Turussa useita puukotuksia ja laukauksia

On semantiikkaa se, että onko kyseessä terrori, terroriteko vai terrorismia. Tuntuu että ns. kirjaviisaat vääntävät asiasta ilman selkeää yksimielisyyttä. Netissä on pyöritystä vaikka kuinka.
Se on terroria jos kauhua leviää tänään kadulla tapahtuneella tavalla. Kyllä tämä kansan suuhun sopii täydellisesti..

Määritelmistä voi aina kiistellä mutta minulle on samantekevää millä nimellä tätä kukin haluaa kutsua. Minulle olennaista on mitä tapahtui ja miksi eikä viestissäni ollut millään lailla olennaista käytetty nimitys.
 
Vaikka terrorismin mahdollisuus vaikuttaa tässä kohtaa huomattavan suurelta, niin en kuitenkaan pitäisi asiaa täysin selvänä vaikka keskustelussa näemmä on näin päätetty. Yksi mieleen tullut vaihtoehto on kunnia- tai mustasukkaisuusmurha, joka monin tavoin sopisi profiiliin. Alkaen siitä, että tekijä ei ole kantasuomalainen, verkossa liikkuvien huhujen mukaan ensimmäinen uhrikaan ei välttämättä olisi kantasuomalainen ja hän oli nuori nainen, juuri edellä esitetyn lainauksen mukaan mies ei hyökännyt ensimmäisten vastaantulijoiden kimppuun, voimakkainta väkivaltaa on käytetty juuri ensimmäistä uhria kohtaan ja muut tuntuvat olevan suurelta osin auttajia ja estelijöitä. Lisäksi tämä voisi selittää miksi tapahtumissa on mukana niin paljon ulkomaalaistaustaisia henkilöitä.

Tämä ei mitenkään tarkoita, että yllättyisin jos kyse on terrorismista, mutta odottaisin tutkinnan etenemistä. Samalla sopii muistuttaa, että hyvin moni aiemmistakin teoista on huhumyllyssä tulkittu automaattisesti terroriteoksi, viimeisimpänä Helsingin yliajotapaus.

Ensimmäinen ja ehkä toinenkin puukotus (väliin tullut) voivat olla kunniaväkivaltaa, mutta kun aletaan (yrittää) tappaa satunnaisia ihmisiä liukuhihnalta, niin mitä muuta se on kuin terrorismia?
 
Ei ihan semantiikkaa poliisin osalta. Terrorismissa jo pelkästään tiedotus/raportointi europoliin ja kansainvälisiin instasseihin muuttuisi. Samaten toimintavaltuudet ja komentosuhteet sekä muut viranomaissuhteet ja niihin raportoinnit.
Poliisi puhuu kuten puhuu. Koittaa toki noudattaa sitä tekstiä mikä on lakiin kirjattu Suomessa. Niin pitääkin.
Kansalaiset eivät aina kuitenkaan ole samaa mieltä siitä miten joku asia on lakiin kirjoitettu. Kansallisessa lainsäädännössämme on parantamisen varaa.
"Terrorissa" tulisi mielestäni lähteä siitä mitä se sana alkuperäisessä merkityksessään tarkoittaa. Se on kuitenkin muodostunut arkikielessä ennen lakia ja näin pysytään kansalaisen ymmärrettävässä viestissä.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Määritelmistä voi aina kiistellä mutta minulle on samantekevää millä nimellä tätä kukin haluaa kutsua. Minulle olennaista on mitä tapahtui ja miksi eikä viestissäni ollut millään lailla olennaista käytetty nimitys.

Voisi sanoa että isku oli joka tapauksessa terroriteko vaikutuksensa takia. Näin ihan siitä riippumatta mitä tekijä oli suunnitellut. Nyt mennään normikuviolla jossa yksi pelkää paniikissa ja toinen väheksyy. Ja sitten on se kolmas joka toivoo että näitä tulisi lisää jotta hän voisi sanoa olleensa oikeassa.
 
Erittäin tärkeää on näkyvä valvonta, koska emme tiedä, onko tämä yksi vai onko näitä enemmän ehkä muuallakin. Se on oikein ajateltu varotoimenpide.

Näkymättömällä valvonnalla saa myös rosvoja kiinni, mutta sillä ei pystytä tuudittamaan kansalaisia perusteettomaan turvallisuuden tunteeseen olemattoman vaaran suhteen.

Niitä rajoja ja tulijoita olisi pitänyt vahtia 2015. Ja olin ja olen edelleen sitä mieltä, että meille ei pidä ottaa yhtään pakolaista mistään muualta kuin YK:n pakolaisleireiltä. Joissain tapauksissa voitaisiin kyllä perustaa vaikka kälviälle sellainen leiri. Eikä noita muslimijuhlapaikan hakijoita ainakaa vapaana saisi pitää ainuttakaan ennen kuin turvapaikkahakems on käsitelty. Kotouttamispaukut pitäisi käyttää niihin jotka me suomeen otetaan. Nimenomaan otetaan. Ei niin, että "no niitä vaan tulee".
 
Viimeksi muokattu:
MalliFiat DUCATO VAN 2.0 JTD-11-244AAMFBAX/320
1. omistaja: El Ftouhy, Mouad , Valpuri Innamaan katu xx A 18, x0610, TURKU
Sinällään poliisilta paha moka tuo väärä rekisterinumero. Juuri tällaisien pientenkin epävarmuuksien takia tiedotustilaisuudessa oltiin kieli keskellä suuta.
 
Valmiutta nostettiin Pohjanmaalla asti seuraavasti.

- Liikennevalvontapartioiden valmius nostetaan C -tasolta A -tasolle
- Varataan riittävästi henkilöstöä yleisötilaisuuksien välittömään läheisyyteen ja paikkoihin missä väkijoukot liikkuvat
- Huolehditaan siitä, että on riittävästi nk. poliisin erityisosaamista heti saatavilla

jne
 
Ensimmäinen ja ehkä toinenkin puukotus (väliin tullut) voivat olla kunniaväkivaltaa, mutta kun aletaan (yrittää) tappaa satunnaisia ihmisiä liukuhihnalta, niin mitä muuta se on kuin terrorismia?

Jos alettiin. Kokonaiskuva tapahtumista on edelleen epäselvä. Eikä sekään olisi ensimmäinen kerta kun joku päättää kerran vauhtiin päästyään tappaa enemmänkin porukkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Näkymättömällä valvonnalla saa myös rosvoja kiinni, mutta sillä ei pystytä tuudittamaan kansalaisia perusteettomaan turvallisuuden tunteeseen olemattoman vaaran suhteen.

Niitä rajoja ja tulijoita olisi pitänyt vahtia 2015. Ja olin ja olen edelleen sitä mieltä, että meille ei pidä ottaa yhtään pakolaista mistään muualta kuin YK:n pakolaisleireiltä. Joissain tapauksissa voitaisiin kyllä perustaa vaikka kälviälle sellainen leiri. Eikä noita muslimijuhlapaikan hakijoita ainakaa vapaana saisi pitää ainuttakaan ennen kuin turvapaikkahakems on täytetty. Kotouttamispaukut pitäisi käyttää niihin jotka me suomeen otetaan. Nimenomaan otetaan. Ei niin, että "no niitä vaan tulee".

Tuota on mahdoton ymmärtää että maassa on joukoittain porukkaa jonka henkilöllisyydestä ja tarkoitusperistä ei ole mitään havaintoa. Ja sitä ettei maasta tarvitse lähteä vaikkei olekaan annettu lupaa jäädä. Väki säilöön kunnes päätös on tehty ja mahdolliset valitukset käsitelty. Sen jälkeen automaattinen palautus.
 
Terrorismia tai ei, niin terrorismivaihde laitettiin viranomaisilla silmään. Turun sanomien mukaan rajan autot ajoivat sireenit päällä satamaan jossa on rajatarkastukset käynnissä. Poliiseilla oli konetuliaseet esillä. Hereillä on oltu.
 
Tiedän kyllä, koska olen itsekin suorittanut vartijan koulutuksen.

Eron on se, että esimerkiksi mainitsemani 18-vuotiaat eivät toimi henkilösuojaustehtävissä, arvokuljetustehtävissä tai ydinvoimaloissa. Järjestyksenvalvojat puolestaan toimivat yleisillä paikoilla ihmisten joukossa. Vartijoille ei käytännössä perustyötehtäviin tehdä minkäänlaisia taustatarkastuksia tai vastaavia. Edes poliisien keskuudessa vartijoita ei yleensä arvosteta kovinkaan korkealle osaamistasostaan johtuen.

Niin, itse olin n. 20v kun arvokuljetushommia lähdin kesätöinä tekemään ilman entistä taustaa alalta...

Taustaselvityshän puolestaan tehdään jokaisesta henkilöstä joka vartijakorttia hakee.
 
Eikö Valpuri Innanmaan katu olekin Varissuolla?

Suomen maturikkaimmassa lähiössä.

Suomen lähiöissä ei kuulemma ole ongelmia, eikä niissä sikiä radikaaleja.

Eipä..

Mutta tämähän tapahtuikin keskustassa eikä missään Varissuon lähiössä. :)
 
Valmiutta nostettiin Pohjanmaalla asti seuraavasti.

- Liikennevalvontapartioiden valmius nostetaan C -tasolta A -tasolle
- Varataan riittävästi henkilöstöä yleisötilaisuuksien välittömään läheisyyteen ja paikkoihin missä väkijoukot liikkuvat
- Huolehditaan siitä, että on riittävästi nk. poliisin erityisosaamista heti saatavilla

jne
Totta munassa nyt Seinäjokelaisen sisäministerin äänestysalue pitää huomioida...
 
Back
Top