Kuorma-autotykin operointiin tarvitaan liki sama miehistö, miehistö on tulitoiminnassa edelleen suojaton, lyhyet tuliaseman vaihdot ei sen nopeampia kuin apumoottorisella kanuunalla, eikä maastoliikkuvuus ole juuri kummallisempi kuin apumoottoritykillä.
Asemanvaihdot tietääkseni ovat huomattavasti nopeampia. Ero ei välttämättä ole niin iso, kuin vedettävissä tykeissä joissa lähtöä ei voi avittaa hydrailiikalla, mutta jos siinä pitää se putki saada osoittamaan samaan suuntaan kuin ne jalakset, niin kyllä siinä aikaa menee.
Sellainen juttu vielä, että hinattavia tykkejä ja vastaavaa kuorma-autotykkiä ei tykistötutkalla erota toisistaan, ei ennen kuin aletaan tarkkailla miten paljon ja mistä ammutaan ja millä aikavälillä. Mutta vihollinen tietää, että osa on vedettävää tykistöä ja osa on jo vaihtanut paikkaa. Jokainen näistä tykeistä sijoitetaan hajautetusti ympärinsä, joten vastatykistö pystyy ampumaan vain yhtä kerrallaan (tehokkaasti). Eli ennen kuin vihollinen kykenee miettimään mitkä tykeistä ovat vedettäviä, niin vastatykistön teho laskee pitkälti samassa suhteessa, mitä liikkuvia on vedettävien tykkien rinnalla. Eli nuo liikkuvat tykit tavallaan suojaavat vedettäviä, jos siis vihollinen saadaan miettimään, että "tointaako noita ampua?"