Turvallisuuspoliittinen ympäristö elää

Jospa se herättelisi viimeisiä YYA-jääriä, että "hyviä suhteita" Venäjän kanssa ei ole enää olemassa edes liturgian tasolla.
 
On saattanut pyöriä jo keskusteluissa täällä, mutta silti. Friedmanin spekulointi voi hyvinkin osua Venäjän suhteen oikeaan. Aikajana ehkä venyy arvioidusta, mutta se onkin kuriositeettina tuossa. Toistaiseksi monet hänen Venäjään sekä Euroopan turvallisuusympäristöön liittämänsä arviot ovat tapahtuneet: USA on lähentynyt etenkin itäisen Euroopan maita Venäjän luotua alueellisen sotilaallisen uhkan. Puolan merkitystä korostetaan myös, mikä hyvinkin nähtävissä mahdollisesti tapahtuvaksi. Ja lopulta Venäjän hajoaminen omaan mahdottomuuteensa, mikä tällä hetkellä vaikuttaa jopa vääjäämättömältä kehityskululta.
 
On saattanut pyöriä jo keskusteluissa täällä, mutta silti. Friedmanin spekulointi voi hyvinkin osua Venäjän suhteen oikeaan. Aikajana ehkä venyy arvioidusta, mutta se onkin kuriositeettina tuossa. Toistaiseksi monet hänen Venäjään sekä Euroopan turvallisuusympäristöön liittämänsä arviot ovat tapahtuneet: USA on lähentynyt etenkin itäisen Euroopan maita Venäjän luotua alueellisen sotilaallisen uhkan. Puolan merkitystä korostetaan myös, mikä hyvinkin nähtävissä mahdollisesti tapahtuvaksi. Ja lopulta Venäjän hajoaminen omaan mahdottomuuteensa, mikä tällä hetkellä vaikuttaa jopa vääjäämättömältä kehityskululta.
Pidtän pelimekkejä toiveikkaana tälle.
 
Onko joku löytänyt jotain tietoa Kaikkosen USA vierailuun liittyen?
 
Onko joku löytänyt jotain tietoa Kaikkosen USA vierailuun liittyen?

 
Jos menoja kasvatettaisiin tuntuvasti, se täytyisi tehdä velkarahalla. Mitä Orpo siihen sanoisi, mokoma nihilisti.
Ei tarvitse kun pistetään prioriteetit kuntoon ja höylätään löysät pois sieltä mistä voidaan. Suomessa pitäisi käydä nato keskustelun jälkeen keskustelu siitä mikä valtion tehtävä tosiasiallisesti on ja tätä myöden, että mihin sitä rahaa tulee priorisoida käyttöön. Rahaa on vaikka kolminkertaistaa pv:n vuotuinen budjetti. Sitä vaan nykyisin käytetään paljon muuhun kuin turvallisuuteen toisin kuin monessa muussa maassa jossa turvallisuus nähdään vahvana kivijalkakana jonka päälle kaikki muu sitten rakentuu. Jos kivijalka hajoaa niin on aivan se ja sama kuinka hieno linna siihen päälle on rakennettu. Se kaikki romahtaa.
 
Ei tarvitse kun pistetään prioriteetit kuntoon ja höylätään löysät pois sieltä mistä voidaan. Suomessa pitäisi käydä nato keskustelun jälkeen keskustelu siitä mikä valtion tehtävä tosiasiallisesti on ja tätä myöden, että mihin sitä rahaa tulee priorisoida käyttöön. Rahaa on vaikka kolminkertaistaa pv:n vuotuinen budjetti. Sitä vaan nykyisin käytetään paljon muuhun kuin turvallisuuteen toisin kuin monessa muussa maassa jossa turvallisuus nähdään vahvana kivijalkakana jonka päälle kaikki muu sitten rakentuu. Jos kivijalka hajoaa niin on aivan se ja sama kuinka hieno linna siihen päälle on rakennettu. Se kaikki romahtaa.

Olen eri mieltä. Hyvinvointivaltio pitää säilytttää niin pitkään kuin mahdollista.

Vanha tanskalainen anekdootti. "Yhteikunta menee helvettiin, mutta mennään ainakin ensimmäisessä luokassa."
 
Olen eri mieltä. Hyvinvointivaltio pitää säilytttää niin pitkään kuin mahdollista.

Vanha tanskalainen anekdootti. "Yhteikunta menee helvettiin, mutta mennään ainakin ensimmäisessä luokassa."
Jos tuo helvettiin meneminen on tavoite niin varmaankin noin. Hyvinvointivaltio on arvokas asia mutta tulee miettiä onko se niin arvokas, että turvallisuus voidaan jättää sen taakse. Jos Venäjä vuoden tai vaikka 10 vuoden päästä lähtee koeponnistamaan niin mitä siitä hyvinvointivaltiosta on sen jälkeen jäljellä jos kaupungit on raunioina ja on paljon siviiliuhreja? Ehkä meille riittäisi vähän pienempikin hyvinvointivaltio ja vähän parempi turvallisuus?
 
Vehnän hinta on räjähtämässä käsiin, Stetson-Harrison arvioiden mukaan leipäviljan hinnat kolminkertaistuvat tämän vuoden aikana. Sillä tulee olemaan mielenkiintoisia vaikutuksia ainakin kolmella mantereella:

1) Saharan eteläpuolinen Afrikka vakavasta kuivuudesta. Arviolta 45 miljoonaa ihmistä tarvitsee ruoka-apua Nigeria-Mali-Sudan akselilla. Ruuan hinnan noustessa luo luku tulee moninkertaistumaan samalla kun avustusjärjestöjen mahdollisuudet toimittaa apua kuivuvat kokoon.. Aluella riehuu valmiiksi joukko pahoja konflikteja jotka tulevar räjähtämään pakolaiskriisiksi.

2) Lähi-itä Syyria/Libanon 14 miljoojaa ihmistä ruoka-avun varassa.

2015 Eurooppa meinasi hajota ja Suomessa oli kriisi, kun 1,4 miljoonaa pakolaista pyrki mantereelle, ei ole kaukana se, että koemme saman kymmenkertaisena.

3) Kiina. Kiina on viimeiset kaksi vuotta ostanut jokaikisen jyvän jonka on maailmanmarkkinoilta saanut irti. Eräiden arvioiden mukaan siksi, että Kiinan oma ruoan tuotanto on romahtanut tulvien, pohjois-Kiinan kuivuuden ja korruption seurauksena. Jos tämä pitää paikkansa niin pääsemme seuraamaan Kiinan loppua yhtenäisenä valtiona reaaliajassa.
 
Vehnän hinta on räjähtämässä käsiin, Stetson-Harrison arvioiden mukaan leipäviljan hinnat kolminkertaistuvat tämän vuoden aikana. Sillä tulee olemaan mielenkiintoisia vaikutuksia ainakin kolmella mantereella:

1) Saharan eteläpuolinen Afrikka vakavasta kuivuudesta. Arviolta 45 miljoonaa ihmistä tarvitsee ruoka-apua Nigeria-Mali-Sudan akselilla. Ruuan hinnan noustessa luo luku tulee moninkertaistumaan samalla kun avustusjärjestöjen mahdollisuudet toimittaa apua kuivuvat kokoon.. Aluella riehuu valmiiksi joukko pahoja konflikteja jotka tulevar räjähtämään pakolaiskriisiksi.

2) Lähi-itä Syyria/Libanon 14 miljoojaa ihmistä ruoka-avun varassa.

2015 Eurooppa meinasi hajota ja Suomessa oli kriisi, kun 1,4 miljoonaa pakolaista pyrki mantereelle, ei ole kaukana se, että koemme saman kymmenkertaisena.
Ihmisillä joilla ei ole varaa ostaa ruokaa ei ole varaa matkustaa mihinkään kauemmas eikä heillä ole jaksamistakaan oikein mihinkään. Mitä Eurooppaan tulee, niin en usko, että mitään suurempaa Afrikan ja Lähi-idän turvapaikanhakijoiden aaltoa edes nykytilanteessa päästettäisiin Eurooppaan.
 
3) Kiina. Kiina on viimeiset kaksi vuotta ostanut jokaikisen jyvän jonka on maailmanmarkkinoilta saanut irti. Eräiden arvioiden mukaan siksi, että Kiinan oma ruoan tuotanto on romahtanut tulvien, pohjois-Kiinan kuivuuden ja korruption seurauksena. Jos tämä pitää paikkansa niin pääsemme seuraamaan Kiinan loppua yhtenäisenä valtiona reaaliajassa.

Kiinan tilanteeseen on yksi syy lisää. Viljelymaita ryöstöviljellään ja ne ehtyvät nopeasti.
 
Ruotsin nato-kelkka kääntymässä.
Riittääkö Ruotsissa yksinkertainen enemmistö vai tarvitaanko joku määräenemmistö? Ei tietoa.

SDP on Ruotsin avain edelleenkin tässä kysymyksessä ja mitään viitteitä en ole nähnyt järkiintymisestä. Heillä on PM.
 
Jos tuo helvettiin meneminen on tavoite niin varmaankin noin. Hyvinvointivaltio on arvokas asia mutta tulee miettiä onko se niin arvokas, että turvallisuus voidaan jättää sen taakse. Jos Venäjä vuoden tai vaikka 10 vuoden päästä lähtee koeponnistamaan niin mitä siitä hyvinvointivaltiosta on sen jälkeen jäljellä jos kaupungit on raunioina ja on paljon siviiliuhreja? Ehkä meille riittäisi vähän pienempikin hyvinvointivaltio ja vähän parempi turvallisuus?
Puolustusbudjetin kolminkertaistaminen (jos budjettiin ei lasketa erillisrahoituksia mukaan) vaatisi käytännössä 6-7 miljardin leikkauksia muualla. Jos otat ne hyvinvointipalveluista, niin mitä kuvittelet maanpuolustustahdolle - ja innolle käyvän, kun yksi suomalaisille tärkeimpiä asioita hävitetään.

Ajamalla hyvinvointivaltio alas, saadaan tännekin kunnon Amerikan tyylinen kapitalisti-helvetti, jossa pitää olla vimpan päälle viimeistä klasuulia myöten terveysvakuutukset neuvoteltu ettei vaan syöpädiagnoosin tullen tule puolen millin velkoja sairaalahoidosta.

Realismia ja toteutettavissa oleva on pysyvä 2% BKT:stä taso ja NATO-jäsenyys siihen päälle.
 
Back
Top