Seuraa siitä lopulta se, että USA:n dominanssi maailmalla loppuu ja Kiinan kasvaa, koska USA luovuttaa itse tilaa Kiinalle ja muille politiikallaan. USA:lla on jatkossa vaikeampi muokata maailmaan etujensa mukaiseksi, esim. painostaa heille edullisiin kauppasopimuksiin yms. Samoin dollarin asema reservivaluuttana tulee heikkenemaan tai loppumaan. Luultavasti öljykaupassa dollarin dominanssi loppuu, koska USA:lla jatkossa ei tule tällä menolla olemaan enää kykyä painostaa käyttämään dollaria öljykaupassa. Lopulta se tulee vaikuttamaan dollarin arvoon ja sitä kautta USA:n kauppaan ja talouteen. Velat ulkomaille muuttuvat todelisemmiksi, petrodallarin tullessa tiensä päähän USA:n itse se tuhoamalla.
fi.wikipedia.org
Seuraamme harvinaista tilannetta historiassa, jossa dominoiva suurvalta itse purkaa dominanssinsa, jota on aktiivisesti rakentanut +80-vuotta... Jossain Kremlissä olisivat pissineet hunajaa, jos USA olisi tehnyt vastaavan harakirin nopeutetulla tahdilla 80-luvulla. Minun on vaikea hahmottaa "pirullista nerokkuutta" USA:n oman pehmeän vaikutusvallan tuhoamisessa ympäri maailmaa pikkurahan vuoksi. Vuodesta 2022 USA on tukenut Ukrainaa noin 65 miljardilla. Ja sekin on pääasiassa n. 40 vuotta vanhojen varastoaseiden, jotka olisi kohta muutenkin luiskattava, "hatusta kiskaistua kirjanpitoarvoa". Omia tappioita ei ole. Irakiin ja Afganistaniin kaadettiin tuhansia miljardeja ja tapatettiin tuhansittain amerikkalaisia...
Jos sinusta tämä nykyinen tilanne, jossa USA voisi pikkurahalla ilman omia tappoiota kaataa Venäjän, mutta ei sitä tee, vaan pelastaa diktaattorin, joka aloitti sodan, jota ei kykene voittamaan, kusee samalla liittolaistensa päälle ja romuttaa maan aseman on "pirullisen nerokasta", niin määrittelemme tuon termin kyllä aikalaille eri tavoin? Minusta touhu on USA:n aikaisemmat panostukset ja tulevat vaikutukset USA:han huomioiden imbesellin lyhytnäköistä. Siitä vaan julistettuna Kiinaa vastaan, kun ensin turotaan oma asema ja etäännytetään +80-vuotta kerätyt liittolaiset pikanopeudella. Tämä kyllä saa pohtimaan järjestelmään istutettua myyrää tai yksinkertaisuutta vallan yläportailla suhteessa ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan?