Työllisyyden näkymät

Miten työllisyys kehittyy seuraavan 3 vuoden jaksolla

  • Työpaikat vähenevät n 10% tai enemmän

    Ääniä: 36 38.7%
  • Työpaikat vähenevät n 3% tai vähemmän

    Ääniä: 26 28.0%
  • Työllisyystilanne pysyy samana, kuin 2015 kesäkuussa

    Ääniä: 14 15.1%
  • Työpaikat lisääntyvät n 3% tai enemmän

    Ääniä: 22 23.7%
  • Työpaikat lisääntyvät n 10% tai enemmän

    Ääniä: 0 0.0%
  • Tulemme tarvitsemaan maahanmuuttoa työpaikkojen täyttämiseksi

    Ääniä: 2 2.2%

  • Äänestäjiä yhteensä
    93
  • Äänestys suljettu .
Lihavoin olennaisen. Tuo on varmasti se pahin kipupiste. Ei osata ja pelätään työllistämistä pääosin turhaan. Todellisuudessa huonon duunarin heivaaminen on varsin helppoa. Pikkufirmalla ei ole velvoitetta massiivisiin yt-menettelyihin ja lomaustuslapun voi lyödä lapaan nopealla aikataululla. Perustelut kyllä löytyvät vaikka kyseisen tehtävän ulkoistamisesta tms. Takaisinottovelvoitteistakin selviää käytännössä puhumalla kunhan malttaa mielensä ja miettii mitä tekee sekä pitää paketin kasassa. Nimimerkillä kokemusta on.

Kyllä, näinhän se on. Jos kuitenkin halutaan lisää työpaikkoja, on tämä ongelma ratkaistava jotenkin.
Perinteinen virkamiesratkaisu on pakottaa yrittäjät 1000€ kurssille joka vie viikon työajan ja antaa nolla tietämyksen/hyödyn asiasta.
Kyseinen tie ei kuitenkaan toimi. Siksi on yritettävä jotain muuta. Kuten sanottua, hyvillä työntekijöillä ei ole hätää. Harha on, että moni huono työntekijä pitää itseään hyvänä.
 
Lihavoin olennaisen. Tuo on varmasti se pahin kipupiste. Ei osata ja pelätään työllistämistä pääosin turhaan. Todellisuudessa huonon duunarin heivaaminen on varsin helppoa. Pikkufirmalla ei ole velvoitetta massiivisiin yt-menettelyihin ja lomaustuslapun voi lyödä lapaan nopealla aikataululla. Perustelut kyllä löytyvät vaikka kyseisen tehtävän ulkoistamisesta tms. Takaisinottovelvoitteistakin selviää käytännössä puhumalla kunhan malttaa mielensä ja miettii mitä tekee sekä pitää paketin kasassa. Nimimerkillä kokemusta on.

Sitten vielä kehdataan väittää, että yritysten osaaminen riittää paikalliseen sopimiseen!

Huutonaurua!
 
Harha on, että moni huono työntekijä pitää itseään hyvänä.

Psykologisten tutkimusten mukaan huonon osaamistason omaavat työntekijät näkevät asian niin, että kaikki työntekijät ovat yhtä hyviä.
 
Kyllä, näinhän se on. Jos kuitenkin halutaan lisää työpaikkoja, on tämä ongelma ratkaistava jotenkin.
Perinteinen virkamiesratkaisu on pakottaa yrittäjät 1000€ kurssille joka vie viikon työajan ja antaa nolla tietämyksen/hyödyn asiasta.
Kyseinen tie ei kuitenkaan toimi. Siksi on yritettävä jotain muuta. Kuten sanottua, hyvillä työntekijöillä ei ole hätää. Harha on, että moni huono työntekijä pitää itseään hyvänä.

Minusta voisi soveltaa laajemminkin mallia jossa työnantaja saa vapaasti valita työntekijänsä. Vaimentimena voisi olla vaikka irtisanomisajan palkka joka menisi maksuun hieman korotettuna ja ilman työvelvoitetta.

Tämän uusimman lain toteutus jossa työnantajan syystä X antama lopputili nähtävästi johtaa käytännössä aina myös 2 kk karenssiin on suorastaan pöyristyttävä. Ei näin.
 
Paikallinen sopiminen onkin sitä että yrittäjä käskee ja työntekijä tottelee tai saa lähteä kävelemään.

Kyllä se voi toimiakin. Ihan yksinkertaista se ei ole mutta täysin mahdollista. Tästäkin on perskohtainen kokemus niin duunarina kuin yrittäjänä. Firma tosin on yksi ja sama :)

Valitettavan iso osa suomalaisista firmoista on valitettavasti sellaisia ettei yrittäjällä ole halua saati kykyä luoda luottamuksellista ilmapiiriä vaan duunarit jyrätään vahvemman oikeudella. Silti asiallisiakin työnantajia on paljon.
 
Minusta voisi soveltaa laajemminkin mallia jossa työnantaja saa vapaasti valita työntekijänsä. Vaimentimena voisi olla vaikka irtisanomisajan palkka joka menisi maksuun hieman korotettuna ja ilman työvelvoitetta.

Tämän uusimman lain toteutus jossa työnantajan syystä X antama lopputili nähtävästi johtaa käytännössä aina myös 2 kk karenssiin on suorastaan pöyristyttävä. Ei näin.
Eikös sieltä saata tulla kolmekin kuukautta karenssia. Kuulemani mukaa koeajallakin irtisanotut ovat sellaisia saaneet. Aika kova rangaistus jos työnhaussa yliarvioi kykynsä eikä sitten olekaan sovelias.
Sipilähän nyt haluaa laajentaa tämän että vuosiakin samassa työpaikassa olleet ovat tämän uhan alla.
Älkää nyt sitten enää jankatko tätä: Hyvät työntekijät jne.. harva tuohon siellä verstaassa oikeasti uskoo.
 
Eikös sieltä saata tulla kolmekin kuukautta karenssia. Kuulemani mukaa koeajallakin irtisanotut ovat sellaisia saaneet. Aika kova rangaistus jos työnhaussa yliarvioi kykynsä eikä sitten olekaan sovelias.
Sipilähän nyt haluaa laajentaa tämän että vuosiakin samassa työpaikassa olleet ovat tämän uhan alla.
Älkää nyt sitten enää jankatko tätä: Hyvät työntekijät jne.. harva tuohon siellä verstaassa oikeasti uskoo.

Kolme kuukautta toisi tietysti isomman säästön kuin kaksi. Katellaan. On yleensäkin jonkin verran kohtuutonta täräyttää epäonnisesta työllistymisyrityksestä kuukausitolkulla karenssia.

Mitään hyvää tästä ei duunarille seuraa. Työllisyysvaikutuksia ei oikeasti edes oleteta saavutettavan mutta päästään sentään kyykyttämään.
 
Kun katsoo kaikkia Sipilän hallituksen keksimiä uutuuksia työntekijän silmin ei voi välttyä ajatukselta että perimmäinen tarkoitus on että karenssit paukkuvat mahdollisiimman paljon eikä se että työttömyys vähenee.
Sipilän piti vähentä byrokratia mutta ainakin työlliyyspolitiikassa käy päinvastoin; lisää byrokratiaa ja valvontaa.
 
Valitettavan iso osa suomalaisista firmoista on valitettavasti sellaisia ettei yrittäjällä ole halua saati kykyä luoda luottamuksellista ilmapiiriä vaan duunarit jyrätään vahvemman oikeudella. Silti asiallisiakin työnantajia on paljon.

Tää on ollut tätä jo pitkään, siksi sitä luottamusta ei löydy. Vedotaan niin vuoroin Tanskan malliin, Saksan malliin tai Ruotsin malliin, mutta ei oteta niistä sitä pointtia. Tanskassa raju satsaus uudelleenkoulutukseen, Ruotsissa työntekijät yritysten hallituksiin, Saksassa toimeentuloluukulle...

Jos olisi luottamusta, niin työntekijät voisivat suostua palkan heikennyksiin heikkoina aikoina, kunhan ne sitten parempina aikoina nousisivat. Nyt vain halutaan pientä palkkaa ja palkkamalttia duunareille.

Ei se niin käy, kokenut työssäkäyvä ja koulutettu vaihtaa työnantajaa, työnantaja sitten itkee kun meni taas yksi koulutettu, mutta ei näe mistä se johtui. Ja huutaa valtiota apuun palkkatuen muodossa...
 
Tää on ollut tätä jo pitkään, siksi sitä luottamusta ei löydy. Vedotaan niin vuoroin Tanskan malliin, Saksan malliin tai Ruotsin malliin, mutta ei oteta niistä sitä pointtia. Tanskassa raju satsaus uudelleenkoulutukseen, Ruotsissa työntekijät yritysten hallituksiin, Saksassa toimeentuloluukulle...

Valitettavasti se on juuri näin. Muualta ei lainata kokonaisia toimivia järjestelmiä vaan poimitaan rusinat pullasta. Tai pikemminkin paskanmarjat. Ja niille jotka kiljuvat ylisuurista ansiopäivärahoista voisi tehdä hyvää käväistä jollain laskurilla katsomassa mikä niiden päivärahojen taso ihan oikeasti onkaan. Loppuisivat julkisuudessakin viljellyt legendat 3000 nettoeuron työttömyyskorvauksista.
 

Noita joskus ruuvailtiin ja tutkittiin. Muistaakseni se menee karkeasti niin että 2000€ nettona vaatii suunnilleen kymppitonnin kuukausipalkan. Ja 3000€ nettona jo lähes 20000€ keskimääräisen kuukausiansion työttömyyttä edeltävältä ajalta. Arvaan ettei edes 2000€ käteen toteudu kovinkaan merkittävällä osalla työttömiä. Liikkuviakin osia toki on. Erilaisia korotusosia maksetaan ja verotus riippuu suuresti siitä mihin aikaan vuodesta työttömyys iskee jne.

Suomalaisten keskiansiolla päiväraha lienee nettona noin 1100-1200€ kuussa. Sellaisia kroisoksia. Valtiovalta on kyllä hienosti tajunnut homman idean kun on alkanut panostaa erityisesti karensseihin. Ei tarvitse vängätä leikkauksilla näpertelyissä ja kertaleimauksella saadaan aina useamman kuukauden päivärahat säästöön. Kohtuudestakaan ei tarvitse välittää koska valitustien päässä on läpeensä korruptoitunut vakuutusoikeus joka käytännössä poikkeuksetta vahvistaa viranhaltijan päätöksen. Silloinkin kun oikeus ei itsekään pysty antamaan selkokielistä päätöstä tuomion perusteluiksi.
 
Valitettavasti se on juuri näin. Muualta ei lainata kokonaisia toimivia järjestelmiä vaan poimitaan rusinat pullasta. Tai pikemminkin paskanmarjat. Ja niille jotka kiljuvat ylisuurista ansiopäivärahoista voisi tehdä hyvää käväistä jollain laskurilla katsomassa mikä niiden päivärahojen taso ihan oikeasti onkaan. Loppuisivat julkisuudessakin viljellyt legendat 3000 nettoeuron työttömyyskorvauksista.
Sitten kokeilee vielä elää niillä rahoilla vaikkapa puolisen vuotta. "hauskaksi" homma menee sitten sen 400 päivän jälkeen. Kun kuussa saa 550€ käteen kun on vahingossa ostanut omistusasunnon ja vieläpä alueelta josta se ei mene kaupaksi hyvin niin kyllä siinä kaurapuuro ja makarooni tulee hyvin tutuksi. Voi unohdella ne ravintola illalliset.

Monella ei tosiasiallisesti ole tietoa kuinka kallismaa Suomi on oikeasti pienituloiselle tai työttömyyspäivärahalla elävälle. Kuinka mahdotonta tuosta 550€/kk on irrottaa esim. auton hankintaan ja yllä pitämiseen sitä rahaa jotta voisi käydä pidemmällä töissä.
 
Noita joskus ruuvailtiin ja tutkittiin. Muistaakseni se menee karkeasti niin että 2000€ nettona vaatii suunnilleen kymppitonnin kuukausipalkan. Ja 3000€ nettona jo lähes 20000€ keskimääräisen kuukausiansion työttömyyttä edeltävältä ajalta. Arvaan ettei edes 2000€ käteen toteudu kovinkaan merkittävällä osalla työttömiä. Liikkuviakin osia toki on. Erilaisia korotusosia maksetaan ja verotus riippuu suuresti siitä mihin aikaan vuodesta työttömyys iskee jne.

Suomalaisten keskiansiolla päiväraha lienee nettona noin 1100-1200€ kuussa. Sellaisia kroisoksia. Valtiovalta on kyllä hienosti tajunnut homman idean kun on alkanut panostaa erityisesti karensseihin. Ei tarvitse vängätä leikkauksilla näpertelyissä ja kertaleimauksella saadaan aina useamman kuukauden päivärahat säästöön. Kohtuudestakaan ei tarvitse välittää koska valitustien päässä on läpeensä korruptoitunut vakuutusoikeus joka käytännössä poikkeuksetta vahvistaa viranhaltijan päätöksen. Silloinkin kun oikeus ei itsekään pysty antamaan selkokielistä päätöstä tuomion perusteluiksi.
Nuo karenssit ajaa monet ihmiset taloudelliseen ahdinkoon. Kun viedään ne pienetkin tulot niin ihminen pääsee tappelemaan kelan toimeentulo luukulle. Ei ole sekään mikään raha-automaatti karenssin saaneelle työttömälle. Voi vaikka käydä katsomassa minkälaisen paperisodan se vaatii ja siltikään ei ole varmaa, että sieltä sitä rahaa tulee. Siellä kun ei kiinnosta se kuinka paljon pankkitilillä on rahaa vaan se paljonko siellä on ollut kolme kuukautta sitten.
 
Sitten kokeilee vielä elää niillä rahoilla vaikkapa puolisen vuotta. "hauskaksi" homma menee sitten sen 400 päivän jälkeen. Kun kuussa saa 550€ käteen kun on vahingossa ostanut omistusasunnon ja vieläpä alueelta josta se ei mene kaupaksi hyvin niin kyllä siinä kaurapuuro ja makarooni tulee hyvin tutuksi. Voi unohdella ne ravintola illalliset.

Monella ei tosiasiallisesti ole tietoa kuinka kallismaa Suomi on oikeasti pienituloiselle tai työttömyyspäivärahalla elävälle. Kuinka mahdotonta tuosta 550€/kk on irrottaa esim. auton hankintaan ja yllä pitämiseen sitä rahaa jotta voisi käydä pidemmällä töissä.

Tuollainen tietohan voi tulla vain kokemuksen kautta. Ihmisen puheesta kyllä huomaa nopeasti onko hän ikinä työttömyyden herkkua omassa arjessaan kokenut.

Kokemus oli ainakin itsellä aikanaan pimeällä 90-luvulla niin voimallinen että ei häviä mielestä vaikka perskohtainen talous on sittemmin ollutkin tukevammalla pohjalla. Jokaiselle tekisi hyvää kun joutuisi elämässään vähän rämpimäänkin. Siinä tulee asioihin kummasti perspektiiviä.
 
Tuollainen tietohan voi tulla vain kokemuksen kautta. Ihmisen puheesta kyllä huomaa nopeasti onko hän ikinä työttömyyden herkkua omassa arjessaan kokenut.

Kokemus oli ainakin itsellä aikanaan pimeällä 90-luvulla niin voimallinen että ei häviä mielestä vaikka perskohtainen talous on sittemmin ollutkin tukevammalla pohjalla. Jokaiselle tekisi hyvää kun joutuisi elämässään vähän rämpimäänkin. Siinä tulee asioihin kummasti perspektiiviä.
Niimpä. Heinäluomahan aikoinaan kokeili elellä työttömyyspäivärahalla. Ei jaksanut loppuun saakka mutta koska eduskunnassa voi käydä syömässä ja asumiskuluja ei ollut niin hyvinhän sillä rahalla pärjäsi.

Itse olen nähnyt köyhyyttä ympärillä paljonkin. Ei ole kovinkaan mukavaa katsottavaa. Joskus se on ollut itseaiheutettua kun on joku tehnyt vääriä valintoja. Joskus se on taas tullut yllätyksenä. Työpaikkalähtenyt esimerkiksi sairastumisen vuoksi. Siinä on sitten helppo rämpiä, työeläkeäyhtiön, kelan ja te-toimiston välillä. Kukaan ei ota vastuuta siitä ihmisestä ja tämä jää ilmaan roikkumaan. Tänäpäivänä te-toimiston asiakkaaksi ja aktiivimalli 1:n rangaistavaksi. Työeläkeyhtiöt pitkittävät hommaa niin kauan, että henkilö on varmuudella ehtinyt tippumaan köyhyyteen jolloin myös se sairaseläke on tipahtanut minimiin. Notta sellainen hyvinvointi valtio. Suomi on hyvinvointivaltio mutta se ei vaan jakaudu tasaisesti.
 
Back
Top