Tuntematon sotilas filmataan taas.

Kyllä minä vaan mieleni pahoitan, jollei tässä uudessa tuntemattomassa huomioida lainkaan seksuaalivähemmistöjä. Kyllähän nyt yhdestä kk-komppaniasta pitää vähintään joku kiintiöhomo löytyä. Louhimies voisi käyttää vaikka aiemman Käsky-elokuvansa mallia. Siinähän oli kanssa se valkoisten sotatuomari, joka punikkien rääkkäämisen lisäksi keskittyi homosteluihin.
Siinä paha missä... Käsittääkseni Tarmo Manni, joka alkuperäisessä elokuvassa esitti Honkajokea, oli nimenomaan ao. vähemmistön edustaja siviiliminässään. Toki ei tämä elokuvassa näkynyt.
Itse olen tyytyväinen, mikäli yksikään upseeri ei ole etiopilainen tai somali.
 
Kyllä minä vaan mieleni pahoitan, jollei tässä uudessa tuntemattomassa huomioida lainkaan seksuaalivähemmistöjä. Kyllähän nyt yhdestä kk-komppaniasta pitää vähintään joku kiintiöhomo löytyä. Louhimies voisi käyttää vaikka aiemman Käsky-elokuvansa mallia. Siinähän oli kanssa se valkoisten sotatuomari, joka punikkien rääkkäämisen lisäksi keskittyi homosteluihin.

:rolleyes: Oli se kaunis kohtaus kun päähenkilö ratsasti uljaasti tuomarin nuijaa.

Toisaalta jääkäri Harjula oli aiemmin nainut sotatuomarin vaimoa, joten potut pottuina. Hallenberg tosin otti asian aika coolisti ja vaimon lähdettyä pois vankileirikartanolta tarjosi jääkärille vielä ryypynkin ja jääkärin kiittäessä vaimon lainasta ja konjakista vastasi herrasmiesmäisesti, että eipä kestä.

Harjulahan lisäksi osoitti melkoista epäsolidaarisuutta leffan suojeluskuntalaisia kohtaan väitettyään, että nämä olisivat mukamas raiskanneet joukon ammuttavaksi vietäviä punaisia naisia. Eihän se niin ollut - ne naiset halusivat sitä! Näinhän se vääpelikin sanoi ja vääpeli oli kuitenkin Harjulan esimies eli oikeassa.
 
Siinä paha missä... Käsittääkseni Tarmo Manni, joka alkuperäisessä elokuvassa esitti Honkajokea, oli nimenomaan ao. vähemmistön edustaja siviiliminässään. Toki ei tämä elokuvassa näkynyt.
Itse olen tyytyväinen, mikäli yksikään upseeri ei ole etiopilainen tai somali.

Entäpä kenialainen? Telley Savalas Otienolla on jo kokemusta marsalkan roolista, joten kaipa sillä ammattitaidolla vetää kevyesti majuri Sarastien roolin.

Olkaapa hyvä:

mannerheim.jpg

vlad.
 
Jyrkkä ei Hollywoodille, paitsi sikäläiset tuotantobudjetit toki maistuisivat.

Aku Louhimiehelle onnea matkaan. Kirjasta on tehty kaksikin kohtuullista versiota, joten homma on haastava. Akun ohjaustöistä ainakin Levottomat, Paha maa, Vuosaari ja Käsky ovat ihan kohtuullisia, joten ei tässä mitään anssimänttäri-efektiä tarvitse pelätä.

Käsis tehdään Sotaromaanin pohjalta, joten kai siihen joku uusi painotus tulee. Ja kun aihe on "Tuntematon", pojat pistävät varmasti parastaan. Se on geeneissä. Louhimies ei ole mikään sivari, luutnantti.
 
Käsis tehdään Sotaromaanin pohjalta, joten kai siihen joku uusi painotus tulee. Ja kun aihe on "Tuntematon", pojat pistävät varmasti parastaan. Se on geeneissä. Louhimies ei ole mikään sivari, luutnantti.
Sotaromaani sisälsi sivukaupalla aivan sivuraiteille menevää katkeroitunutta räksytystä. Sain sen lahjaksi, ja luettuani kysyin vaimolta luvan, että saako viedä antikvariaattiin. Sain.
Minulle avautui ensimmäistä kertaa kustannustoimittajan rooli. Siitä oli karsittu juuri se tarinan kannalta epäolennainen roska pois.
Eli jos kässäri perustuu siihen, niin ei hyvää päivää...
 
Sotaromaani sisälsi sivukaupalla aivan sivuraiteille menevää katkeroitunutta räksytystä. Sain sen lahjaksi, ja luettuani kysyin vaimolta luvan, että saako viedä antikvariaattiin. Sain.
Minulle avautui ensimmäistä kertaa kustannustoimittajan rooli. Siitä oli karsittu juuri se tarinan kannalta epäolennainen roska pois.
Eli jos kässäri perustuu siihen, niin ei hyvää päivää...

Samaa mieltä romaanista, mutta elokuvakässäri on tietysti aina oma juttunsa. Saa nähdä.

Elokuvasta tulee kallein suomalainen elokuva koskaan. Seitsemän miljoonaa on jo takana, joten se tehdään.
 
Samaa mieltä romaanista, mutta elokuvakässäri on tietysti aina oma juttunsa. Saa nähdä.

Elokuvasta tulee kallein suomalainen elokuva koskaan. Seitsemän miljoonaa on jo takana, joten se tehdään.
Kyllä. Ja perinteisesti kirjailijat vuodattavat kyyneliä nähtyään ensi-illassa, kuinka ohjaaja ja käsikirjoittaja ovat raadelleet alkuperäisteosta.
 
Entäpä kenialainen? Telley Savalas Otienolla on jo kokemusta marsalkan roolista, joten kaipa sillä ammattitaidolla vetää kevyesti majuri Sarastien roolin.

Olkaapa hyvä:

Katso liite: 5722

vlad.
Olikohan Matti Klinge (en muista hyvin, saatan erehtyä), joka selitteli televisiossa kuinka Otienon leuka muistuttaa Mannerheimin leukaa, joten yhdennäköisyys on huomattava. Joo... no, tämä on tälläinen poliittisesti epäkorrekti toteamus, ja tälläisiä ei taidepiireissä ymmärretä. Minulta taitaa puuttua sopiva värisilmä.
 
Olikohan Matti Klinge (en muista hyvin, saatan erehtyä), joka selitteli televisiossa kuinka Otienon leuka muistuttaa Mannerheimin leukaa, joten yhdennäköisyys on huomattava. Joo... no, tämä on tälläinen poliittisesti epäkorrekti toteamus, ja tälläisiä ei taidepiireissä ymmärretä. Minulta taitaa puuttua sopiva värisilmä.

Josko mustan silmän avulla löytyisi oikea värisilmä...

...sieltä tulee se hotten-totti!

Luotan, että @Tetra :lla on riittämiin huumorintajua!

vlad
 
Kyllä. Ja perinteisesti kirjailijat vuodattavat kyyneliä nähtyään ensi-illassa, kuinka ohjaaja ja käsikirjoittaja ovat raadelleet alkuperäisteosta.

Linnaa harmitti, kun kirjalle tehtiin aiheellisia toimituksellisia poistoja, joita suurin osa poistoista on. Mutta vanhemmiten oli tyytyväinen.

Pääministeri Kekkonen ja sisäministeri Väinö Leskinen järjestivät materiaaliavun Rajavartiolaitokselta. Puolustusvoimat ei auttanut, koska se oli suuttunut tuottaja Särkälle. Linna valitsi Veikko Sinisalon Lahtisen rooliin ja kävi jonkin verran kuvauksissa. Kekkonen oli Edvin Laineen elokuvan ensi-illassa. Kerrotaan, että hän istui elokuvan jälkeen kymmenen minuuttia aivan hiljaa ja niin sitten istui muu yleisökin. Sitten kaljupää nousi ylös ja lähti.

Vertailua edellisistä:

Mollbergin Tuntemattomassa on paremmin tehtyjä taistelukohtauksia eikä elokuva näytä piknikiltä Pyynikin kesäteatterissa. Miinuksena taas huumorin puute: veteraanit sanoivat, ettei pahakaan elämä koko ajan umpisynkkää ollut, mikä taas Laineen versiossa näkyi paremmin. Aina jotain läpändeerusta heitetään. Mollberg otti mukaan Viirilän näkyvämpään rooliin ja myös eversti Karjulan. Pertjärven suolauskohtaus on Mollbergilla paremmin. Laineen elokuvassa taas arkistofilmi ympättynä mustavalkoiseen rainaan tuo 100% realismin hetkittäin, mikä on ylittämätöntä. Ja yksilösuoritukset... Voiko Jussi Jurkkaa Lammiona lyödä? Tai Tauno Paloa majuri Sarastienä? Tai Veikko Sinisaloa Lahtisena? Ei kovin helposti. Mutta Liski oli parempi Rokka, ainakin minun silmääni, vaikka liian vanha olikin. Kaarnasta taas oli tehty liian hauras Mollbergin elokuvaan.

Mollbergilla itäkarjalaiset kylät näyttivät itäkarjalaisilta kyliltä jne. Mutta leffa ei ollut ainakaan enempää kuin rakastettu vanha - siksi se tuli ja meni.

Tuossa Molle-trailerissa pääsee tunnelmaan. Onhan se saakelin hyvin tehty joiltakin osin.

 
Ja jos jollakulla on viitseliäisyyttä katsoa "puhutteleva" Kristian Smedsin Kansallisteatteri-versio, se on kokonaan tässä. Toivottavasti Louhimies ei ihan tällaista tee...

 
Sotaromaani sisälsi sivukaupalla aivan sivuraiteille menevää katkeroitunutta räksytystä. Sain sen lahjaksi, ja luettuani kysyin vaimolta luvan, että saako viedä antikvariaattiin. Sain.
Minulle avautui ensimmäistä kertaa kustannustoimittajan rooli. Siitä oli karsittu juuri se tarinan kannalta epäolennainen roska pois.

Samaa mieltä Sotaromskusta, mutta toisaalta, kun eroavaisuudet ovat lähinnä sisäistä monologia niin tuskin se suoraan lisää elokuvaan mitään. Ehkä tavoitteena on lähinnä tehdä enemmän Sotaromaanin hengen mukainen näkemys, introvertimpi ja katkerampi. Se voisi olla hyväkin juttu kunhan ei sorruta Stalingrad-maiseen sodan hulluudella mässäilyyn ja saarnaamiseen.

^Minusta tuo kenialainen Mannerheim-elokuva on konseptina mainio. Siinähän oli ideana että kenialaisille kerrotaan tarinaa Mannerheimista, joten he tietysti mielikuvittelevat sen omassa viitekehyksessään. Ei kai se mitenkään eroa kymmenistä antiikin maailmaan sijoittuvista Hollywood-elokuvista joissa Välimerellisiä tai egyptiläisiä hahmoja esittävät valkoiset ihmiset, paitsi että on rehellisempi. Sama pätee uskonnolliseen taiteeseen jossa Jeesus esitetään sinisilmäisenä blondina...
 
Linnaa harmitti, kun kirjalle tehtiin aiheellisia toimituksellisia poistoja, joita suurin osa poistoista on. Mutta vanhemmiten oli tyytyväinen.

Pääministeri Kekkonen ja sisäministeri Väinö Leskinen järjestivät materiaaliavun Rajavartiolaitokselta. Puolustusvoimat ei auttanut, koska se oli suuttunut tuottaja Särkälle. Linna valitsi Veikko Sinisalon Lahtisen rooliin ja kävi jonkin verran kuvauksissa. Kekkonen oli Edvin Laineen elokuvan ensi-illassa. Kerrotaan, että hän istui elokuvan jälkeen kymmenen minuuttia aivan hiljaa ja niin sitten istui muu yleisökin. Sitten kaljupää nousi ylös ja lähti.

Vertailua edellisistä:

Mollbergin Tuntemattomassa on paremmin tehtyjä taistelukohtauksia eikä elokuva näytä piknikiltä Pyynikin kesäteatterissa. Miinuksena taas huumorin puute: veteraanit sanoivat, ettei pahakaan elämä koko ajan umpisynkkää ollut, mikä taas Laineen versiossa näkyi paremmin. Aina jotain läpändeerusta heitetään. Mollberg otti mukaan Viirilän näkyvämpään rooliin ja myös eversti Karjulan. Pertjärven suolauskohtaus on Mollbergilla paremmin. Laineen elokuvassa taas arkistofilmi ympättynä mustavalkoiseen rainaan tuo 100% realismin hetkittäin, mikä on ylittämätöntä. Ja yksilösuoritukset... Voiko Jussi Jurkkaa Lammiona lyödä? Tai Tauno Paloa majuri Sarastienä? Tai Veikko Sinisaloa Lahtisena? Ei kovin helposti. Mutta Liski oli parempi Rokka, ainakin minun silmääni, vaikka liian vanha olikin. Kaarnasta taas oli tehty liian hauras Mollbergin elokuvaan.

Mollbergilla itäkarjalaiset kylät näyttivät itäkarjalaisilta kyliltä jne. Mutta leffa ei ollut ainakaan enempää kuin rakastettu vanha - siksi se tuli ja meni.

Tuossa Molle-trailerissa pääsee tunnelmaan. Onhan se saakelin hyvin tehty joiltakin osin.


Joo. Komppaan. Kyllä Mollen versio puolustaa paikkaansa Laineen tuntemattoman rinnalla. Itse pidän kummastakin. Juuri kuten totesitkin, on kummassakin omat hyvät ja huonot puolensa. Viirilä on hyvä lisä. Henkilöhahmo saattoi olla liiankin uskalias vielä 50-luvulla.
 
Ehkä tavoitteena on lähinnä tehdä enemmän Sotaromaanin hengen mukainen näkemys, introvertimpi ja katkerampi. Se voisi olla hyväkin juttu kunhan ei sorruta Stalingrad-maiseen sodan hulluudella mässäilyyn ja saarnaamiseen.
Sinä sen sanoit, katkerampi.
 
Ja jos jollakulla on viitseliäisyyttä katsoa "puhutteleva" Kristian Smedsin Kansallisteatteri-versio, se on kokonaan tässä. Toivottavasti Louhimies ei ihan tällaista tee...


Tämä taideteos meni mulla yli ymmärryksen. Yritin katsoa kun se telkkarissa esitettiin, mutta kesken jäi.
 
Mollehan oli osin aikaansa edellä, kun hänen taistelukohtauksissaan oli heiluvaa käsikamerakuvaa. Tästähän tuli 90-luvulla iso hitti sotaleffoissa.
Bunkkerin tuhoamiskohtaus on vallan mainio. Itseäni tosin ärsyttää monet huolimattomuudesta johtuvat epärealistisuudet:
-kranaatteja kuvaavat räjähdykset tapahtuvat yhtä aikaa
-kk laitetaan asemaan niin että iso koivu on suoraan edessä
-venäläistä rivistöä väijytetään niin että väijyttäjät ovat kokonaan näkyvissä - hieno visuaali mutta täysin absurdi
-teloituskohtauksessa miehet ammutaan seinää vasten, mutta mitään jälkiä ladon/saunan seinään ei tule
-Koskelan kasapanos on selvästi vaahtomuovia tms. kevyttä ainetta.

Tällaisia pikkujuttuja jotka olisi ollut helppo hoitaa kuntoon. Muuten yleisesti kyllä pidän Mollen version visuaaleista, ovat hyvin kestäneet aikaa vaikka kohtausten 'ylitaiteellinen' rytmitys tuntuukin tänä päivänä absurdilta.
 
Kekkonen oli Edvin Laineen elokuvan ensi-illassa. Kerrotaan, että hän istui elokuvan jälkeen kymmenen minuuttia aivan hiljaa ja niin sitten istui muu yleisökin. Sitten kaljupää nousi ylös ja lähti.

Ai siis mitä. Istuiko yleisö muka paikallaan niin kauan kunnes presidentti päätti nousta ja lähteä.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top