Turvallisuuspoliittinen ympäristö elää

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vonka
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Vaikka en nykyisen hallituksen politiikkaa tue, niin lainsäädäntö, jota virkamiehet soveltaa, on tehty aikaisempien hallitusten aikana. Joten heitä on turhahko syyttää. Toki ei poista muutoksen tarvetta.

Venäläisten kiinteistökaupoista on uutisoitu viimeiset kymmenen vuotta, eivätkä oikeistohallituksetkaan ole paremmin saaneet suitsittua kiinteistökauppaa.
 
KULUNEELLA viikolla Norjasta kuului kummia. Maassa oli pidätetty venäläisiä miehiä, joiden epäillään lennättäneen droneja öljy- ja kaasuteollisuuden kannalta keskeisten paikkojen yllä.

Paljastui, että yksi kiinni otetuista on Andrei Jakunin, 47. Hän on Venäjän rautateiden eli RZD:n entisen pääjohtajan Vladimir Jakuninin, 74, poika.

Tapahtunutta on selitetty Venäjällä niin, että Andrei Jakunin on intohimoinen luontokuvauksen harrastaja. Vakuutteluja Huippuvuorten luonnon ihailusta ei ole kuitenkaan Norjassa heti nielty, sillä Nord Stream -kaasuputkien räjäytyksen jälkeen Venäjän tiedustelun epäillään tutkivan mahdollisuuksia sabotoida Norjan kaasutoimituksia.

 

24.10.2022 OHJELMA
Turvallisuuspolitiikka tulevalla hallituskaudella — muutoksia vai jatkuvuutta​

Aamupäivä​

9.45​

Tilaisuuden avaus​

Toimittaja Tommy Fränti

9.50​

Kouvolan kaupungin tervetulosanat​

Kaupunginjohtaja Marita Toikka, Kouvolan kaupunki

10.00​

Konferenssin avauspuheenvuoro:
Puolustusjärjestelmämme kehittäminen kohti 2030-lukua​

Puolustusministeri Antti Kaikkonen

10.20​

Keynote:
Pohjois-Euroopan ja Itämeren alueen turvallisuuspoliittinen tilanne ja sen tulevaisuuden näkymät​

Johtaja Mika Aaltola, Ulkopoliittinen instituutti

10.45​

Paneeli:
Tulevan hallituskauden turvallisuuspolitiikka – ulko- ja turvallisuuspoliittinen puoluetentti​

Puoluejohtajat
Kansanedustaja Antti Lindtman, eduskuntaryhmän puheenjohtaja, SDP
Kansanedustaja Antti Häkkänen, varapuheenjohtaja, Kok.
Kansanedustaja Jani Mäkelä, eduskuntaryhmän 1. varapuheenjohtaja, PS
Kansanedustaja Eeva Kalli, eduskuntaryhmän puheenjohtaja, Kesk.
Kansanedustaja Hanna Holopainen, varapuheenjohtaja, Vihr.
Kansanedustaja Jussi Saramo, eduskuntaryhmän puheenjohtaja, Vas.
Kansanedustaja Anders Adlercreutz, eduskuntaryhmän puheenjohtaja, RKP
Kansanaedustaja Sari Essayah, puheenjohtaja, KD
Moderaattori: Marko Junkkari, Helsingin Sanomat

12.15 Lounas​

Iltapäivä​

13.15​

Maavoimien suorituskyky arviossa — mihin panostamme tulevaisuudessa ja miksi?​

Maavoimien komentaja, kenraaliluutnantti Pasi Välimäki

Paneelikeskustelut:​

13.45​

Millaisiin turvallisuusuhkiin varaudumme tulevaisuudessa?​

Apulaissotilasprofessori, majuri Antti Paronen, Maanpuolustuskorkeakoulu
Tutkimusjohtaja Hanna Smith, Hybridiosaamiskeskus
Everstiluutnantti Petteri Hemminki, Maanpuolustuskorkeakoulu
Johtava tutkija Sinikukka Saari, Ulkopoliittinen instituutti
Moderaattori: Kansanedustaja Ville Kaunisto, Kouvolan kaupunginvaltuuston 1. varapuheenjohtaja

13.45​

Eurooppalainen puolustusmateriaaliyhteistyö: mitä mahdollisuuksia Suomen teollisuudelle ja puolustuskyvylle?​

Executive Vice President Jussi Järvinen, Patria Finland Division
Varatoimitusjohtaja Jari Mielonen, Insta Group
Toimitusjohtaja Juha Moisio, Conlog Oy
Everstiluutnantti (evp.) Jukka Korhonen, Logistiikkaosaston projektipäällikkö, Pääesikunta
Moderaattori: Johtava tutkija Charly Salonius-Pasternak, Ulkopoliittinen instituutti

13.45​

The role of quality media and journalism in countering disinformation and hybrid threats​

Lead Researcher Nika Aleksejeva, Digital Forensic Research Lab in Atlantic Council
Expert Anneli Ahonen, strategic communication and disinformation response
Professor of military leadership Aki-Mauri Huhtinen, National Defence University in Finland
Manager Heidi Jern, Government Affairs and Public Policy, Google
Moderator: international affairs’ specialist Salla Nazarenko, Union of Journalists in Finland

15.00 Tauko​

15.15​

Me siivoamme jäljet – ja rakennamme uutta. Nuorisojärjestöjen puheenjohtajat turvallisuuspolitiikasta​

Puheenjohtaja Pinja Perholehto, Demarinuoret
Puheenjohtaja Ida Leino, Kokoomusnuoret
Puheenjohtaja Aleksi Sandroos, Keskustanuoret
Puheenjohtaja Peppi Seppälä, Vihreät Nuoret
Puheenjohtaja Pinja Vuorinen, Vasemmistonuoret
Puheenjohtaja Miko Bergbom, Perussuomalainen Nuoriso
Puheenjohtaja Julia Ståhle, Svensk Ungdom
Ulko- ja turvallisuuspoliittinen vastaava Jere Tuononen, KD Nuoret
Moderaattori: Hallituksen puheenjohtaja, Esa Suominen, Rud Pedersen

16.15​

Yhteenveto ja päätössanat​

Kansanedustaja Paula Werning, Kouvolan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja

 
Tätä peli voi pelata kaksikin, ryssät. Kattellaan, mitä muut keksivät.
Voi olla että jos kaapeleita edelleen mystisesti katkeaa, tulee päivä jolloin punatähtisiä sukellusveneitäkin mystisesti katkeaa. Valtameret ovat käsittämättömän suuria ja niiden alta ei tiktokkailla eikä silminnäkijöitä yleensä ole, eli kaikenlaisia "vastavuoroisia toimenpiteitä" ja "tapahtumia epäselvissä olosuhteissa" voi tapahtua (ja olla jo tapahtunut) joista emme kuule ikinä pihaustakaan.

Vedenalaiset aseet, erityisesti autonomiset sellaiset, mahdollistavat kaikenlaista jäynää josta ketään ei voi todistettavasti pistää vastuuseen, aivan eri tavalla kuin ilmassa tai maalla. Ks. Nord Streamin räjäytys joka oli korkean profiilin jytky erittäin merkittävään energiainfraan, tapahtui tiiviisti valvotulla ja liikennöidyllä Itämerellä, ja kuitenkin asia on jo jotakuinkin haudattu julkisuudesta kun millään virallisella taholla ei ole ollut mitään selkeää tarjottavaa. Jos kyseessä oli barbaarien oma teko (tod.näk.) on Itämeren rantavaltioille noloa että vaaraa ja tekoa ei havaittu eikä kyetty estämään. Yhtä lailla jos tekijä oli joku muu (epätodennäköistä) oli se barbaareille noloa.

Vedenalainen maailma on samantapainen varjotoiminnan näyttämö kuin erikoisjoukkojen peitetoiminta, mutta toiminnan skaala voi olla huomattavasti suurempi ja lelut ovat ehtaa James Bondia.
 
Voi olla että jos kaapeleita edelleen mystisesti katkeaa, tulee päivä jolloin punatähtisiä sukellusveneitäkin mystisesti katkeaa. Valtameret ovat käsittämättömän suuria ja niiden alta ei tiktokkailla eikä silminnäkijöitä yleensä ole, eli kaikenlaisia "vastavuoroisia toimenpiteitä" ja "tapahtumia epäselvissä olosuhteissa" voi tapahtua (ja olla jo tapahtunut) joista emme kuule ikinä pihaustakaan.

Vedenalaiset aseet, erityisesti autonomiset sellaiset, mahdollistavat kaikenlaista jäynää josta ketään ei voi todistettavasti pistää vastuuseen, aivan eri tavalla kuin ilmassa tai maalla. Ks. Nord Streamin räjäytys joka oli korkean profiilin jytky erittäin merkittävään energiainfraan, tapahtui tiiviisti valvotulla ja liikennöidyllä Itämerellä, ja kuitenkin asia on jo jotakuinkin haudattu julkisuudesta kun millään virallisella taholla ei ole ollut mitään selkeää tarjottavaa. Jos kyseessä oli barbaarien oma teko (tod.näk.) on Itämeren rantavaltioille noloa että vaaraa ja tekoa ei havaittu eikä kyetty estämään. Yhtä lailla jos tekijä oli joku muu (epätodennäköistä) oli se barbaareille noloa.

Vedenalainen maailma on samantapainen varjotoiminnan näyttämö kuin erikoisjoukkojen peitetoiminta, mutta toiminnan skaala voi olla huomattavasti suurempi ja lelut ovat ehtaa James Bondia.

"In 1968, four submarines went missing in under 6 months with mysterious circumstances, in this four-part video series, I will go over the case for each vessel and the theories related to what caused the four seperate incidents."

 
Saksa myy Saksan (Hampurin) sataman operoinnista vastaavasta COSCO -yhtiöstä noin 25% osuuden.... KIINALAISILLE!

Saksassa myynnille laajahko vastustus eri ministeriöissä. Scholz jyräsi diilin läpi hieman tavoitetta pienempänä.

Kuulostaako kovin tutulta?

Scholzin mukaan myynnissä On kyse vain liiketoiminnasta, ei turvallisuuspoliittisia ulottuvuuksia (tm).

A government spokeswoman said on Wednesday that the chancellor had made clear that the bid was not about selling the port, but "merely" a stake in a single terminal.

According to the statement, the small shareholding did not open up any strategic opportunities for the Chinese company to exert influence.

The decision had no connection with the Chancellor's upcoming trip to China, the spokeswoman said.

USA varoitti Saksaa aiemmin. Eivät kuunnelleet, tälläkään kertaa.



Germany Selling Critical Infrastructure to China​

 
Yhdysvaltain uusi strategia nimeää tehtäviksi puolustaa kotimaata, luoda pelote kotimaata ja liittolaisia sekä kumppaneita vastaan iskuja suunnittelevia valtioita sekä ylläpitää puolustusvalmiutta Kiinaa vastaan Intian ja Tyynenmeren alueella sekä Venäjää vastaan Euroopassa.

Strategia-asiakirja määrittelee pelotteen muodot. Niitä ovat pelotteen luominen kiistämällä, pelotteen luominen kestävyydellä sekä pelottaminen suoralla ja kollektiivisella rankaisemisella.

Jälkimmäinen voidaan aloittaa tavanomaisilla aseilla, pitkän kantaman aseilla, offensiivisilla kyberiskuilla, epätavanomaisilla taistelukeinoilla, ulkomaisilla sisäisillä puolustuskeinoilla, yhteistoiminnallisilla ”instrumenteilla” kuten talouspakotteilla, vientirajoituksilla ja diplomaattisilla keinoilla.

Pelotteen sovellutukset räätälöidään tapauskohtaisesti. Venäjästä sanotaan, että pelotteen on ennalta estettävä sitä laajentamasta tavanomaisia aggressioitaan eskaloimalla niitä minkään skaalan ydinaseiden käyttöön.

Tätä varten Yhdysvallat valmistelee Nato-liittolaisten ja kumppaneiden kanssa keinoja. Naton voimien suunnittelussa pääpaino on tavanomaisten aseiden voiman lisäämisessä. Niille liittolaismaille, jotka ovat Venäjän rajamaita, Yhdysvaltain puolustusministeriö valmistelee tukea ”vastausvaihtoehdoille”, jotka mahdollistavat Venäjän rankaisemisen.



Yhdysvalloilla on tarkoitus räätälöidä pelotestrategiat erikseen Kiinaa ja Venäjää vastaan. Ne yksilöidään asiakirjojen sisällössä ja liitteissä. Pelotetta laajennetaan uusienkin Nato-jäsenmaiden, kuten Suomen ja Ruotsin, turvaksi käyttäen osin vanhoja ja uusia ydinasekomponentteja.

Avainroolissa pelotteen laajentamisessa ovat ilmavoimien uudet ydinasekelpoiset koneet.

Strategiassa Venäjä nimetään akuutiksi uhaksi, mitä perustellaan sen rajanaapurien itsenäisyyden halveksimisella. Asiayhteydessä mainitaan Venäjän hallituksen tavoite muuttaa rajoja voimalla ja niitä uudelleen hyväksi käyttämällä perustaa ”keisarillinen” vaikutuspiiri. Venäjä muodostaa vakavia ja jatkuvia riskejä alueella.
 
Back
Top