Turvallisuuspoliittinen ympäristö elää

EU voi liittovaltioistua nyt nopeammin kuin UK on poissa pelistä ja Saksan hallitus vaihtuu. Tässä kaksi juttua aiheesta suomeksi ja englanniksi. Suomihan lähtee tähän samaan mukaan, vaihtoehtoja ei oikein ole. Jos Suomi olisi NATO-maa ehkä sitten, mutta tämä linja on valittu ja kansan suosiossa.

USA ei ole palannut areenoilla Bidenin myötä, Kiina ja Venäjä pullistelevat. Ihan turha olla naiivi siitä miten 5,5 miljoonan asukkaan vientiriippuvainen maa Venäjän kainalossa voisi pärjätä yksin omassa erinomaisuudessaan.


Ensimmäinen radikaali poikkeama väistyvän hallituksen niin kuin useiden aiempienkin hallitusten EU-linjasta on se, että Saksan seuraava hallitus on halukas avaamaan ja muuttamaan EU:n perussopimuksia.

Toinen radikaali linjaus on syy perussopimusten avaamishaluun: Saksan seuraava hallitus haluaa kehittää EU:sta liittovaltion.


Cosy dinners have replaced diplomatic slanging. In September President Emmanuel Macron and Mario Draghi, the Italian prime minister, chatted past midnight in a four-hour meeting at Le Petit Nice, a three-Michelin-star restaurant in Marseille that offers a €590 ($665) set menu, wine included. Populist stirring of French politics by Italian politicians is a thing of the past, replaced by Mr Macron and Mr Draghi violently agreeing. To cement the improved relations, Mr Macron and Mr Draghi signed a long-mooted Franco-Italian treaty on November 26th. The treaty covers everything from defence integration to migration to inducements for young people to experience la belle France and la dolce vita.
 
In short, Britain secured the following projects:
  1. “Missile sale and integration on new and in-service Ukrainian Navy patrol and airborne platforms”;
  2. “The development and joint production of eight fast missile warships”;
  3. “The creation of a new naval base on the Black Sea as the primary fleet base for Ukraine and a new base on the Sea of Azov”;
  4. Sale of two refurbished Sandown class mine countermeasure vessels;
  5. Babcock’s participation in the Ukrainian project to deliver a new generation of frigate capability.
 
Iltalehden tietojen mukaan myös Suomelle on tarjottu mahdollisuutta harjoitella B1-pommikoneiden kanssa ja asiasta on puhuttu TP-Utvassa hallituksen ja tasavallan presidentin kesken. Toistaiseksi Suomi ei ole tähän harjoitteluun osallistunut.

 

Norjalaisarvio IL:lle: Kriisissä Venäjä voisi miehittää osan Lapista​


Ilkka Ahtokivi | 30.11.2021 | 07:11

Venäjä on avannut ja vahvistanut kylmän sodan aikaisia tukikohtiaan arktisella alueella.

Norjalainen esikuntapäällikkö Frank Knutsen arvioi Iltalehdelle, että jännitteen kiristyessä Venäjä saattaisi pyrkiä miehittämään osia Suomen Lapista ja Pohjois-Norjasta sekä Norjalle kuuluvat Huippuvuoret Jäämerellä.

Arktisella alueella Venäjä on avannut ja vahvistanut kylmän sodan aikaisia tukikohtiaan. Akula II ja Severodvinsk-luokan sukellusveneet ovat käytettävissä hyökkäykseen, samoin mittava keski- ja pitkän kantaman ohjusarsenaali. Venäjä on sijoittanut moottoroidut jalkaväkiprikaatit Norjan rajan tuntumaan Petsamoon ja Suomen rajan läheisyyteen Alakurttiin.
– Tunnette varmaan venäläisen bastion-puolustuksen ajatuksen, hän Knutsen sanoo.

Hänen mukaansa ikävä kyllä Venäjä on palannut kylmän sodan aikaiseen sotilasoppiinsa, jossa se pyrkisi kriisitilanteessa hallitsemaan Pohjois-Norjaa ja laajaa osaa Suomen Lapista.

Samaan arvioon on päätynyt Suomen Ulkopoliittinen instituutti.
– Venäjä on elvyttänyt kylmän sodan aikaisen bastion-strategiansa, joka tähtää strategisten ydinsukellusveneiden turvaamiseen. Tällä strategialla voi kriisitilanteessa olla vakavia seurauksia myös Pohjoismaille, johtava tutkija Harri Mikkola kirjoitti UPI:n raportissa vuonna 2019.
Kansainvälisessä sotilasslangissa venäläisten tavoitteesta käytetään englanninkielistä lyhennettä A2/AD. Se juontuu sanoista ”anti-access/area denial”. Vapaasti suomennettuna kyse on alueesta, jolla Venäjä haluaa ohjuksillaan, sensoreillaan ja hävittäjillään estää kaikkien muiden valtioiden toiminnan.

Norjan, Naton ja UPI:n raportin arvion mukaan Venäjä yrittää luoda tällaisen kuplan Pohjois-Lapin ja Norjan Finnmarkin alueelle.

 
Alkaisiko hyvinvoinnin laiskistuttama Saksa jo hieman venyttelemään.


Tuossa erityisen merkittävää on paikallisen SDP:n ja vihreiden mukanaolo hallituksessa. Suomen SDP ja Vihreät seuraavat myös isäntäpuolueidensa kannanottoja ja linjauksia tarkkaan, aivan kuten vaikkapa sitten Kokoomus CDU:n.
 
Lähtökohtaisesti kaikessa tekemisessä ja päätöksenteossa Venäjän puuttumista muiden maiden asioihin ei pidä hyväksyä.
Venäjä pysyköön oman rajansa sisäpuolella.

Jos Venäjästä tulee natsi-saksan kaltainen ongelma Euroopassa, niin sitten se kortti on vaan katsottava. Eipä tässä muutakaan vaihtoehtoa ole. Ole valmis!

.
 
Tuohan riippuu täysin siitä, mitä niillä joukoilla halutaan tehdä. Jos paikallisjoukoille jaetaan Spiket, Pasit, ryhmäradiot, henkilökohtaiset pimeänäkölaitteet ja luotiliivit, niin ne eivät ole enää paikallisjoukkoja, vaan operatiivisia joukkoja. Ainakin de facto.

Ajoneuvot m/Otto, PST-aseet mallia KES, epäsuora mallia KRH, radiot mallia "vanha" taas eivät paljoa maksa. Eikä ne pimeänäkölaitteetkaan ihan mahdottomasti maksa, enemmän on kyse halusta. Kaipa parilla 209 miljoonalla eurolla jo jotakin saa? (Ei nyt muisteta, että varaa oli vain 13 miljoonan verran ja suuri summa oli optio.)

Kun ajoneuvot ovat mallia Hilux, PST-aseet mallia KES, epäsuora mallia KRH, radiot mallia analoginen ja pimeänäkölaitteena valoraketti/EBay on taisteluarvokin kehno - paitsi toki maahanlaskujoukkoja ja erikoisjoukkoja vastaan.

Mitäs Ruotsin merivoimilla on tuolloin? Nykyisestä kalustosta on pinnanalla 3 kpl Gotland ja pinnalla 5 kpl Visby. Suomella taas pinnanalla ei mitään ja pinnalla 4 kpl Hamina ja 4 kpl Pohjanmaa.

Jos Suomella on 2030 rivissä sekä Haminat että Pohjanmaat syön surströmmingiä. Sveduilla on tulossa lisää kaksi korvettia, lisäksi Visbyihin päivitetään IT. Myös maalle sijoitettuja tuliyksikköjä lisätään ja Tukholman alueen saaristo näyttää tältä...

Cohrs_atlas_%C3%B6ver_Sverige_0018_Stockholm_archipelago.jpg



Epäsuorassahan Suomella on jokatapauksessa yli 150 putkea vedettävää 155 mm kalustoa neuvostokalustosta luopumisen jälkeenkin, kun taas Ruotsi stenasi omansa ikuisen rauhan laskeuduttua. Itseliikkuvan tykistön puolella Ruotsissa on tällä hetkellä hankittu/tilattu yhteensä 72 kpl Archer, Suomessa taas 58 kpl K9, mutta ehkäpä viimeisin 10 tykin option lunastus ei jää viimeiseksi. KRH:n puolella Suomella on aika kivasti kyvykkyyttä vedettävissä, Ruotsista en tiedä. Itseliikkuvissa kranaatinheittimissä Suomella on AMOS, Ruotsilla taas Amoksen vähempilahjainen mutta moninkertaisesti lukuisampi Mjölnir. Lisäksi Suomella on MLRS.

Kyllä, MLRS on Suomen etu. Liekö sitten Ruotsi hankkii HIMARS:ia armeijakunta (fördelning) tykistökseen, toivottavasti. On myös mahdollista että Archeriakin hankitaan lisää prikaatitykistöksi. Täsmäaseissa (BONUS) tilanne mennee määrällisesti Ruotsin eduksi mutta toki ei ole mahdotonta että Suomi pärjäisi tällä mittarilla hyvin.

Mitä tulee vahvuuteen yleisemmin, niin Suomellahan voi laskea olevan pari mekanisoitua kärkiprikaatia. Mekanisoidut taisteluosastot muodostavat yhden, KARJPR toisen. Sitten tulee porilaisten ja kainuulaisten pumput siihen päälle sekä niitä alueellisia joukkoja, joiden varustus lienee paranemassa eikä heikkenemässä. D-30:n poistuma sattuu, mutta vedettäviä putkia riittää yhä aika mukavasti. Patria 6X6:n hankintojen on viitattu mahdollistavan Pasien työntämistä alueellisille joukoille, eli ajoneuvotilanne paranee, ja jossakin määrin sama ehkä toteutuu myös Arktisen liikkuvuuden hankkeen myötä.

Mekanisoiduissa taisteluosastoissa on hevosmiesten mukaan 8 komppaniaa, eli kahden pataljoonan verran. KARP:ssä 9, eli 17 komppaniaa. Ruotsilla kolme prikaatia (3x3x4 = 27 komppaniaa).

Patria 6x6 ja arktisen liikkuvuuden toteuma on kuitenkin kysymysmerkki tulevilla määrärahatasoilla. Ruotsilla puolestaan on Bandvagneja sangen runsaasti, RG-32:ia sen muutaman sadan verran ym.

Toisaalta Ruotsi maksaa Gripen E:n, A26:n jne. kotimaisen teollisuuden tekohengitysprojektien kehityskuluja. Niihin saa uppoamaan kruunun poikineen.

Kyllä, oma aseteollisuus on Ruotsin vahvuus ja heikkous, erityisolosuhde, aivan kuten "yleinen" asevelvollisuus Suomessa. (Puolustusvoimathan olisivat hädässä jos edes koko miesikäluokka astuisi palvelukseen...) Siinä on etunsa ja haittansa. Toisaalta on oikeita mahdollisuuksia toimia niche-huipulla eri projekteissa ja saada ehkä näin ekstrasuorituskykyjä.
 
Viimeksi muokattu:
Annan taas saman vastauksen kuin pari viikkoa sitten. Tuo 900 000 miestä (naista) on se ämpäri, josta nostetaan se noin 280 000 miestä (naista), jotka varustetaan. Siitä jäljellejääneestä sitten jatketaan nostoja kaatuneiden ja haavoittuneiden korvaamiseksi.
Ja jos tämä oli liian vaikea vertaus, annan helpomman. Sinulla on tililläsi 900 €. Haluat ostaa telkkarin, joka maksaa 300 €. Nyt, mieti tarkkaan - Ostatko yhden telkkarin vai kolme?

Jos olisi varustus sille 280 000:lle - siis sellainen nykyaikaisen taistelukentän varustus...
 
Jos olisi varustus sille 280 000:lle - siis sellainen nykyaikaisen taistelukentän varustus...
No, minä palvein 85/86, jolloin reservi taisi olla samaa luokkaa, mutta siitä kehuttiin riviin saatavan noin 760 000 miestä. Minäkin olisin saanut käteeni pystykorvan ja sirpalesuojana olisi toiminut "kuuskekkosen" puuvillakangas. Että kyllä nyt tilanne on parempi.
 
Kun ajoneuvot ovat mallia Hilux, PST-aseet mallia KES, epäsuora mallia KRH, radiot mallia analoginen ja pimeänäkölaitteena valoraketti/EBay on taisteluarvokin kehno - paitsi toki maahanlaskujoukkoja ja erikoisjoukkoja vastaan.
Tämä on virheellinen kuva mm. PST-aseistuksen osalta, mutta sitä ei ymmärtääkseni ole avattu julkisuuteen, joten en voi ottaa kantaa tarkemmin. Sikäli kun taistelijoiden fyysinen kunto riittää, niin sopivalla taktiikalla jopa se surullisenkuuluisa TSTOS (PAJON) kykeni suunniteltuun tehtäväänsä.

Tai oikeastaan kaikki tuossa listassasi on liioitellun heikkoa vaikka ottaisi perustasoksi sen TSTOS (PAJON) -varustuksen.

Mekanisoiduissa taisteluosastoissa on hevosmiesten mukaan 8 komppaniaa, eli kahden pataljoonan verran. KARP:ssä 9, eli 17 komppaniaa. Ruotsilla kolme prikaatia (3x3x4 = 27 komppaniaa).
KARJP:n ja MEKTSTOS:jen lisäksi on toki muistettava PORJP, ja manöövereihin kykenee myös MTTSTOS, ei toki samalla tavalla kuin mekanisoidut joukot.
 
Tuossa erityisen merkittävää on paikallisen SDP:n ja vihreiden mukanaolo hallituksessa. Suomen SDP ja Vihreät seuraavat myös isäntäpuolueidensa kannanottoja ja linjauksia tarkkaan, aivan kuten vaikkapa sitten Kokoomus CDU:n.
Suomalaiset sosialistit ovat edelleenkin eri porukkaa ns. länsimaiden sosiaalidemokraatteihin nähden. Ovat olleet sitä jo yli sata vuotta.

Suuria eroja löytyy suhtautumisessa puolustusliitto NATO:on sekä myös Yhdysvaltoihin.
- suomalaiset demarit ja taistolaisen perinteen omaavat vihreät näkevät em. yhteisöt erittäin kielteisenä pyrkivät kaihtamaan Suomen suhteiden kehittämistä niiden suuntaan.
- tässä on historiallista perintöä punakapinan ajoilta sekä sodan jälkeisestä Neuvostoiliiton etupiiriin asettumisesta..idän naapuri on ollut aina parempi yhtävä kuin läntiset "kapitalistit".
- historiallisista syistä meillä vasemmisto on ideologisella tasolla hyväksynyt käsitteen "työväestön diktatuurista".. SItä ei välttämättä tavoiteltu väkivallan avulla (kapina opetti tehokkaasti).
- silti edelleenkin sosialismia tavoitellaan mm. korkean verotuksen avulla ja yksityisen omistusoikeuden suojan rakenteellisilla heikennyksillä jne.

Länsimaissa sosiaalidemokratia lähti jo sata vuotta sitten erilleen vallankumouksellisesta väkivallasta. Lisäksi ymmärrettiin että väkivaltainen diktatuuri on kaikkein pahin vihollinen demokraattiselle yhteiskunnalle. Tämä diktatuurien vastainen näkökulma realisoitui konkreettuisesti erityisesti suhteessa Hitlerin johtamiin natseihin sekä Stalinin johtamaan Neuvostodiktatuuriin.
- puolustusliitto NATO on ollut luonnollinen valinta ja perusta rauhalle sekä länsimaiden keskinäisille suhteille ja vastavoimana diktatuureille.
- Yhdysvallat nähdään ja muistetaan diktatuurien kukistajana ja demokraattisen järjestelmän puolustajana.
- esim. ruotsalaiselle ja saksalaiselle sosialidemokratialle on ollut keskeistä kehittää yhteikuntaa ja hyvinvointia markkinatalouden tarjoamilla edellytyksillä jne.

Suomessa on vain yksi ja ainoa, itseään oikeistolaiseksi kutsuva puolue - Kokoomus. Siksi se on voinut muokata omaa politiikkaansa varsin pitkälle kilpailemaan jopa sosialidemokraattien ääestäjistä.
- käytännössä Suomen kokoomuspuolueen poliittinen ohjelma ja toiminta on joskus jopa vasemmistolaisempaa kuin Saksa sosiaalidemokraattien politiikka.
- tämä koskee varsinkin markkinatalouden edellytyksillä toimivaa talouspolitiikkaa kuin myös NATO:n ja amerikkalaisiin tukeutuvaa puolustus- sekä ulkopolittiikkaa.
 
Tämä on virheellinen kuva mm. PST-aseistuksen osalta, mutta sitä ei ymmärtääkseni ole avattu julkisuuteen, joten en voi ottaa kantaa tarkemmin. Sikäli kun taistelijoiden fyysinen kunto riittää, niin sopivalla taktiikalla jopa se surullisenkuuluisa TSTOS (PAJON) kykeni suunniteltuun tehtäväänsä.

Tai oikeastaan kaikki tuossa listassasi on liioitellun heikkoa vaikka ottaisi perustasoksi sen TSTOS (PAJON) -varustuksen.

TSTOS (PAJON) lienee käytännössä muutamia ja niillähän pitäisi olla pst:ssä ja viestissä kelvollinen varustus, ei toki hyvä kuin panssarivaunuja ei ole tueksi. Toki sitten käytännössä taisteluarvo on merkittävästi vähäisempi kuin mekanisoiduilla joukoilla vähäisemmästä koulutuksesta, suojasta ja tulivoimasta johtuen.

Kun PorPr ja KarPr (perinnesyistä käytän saksalaisia lyhenteitä nykyisen nato-hapatuksen sijaan!) ovat ottaneet osansa ja erilaiset erityisajoneuvot ovat poissa ei Paseja mahdottomasti jää, varsinkin kun satsi on aina rauhanturvatehtävissä kaukomailla. Puhuttaneen noin 5-8 välillä pyörivästä määrästä. Kun Ruotsiin vertaillaan niin siellähän on toki myös näitä taisteluarvoltaan vähäisempiä lättymekanisoituja pataljoonia joita en laskenut mukaan, taitaapi olla juurikin siellä kuuden-seitsemän tienoilla määrä.

Ehkä maavoimat voi karkeasti jakaa kolmeen osaan - varustettu reservi (KarPr ym manööverijoukot, paikallisjoukkojen kärki ym) - puoliksi varustettu reservi (alueelliset joukot ym) - lähes varustamaton reservi, kuten sa-vahvuuteen liitetty perustamisorganisaatio. Kahteen ensimmäiseen kategoriaan kuulunee maksimissaan hiukan alle 100 000 kieppeillä oleva määrä vaikka mukaan laskettaisiin varareservin varareservi. Vahvuus pitää kuitenkin ilmoittaa keinotekoisen ylhäälle jotta valikoivaan asevelvollisuuteen ei koskettaisi.

Kokonaisuudessaan tämähän ei ole iso ongelma, paitsi jos joku höpsömpi vertaa Suomen sa-vahvuutta muihin ja päättelee Suomella olevan yli kaikkien pohjoismaiden vahvuiset maavoimat.

KARJP:n ja MEKTSTOS:jen lisäksi on toki muistettava PORJP, ja manöövereihin kykenee myös MTTSTOS, ei toki samalla tavalla kuin mekanisoidut joukot.

Juu, Suomella on julkilähteiden perusteella se noin 17 mekanisoitua komppaniaa, 9 moottoroitua komppaniaa Porin prikaatille ja voisikohan MTTSTOS karkeasti verrata Norrlannin joukkoihin?
 
Viimeksi muokattu:
Suomalaiset sosialistit ovat edelleenkin eri porukkaa ns. länsimaiden sosiaalidemokraatteihin nähden. Ovat olleet sitä jo yli sata vuotta.

Suuria eroja löytyy suhtautumisessa puolustusliitto NATO:on sekä myös Yhdysvaltoihin.
- suomalaiset demarit ja taistolaisen perinteen omaavat vihreät näkevät em. yhteisöt erittäin kielteisenä pyrkivät kaihtamaan Suomen suhteiden kehittämistä niiden suuntaan.
- tässä on historiallista perintöä punakapinan ajoilta sekä sodan jälkeisestä Neuvostoiliiton etupiiriin asettumisesta..idän naapuri on ollut aina parempi yhtävä kuin läntiset "kapitalistit".
- historiallisista syistä meillä vasemmisto on ideologisella tasolla hyväksynyt käsitteen "työväestön diktatuurista".. SItä ei välttämättä tavoiteltu väkivallan avulla (kapina opetti tehokkaasti).
- silti edelleenkin sosialismia tavoitellaan mm. korkean verotuksen avulla ja yksityisen omistusoikeuden suojan rakenteellisilla heikennyksillä jne.

Länsimaissa sosiaalidemokratia lähti jo sata vuotta sitten erilleen vallankumouksellisesta väkivallasta. Lisäksi ymmärrettiin että väkivaltainen diktatuuri on kaikkein pahin vihollinen demokraattiselle yhteiskunnalle. Tämä diktatuurien vastainen näkökulma realisoitui konkreettuisesti erityisesti suhteessa Hitlerin johtamiin natseihin sekä Stalinin johtamaan Neuvostodiktatuuriin.
- puolustusliitto NATO on ollut luonnollinen valinta ja perusta rauhalle sekä länsimaiden keskinäisille suhteille ja vastavoimana diktatuureille.
- Yhdysvallat nähdään ja muistetaan diktatuurien kukistajana ja demokraattisen järjestelmän puolustajana.
- esim. ruotsalaiselle ja saksalaiselle sosialidemokratialle on ollut keskeistä kehittää yhteikuntaa ja hyvinvointia markkinatalouden tarjoamilla edellytyksillä jne.

Suomessa on vain yksi ja ainoa, itseään oikeistolaiseksi kutsuva puolue - Kokoomus. Siksi se on voinut muokata omaa politiikkaansa varsin pitkälle kilpailemaan jopa sosialidemokraattien ääestäjistä.
- käytännössä Suomen kokoomuspuolueen poliittinen ohjelma ja toiminta on joskus jopa vasemmistolaisempaa kuin Saksa sosiaalidemokraattien politiikka.
- tämä koskee varsinkin markkinatalouden edellytyksillä toimivaa talouspolitiikkaa kuin myös NATO:n ja amerikkalaisiin tukeutuvaa puolustus- sekä ulkopolittiikkaa.

Toki, toki pitää ottaa huomioon että suomalaiset puolueet ovat sangen monivarvoisia, niiden sisältä löytyy hyvinkin erilaisia aatemaailmoja. Tuomioja ja Marin kuuluvat samaan SDP:n, Valtonen ja Pietikäinen Kokoomukseen ym.

Olet nähdäkseni kuitenkin kovasti hakoteillä kun rinnastat SDP:n ja Vasemmistoliiton. Puolueiden historiallinen tausta on ollut aivan erilainen vuoden 1918 jälkeen. Kylmän sodankin aikana SDP sai CIA:n vaalirahoja, kuten muistetaan. SDP ei ole tavoitellut de facto sosialismia sitten sotavuosien joidenkin höyrypäiden ideologisia pieruja lukuun ottamatta.

Kokoomusta en pitäisi erityisesti oikeistopuolueena, sehän on suuryritysten Keskusta. Keskustaoikeistolainen voisi olla parempi kuvaus. Sosialismia rikkaille, kapitalismia köyhille. Taikaseinä on olemassa kun pitää keksiä veronkevennyksiä ja yritystukia. Toisaalta Kokoomusta ei voi verrata johonkin britannian konservatiivien tapaiseen ummehtuneeseen porukkaan. Ehkä Saksan CDU lienee lähin verrokki?

Suurin toivo Suomessa niin Kokoomuksen, SDP:n kuin Vihreiden kannalta on että ne eivät ole kansallisia puolueita vaan myös yhteydessä emopuolueisiinsa Saksaan. Sieltä tulee välillä uutta aatetta ja sitoutuminen Saksan linjaan.
 
Juu, Suomella on julkilähteiden perusteella se noin 17 mekanisoitua komppaniaa, 9 moottoroitua komppaniaa Porin prikaatille ja voisikohan MTTSTOS karkeasti verrata Norrlannin joukkoihin?
Oletusarvona on, että mekanisoidulla tarkoitetaana raskaalla aseistuksella (tykit, konetykit) ja panssaroinnilla varustettuja ajoneuvoja. Moottoroitu taas merkitsee panssaroituja ja vain kevyesti aseistettuja (kk, rskk, krkk, jne) ajoneuvoja.

Jos tässä lasketaan mekanisoituja joukkoja vertailu mielessä, niin eikös psv-komppanioiden mukaan laskeminen ole järjellistä? Tällöin on lähemmäs 24 yhteensä. Karpr: 9 kpl, Mektstos x2: 8 kpl, näiden ohella se ~7 psv-komppaniaa, joista 2 orgaanisia moottoroiduille taisteluosastoille. Ja jos lähdetään moottoroitujen joukkojen määrää pähkäilemään, niin oman päättelyni mukaan mennään näin: PorPr: 9 kpl, Moottstos x2: 6 kpl ja lopuilla paseilla voidaan varustaa ainakin 6 Tstos (PSAJON), kun kaupunkijääkärien, rannikkojääkärien ja satunnaisten paikallisjoukkojen tarpeet on otettu huomioon. Tämä toisi tst-osastojen XA-komppanioiden määrän siihen 33 kappaleen paikkeille. Nämä 57 komppaniaa edustavat maavoimien taktisesti tulivoimaisimpia ja strategisesti liikkuvimpia joukkoja. 6 prikaatin edestä tällaista joukkoa on sen toisen 6 prikaatin Teka ja Pajon joukkojen ohella aivan riittävää vastata sellaiseen joukkoon johon Venäjällä on varaa meidän rintamalle asettamaan.

Tämä näyttää aika optimistiselta laskelmalta, mutta pitää muistaa että kyllä siitä 180 tuhannen miehen armeijasta, 200 panssarista, 200 rynnäkkövaunusta ja 600 jv-version pasista ja amv:sta jotain jälkeä jää.
 
Back
Top