Riitaoja, Määttä ja Rahikainen.

En ole elokuvaa katsonut, joten tämä sarja on ensimmäinen kontakti uusimpaan Tuntemattomaan. Ensimmäisen jakson perusteella sanoisin taistelukohtausten olevan varsin onnistuneita. Kariluodon jäätyminen on kuvattu hyvin ja samoin Koskelan kasapanostemppu. Laineen versiossa ne on jotenkin semmoisia nopeita sutaisuja, mutta tässä pystyy aistimaan tilanteiden hankaluuden ja tuskaisuuden. Myös venäläissotilaan vangitseminen ja ampuminen on hyvin kuvattu.

Taistelun ulkopuoliset kohtaukset ovat sitten puolestaan vähän semmoisia hätäisen oloisesti tehtyjä. Henkilöt jäävät ainakin näin aluksi osittain ohuesti kuvatuiksi. Toivon mukaan tässä asiassa tapahtuu kehitystä ja näin oletettavasti käykin. Koskela on kyllä mielestäni hyvä heti alusta asti. Ilmeet ja eleet toimivat todella hyvin. Juuri kuten Ville Vaiteliaalle sopiikin. Kyllä tästä varmaan hyvä tulee jahka sarja etenee.

Niin minun mielestä juuri taistelukohtaukset ovat mannaa ja erittäin realistisesti tehty tässä Louhimiehen leffassa. Taisteluiden väliset kohtaukset eivät minua edes juuri kiinnosta joten minulle se on ihan sama miten ne ovat onnistuneet.

Niin minun mielestä juuri taistelukohtaukset ovat mannaa ja erittäin realistisesti tehty tässä Louhimiehen leffassa. Taisteluiden väliset kohtaukset eivät minua edes juuri kiinnosta joten minulle se on ihan sama miten ne ovat onnistuneet.

Minulle elokuva on kokonaisuus, jota eivät pelasta hyvin toteutetut taistelukohtaukset, jos muuten leffa on valju ja kovin saamaton.

* * *

@tulikomento Todennäköisesti sarjasta saisi irti enemmän, jos olisin jo nähnyt leffan. Nyt liian usein vallalla oli "irrallisuuden tuntu".

Olen katsonut vasta yhden jakson, mutta pakko se on jo nyt
todeta että Tuntematon on pilattu ja pilalla :cautious:

Lammiosta on tehty hampaaton nössö...pitää tyttöä kädestä ja käyttäytyy kuin stadilainen merkonomi. Lammion pitää olla vittumainen mies jossa on munaa ja särmää. Se mies ei hempeile eikä pussaile...sääntöjä ei tulkita pilkuntarkasti siksi että niin pitää tehdä, vaan siksi että se on pirun hauskaa, kun sen varjolla voi simputtaa ja höykyttää rivimiehiä.

Voi tosin olla niin, että nykymaailmasta ei löydy edes yhtä näyttelijää joka kykenisi tuon roolin uskottavan särmikkäällä tavalla esittämään. Se ei ole iso rooli, mutta se vie koko tilan aina kun Lammio kävelee kuvaan...tai siis pitäisi viedä, mutta nyt ei vie.

Toisin oli vanhoina hyvinä aikoina.

Luutnantti Jurkka...

3303024-759x500.jpg

Luutnantti Väänänen...

MV5BYTcyZTNjZmMtNDhmYS00ZjBlLTlhODYtYWFhM2ZhYmU0OTcwXkEyXkFqcGdeQXVyOTM2NzU0MzA@._V1_.jpg

Olen katsonut vasta yhden jakson, mutta pakko se on jo nyt
todeta että Tuntematon on pilattu ja pilalla :cautious:

Lammiosta on tehty hampaaton nössö...pitää tyttöä kädestä ja käyttäytyy kuin stadilainen merkonomi. Lammion pitää olla vittumainen mies jossa on munaa ja särmää. Se mies ei hempeile eikä pussaile...sääntöjä ei tulkita pilkuntarkasti siksi että niin pitää tehdä, vaan siksi että se on pirun hauskaa, kun sen varjolla voi simputtaa ja höykyttää rivimiehiä.

Voi tosin olla niin, että nykymaailmasta ei löydy edes yhtä näyttelijää joka kykenisi tuon roolin uskottavan särmikkäällä tavalla esittämään. Se ei ole iso rooli, mutta se vie koko tilan aina kun Lammio kävelee kuvaan...tai siis pitäisi viedä, mutta nyt ei vie.

Toisin oli vanhoina hyvinä aikoina.

Luutnantti Jurkka...

3303024-759x500.jpg

Luutnantti Väänänen...

MV5BYTcyZTNjZmMtNDhmYS00ZjBlLTlhODYtYWFhM2ZhYmU0OTcwXkEyXkFqcGdeQXVyOTM2NzU0MzA@._V1_.jpg

Jussin Jurkan silkkaa ilkeätä vittumaisuutta on mahdoton ylittää tai ohittaa. Niin miksi sitten muiden tulkitsijoiden täytyisi vain yrittää Jurkkaa kopioida ? Minusta Samuli Vauramo tekee ihan kelpo roolin Lammiona. Nuori aktiiviupseeri, jonka "Maasotakoulu pilasi lopullisesti." Toisin sanoen tyyppi joka on omaksunut vain sen yhden hänelle opetetun johtamistyylin. Tätä rivimiesten on vaikea sitten sulattaa ja konflikteja syntyy, varsinkin Rokan kaltaisten reserviläisten kanssa. Kirjassahan tuodaan se hyvin esille että miehet vihasivat Lammiota, mutta eivät voineet tätä halveksua kun mikään pelkurihan mies ei ollut.

lammio.jpg

Mielipiteitä on kuin persereikiä...jokaisella on yksi. Itse pidän uusinta Tuntematonta parhaana versiona.

Itse pidän uutta tuntematonfa myös parhaana teknisesti ja näyteltynä,mutta hengeltään huonona.

Vuonna 39 suurvalta diktaattori päätti hyökätä pienen kansan kimppuun. Pieni kansa tappoi neljännesmiljoonaa hyökkääjää rajoillensa, mutta koska olivat niin vähälukuisia pyysivät puolentoistavuoden hengähdystauon. Tämän jälkeen hetken huilattuaan pieni omituinen kansa lähti uudestaan suurvaltaa kurittamaan.

Historia on meille harvinaisen kunniakas. Ainakin se kuinka siitä selvittiin ja millä asenteella ja vihalla Stalinin agressiivisuuteen vastattiin.
Sitten uuden elokuvan jenkkiarvostelu : ”Suomi ei ole ylpeä jatkosodasta” Elokuva taisi olla vähän liian anteeksipyytelevä. Suomen historia on anteeksipyytelevä kiitos vasemmiston.

Erityisesti loppu kaikissa kolmessa elokuvassa jättää mainitsematta voitot vihollisesta ja sen voiman tyrehtymisestä. Ymmärrettävää,ettei vuonna 52 viitsitty kauheasti hehkuttaa, mutta outoa vielä nykyäänkin. Jatkosodan lopun voitto ylivoimaisesta vihollisesta tuli selväksi myös Linnan kirjassa.

Tässä muuten tulee nyt hyvin esille Rahikaisen naistenmiehen elkeet. Sotaromaanissa annetaan ymmärtää että mies hyökkäysvaiheenkin aikana kävi kiksauttamassa paikallisia venakkoja. Ja Sotaromaanissa mukana oleva pikkuhousujen esittelykin oli nyt mukana. Petroskoissa Rahikainen toimiikin sitten jo parittajana. Aiemmissa filmatisoinneissa tähän viitataan epäsuorasti. Nyt toiminta on mukana.

Viimeksi muokattu:
Back