Turvallisuuspoliittinen ympäristö elää

Samaa katselin hiukan huolestuneena.

Pietari on jätetty kovin suojattomaksi Naton aggressioilta. Kartanpiirtäjänä olisin itse käyttänyt Kymijokea torjumaan lännen natsijoukkojen ja panssarilauttojen etenemistä. Shoigu olisi sitten kyllä huolehtinut käytännön järjestelyistä, kunhan suunnitelma olisi ollut selvä.
Ja jäljelle jäänyt Suomen alue olisi ollut maarajojensa kautta joka suunnalta uhkan alaisena hyvin pienillä suojavyöhykkeillä. Ruotsilla ja Norjallakin hyvin erilainen tilanne ilman Pohjois-Suomea.
 
Sisäministeriö on julkaissut uuden evakuointiohjeen.

Suora linkki ohjeeseen:
Hyvinvointialueet ja haavpittuvassa asemassa olevat mainittu :cool: :p
 
Kiinan vaikutusvaltaa ei saa unohtaa. Myös BRICS-maiden laajeneminen pitää huomioida.

Suomettuminen ja teeskennelty sinisilmäisyys on edelleen totta. Nyt lenkki tehdään vain Kiinan kautta.

Kehittyvien talouksien muodostamaan BRICS-ryhmään liittyy viisi uutta valtiota: Egypti, Etiopia, Iran, Saudi-Arabia ja Arabiemiirikunnat. Asiasta kertoo Etelä-Afrikan ulkoministeriö.

Argentiina hylkäsi tarjouksen.

BRICS on saanut nimensä sen alkuperäisten jäsenten mukaan. Ne ovat Kiina, Intia, Venäjä, Brasilia ja Etelä-Afrikka.

Saudi-Arabia maksoi Tony Blairin instituutille poliittisena neuvonantajana toimimisesta noin kymmenen miljoonaa euroa. Sanna Marin lähti samaiselle Blairille töihin. Miten moni uskoo, että hän on niin hyvä puhuja, että siitä kannattaa maksaa puoli miljoonaa palkkaa? Mistä siis ex-pääministerille maksetaan?

Peter Vesterbackalla on yhtiö, joka tuottaa lukiolaisia (muiden muassa Kiinasta) suomalaisin verovaroin koulutettavaksi suomalaisiin lukioihin. Kunnat ovat tietysti innoissaan, koska ikäluokat ovat pienentyneet. Tämä on toki vain iso bisnes yhdelle miehelle (kansan piikkiin) mutta mutta...
 
Kiinan vaikutusvaltaa ei saa unohtaa. Myös BRICS-maiden laajeneminen pitää huomioida.

Suomettuminen ja teeskennelty sinisilmäisyys on edelleen totta. Nyt lenkki tehdään vain Kiinan kautta.

Kehittyvien talouksien muodostamaan BRICS-ryhmään liittyy viisi uutta valtiota: Egypti, Etiopia, Iran, Saudi-Arabia ja Arabiemiirikunnat. Asiasta kertoo Etelä-Afrikan ulkoministeriö.

Argentiina hylkäsi tarjouksen.

BRICS on saanut nimensä sen alkuperäisten jäsenten mukaan. Ne ovat Kiina, Intia, Venäjä, Brasilia ja Etelä-Afrikka.

Saudi-Arabia maksoi Tony Blairin instituutille poliittisena neuvonantajana toimimisesta noin kymmenen miljoonaa euroa. Sanna Marin lähti samaiselle Blairille töihin. Miten moni uskoo, että hän on niin hyvä puhuja, että siitä kannattaa maksaa puoli miljoonaa palkkaa? Mistä siis ex-pääministerille maksetaan?

Peter Vesterbackalla on yhtiö, joka tuottaa lukiolaisia (muiden muassa Kiinasta) suomalaisin verovaroin koulutettavaksi suomalaisiin lukioihin. Kunnat ovat tietysti innoissaan, koska ikäluokat ovat pienentyneet. Tämä on toki vain iso bisnes yhdelle miehelle (kansan piikkiin) mutta mutta...
Haiskahtaako vanhan nenään..
 
Sisäministeriö on julkaissut uuden evakuointiohjeen.

Suora linkki ohjeeseen:
Hesarin arkistossa on 20.9. 1939 samanlainen uutinen: "vaikka sodan uhkaa ei missään määrin ole, julkistaa sisäasiainministeriö ohjeet pääkaupungin evakuoimiseksi" Mielenkiintoisen samankaltainen suunnitelma myös silloin.
 
SK ruotii. Onhan se totta, että yliturvallistamista tapahtuu samalla kun kiinnitetään tarpeellisiin asioihin huomiota.
Ja pakko pahat persutkin saatiin juttuu.. kyllä seurankin olisi pitänyt saadat euronsa..
 
SK ruotii. Onhan se totta, että yliturvallistamista tapahtuu samalla kun kiinnitetään tarpeellisiin asioihin huomiota.
Artikkelissa on alussa hyviäkin pointteja liittyen Suomi-venäjä-seuraan, mutta myöhemmässä osiossa taustalta maistuu jotenkin juurikin vähättelevä, tai siihen pyrkivä asenne sotilaallista ja raja- turvallisuutta kohtaan. Kotilainen/toimittaja myös niputtaa nämä vahvasti yhteen, mikä tavallaan ehkä on sopivaa, mutta eivät ne kuitenkaan ole sama organisaatio.

Mielestäni asioita turvallistetaan koska niiden turvallisuusaspekteissa on puutteita. Rajaturvallisuus on selvästi maallikon silmiin puutteellista ilman venäläisten yhteistyötä, joten tietysti sitä tulee omalta osin parantaa.

”Aika heikoiltahan se kestokyky näyttää, jos muutama sata turvapaikanhakijaa rajalla on tällainen ongelma”, Harjuniemi sanoo.
No niinhän se on tällä hetkellä juuri itärajan ja massamaisen turvapaikanhaun osalta. Nuo muutama sata ovat luultavasti esimakua ja tiedustelutietoa jostain uhasta on.



Oikeuskansleri Pöystin arvostelu on myös Kotilaiselta mielestäni väärin. Jos korkea-arvoinen lainvartija on todennut tiedustelutiedon riittävän oikeuskäsittelyn kestäväksi perusteluksi niin tämän pitäisi riittää julkisesti. Suljetussa raastuvassa tätä voidaan ymmärtääkseni tarkastella, mutta ei tiedustelutietoa tule levitellä, vaikka en kiistä, että mieluusti itsekin niitä lukisin puhtaasta mielenkiinnosta. Sekin tiedustelutieto on voinut tulla lähteistä, mitä ei haluta paljastaa, tai tullut liittolaisten lähteistä. Mitä asiaa kritisoimalla yritetään? Lakipolku on aina olemassa Kotilaisen penäämää arviontia varten.



Noora Kotilainen on kuullut monesti sanan realismi. "Let me tell you about reality", hänen tutkijakollegalleen sanottiin kansainvälisessä konferenssissa. Ei sentään lisätty perään girl, ei tarvinnut.
Naisiin kohdistuvaa vähättelyä en väheksy, mutta tässä tuo kollegansa kokemuksen nosto artikkeliin tuntuu vain irralliselta keinolta pönkittää osittain tyngäksi jäävää asiaa. Realismin puutetta esiintyy ihan sukuelimiin katsomatta.



”Jos me olemme valmiita heittämään kaikki arvomme kaivoon heti, kun Putin työntää pari pyöräilijää rajan yli, mikä meidän arvomme on?”

Mielipidemittausten mukaan kyllä enemmistö suomalaisista kohauttaa olkia turvapaikanhakuoikeudelle suomeen kaukaisista maista tuleville, kun haluavat kansallista turvallisuutta. Keskustelua toisaalta käydään myös joka vaaleissa. Ihmiset äänestävät arvojensa pohjalta.


Avoin yhteiskunta on tärkeä, mutta luulisi Kotilaisen tajuavan, että kaikkeen sitä ei voi kuin utopiassa ulottaa. Jos hän kokee sähköpostin olevan yliluokiteltua, niin aina pystyy ottamaan PV:n palvelukeskuksen tiedonhallintayksikköön yhteyttä ja sieltä luulisi ohjattavan valvovalle vastuuhenkilölle, jolla on riittäviä natsoja keskustelemaan aineistosta, tai sen mahdollisesta yliluokittelemisesta.


Tiedonhallintayksikön johdon on huolehdittava tiedonhallinnan vastuiden määrittelemisestä, ohjeistuksesta, koulutuksista, asianmukaisista työvälineistä ja valvonnasta (TihL 4 §).

Suositus turvallisuusluokiteltavien asiakirjojen käsittelystä



Se mistä olen samaa mieltä tuon kirjoittajan kanssa on liiallisen vainoharhaisuuden välttämisen tarpeellisuus julkisessa keskustelussa. Aina pitää olla kanava julkisissa asioissa toisinajattelijoille. Asioista voi keskustella argumenttien voimin. Niinkuin tästäkin artikkelista.
 
Poliitikot vs virkamiehet väännössä poliitikot on häviöllä. Poliitikko halua tehostaa, virkamiehet jarruttavat.

Saksan puolustusbudjetti on samaa suuruusluokkaa kuin Suomen valtion koko budjetti, mutta silti suurin osa rahasta vain katoaa jonnekin tuottamatta mitään näkyvää puolustuskyvyn paranemista. Siellä on melkoiset voimat liikkeellä joiden intressinä on, ettei rahankäytön periaatteita muuteta vaan, että rahat menevät sinne minne nykyisinkin.
 
Saksan puolustusbudjetti on samaa suuruusluokkaa kuin Suomen valtion koko budjetti, mutta silti suurin osa rahasta vain katoaa jonnekin tuottamatta mitään näkyvää puolustuskyvyn paranemista. Siellä on melkoiset voimat liikkeellä joiden intressinä on, ettei rahankäytön periaatteita muuteta vaan, että rahat menevät sinne minne nykyisinkin.
Monessa euroopan maassa virkamiehet ovat rakentaneet omat valtakuntansa ja alkuperäisellä tehtävällä, tässä tapauksessa (Saksa) maanpuolustuksella, ei ole enää kovin paljon tekemistä asian kanssa. Suomessa vastaava on SOTE, jossa se alkuperäinen tarkoitus on unohtunut aikaa sitten.
 
France has broken its record of defence equipment purchased in a single year since the end of the Cold War, with firm orders amounting to €20.3 billion in 2023
As examples of the major commitments made in 2023, the Ministry of the Armed Forces ordered:

Ordering 42 Rafale aircraft to standard 4

Additional order of 109 Caesar Mk II guns

Order of 420 Serval light multi-role armoured vehicles from the Scorpion program

Modernization of the Charles de Gaulle aircraft carrier on the occasion of its third major technical stop

Order of 7 offshore patrol boats

Order of eight additional NH90 helicopters for special forces

Order of 1300 AKERON MP missiles and 329 Mistral 3 missiles

Completion of the renovation of the 3rd La Fayette type frigate: the Aconit
 
Back
Top