Turvallisuuspoliittinen ympäristö elää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vonka
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Merz näkee Trumpissa selkeästi ison riskin. Itse olen odottanut Saksalta avausta aiheesta. Voitaispa mekin tarvittaessa liisata Ranskalta muutama kärki.

"Meidän(Saksan) on käytävä keskusteluja sekä brittien että ranskalaisten – kahden Euroopan ydinasevaltion – kanssa siitä, voisiko ydinaseiden jakaminen tai ainakin Yhdistyneen kuningaskunnan ja Ranskan tarjoama ydinaseellinen turvallisuus koskea myös meitä"
Ei noita aseita tulla jakamaan. Jos ydinaseita halutaan niin kyllä se on aloitettava ihan oma prosessi niiden luomiseksi.

Itse asiassa tuo Trumpin amerikka ensin politiikka on pirullisuudessaan nerokas ja muulle maailmalle vaarallinen. Sehän on suoraan vaalilupausten toteuttamista josta ei jenkki veronmaksajille suoraan seuraa mitään negatiivisia vaikutuksia. Ei ainakaan ennen kauppasotaa. Siihen astihan mentaliteetti on että muut hoitakoon omat asiansa ja jenkkien dollarit sekä pojat on tuotava kotiin ja kotimaan turvallisuudesta on huolehdittava.

Itse asiassa tuo Trumpin amerikka ensin politiikka on pirullisuudessaan nerokas ja muulle maailmalle vaarallinen. Sehän on suoraan vaalilupausten toteuttamista josta ei jenkki veronmaksajille suoraan seuraa mitään negatiivisia vaikutuksia. Ei ainakaan ennen kauppasotaa. Siihen astihan mentaliteetti on että muut hoitakoon omat asiansa ja jenkkien dollarit sekä pojat on tuotava kotiin ja kotimaan turvallisuudesta on huolehdittava.
Itse en näe tuossa mitään nerokasta, vaan enemmänkin ryssimistä. Luottamus USA:ta kohtaan on laskenut historiallisen nopeasti ja tämä vaikuttaa mielikuviin vaikkei kauppasotaa syntyisikään. Suuret vaikutukset tulevat tietysti jälkijunassa sopimusten päättyessä, aivan kuten ryssillekin kävi. Hinnalla eivät pysty kilpailemaan kiinan tai muiden halpamaiden kanssa, eivätkä myöskään laadulla. Poukkoileva politiikka luo epävarmuutta ja vähentää uskottavuutta enemmän kuin kilpailijoiden tasaisen surkea maine.

Itse asiassa tuo Trumpin amerikka ensin politiikka on pirullisuudessaan nerokas

Mielestäni maa joka ei ole valmis verkottumaan ja toimii itsekkäästi, on ulkona piireistä. Toki riittävän vahvalle maalle tuo on jonkin aikaa mahdollista mutta jossain vaiheessa alkaa yksinäisyys.

Maapallo on lopulta aika pieni siihen että jenkkien kannattaa eristäytyä.
Koulukiusaaja-narsisti johtajalta ei kyllä näköaloja voikaan odottaa.

.

Toki on mutta kyseessä on suurin talous ja sotilaallinen voima. Maailma on moninapaistunut. On Yhdysvallat, Kiina ja Venäjä. Venäjä hamuaa suurvallaksi, Kiina haluaa syrjäyttää Yhdysvallat monella tavalla. Sitten on Trump. EU voisi olla vahva toimija mutta eri puraisena ja jokaisenmaan ajatellassa omaa etuaan ei tuollaista ei ole näköpiirissä. Voimapolitiikka on palannut. Valitettava kehityssuunta joka sitoo valtavan määrän resursseja asioihin jotka kilpailevat esim. vaikka ihmisten hyvinvoinnin kanssa, se ei ole vain vaihtoehto tilanteessa kun joka suunnalta haetaan tappelua niin jos ei siihen itse valmistaudu niin ennemmin tai myöhemmin tulee heikkona yllätetyksi.

Samaan settiin; hankintaan nyt se hemmetin ydinase - se on tullut todistettua että pelotteen on oltava semmoinen, että naapuri tietää Kremlistä tulevan tarvittaessa lasikoriste. Sen käyttö on oltava omassa päätösvallassa ja sekä toimituskyvyn, lukumäärän että tehon pitää olla vakuuttava.
Kuten jo aikaisemmin totesin, kannatan Ruotsissa 60-70 luvuilla pyörineen ydinase ohjelman käynnistämistä uudelleen. Nyt yhteistyössä Suomen ja Norjan kanssa.

En oikein keksi mikä meitä rajoittaa tuottamasta samaa kapasiteettia mikä Euroopan häirikkö Venäjällä on?

Venäjän joukot eivät kaihda siviilien tappamista, raiskaamista ja kansanmurhaa ylipäätään. Kyllä heidän hyökkäämisellä ja taktisilla uhkailulla pitää olla hinta. Semmoinen ainakin Pietarin kokoinen hinta.

No Butsa in the Nordics !

.

En oikein keksi mikä meitä rajoittaa tuottamasta samaa kapasiteettia mikä Euroopan häirikkö Venäjällä on?
Mennään suoraan Hrustsovin oppien mukaan, ja laitetaan Pouttu tai Atria asialle.

Venäläiset tosin tuolloin ihmettelivät, että missäs ne makkarat on :rolleyes:

Back