Onkohan sitä vaan todettu että nykyisillä tutkilla (tutkilla yleensä) ei pystytä tehokkaasti paikantamaan kauaskantoista tykistöä ja KRHn paikantamiseen tai lyhyemmän kantaman tykistön paikantamiseen järjestelmät ovat liian kalliita.
Oma käsitykseni on että ballistisella lentoradalla olevan kappaleen (kappale ei vakio) lähtöpisteen määrittämiseen tarvitsee kappaletta seurata lennon alkuvaiheessa. Loppuvaiheen avulla lähtöpisteen voi laskea vain jos tietää kappaleen ja siihen liittyvät ominaisuudet (tässä tapauksessa kranaatti+sytytin+panos+ase+sää jne.). Tähän kun yhdistää raskaan tykistön pitkän kantaman eli tuliasemat voivat olla +15 km (jopa lähes 40 km) päässä maalista niin tutka pitää sijoittaa hyvin lähelle etulinjaa. Helppo maali siis viholliselle.
Kenttätykistön tarkastajana 1.1.16 aloittanut ev Pasi Pasivirta kirjoitti aiheesta artikkelin Tykkimies 1998 -kirjaan, jota valitettavasti ei ole sähköisenä. Hän toteaa saavutetuista tarkkuuksista:
"Käytännön kenttäkokeissa ovat mittaustarkkuudet vaihdelleet muutamasta metristä muutamaan kymmeneen metriin". Mahdollisesti hankittavan tutkakaluston tarkkusvaatimuksista hän taasen kirjoitti:
"Tutkan tarkkuusvaatimuksiksi ei [pitkien ampumaetäisyyksien etäisyyksien aiheuttaman hajonnan johdosta] kannata asettaa 50 m pienempää arvoa."
Toisin kun forumilla väitettiin, ei 10 v sitten ollut mitään vastatykistötutkatestiä. Tällaiseen ei Arthur -tutkan suhteen edes ollut mitään tarvetta, koska ruotsalaiset olivat omiin tarkoituksiinsa testanneet niitä
Rovajärven ammunnoissa jo 90-luvun alkupuolelta lähtien. Kuten tiedetään jäivät vastatykistötutkat kuitenkin hankkimatta. Syynä ei ollut tarkkuus vaan raha; aivan kuten veli
@peelo arvelikin. Maavoimat
eivät juuri ole menestyneet resurssikilpailussa ja niukat hankintavarat on kohdistettu pääosin johtamisjärjestelmiin sekä nyt mahdollisesti vähäiseen määrään kauaskantoista tykkikalustoa. Ilman näitä ei
tutkistakaan saa täyttä hyötyä. Painopistesuunnan tela-alustainen tykistö on hyvin liikkuvaa ja siihen vaikuttaminen edellyttää kykyä reaaliaikaiseen vastatoimintaan.
Nykyaikainen vastatykistötutka ei toiminnaltaan ole lentoratatutkaan verrattava, vaan siinä on säätietojen lisäksi valmiina datana ns. normaalilentoratoja sekä aikaisempien tutkausten tuloksia. Mittaus tapahtuu muutaman kilometrin matkalta, josta rataa voidaan tarpeen mukaan laskea eteen tai taaksepäin. Helposti havaittava se kyllä on ja siksi pyritään mahdollisuuksien mukaan sijoittamaan viholliseen nähden
katvealueille. Paikan vaihto tapahtuu nopeasti, Arhurilla minuuteissa. Paikantamistutka on myös altis häirinnälle, tosin se vaikeuttaa vihollisen omaakin toimintaa.
Lennokkeja sekä tutkia ei voi nähdä toistensa vastakohtina eikä vaihtoehtoisina hankintoina. Ranger -lennokkimme ovat maavoimien ainoa pitkällekantava tiedustelujärjestelmä eli niitä käytetään myös kuva-, lämpökamera- millimetriaaltosensorein varustetttuina perinteiseen tiedusteluun, jossa data tulkitaan jälkeenpäin.