Turvallisuuspoliittinen ympäristö elää

Ihmettelelen tässäkin ketjussa esiintyvää ruotsalaisten vähättelyä (iltapulut ovat tietysti asia erikseen). Viimeisen sadan vuoden aikana Ruotsista on saatu merkittävästi apua:
  • Ensimmäisen maailmansodan loppukahinoissa Ruotsi lähetti pyytämättä ja yllättäin laivasto-osaston Ahvenanmaalle. Tässä toki oli taustalla Ruuotsin omat etupiiritavoitteet.
  • Talvisodassa Pohjois-Suomen rintamavastuu oli sodan loppuvaiheessa ruotsalaisilla ja non 1/3 Ruotsin ilmavoimista operoi Suomessa. Tätä enempää ei oikein voi vaatia apua naapuriilta!
  • Jatkosodassa apu oli peitellympää, mutta mm. sotatarvikkeita virtasi maahan eikä pidä ollenkaan vähätellä sotalapsien avustamista. Isän oli helpompi sotia, kun tiesi lasten olevan turvassa Ruotsissa.
  • Kylmän sodan aikana Ruotsi varustautui sotatoimiin erityisesti Suomen Lapissa. Huhuja on myös ollut Ruotsille ylimääräisten Drakenien varaamisesta Suomen käyttöön. Strategisen tason apu oli, ettei Ruotsi liittynyt NATOon kylmän sodan aikana. Jos näin olisi tapahtunut, Suomen asema olisi ollut todella huono.
En näe syytä epäillä, etteikö Ruotsi auttaisi meitä jälleen, jos sellainen tilanne tulisi eteen. Syyt tähän ovat luonnollisesti Ruotsin omista tarpeista lähtevät, mutta se ei muuta mahdollisen avun arvoa.

Ruotsin puolustusvalmiuskomitea toteaa seuraavaa: "Därför anser Försvarsberedningen att, efterhand som den utökade krigsorganisationen för armén etableras, upp till en brigad med förstärkningsresurser ska förberedas för att kunna verka i Finland vid kris, krigsfara eller krig.” Tätä lausetta voi vähän purkaa, sen muotoiluun on kuitenkin varmasti käytetty aikaa. Ensimmäinen asia on ajallinen ulottuvuus: apua on annettavissa sen jälkeen, kun Ruotsin armeijan laajennus on saatettu päätökseen. Lauseessa mainitaan "ska förberedas" eli tämä on aika ehdoton "tulee valmistella" eikä esimerkiksi skulle förberedas. Lausseessa mainitaan upp till en brigad eli tämä asettaa ylärajan mahdolliselle maavoima-avulle. "Kunna verka" on aika yleinen käsite. Vaikuttamismahdollisuus voi käsittää paljon toimenpiteitä suunnitelmien laadinnasta aina tiiviiseen taistelutoimintaan.

Itse koen, että tämä Ruotsin avaus on oikein tervetullut. Toisaalta en usko, että Suomen puolustusvoimien operativiisessa suunnittelussa vielä laitetaan kovinkaan paljon painoa tällaisille apumahdollisuuksille.


Ruotsi on yhteiskuntana saavuttamassa romahtamispisteen lähitulevaisuudessa, se ei pysty sulauttamaan eikä elättämään maahan tullutta väestöä joten sen varaan ei voi suuresti ripustautua.
 
Ruotsi on yhteiskuntana saavuttamassa romahtamispisteen lähitulevaisuudessa, se ei pysty sulauttamaan eikä elättämään maahan tullutta väestöä joten sen varaan ei voi suuresti ripustautua.
Kaikki valtiot romahtavat joskus. Ruotsi sattuu olemaan edelleenkin yksi maailman vakaimmista valtioista, joten sen romahdusta saatetaan joutua odottamaan hetki. Sinällään ei ole tarvetta eikä mieltä ripustautua kenenkään apuun
 
Niin no, sekään ei ole yllätys kenellekään. Isompi yllätys olisi jos ruotsalaiset poliitikot uskaltaisivat aktivoida moiset suunnitelmat.

Tämä nyt on sitten puolispekulaatiota. :camo::solthum:

Prikaati Lappiin ja pataljoona + erikoisjoukkoja Affenanmaalle.

Jos iso kisa alkaa, niin kaikki lasketaan.
 
Tämä nyt on sitten puolispekulaatiota. :camo::solthum:

Prikaati Lappiin ja pataljoona + erikoisjoukkoja Affenanmaalle.

Jos iso kisa alkaa, niin kaikki lasketaan.

Kieltämättä olisi ihan kätevää, jos meidän ei tarvitsisi miehittää ahvenanmaata, vaan varata ne joukot johonkin muuhun. Voisi kutsua noita ruotsalaisia rauhanturvaajiksi joilla turvataan affenanmaan demilitarisoitu asema.
 
Verkkouutiset:
”Pohjoismailla ja Baltialla yhteinen tehtävä” – vastassa Venäjä
HEIKKI HAKALA | 29.06.2019 | 12:03- päivitetty 29.06.2019 | 12:04
Yhteistä rintamaa tarvitaan, koska Kreml pyrkii ruotsalaismepin mukaan Itämeren herruuteen.

Pohjoismaat voivat yhdessä Viron, Latvian ja Liettuan kanssa europarlamentaarikko Gunnar Hökmarkin mukaan nousta johtavaksi demokratiaa ja avointa markkinataloutta puolustavaksi ryhmittymäksi Euroopassa – kenties jopa globaalissa mittakaavassa.

– Pohjoismaat muodostavat yhdessä Baltian maiden kanssa yhden maailman dynaamisimmista ja painoarvoltaan merkittävimmistä talouksista, mikä vastaa jäsenyyttä G8-ryhmässä, Ruotsin maltillista kokoomusta Euroopan parlamentissa edustava Hökmark toteaa Svenska Dagbladetissa.

– Yhteisellä suuntautumisella markkinatalouteen, digitalisaatioon, vapaakauppaan sekä turvallisuuden atlanttiseen ulottuvuuteen ja rauhaan EU:ssa voimme luoda vankan poliittisen rakenteen, joka kykenee yhdessä Saksan kanssa tukemaan Euroopan vakaata kehitystä ja välttämättömiä uudistuksia, hän sanoo.
Hökmark on ollut Euroopan parlamentin jäsen vuodesta 2004 ja toiminut EPP-ryhmän varapuheenjohtajana 2007–2014.

Yhteinen puolustuslinja Venäjää vastaan

Hökmark kehottaa Pohjoismaita ja Baltiaa muodostamaan yhteisen näkemyksen siitä, millaista Euroopan turvallisuus- ja puolustuspoliittista yhteistyötä ne tavoittelevat. Hän ei epäröi lausua ääneen, että kyse on nimenomaan varautumisesta itäiseen aggressioon. Presidentti Vladimir Putinin johtama Venäjä pyrkii hänen mukaansa Itämeren alueen hallintaan, mistä kertovat niin sen sotilaallinen varustautuminen, informaatiovaikuttaminen kuin kyberiskut.

– Itämeren on oltava rauhan meri Euroopassa – ei Venäjän dominoima rauhan meri, Hökmark toteaa.
Pohjoismaiden ja Baltian poliittisen yhteistyön tiivistämiseksi hän esittää pääministerien säännöllisiä tapaamisia, joissa neuvoteltaisiin sekä akuuteista priorisointikysymyksistä että EU:n pitkän aikavälin kehityksestä.
Yhteisiä vaikuttamisen painopisteitä olisivat Hökmarkin mukaan myös muun muassa 5G-verkkojen ja tekoälyn hyödyntäminen, rahanpesun torjunnan ja rahoitusvakauden edistäminen sekä kestävät ympäristö- ja energiaratkaisut.

Diktatuurista demokratiaan

Se, miten nopeasti Viro, Latvia ja Liettua kykenivät Pohjoismaiden tuella palaamaan neuvostodiktatuurin ikeen alta takaisin demokratiaan ja markkinatalouteen, on Hökmarkin mukaan osoitus Itämeren maiden poikkeuksellisesta potentiaalista.
Hän muistaa omakohtaisesti, kuinka Neuvostoliiton sisäministeriön erikoisjoukot pyrkivät vuonna 1991 kukistamaan itsenäisyyspyrkimykset Latviassa ja Liettuassa.

– Tänään naapurimaamme Itämeren tuolla puolen ovat kypsiä demokratioita ja oikeusvaltioita, avoimia markkinatalouksia ja osa maailman kilpailukykyisintä talousklusteria. Ne ovat Naton jäseniä ja hoitaneet kukin vuorollaan puheenjohtajuutta EU:ssa, johon ne ovat vuodesta 2004 kuuluneet, Hökmark sanoo.
Hän muistuttaa Baltian maiden kuuluvan myös euroalueeseen, toisin kuin Ruotsi.
– Ne ovat siten Ruotsia lähempänä eurooppalaisen yhteistyön ydintä, hän painottaa.
 
Pohjoismaat voivat yhdessä Viron, Latvian ja Liettuan kanssa europarlamentaarikko Gunnar Hökmarkin mukaan nousta johtavaksi demokratiaa ja avointa markkinataloutta puolustavaksi ryhmittymäksi Euroopassa – kenties jopa globaalissa mittakaavassa

Näin siis lausuihe Hörkmanni.

No, ompa tavoite ainakin asetettu riittävän kunnianhimoisesti. Ei nyt vedä vertoja vielä Suomen asettamille ilmastotavoitteille, mutta läheltä siippaa.

Vakavasti ottaen: mihin tosiolevaan taustalla olevaan näkemykseen perustuu tällainen julkinen pohdinta? Osaan vain arvailla. Kannattaa lukea Hörkmannin koko lausunta.
 
Ja Ruotsista puneenollen, pientä vertailua kuinka kolmessa vuosikymmenessä heidän puolustusvoimansa ovat muuttuneet.
31313
31314
31315
Esim. ilmavoimien kohdalla tuo tukikohtapataljoonien määrä on suorastaan romahtanut. Jos yhdellä pataljoonalla pyöritetään yhtä maantietukikohtaa, niin se tarkottaisi 30 maantietukikohtaa, jossa kussakin olisi kymmenisen hävittäjää.

Ja maa - ja merivoimat ovat romahtaneet täysin niin että minimi on kilometrin verran ylöspäin.
 
Ja maa - ja merivoimat ovat romahtaneet täysin niin että minimi on kilometrin verran ylöspäin.

Ymmärränkö oikein, että ruotsalaisilla ei ole ollut juurikaan tykistöä, jos siis rannikkotykistöä ei lasketa mukaan? Jota sitten on ollut ihan kelvollinen määrä.
 
Ymmärränkö oikein, että ruotsalaisilla ei ole ollut juurikaan tykistöä, jos siis rannikkotykistöä ei lasketa mukaan? Jota sitten on ollut ihan kelvollinen määrä.
Ymmärrät. Juuri siksi he mainostavat jatkuvasti, miten se heidän tykkinsä kulkee Volvolla. Näin kukaan ei tajua kysyä, eikö teillä tosiaan sitten mitään muuta ole.
 
Valtioiden rajat ovat herkkiä alueita – Suomessa se tiedetään erityisen hyvin


Varusmies rajajääkärikomppanian harjoituksissa Onttolassa Pohjois-Karjalassa.Varusmies rajajääkärikomppanian harjoituksissa Onttolassa Pohjois-Karjalassa. Kuva: Jarno Artika

Suomella ja Venäjällä on 1 343 kilometriä yhteistä rajaa. Tällä hetkellä Suomen ja Venäjän raja on elävä ja hengittävä, vaikka välillä hieman hankala ja yllätyksellinen.

Toisin oli Neuvostoliiton ja rautaesiripun aikaan.
1980-luvulla saattoi Vaalimaalle johtavan tien laidasta silloin tällöin poimia kyrillisin kirjaimin painettuja Raamattuja, jotka salakuljettaja oli viskonut sinne jo ennen rajaa. Vodkaturistit kulkivat Leningradiin, ja jotkut palasivat putkareissun merkkinä pää paljaaksi ajeltuna.

Ennen Venäjän vallankumousta ja Suomen itsenäistymistä itäinen ja eteläinen Suomi olivat luonnostaan osa Pietarin talousaluetta. Suomesta lähdettiin Pietariin voita myymään, piikomaan ja opiskelemaan. Neuvostoliiton kaaduttua Pietari on saanut takaisin sitä maailmanmetropolin hehkua, joka nostaa sen ansaitsemalleen paikalle Pariisin, Lontoon ja New Yorkin rinnalle.

Rautaesiripun romahtamisen jälkeen rajan merkitys on ehtinyt muuttua jo monta kertaa. 1990-luvulla pelättiin massamuuttoa rajan yli. 2000-luvulla hullaannuttiin venäläisturisteista ja kärsittiin rekkajonoista. Jonot kertoivat öljytuloilla kovaa vauhtia vaurastuvasta Venäjästä, joka hamusi kiivaasti kulutustavaroita. Odotetun viisumivapauden piti edelleen kasvattaa kanssakäymistä.

Sisäministeriön selvityksessä alkuvuodelta 2013 lausutaan, että rajanylityspaikkojen kehittämishankkeet pitäisi käynnistää pikaisesti, jotta ne saadaan toteutettua pääosin ennen viisumivapautta.
Krimin miehitys vuonna 2014 murskasi mahdollisuudet viisumivapauteen. Venäjälle määrätyt pakotteet ja Venäjän vastapakotteet muuttivat myös tilannetta. Suomen vientiin on erityisesti koskenut se, että Venäjä kielsi vastatoimenaan lähes kaiken ruuan tuonnin lännestä. Samaan aikaan tapahtunut öljyn hinnan lasku vei suuren osan Venäjän ja venäläisten ostovoimasta.

Valtioiden rajat ovat osa niiden tuntumassa asuvien arkea. Mitä vähemmän valtioilla on tarvetta säädellä kanssakäymistään, sitä matalampi raja on. Pohjoismainen passivapaus oli aikoinaan iso juttu, mutta vapaan rajanylityksen Schengen-alue EU:ssa ja euron käyttöönotto madalsivat rajoja myös Euroopassa.

Suomen ja Venäjän raja on Schengen-raja. Kun rajan on ylittänyt länteen päin, voi liikkua vapaasti suuressa osassa Eurooppaa.
Ihmisten, tavaroiden ja palveluiden vapaa liikkuvuus unionin alueella on pitkän ja monimutkaisen prosessin tulos. Nyt, kun Britannia on eroamassa EU:sta, tämän työn valtavuus ja vaikuttavuus on tullut hyvin näkyville.
Moni britti äänesti Brexitiä saadakseen korkeammat rajat, ja nyt niitä tosiaan nousee. Paradoksaalisesti Brexitin on isolta osin pysäyttänyt se, että Pohjois-Irlannin ja Irlannin välinen raja halutaan pitää mahdollisimman matalana.

Suomen itsenäisyyspäivänä toistuu kysymys siitä, mitä itsenäisyys kellekin merkitsee.
Kliseemuotoinen vastaus on, että itsenäisinä saamme päättää itse omista asioistamme. Itsenäisyyspäivänä myös muistellaan niitä uhrauksia, joita tarvittiin Suomen rajojen puolustamiseen.

Brittien EU-kansanäänestyksessä eroa kannattavan puolen iskulauseena oli kehotus ottaa päätösvalta takaisin omiin käsiin: ”Take back control!” Suomessakin perussuomalaiset ovat kampanjoineet samansisältöisillä teemoilla. Mahdollisimman suljetut rajat esitetään turvallisuuden lähteenä ja itsenäisyyden merkkinä. Kyse on eräänlaisesta valtiollisesta ”oma tupa, oma lupa” -ajattelusta, jota esiintyy nyt kaikkialla maailmassa
Kansallisvaltioiden roolin korostaminen on selvä vastaisku rajoja madaltaneelle globalisaatiolle. Rajojen olemus on poliittisen keskustelun ydinkysymyksiä kaikkialla maailmassa.

Raja erilaisine
sääntöineen ja herkkyyksineen on erinomainen paikka harjoittaa hybridivaikuttamista.
Suomalaisille vaikutustavat ovat tulleet tutuksi vuosien varrella – tosin usein on mahdotonta sanoa, milloin hankaluudet ovat vain venäläisen byrokratian aiheuttamia ja milloin jotain muuta.
Itärajaamme valvoo ennen kaikkea Venäjä. Pohjoisen rajanylityspaikkoihin saapuneet turvapaikanhakijat talvella 2015-2016 olivat muistutus tästä
Koko toisen maailmansodan jälkeisen ajan on järkkymätön toimintatapa ollut se, että Suomen rajalle pääsevät itäpuolelta vain sellaiset ihmiset, joilla on tarpeelliset matkustusasiakirjat.
Nyt Venäjän rajan yli Suomen puolelle päästettiin ihmisiä hakemaan turvapaikkaa. Päästäkseen rajan yli heidän oli pitänyt käydä Venäjän puolella hakemassa karkotuspäätös tuomioistuimesta. Näin varmistettiin, ettei Suomi voi palauttaa heitä saman tien takaisin.

Operaatio oli malliesimerkki presidentti Vladimir Putinin Venäjän toimintatavasta. Siinä hyödynnettiin jotain olemassa olevaa voimaa, tässä tapauksessa ihmisten halua päästä EU:n alueelle.
Turvapaikanhakijoiden kuljetukset ja majoitus olivat järjestäytynyttä. Rajanylitys tapahtui Venäjän rajavartioston suopean suhtautumisen turvin
Venäjän puolella rajavalvonnan varmistukset ovat moninkertaiset Suomen puoleen verrattuna. Kuukausia jatkuneen, näkyvän liikkeen oli tapahduttava viranomaisten suojeluksessa. Se taas edellytti käytännössä korkeimman poliittisen johdon hyväksyntää.

Tapahtumien seurauksena presidentti Sauli Niinistömatkusti Moskovaan, jossa Putin lupasi, että ihmisten tulo pohjoisten raja-asemien kautta loppuu.
Niin se loppuikin. Muodollisena eleenä solmittiin Suomen ja Venäjän väliaikainen rajasopimus, jonka puolen vuoden voimassaolon aikana Sallan ja Raja-Joosepin rajanylityspaikkoja saivat käyttää vain Suomen, Venäjän ja Valko-Venäjän kansalaiset.
Valko-Venäjän kansalaiset olivat mukana Venäjän tahdosta. Asiaa perusteltiin Venäjän ja Valko-Venäjän valtioliitolla.
Presidentti Niinistö totesi 2017 Dagens Nyheterinhaastattelussa, että päästäessään turvapaikanhakijat rajan yli Norjaan ja Suomeen Venäjä lähetti viestin. Hän ei avannut, mikä se oli, mutta tapahtumissa voisi nähdä vaikka sellaisen viestin, että halukkaita tulijoita löytyy ja rajan voi tarpeen tullen avata.

Valtioiden historia esitetään paljolti myös rajojen historiana. Sodat ja vallankumoukset johtavat rajamuutoksiin, jotka usein johtavat uusiin sotiin.
Tälläkin hetkellä maailmassa käynnissä olevissa konflikteissa useimmissa on jollain tasolla kysymys rajasta, sen sijainnista tai sen olemisesta tai olemattomuudesta. Palestiina, Kashmir, Krim, Kosovo, Etelä-Kiinan meri ja monet muut konfliktit ovat ainakin nimellisesti nimenomaan rajakiistoja
Suomeen on pystytetty lukuisia muistomerkkejä eri rauhansopimusten vetämien rajojen muistoksi. Pähkinäsaaren rauhaa 1323 seurasivat Täyssinän, Stolbovan, Uudenkaupungin, Turun ja Haminan rauhat.
Itsenäisen Suomen alkuvaihe oli täynnä dramatiikka rajojen suhteen. Ensin saatiin aikaiseksi Tarton rauha, joka piirsi itärajamme.
Seuraava kiista koski Ahvenanmaata, jota Ruotsi havitteli omakseen. Kansainliitto ratkaisi asian Suomen eduksi vuonna 1921, mutta niiltä ajoilta on voimassa edelleen Ahvenanmaan erityisasema.

Muistamme hyvin sortovuodet, Mainilan laukaukset, sotakorvaukset, valvontakomission ja suomettumisen. Pidämme niitä tärkeinä opetuksina, joiden pohjalta hahmotamme maailmaa tänäkin päivänä.

Samalla unohdamme, miten suomalaiset aktivistit tekivät terrori-iskuja Pietariin, kävivät heimosotia Karjalassa ja miten Suomi antoi brittiläisten asevoimien toimia alueeltaan bolsevikkien hallitsemaa Pietaria vastaan. Senkin yritämme unohtaa, että Suomi hyökkäsi natsi-Saksan rinnalla Neuvostoliittoon.

Venäjän herkkyys läntisten asevoimien suhteen nousee muun muassa juuri näistä tapahtumista.

Perin inhimillinen suhtautumistapa on, että oman valtion historia on tärkeää, muiden vain tarinoita vanhoista ajoista ja tapahtumista.

Venäjä on imperiumi, mikä tarkoittaa, että sen alueella asuu paljon eri kansoja ja että sen rajat ovat aina olleet liikkeessä.
Aikanaan Venäjän imperiumi laajeni ensin Aasian suuntaan. Sen jälkeen se löi Ruotsin ja Puolan, Ottomaanien valtakunnan ja Preussin, saaden hallintaansa myös Suomen. Ensimmäisen maailmansodan ja bolsevikkivallankumouksen seurauksena imperiumi pieneni. Sitten se kasvoi taas toisessa maailmansodassa ja sen jälkimainingeissa.

Kylmän sodan suuri ja mahtava Neuvostoliitto oli maailman toinen napa. Neuvostoliiton romahdus pienensi jälleen imperiumia. Nyt Putinin Venäjä pyrkii nousemaan pelätyksi ja kunnioitetuksi maailmanvallaksi.
Kun Neuvostoliitto hajosi, tilalle syntyi reilusti toistakymmentä valtiota. Hajoamisesta seuranneita rajakiistoja käydään vieläkin useassa paikassa.
Kiistat ovat Venäjälle myös tapa pitää etupiirikseen katsomansa maat tiukassa otteessa. Ukrainaa vastaan Venäjä käy näännytyssotaa itäisen Ukrainan alueella. Georgiassa Venäjän joukot, jotka sanovat toimivansa rauhanturvaajina, ovat kirjaimellisesti siirtäneet rajatolppia.

Venäläisissä
puheenvuoroissa nousee aina välillä esiin uhka lännen hyökkäyksestä.
Uhan mielikuvituksellisuuden voi todeta varsin helposti. Sota edellyttäisi demokratioissa kansan vahvaa tukea. On vaikea kuvitella, millä keinoin länsieurooppalaiset saataisiin uskomaan tällaisen sodan tarpeellisuuteen. Jos kuvitellaan, että poliittinen tuki olisikin sodalle saatu, tarvittaisiin vielä jättimäiseen tehtävään vaadittavaa sotilasvoimaa.

Länsimaiden tämänhetkinen sotilaallinen voima ei siihen riittäisi. Nykyaikaisissa asevoimissa suorituskyvyn määrällinen ja laadullinen kasvattaminen nopeasti on mahdotonta. Riittävän hyökkäyskyvyn saavuttaminen vaatisi vuosien, jopa vuosikymmenen työn. Missään ei kuitenkaan ole ollut näkyvissä hyökkäyksen edellyttämää sotilaallista valmistelua.
Vaikka sekä poliittinen että sotilaallinen valmius olisivat olemassa, viimeinen este olisivat Venäjän ydinaseet. Venäjä on ilmoittanut olevansa halukas ja valmis käyttämään taktisia ydinaseita turvatakseen rajojaan.
Tämä kaikki ei tarkoita, etteikö sota voisi syttyä. Maailmanhistoria on täynnä sotia, joita kukaan ei varsinaisesti halunnut.

Rajojen olemusta muuttavat myös erilaiset sopimukset ja liittoutumat. YYA-sopimuksen mukaan Suomi oli velvoitettu puolustamaan rajojaan, jos ”Saksan tai muun sen kanssa liitossa olevan valtion taholta” suuntautuisi hyökkäys Suomen kautta Neuvostoliittoon, ”tarpeen vaatiessa Neuvostoliiton avustamana tai yhdessä sen kanssa”.

YYA-sopimus teki Suomesta eräänlaisen ei-kenenkään-alueen. Tällöin Suomi kuitenkin toimi osana Neuvostoliiton puolustusta, koska sulki tehokkaasti 1 300 kilometriä maan länsirajaa. Nyt Venäjä vastustaa kiivaasti Suomen Nato-jäsenyyttä juuri saman 1 300 kilometrin takia.

Kun suomalaisessa turvallisuuspoliittisessa keskustelussa mainitaan Suomen ja Venäjän rajan pituus, viestitään sillä, että näin pitkää rajaa on käytännössä mahdoton puolustaa. Siksi se olisi turvattava niin, ettei Venäjä kokisi pienintäkään uhkaa Suomen puolelta.
Pääministeri Antti Rinteen (sd.) hallituksen ohjelmassa on katsottu tarpeelliseksi mainita, ettei Suomi salli alueensa käyttämistä vihamielisiin tarkoituksiin muita valtioita vastaan. Tämä sinällään jo YYA-ajalta kantautuva määrittely sisältää nykyisessä tilanteessa myös sen ulottuvuuden, että Suomi ilmoittaa käytännössä suojaavansa Baltiaa ja Pohjoismaita.
Pitkä Venäjän-vastainen raja yhdistettynä Suomen vahvaan puolustuskykyyn tekee Suomesta haluttavan liittolaisen lännen silmissä. Varsinkin, kun maamme rajojen äärellä on kolme strategisesti keskeistä aluetta: Murmansk, Pietari ja Kaliningrad.
Konfliktitilanteessa Suomi sitoisi valtavan määrän Venäjän voimavaroja. Toisaalta Suomen ja Ruotsin hyvin syvä puolustusyhteistyö on myös merkittävä asia.
Suomen sotilaallisessa kyvyssä ei ole kyse vain raudasta, jota sitäkin on erityisesti tykistön puolella poikkeuksellisen paljon. Kyse on myös yleiselle asevelvollisuudelle perustuvasta suuresta reservistä ja ennen kaikkea kansalaisten vahvasta halusta puolustaa maataan. Suomi on maanpuolustustahtoa mitatessa aina kärkimaita Euroopassa.
Suomella on lisäksi se etu, että Nato-maiden kansalaisten keskuudessa Suomen auttaminen nauttii suhteellisen suurta suosiota.
YouGov-tutkimuslaitoksen alkuvuodesta tekemässä kyselytutkimuksessa noin puolet länsieurooppalaisten maiden kansalaisista oli halukas tukemaan Suomea, jos Venäjä hyökkää. Luvut olivat korkeammat kuin monen Nato-maan kohdalla.
Mukana kyselyssä oli myös Yhdysvallat. Siellä kansalaisten tuki Suomen auttamiselle oli tasan puolet. Viisitoista prosenttia vastusti.

Raja on ja
pysyy. Siihen, millainen se on valtioiden välillä, ei tavallinen ihminen juuri pysty vaikuttamaan. Siihen millainen se on ihmisten välillä, voi jokainen vaikuttaa.
Valtioiden tasolla raja voi olla monta asiaa, mutta arjen tasolla se on melkeinpä aina ennen kaikkea mahdollisuus. Kukin voi tehdä omalta osaltaan rajasta hieman matalamman elämällä arjessa luontevasti sen yli.
Lokakuun alussa siitä voi tulla taas helpompaa. Venäjä on lupaillut, että suomalaiset voisivat tuolloin alkaa hakea viisumia Pietariin ja Leningradin alueelle verkon kautta helposti ja ilmaiseksi.

Kirjoittaja on turvallisuuspolitiikkaan erikoistunut tietokirjailija, bloggari ja kolumnisti.

 
Neuvostoliiton kaaduttua Pietari on saanut takaisin sitä maailmanmetropolin hehkua, joka nostaa sen ansaitsemalleen paikalle Pariisin, Lontoon ja New Yorkin rinnalle.
Pääosin hyvä kirjoitus jossa kuitenkin kummastelin kirjoittajan tätä ylle lainattua ajatusta. Liekö hän koskaan käynyt Pariisissa tai NY:ssa vai onko takana jokin kunnioitus venäläisyyttä kohtaan jota itse en jaa tai tunnista.
 
Pääosin hyvä kirjoitus jossa kuitenkin kummastelin kirjoittajan tätä ylle lainattua ajatusta. Liekö hän koskaan käynyt Pariisissa tai NY:ssa vai onko takana jokin kunnioitus venäläisyyttä kohtaan jota itse en jaa tai tunnista.
Tämähän on kuin erään mepin kirjoittama toteamus..

"Venäläisissä puheenvuoroissa nousee aina välillä esiin uhka lännen hyökkäyksestä.
Uhan mielikuvituksellisuuden voi todeta varsin helposti. Sota edellyttäisi demokratioissa kansan vahvaa tukea. On vaikea kuvitella, millä keinoin länsieurooppalaiset saataisiin uskomaan tällaisen sodan tarpeellisuuteen. Jos kuvitellaan, että poliittinen tuki olisikin sodalle saatu, tarvittaisiin vielä jättimäiseen tehtävään vaadittavaa sotilasvoimaa.

Länsimaiden tämänhetkinen sotilaallinen voima ei siihen riittäisi. Nykyaikaisissa asevoimissa suorituskyvyn määrällinen ja laadullinen kasvattaminen nopeasti on mahdotonta. Riittävän hyökkäyskyvyn saavuttaminen vaatisi vuosien, jopa vuosikymmenen työn. Missään ei kuitenkaan ole ollut näkyvissä hyökkäyksen edellyttämää sotilaallista valmistelua.

Vaikka sekä poliittinen että sotilaallinen valmius olisivat olemassa, viimeinen este olisivat Venäjän ydinaseet. Venäjä on ilmoittanut olevansa halukas ja valmis käyttämään taktisia ydinaseita turvatakseen rajojaan.

Tämä kaikki ei tarkoita, etteikö sota voisi syttyä. Maailmanhistoria on täynnä sotia, joita kukaan ei varsinaisesti halunnut."
 
Amerikkalaisarvio: Tämä on Suomen puolustuksen heikkous

Kasperi Summanen | 13.09.2019 | 23:53- päivitetty 14.09.2019 | 09:55

Kirjoittajien mukaan muilla on paljon opittavaa Suomelta, mutta heikkouskin löytyy.

Suomi ymmärtää Venäjän haasteen, Atlantic Council -ajatushautomon vanhempi tutkija Hans Binnendijk ja Euroopan turvallisuuteen ja Transatlanttisiin kysymyksiin erikoistunut johtaja Stephen Shapiro toteavat Defense Newsin mielipidekirjoituksessaan.

– Suomi on aina ollut tiukan realistinen Moskovan haasteiden suhteen, ja tänä päivänä se on entistä kyvykkäämpi ilmaisemaan sitä (tästä todistaa sen rajattu osallistuminen Naton hiljattaiseen Trident Juncture -harjoitukseen). Vaikka Suomi onkin naapureitaan vähemmän alarmistinen, ymmärtää se, että (Venäjän) presidentti Vladimir Putinin stragisena tarkoituksena on käyttää kaikkia työkaluja lännen jakamiseen, kansainvälisen järjestyksen nakertamiseen ja Venäjän palauttamiseen suurvallaksi. Suomi vastaa tähän yhdistämällä riippumatonta ja kumppanuussuhteisiin perustuvaa puolustusta dialogiin – pitkälti kuten Nato toimi kylmän sodan aikaan, tutkijat kirjoittavat.

Amerikkalaisasiantuntijat suitsuttavat Suomen kattavaa puolustusta. Kiitosta saavat niin kokonaismaanpuolustus kuin Suomen tehokkaana pidetty puolustusbudjetointikin.

Erityisen merkittävänä kirjoittajat pitävät sitä, että Suomi pärjää ilman muodollisia liittolaisia.
– Monet suomalaiset pitävät itseään strategisesti ”saarivaltiona”, joka voi turvata vain itseensä ja ehkä naapurimaa Ruotsiin. Suomi on eräs Euroopan puolustusorientoituneimmista maista, vaikka se samaan aikaan nappaakin myös onnellisimman ja parhaiten hallitun tittelit.

Tutkijoiden mukaan Yhdysvalloilla ja Nato-liittolaisilla on paljon opittavaa Suomen kattavasta puolustuksesta etenkin Venäjän hybridisodankäyntiin vastaamisen osalta.
– On huomionarvoista, että jokaisella suomalaisvirastolla on sekä rauhanajan että kriisiajan velvoitteet. Tämä vahvistaa yhteiskunnan kestävyyttä ja rakentaa jotakin, jota kutsutaan ”piikkisikapuolustukseksi”. Siinä vihollinen ei kykene puremaan paloja uhristaan.
Hans Binnendijk ja Stephen Shapiro korostavat, ettei Suomi ole kuitenkaan pelkkä piikkisika.

– Sen sotilaalliset kyvyt ovat varteenotettavat. Kalusto kalpenee vain harvoille Euroopassa: se lentää 60 amerikkalaista F-18:ta, sillä on riittävät merivoimat ja miinoitus rannikoidensa puolustamiseen, sillä on toiseksi eniten taistelupanssarivaunuja Euroopassa ja yksi moderni tykki jokaiselle pitkän Venäjän rajansa mailille.

Suomen puolustuksessa on Binnendijkin ja Shapiron mukaan kuitenkin heikkous.
– Suomi luottaa vahvasti reserveihinsä tämän vaikuttavan asearsenaalinsa käytössä. Vaikka se (resevi) varmasti voidaankin aktivoida tarpeeksi nopeasti Ukrainan Donbassin ”pienten vihreiden miesten” kaltaisten pienimuotoisten tunkeutumisten päihittämiseksi, ei riittäviä reservejä todennäköisesti saataisi mobilisoitua lyhyellä varoitusajalla riittävän pian suuren venäläisinvaasion torjumiseksi, tutkijat arvioivat.

Suomessa hiljattain vierailleiden Binnendijkin ja Shapiron mukaan Suomen ”strateginen vastaus tähän puutteeseen” on selittää, ettei Venäjä tulisi koskaan tekemään tällaista hyökkäystä Suomeen ja että täysimittainen venäläishyökkäys tarkoittaisi joka tapauksessa sitä, että iso osa Eurooppaa olisi mukana sodassa.

Toinen Suomen heikkous liittyy asiantuntijoiden mukaan sen kykyyn saada luotettavasti ja oikea-aikaisesti puolustusmateriaalia Yhdysvalloista. Tämä on seurausta siitä, ettei Suomi ole Naton jäsen tai kuulu Yhdysvaltojen merkittäviin Naton ulkopuolisiin liittolaisiin.

Tutkijat esittävät ratkaisuna yhteistyön syventämistä Yhdysvaltojen ja Ruotsin kanssa sekä muun muassa joukkojen lähettämistä mukaan Nato-osastoon Viroon. Verkkouutiset kertoo ehdotuksista lisää alta löytyvässä jutussa.

 
Kyllä meillä on v-mäinen naapuri. Ei kai niiden tarvitse yhtään ihmetellä jos täällä ollaan varpaillaan ….. hieman pelätäänkin …... ja varustaudutaan siihen jos ne eräänä on tulossa rajan yli.
Vaikuttaa kyllä heidän toimintansa sellaiselta, että ovatkin tulossa.

.
 
Mielestäni Suomen presidentti saisi antaa selkeämmän lausunnon tällaisesta virheuutisesta. Nyt vaan mumistaan jotain suomalaiselle lehdistölle ja sitä ei kukaan lue ulkomailla.
Muiden maiden tekemät väännökset jäävät elämään, koska Suomi ei niihin reagoi.
Pistä Niinistö nootti sinne Ukrainaan tollasesta.
.
 
ESS:
New York Times: Salainen venäläisryhmä on pyrkinyt aiheuttamaan levottomuuksia Euroopassa jo vuosikymmenen ajan

Venäjän sotilastiedustelupalvelu yrittää systemaattisesti aiheuttaa epävakautta Euroopassa, kertoo sanomalehti New York Times.
Lehti perustaa tietonsa turvallisuusviranomaisten lähteisiin. Lehden mukaan Yksikkö 29155 -niminen, tiukasti salattu ryhmä on toiminut jo ainakin vuosikymmenen ajan, mutta viranomaiset ovat vasta nyt pystyneet jäljittämään sen.
NYT:n mukaan yksikkö on ollut vastuussa lukuisista tapahtumista Euroopassa, joita on aiemmin pidetty toisistaan erillisinä. Ryhmä on yrittänyt aiheuttaa levottomuuksia Moldovassa, myrkyttää hengiltä bulgarialaisen asekauppiaan ja saada aikaan vallankaappauksen Montenegrossa, lehti kertoo. Näyttää siltä, että tapahtumat ovat olleet saman ryhmän tiukasti suunnittelemia ja koordinoimia. Viranomaiset saivat ryhmästä vihiä sen jälkeen, kun venäläinen kaksoisagentti Sergei Skripal ja tämän tytär yritettiin myrkyttää Britannian Salisburyssa viime vuonna. Molemmat selvisivät kuitenkin hengissä.
Juttu jatkuu mainoksen jälkeen

NYT:n mukaan ryhmän toiminta on niin salattua, että edes osa Venäjän sotilastiedustelusta (GRU) ei tiedä sen toiminnasta.
Ryhmän toiminta on osa Venäjän laajempaa hybridivaikuttamista, lehti kirjoittaa. Ryhmän jäseniin kuuluu muun muassa entisiä venäläisiä sotilaita, jotka ovat toimineet Afganistanissa, Tshetsheniassa ja Ukrainassa.

STT

Minä en käsitä miksi Venäjältä sallitaan mm tämä laittamatta lainkaan kampoihin.
 
Back
Top