baikal kirjoitti:Mitä ihmeen uutta kalustoa? Eikös nuo ollut suunnilleen samanikäistä sakukalustoa, jota oli ajettu ja höyhennetty vähintään yhtä paljon kuin Harppiksesta tuotujakin?
Tarkoitin luonnollisesti uutta vaunumallia ja olihan uudet rynnäkkövaunut ihan tuliteriä. Valmistusvuosi ei liene tässä muutenkaan se oleellinen asia vaan suunnittelu ajankohta, siinä lienee kuitenkin meilkein 20-vuotta eroa + itä vs. länsi suunnittelu filosofian väliset erot.
baikal kirjoitti:Yksi pääperusteluhan oli se, että sakuvaunussa on sitä modausvaraa, sitä siinä vasta on. Jäi kertomatta vain se, että modataanko ja milloin? Eli sakuvaunua ei hypetetty lainkaan paremmaksi kuin T-72 vaan PALJASTETTIIN, ETTÄ modaamalla sakusta saadaan ylivoimainen vert. T-malliin. (selkäkeikkanaurua hekottava hymiö) kun kerta T-mallia ei kande lainkaan modata ja voih, se ammus se vasta olikin huono. Hymiöiden sarja.
Kyllähän sitä T-72 modernisointia tutkittiin ja mielestäni asia meni niin päin että kallein vaihtoehto olisi nostanut suorituskyvyn samalle tasolle/osittain paremmaksi kuin meille hankitulla Leopard versiolla. Hinta oli vaan kovempi kuin käytetyt Leopardit. T-72 lienee mahdotonta muuttaa kilpailukyiseksi modernisoituihin Leopardeihin nähden ainakaan millään vähääkään järkevillä kustannuksilla.
Ymmärtäisin kritiikin jos meillä olisi ollut kalustona jokin T-80 kehittyneempi versio. Ne edustanevat samaa aikakautta/teknologiaa Leopard-2 kanssa.
Ja kyllähän meillä käytössä ollut ollut T-72 ampumatarvike oli käsittääkseni luokattoman heikko läpäisyltään jo 90-luvulla.