Tykistö

Jos vielä jatketaan hiukan asiasta. Veli Baikal on sinänsä oikeassa, että mahdollisuuksia on vaikka kuinka paljon, jos lähdetään ihan fysikaalisista perusasioista.

Yleensä baikal on enemmän oikeassa kuin haluatte myöntääkään. :rolleyes: Kyllä tossa raidetykissä on joku kehityslinja pöydällä, tyhmää pökälettä lennätetään nyt.
 
Yleensä baikal on enemmän oikeassa kuin haluatte myöntääkään. :rolleyes: Kyllä tossa raidetykissä on joku kehityslinja pöydällä, tyhmää pökälettä lennätetään nyt.

Tietenkin siinä on ja se selviää kun katsoo mistä kehitystyö on aloitettu.

Yksinkertaisimmillaan ajateltuna raidetykin idea on korvata nykyisin käytetty ajoaine (ruuti) tehokkaammalla vaihtoehdolla. Nykyinen kehityslinja vaan ei sovellu perinteisen tykistön korvaajaksi.

Ajoaineen kehittelyssä on kokoajan pyritty löytämään vaihtoehtoa, jossa säädettävyys olisi fiksumpaa. Jossain vaiheessa oli nestemäisiäkin ajoaineita testattu, siinä annosteltiin portaattomasti sopiva määrä tavaraa suoraan panospesään. Parhaimmillaan sähköinen toteutus (raidetykki) mahdollistaa tämän.
 
Kuulia/pellettejä ampuvan raidetykin luonnollinen käyttötarkoitus on ampua kaikkea mahdollista lentävää. Lentokoneita, ohjuksia, kranaatteja, ballistisia ohjuksia jne.

Raidetykistä saadaan kaiken torjuva CIWS jonka kantama on satoja kilometrejä.
 
Juu, ehkä katsomme liian ahtaasti asioita, ehkä on olemassa muutakin vaikutusta kuin se, että tontissa paukahtaa niin kovasti. Ihminen on koko historiansa ajan ollut koko piru keksimään hyviä keinoja nitistää toisis.
 
Ehkä siirrymme työjärjestykseen otsikon mukaan ja ryhdymme pohtimaan vedettävän kaluston kumipyöriä...ne ovat tod.näk. vielä pitkään sitä todellisuutta myös erityisolosuhteissa.
 
Isolla korolla laukaistu on GMLRS, mutta pienellä korolla ei. AT2 vai M26 harjoitusraketti?
 
Viimeksi muokattu:
Isolla kirkolla laukaistu on GMLRS, mutta pienellä korolla ei. AT2 vai M26 harjoitusraketti?

Tuskin on miinaraketti. Sellaisen testaamiseen ei ole näkyvissä syytä. Kyseessä lienee GMLS:n uuden taistelukärjen sisältävän raketin koeammunta. Se edellyttää niin pitkiä ampumaetäisyyksiä, että niitä löytyy ainoastaan Ruotsin Vidselin ohjuskoealueelta. Vertailuammuksena voi olla harjoitusraketti M28, jonka ballistiset ominaisuudet ovat samat kuin M26:lla.

Alla vielä yksi kuva. Kovilla ampumisen kansainvälinen symboli, punainen lippu, näkyy hyvin.

BundeswehrMLRS Vidsel 9 2017.webp
 
Tuskin on miinaraketti. Sellaisen testaamiseen ei ole näkyvissä syytä. Kyseessä lienee GMLS:n uuden taistelukärjen sisältävän raketin koeammunta. Se edellyttää niin pitkiä ampumaetäisyyksiä, että niitä löytyy ainoastaan Ruotsin Vidselin ohjuskoealueelta. Vertailuammuksena voi olla harjoitusraketti M28, jonka ballistiset ominaisuudet ovat samat kuin M26:lla.

Alla vielä yksi kuva. Kovilla ampumisen kansainvälinen symboli, punainen lippu, näkyy hyvin.

Ne vissiin sitten testaa sitä SDB:tä kantavaa rakettia, josko tällä kertaa toimisi.
 
@Old Boy M28 taitaa olla se tylppäkärkinen lyhyen kantaman harjoitusraketti ja tuo ei ollut sellainen. Suomessahan on käytössä M26 modattu harjoitusversio.

Ja ekassa kuvassa jossa siis ammutaan isolla korolla (mitä vittua!!!! Nyt ei sitten Android korjannut koroa kirkoksi) on GMLRS.
 
Asiantuntevalla forumilla toki ymmärretään tällainen kirotusvirhe eikä kuvitella kirkkoja ammuttavan!
M28 harjoitusraketteja on itse asiassa kahdenlaisia: normaalilla ballistisella kärjellä varustettu, jonka "taistelukärkenä" on savupanos sekä metallinen painolasti. Sekä erityisesti Euroopan pienille ampumakentille kehitetty tylppäkärkinen, jonka suurin amet on jotain 15 km.
 
Paineaalto, sirpaloitumista. Kaipa siinä voi tapahtua monenlaista. En usko, että palstalta löytyy yhtään oikeaa asiantuntijaa tältä osin. Perus spekulointia, joka on kivaa.
Lainauksessasi oli seuraava pointti:
Electromagnetic launch offers the acceleration of projectiles to velocities larger than those

provided by conventional chemical guns. The potential effect of large-impact energies on targets

other than armor has great promise for replacing high-explosive (HE) payloads with inert

hypervelocity rounds.

Eli tuon mukaan EMALS ei sovellu panssaroitujen kohteiden tuhoamiseen hyvin?

Kyllä kemiallista energiaa hyödyntämällä päästään aika koviin lukemiin käyttämällä plasmasytytystä(ETC) mutta toki EMALS on tehokkaampi. Todennäköistä on että ETC nähdään tulevaisuudessa ensin tankeissa koska EM:n ongelma on valtava energiantarve.
ETC requires much less energy input from outside sources, like a battery, than a railgun or a coilgun would. Tests have shown that energy output by the propellant is higher than energy input from outside sources on ETC guns. In comparison, a railgun currently cannot achieve a higher muzzle velocity than the amount of energy input. Even at 50% efficiency a rail gun launching a projectile with a kinetic energy of 20 MJ would require an energy input into the rails of 40 MJ, and 50% efficiency has not yet been achieved. To put this into perspective, a rail gun launching at 9 MJ of energy would need roughly 32 MJ worth of energy from capacitors. https://www.nextbigfuture.com/2017/03/plans-for-new-us-super-tank-with.html
 
Suomalaiset löysivät täydellisen tulenjohtopaikan Vuosalmella – haarakaukoputkesta näkyi täystuho, kun 12 patteristoa ampui hyökkäysryhmitykseen
Julkaistu: 17.9. 8:30

Harjun laelta avautui esteetön näky koko Äyräpään-Vuosalmen taistelualueen yli. Tulenjohtajan haarakaukoputken läpi näkyi esteettä, kun suomalaisten tykkipatteristojen tuli-isku osui suoraan vihollisen hyökkäysryhmitykseen.
.
.
.
http://www.is.fi/suomi100/art-2000005370033.html?ref=rss
 
http://www.defence24.com/657846,third-unveiling-of-kryl-in-kielce

En kyllä saa päähäni mahtumaan miksi polakit haluavat Kryllin mahtuvan lentokoneeseen koon ja painon puolesta... Puolassa nyt etäisyydet ei muutenkaan mitään mahdottomia ole ja Kummelistakin tiedetään, että auto tykkää kun sillä ajetaan.
Voihan olla mahdollista että ovat miettineet sen olevan myytäessä hyvä ominaisuus, jos mielivät viedä noita jonnekin(?). Tai sitten ovat kaavailleet ne osaksi jotain NATO-joukkoa, mikä tarvittaessa olisi siirrettävä jonnekin kauas.
 
Voihan olla mahdollista että ovat miettineet sen olevan myytäessä hyvä ominaisuus, jos mielivät viedä noita jonnekin(?). Tai sitten ovat kaavailleet ne osaksi jotain NATO-joukkoa, mikä tarvittaessa olisi siirrettävä jonnekin kauas.

Ainakaan jos mietitään artikla vitosen alaisia tehtäviä Euroopassa polakit ovat keskeisellä sijainnilla ja ihan pelikenttien vieressä sekä itsekin osa sitä. Jos mietitään krihajuttuja niin tarvittava tykkikalusto liikkuu muutamissa kappaleissa, joten miksi tehdä kaikista ilmakuljetettavia. Ne jotka tarvitsisivat koneeseen mahtuvaa ja joilla on kapasiteettia lennättää tavaraa maailman ääriin ovat jenkit ja britit, joista jenkeillä on M777. Britit ilmeisesti halajavat jonkinlaista pyöräalustaista tykkiä Strike prikaateilla, mutta sille tuskin asetetaan vaatimukseksi ilmakuljetusta, koska ei lopullakaan prikaatilla sitä ole.
 
Olet kyllä oikeassa, jännää että artikkelin mukaan vaikuttaa että tuo oli pääasiallinen vaatimus tykille. Ymmärtäisin jos vaikkapa olisi suunniteltu kompakti tykki ja sitten havaittu että hei, tästähän samalla vaivalla ilmakuljetteisen.
 
Olet kyllä oikeassa, jännää että artikkelin mukaan vaikuttaa että tuo oli pääasiallinen vaatimus tykille. Ymmärtäisin jos vaikkapa olisi suunniteltu kompakti tykki ja sitten havaittu että hei, tästähän samalla vaivalla ilmakuljetteisen.

Ai samalla vaivalla? Tykkiä on pitänut muuttaa, ajoneuvosta on pitänyt karsia, se ei voi lentää muuten kuin ihan tyhjänä.

Edit. Ei mitään, unohda. Luin väärin.
 
Kait joku palstan nojatuoliana(a)lyytikko nyt lähettää HSW:lle varoituksen, että juutalaisten tykki on Tampella-taustansa takia täysi susi?:eek: Joo, en jatka:) tätä.
 
Back
Top