Tykistö

Kait joku palstan nojatuoliana(a)lyytikko nyt lähettää HSW:lle varoituksen, että juutalaisten tykki on Tampella-taustansa takia täysi susi?:eek: Joo, en jatka:) tätä.

Nyt voi niitä defenssejä hieman vähentää. Sano sitten oliko tämä sarkasmia vai ei. Samalla voi lähettää jenkeille postia, että M120 heittimet voi heittää menemään samasta syystä.
 
Ainakaan jos mietitään artikla vitosen alaisia tehtäviä Euroopassa polakit ovat keskeisellä sijainnilla ja ihan pelikenttien vieressä sekä itsekin osa sitä. Jos mietitään krihajuttuja niin tarvittava tykkikalusto liikkuu muutamissa kappaleissa, joten miksi tehdä kaikista ilmakuljetettavia. Ne jotka tarvitsisivat koneeseen mahtuvaa ja joilla on kapasiteettia lennättää tavaraa maailman ääriin ovat jenkit ja britit, joista jenkeillä on M777. Britit ilmeisesti halajavat jonkinlaista pyöräalustaista tykkiä Strike prikaateilla, mutta sille tuskin asetetaan vaatimukseksi ilmakuljetusta, koska ei lopullakaan prikaatilla sitä ole.

Tapahtuu sitä vaatimusten turhan korkealle asettamista paremmissakin piireissä. Sisulta tilattiin ties mitä ihmeautoja erikoisin vaatimuksin, ja lopputulos ei miellyttänyt ainakaan kaikkia...

https://maanpuolustus.net/threads/sisun-ja-pv-n-välirikko.917/page-4
 
http://www.defence24.com/657846,third-unveiling-of-kryl-in-kielce

En kyllä saa päähäni mahtumaan miksi polakit haluavat Kryllin mahtuvan lentokoneeseen koon ja painon puolesta... Puolassa nyt etäisyydet ei muutenkaan mitään mahdottomia ole ja Kummelistakin tiedetään, että auto tykkää kun sillä ajetaan.

Kieltämättä erikoinen tuo ilmakuljetettavuusvaatimus. Uudelleensuunnittelu on varmasti vienyt resursseja ja viivästyttänyt tuotantoa niin paljon, että voidaan ihan aiheellisesti kyseenalaistaa se, onko joitain kaukana kotoa sodittavia rauhaanpakottamis-ulkomaanoperaatioita varten järkeä asettaa tuollaisia vaatimuksia. Ilman tuota vaatimusta olisi päästy halvemmalla ja tykit olisivat jo olleet pitkään tuotannossa ja jo käyttöön otettuja.

Tapahtuu sitä vaatimusten turhan korkealle asettamista paremmissakin piireissä. Sisulta tilattiin ties mitä ihmeautoja erikoisin vaatimuksin, ja lopputulos ei miellyttänyt ainakaan kaikkia...

https://maanpuolustus.net/threads/sisun-ja-pv-n-välirikko.917/page-4
Tai sanotaanko, että vaatimukset esittänyt upseerishenkilö yritti vierittää vastuun oman osaamisen puutteista vaatimusten esittämisessä Sisun niskoille.

Etenkin tuo akkujen ilmakuljetuskelpoisuus oli hiukan erikoinen vaatimus (onko Sisun maastokuorma-autoja edes käytetty ulkomaanoperaatioissa?), kun yhdistää sen siihen, että sitten ei toimita niiden käsittelyssä siten kuin pitäisi. Muutenkin, mihin sitä tarvitaan kaiketi kotimaan käyttöön tarkoitetussa kalustossa, ja kun se vielä vaatisi talvikaudella ajattamista (ja etenkään erikoiskalustoahan ei ajateta välttämättä talvikaudella, kun alokkaita koulutetaan), on se logistisesti hyvin heikosti perusteltavissa. Kuormalavasta tehdyt vaatimukset sitten taas... perusmeininkiä että sitten aletaan valittaa tavarantoimittajalle siitä ettei se olekaan hyvä, kun se on rakennettu juuri niiden omien vaatimusten mukaan.

Asiasta näköjään oli tullut vaatimukset esittäneelle upseerille arvovaltakysymys.
Arvovaltakysymyksiin liittyvästä toimintakulttuurista on hyvin vaikea päästä eroon (se ulottuu ihan varusmiehiin asti), koska se liittyy tiettyyn omaan kunniaan ja ylpeyteen, joka taas on sotilaan ammatissa jossain määrin korostunut. Totuus ja PV:n etukin voi jäädä takasijalle, kun oma kilpi pitää pitää kiiltävänä - joskus pitäisi nöyrtyä ja todeta että tehdään vastaisuudessa paremmin, se olisi firmankin etu.
 
Viimeksi muokattu:
@J0h1F mitä ihmettä sä selostat? Akkujen ilmakuljetuskelpoisuus?!? Toi on ilmeisesti joku mobiililaite korjaus.

Sisu on pelannut itsensä ulos PVn hankinnoista. Siis ihan itse. ETP-mallisarja ja A2045 on ilmeisesti syntyneet ihan Sisun omalla tuotekehityksellä ja juuri kansainvälisille markkinoille. Aikaisemmin tilanne on voinut olla toinen (-45, MASI, RASI).

Suurimmat ongelmat Sisulla ovat epämääräiset omistussuhteet, ei omaa tuotantoa ja huoltovarmuus koska tuotantomäärät pienet.
 
@J0h1F mitä ihmettä sä selostat? Akkujen ilmakuljetuskelpoisuus?!? Toi on ilmeisesti joku mobiililaite korjaus.

Sisu on pelannut itsensä ulos PVn hankinnoista. Siis ihan itse. ETP-mallisarja ja A2045 on ilmeisesti syntyneet ihan Sisun omalla tuotekehityksellä ja juuri kansainvälisille markkinoille. Aikaisemmin tilanne on voinut olla toinen (-45, MASI, RASI).

Suurimmat ongelmat Sisulla ovat epämääräiset omistussuhteet, ei omaa tuotantoa ja huoltovarmuus koska tuotantomäärät pienet.

Tämä on edelleen tykistölanka...
 
Puolalaiset ja ukrainalaiset kehittivät yhteisprojektina 80 mm raketinheittimen "ZRN-01", jossa on kaksi Mi-24:ssä ja Mi-8/17:ssä käytettävää rakettipodia kevyellä kuorma-autoalustalla (2x20 rakettia). 6 kilometrin kantama maamaaleihin epäsuoralla tulella ja ohjelmoitavilla a-tarvikkeilla 4 km kantama matalalla lentäviin ilmamaaleihin (helikoptereihin ja UAV:ihin).
http://www.defence24.com/659664,mspo-2017-polish-ukrainian-stokrotka-rocket-launch-system
MSPO 2017: Polish-Ukrainian Stokrotka Rocket Launch System
PUBLISHED AT: Saturday, 09 September 2017, 12:08

Image Credit: J.Sabak

d24.jpg

DEFENCE 24 [email protected]
AddThis Sharing Buttons
Share to FacebookFacebook66Share to TwitterTwitterShare to Google+Google+Share to TulostaTulostaShare to Email AppEmail AppShare to LisääLisää3
During the 25th edition of the MSPO exhibition, the WB Group, in collaboration with the Ukrainian Ukroboronprom umbrella company, is presenting the ZRN-01 “Stokrotka” rocket launch system that fuses the capabilities offered by the 80 mm unguided rockets usually used with aircraft, with a land-based launcher utilizing a modern Topaz fire-control system. Not only may the platform be used to destroy surface targets, as the manufacturers also claim that it may be employed to counter drones, helicopters and other low-velocity airborne threats.

ZRN-01 “Stokrotka” [Daisy] system is an effect of cooperation between the WB Group’s Arex company and the Ukrainian Artem entity belonging to the Ukroboronprom group. ZRN-1 system is based on a highly mobile STAR 266M2 6×6 platform, which accommodates a rotating base for a launcher armed with two B8W20 rocket pods, usually employed in aviation applications. These are typical Russian-standard unguided rocket launchers used e.g. in case of the Mi-24 and Mi-8/17 helicopters. The launch pods as such carry 80 mm unguided rockets. Here, RS-80P rockets have been used, with Artem’s programmable fuse.

Thanks to the use of the Topaz fire control system that makes use of the data provided by a radar and the GS400 optronic sensor mounted on the platform, “Stokrotka” may be used to precisely attack ground targets at distances of up to 6 kilometres. What is more, thanks to the programmable warhead system, not only can the system be used against infantry, artillery or light armoured vehicles, but also to counter UAV systems or helicopters flying at low altitudes, at a range of up to 4 kilometres.

The whole package, despite its apparent simplicity, offers a high degree of mobility and a lot of firepower at an affordable price. The solution makes it possible to utilize the old post-soviet launchers and rockets, following a proper upgrade, as means of support for own units. The launcher may be, along with the fire control system, easily integrated with other platforms, including armoured vehicles.

http://defence-blog.com/army/arex-unveils-zrn-01-multiple-rocket-launching-system-at-mspo-2017.html
AREX unveils ZRN-01 multiple rocket launching system at MSPO 2017
21439452_1721341644836589_345572448_o-696x464.jpg

Photo by Rafał Ciechanowski
Read news from Defence Blog at Flipboard.com | Subscribe to the newsletter from Defence Blog
By Dylan Malyasov -
Sep 6, 2017
1523
AREX Sp. z o.o., part of the Polish-based WB Group, has showcased a ZRN-01 multiple rocket launching system at the MSPO-2017 defence exhibition.

The ZRN-01 missile system is designed to protect facilities and concentration of force from unnamed aerial vehicles and to assist the Land Force. The ZRN-01 provides detection and destruction of ground targets such as infantry, light armoured vehicle and also light flying targets with low effective dispersion surface.

The ZRN-01 is a lightweight system that is based on a 6×6 STAR 265M2 truck chassis and is intended to have a high level of mobility. The launcher unit can accommodate two B8V20 pods of 20 80 mm rockets.

It is assumed that the launcher can fire the same family of Ukraine-made unguided 80 mm rockets as the RS-80P, which have maximum ranges of 7 km.

The RS-80 is a unguided rocket developed and manufactured by SJSHC “Artem”, part of the UkrOboronProm. New rockets caliber 80 mm are designed to destroy ground targets and are developed for attack helicopters and aircraft using regular starter units or special ground platform.

21316400_1721348341502586_2822683159035190980_o-1024x683.jpg

Photo by Rafał Ciechanowski
21368770_1721348431502577_5350555988452885063_o-1024x683.jpg

Photo by Rafał Ciechanowski

--

@J0h1F mitä ihmettä sä selostat? Akkujen ilmakuljetuskelpoisuus?!? Toi on ilmeisesti joku mobiililaite korjaus.
Jos katsot tuota taannoista ketjua, siinä kerrottiin Sisun ja PV:n pienestä kahnauksesta juuri noihin akkuihin liittyen:
https://maanpuolustus.net/threads/sisun-ja-pv-n-välirikko.917/page-2#post-25986
Akut ovat ajoneuvojen lentokuljetusvaatimuksen täyttäviä huippulaatuisia kuivakennoakkuja. Niiden vauriot ovat johtuneet asiakkaan huoltotoimien laiminlyönneistä, jonka takia niitä koskevat takuuvaatimus on hylätty. Ajoneuvon mukana toimitetun käyttö- ja huolto-ohjekirjan mukaan akuista on huolehdittava tietyllä tavalla ajoneuvojen jäädessä seisomaan. Mikäli ajoneuvo seisoo kuukausia paikoillaan, erityisesti talviolosuhteissa, on vaarana akkujen syväpurkautuminen tai jopa jäätyminen. Kuvaavaa MaavMatlE.n ajoneuvoista huolehtimiselle on alueellamme luovutettujen autojen rivissä seisovat, PV:n rekisterissä olevat nosturilliset ajoneuvot, jotka ovat seisseet täällä niiden joulukuussa tapahtuneesta luovutuksesta lähtien ilman, että PV olisi näitä toimia tehnyt tai sopinut kanssamme näiden toimien järjestämisestä.
Ts. PV oli tilannut tietoisesti asettanut ajoneuvoille lentokuljetusvaatimuksen ja akut olivat sen mukaiset, mutta PV:n puolella joku/jotkut olivat jättäneet huolehtimatta niiden oikeanlaisesta käytöstä.
Olisivat voineet tilata lyijyakuillakin ilman lentokuljetusvaatimuksia, niin noita ongelmia ei olisi tullut.

Sisu on pelannut itsensä ulos PVn hankinnoista.
Noita tilauksiahan Sisulta on tehty yhä tähän päivään asti. Edellinen tilaushan maastokuorma-autoista Sisulta tehtiin 2014, vuosia tuon MAAVMATLE:n ja Sisun kahnauksen jälkeen. Ja silloinkin ilman kilpailutusta, eli muita vaihtoehtoja ei edes kunnolla harkittu. Ei PV mitään muitakaan maastokuorma-autoja ole ostanut.

Suurimmat ongelmat Sisulla ovat epämääräiset omistussuhteet
Yhden supisuomalaisen perheyrittäjän omistuksessa olevan firman omistussuhteet ovat epämääräiset? Sisun omistaa vuodesta 2013 lähtien Suomen Erikoisajoneuvot, joka on Sisun toimitusjohtajan Timo Korhosen omistama; Korhonen on muuten taustaltaan PV:n kantahenkilökuntaa hänkin. Akselifirma Sisu akselit tosin on amerikkalaisten omistuksessa ollut nyt kohta 10 vuotta.

ei omaa tuotantoa
Eikös E13/15-malliston kokoonpano ja korien sekä jousituksen ja akseliston valmistus tapahdu yhä Suomessa (akselit tosin tulevat Hämeenlinnasta, Sisu akseleilta), ja osa Sisun kokoonpanotyöstä tapahtuu Jyväskylässä alihankkijalla?
Romaniasta 2015 öljyfirmalta tullut satojen Eemeleiden tilaus myös paransi huoltovarmuutta, koska varaosatoimituksia täytyy nyt tehdä merkittävästi enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
uolalaiset ja ukrainalaiset kehittivät yhteisprojektina 80 mm raketinheittimen "ZRN-01", jossa on kaksi Mi-24:ssä ja Mi-8/17:ssä käytettävää rakettipodia kevyellä kuorma-autoalustalla (2x20 rakettia). 6 kilometrin kantama maamaaleihin epäsuoralla tulella ja ohjelmoitavilla a-tarvikkeilla 4 km kantama matalalla lentäviin ilmamaaleihin (helikoptereihin ja UAV:ihin).
http://www.defence24.com/659664,mspo-2017-polish-ukrainian-stokrotka-rocket-launch-system

Nyt on kyllä melkonen vehje repästy. Tuohan on teknikaali kuorma-autoalustalla. Raketit on muuten kivoja, mutta ne vie tilaa huomattavasti enemmän verrattuna vastaavan painoisiin kranaatteihin, puhun siis taistelukärjen, en raketin painosta. Sikäli mikäli sisältönä olisi isoja kuorma-ammuksia voisin olla kiinnostunut.
 
Mietin tässä tykistötoiminnan tulevaisuutta.

Vastatykistötutkien ja laskentateknologian tarkkuus muuttaa käytännössä tykistötoiminnan täysin.

Otetaan esimerkkinä se, että vastatykistötutka paikantaa kranaatin ja saa laskettua sen lentoradan tarkasti. Ennen kuin kranaatti on maassa, niin tietotekniikka on paikantanut maalin ja antanut vaikkapa viidelle K9 thunderille koordinaatit siitä mistä tykistöammus on tullut. Jos ampuvia putkia on ollut useampia, niin nykyiset AESA-tutkat voivat seurata myös useampia maaleja. Käytännössä tutkajärjestelmät mahdollistavat koko patterin maalintamisen yhden laukauksen perusteella ja ampumapaikoissa olevat tietokoneohjatut tykit ovat parhaimmillaan lähettäneet vastamurkulat matkaan jo ennen kuin alkuperäiset laakit ovat edes tulleet maahan.

Käytännössä vastatykistötoiminta saa aikaan sen, että ainut keino käyttää tykkejä tulevaisuudessa on ampua ja liikkua pois. Tai sitten tykistöaseman luona pitää olla sellaiset miehistönsuojat, että 10 metrin päähän putoava kranaatti ei aiheuta kuolemia. Tämän asian kriittisyyttä ei vain ole tuotu riittävästi vielä esiin vaan on parempi silti antaa sellainen kuva, että meidän tykistöase on vakaa ja jykevä. Kyllähän se on, mutta se on valitettavasti lyhytikäinen myös kaiken vedettävän kaluston osalta.

Tulevaisuuden kehityksenä todennäköisesti tilanne tulee mutkistumaan myös liikuteltavan tykistön osalta. Tietokone osaa prosessoida vastatykistötutkan pohjalta amupamapaikan ja laskea todennäköisimmät siirtymäreitit itseliikkuvalle kalustolle kun tiedetään ilmakuvista mallinnettu maasto ja laskentateknologian kehitys. Kun taas todennäköiseen siirtymäreittiin ammutaan peitteellisesti hakeutuvia panssarintorjuntakranaatteja niin tilanne on myös kusinen.

Näkisin silti, että perinteinen tykistö ei tule olemaan enää pitkäikäinen siinä vaiheessa kun vastatykistötutkat ovat vastapuolella automaattisesti integroituja sikäläisen tykistön tulenjohtoon. En tiedä venäläisen kaluston kuranttiudesta, mutta luulen etteivät vielä toimi ihan noin fiksusti. Mutta teknologia tuohon on jo olemassa ja on vain ajan kysymys milloin sitä alkaa olla kattavasti itärajalla ja sitä osataan myös käyttää.

Käsittääkseni tilannetta parantaisi huomattavasti muutama sata automaattista panssarihaupitsia teloilla yhdistettynä pätevään a-tarvike-valikoimaan. Nykyinen suunta on hyvä ja toivoa sopii, että lisähankinnan optiossa olisi kyse oikeasti merkittävästä määrästä ja että se tultaisiin myös käyttämään. Silloin vihollinen ei myöskään pystyisi operoimaan tykistöään ilman aidosti kovia tappioita.

Oikean suuntainen määrä löytyy siitä miten etelä-korea on varustautunut:

Republic of Korea: 1,136 K9s and 179 K10s have been ordered. https://en.wikipedia.org/wiki/K9_Thunder

Niillä on kuitenkin vastassa vain pohjoiskorea ja lisäksi Jenkkein turvatakuut. Meillä on vastassa Venäjä eikä turvatakuita. Etelä-Koreasta tulisi ottaa oppia siinä, miten hyökkäyksen torjuntaan pitää valmistautua. Pitää olla systeemit, jolla vihollisen epäsuoran tulen antamiskyky pitää pystyä lamauttamaan.

Jos ukrainalla olisi Etelä-Korean panssarihaupitsit, modernit A-tarvikkeet ja vastatykistötutkat, niin Venäjällä olisi aika paljon kovempi kynnys tuoda raskasta vanhaa tykistöään rajalinjoihin.

Edellisessä kaupassa nuo maksoivat 3 miljoonaa kappaleelta. Tuhat kappaletta noita maksaisi samalla hinnoittelulla 3 miljardia. Tuohon vastatykistötutkat ja A-tarvikkeet päälle niin näkisin että viidellä miljardilla saataisiin jo aikaan uskottava tykistöpeloite. Tuon kun jakaa muutamalle vuodelle niin ihan toteutettavissa olevia asioita nämä on JOS vain olisi tahto ja ymmärryys siitä että asiat ovat oikeasti tärkeitä. Se että maailma ei ole nähnyt modernia sotaa teknologisesti edistyneiden asejärjestelmien välillä ei tarkoita etteikö sellaisia vielä tule.

Suomen on valittava vain Pohjois-Korean strategia. On luotava niin kova pelote, että tänne ei haluta alkaa hyökkimään.

Mistään en oikeasti tiedä kovinkaan paljon, kunhan vain kirjoittelen ja spekuloin.
 
Viimeksi muokattu:
Mitäs sitten tehdään jos toinen osapuoli ampuu ne vastatykistötutkat säteilyyn hakeutuvin ohjuksin?

Kannattaa lukea Aesa-tutkista hieman enemmän. Niitä ei voi ampua säteilyyn hakeutuvin ohjuksin kovinkaan helposti. Ovat vähän uudempaa teknologiaa. Tutkien kyvystä välttää ohjukset on käyty aiempaa keskustelua tutkakeskustelussa. Groundmaster 403 (KEVA 2010) on myös hyvä laite. Toki kaikki kalusto voi tuhoutua, niin myös vastatykistötutkat. Hyvällä systeemillä saadaan kuitenkin aiheutettua merkittäviä tappioita ennen kaluston tuhoutumista.

Lisäksi ovat varmaan liikkuvia, menevät automaattisesti pois päältä kun huomataan lähestyvä ohjus.
 
Vielä mallia Etelä-Koresta. Uskoisin että Integroivat tämän systeemin automaattisen tulenjohtojärjestelmän kautta näihin haupitseihin. (https://www.defensenews.com/industr...outh-korea-develops-artillery-locating-radar/)

If the North fires cannons and rockets toward the South, the new radar will be able to detect the artillery projectiles and identify from where the shells were fired, Kim noted, adding that the information will immediately be sent to Army units to support counterattacks.

"The new radar’s detection range is about 60 kilometers, which is further away from the existing ARTHUR-K radar with the range of 40 kilometers," he said.

"During last trials, the counter-artillery detection radar met all of the required operational capabilities of the armed forces," DAPA said in a statement. "Now the weapons system is fit for combat use."
 
Vielä mallia Etelä-Koresta. Uskoisin että Integroivat tämän systeemin automaattisen tulenjohtojärjestelmän kautta näihin haupitseihin. (https://www.defensenews.com/industr...outh-korea-develops-artillery-locating-radar/)

If the North fires cannons and rockets toward the South, the new radar will be able to detect the artillery projectiles and identify from where the shells were fired, Kim noted, adding that the information will immediately be sent to Army units to support counterattacks.

"The new radar’s detection range is about 60 kilometers, which is further away from the existing ARTHUR-K radar with the range of 40 kilometers," he said.

"During last trials, the counter-artillery detection radar met all of the required operational capabilities of the armed forces," DAPA said in a statement. "Now the weapons system is fit for combat use."

Olikos tässä aikaisemmin puhetta siitä, kun armeijan pitäisi julkaista jotakin uutta tietoa armeijan vastatykistötutka hankinnasta tässä lähiaikoina? Saattoi vielä olla, että tämä uutinen on myöhässä. Ja jotenkin veikkaan, että mikäli tuo tutka on vasta kehitteillä, niin se on voinut aiheuttaa tuon viivästymisen.
 
Olikos tässä aikaisemmin puhetta siitä, kun armeijan pitäisi julkaista jotakin uutta tietoa armeijan vastatykistötutka hankinnasta tässä lähiaikoina? Saattoi vielä olla, että tämä uutinen on myöhässä. Ja jotenkin veikkaan, että mikäli tuo tutka on vasta kehitteillä, niin se on voinut aiheuttaa tuon viivästymisen.

Täällä oli jonkun tykistöammattilaisen radiohaastatteluun linkki ja siellä kertoi että oli käynyt useamman kerran etelä-kireassa ja ollut varusniesten koulutuksessakin kun ovat olleet k9:n sisällä harjoituksessa kovat piipussa.

Pidän mahdottomana etteivätkö Suomen oikeasti asioista perillä olevat olisi täysin perillä myös näihin vaunuihin liittyvistä tulenjohtojärjestelmien projekteista.
 
Olikos tässä aikaisemmin puhetta siitä, kun armeijan pitäisi julkaista jotakin uutta tietoa armeijan vastatykistötutka hankinnasta tässä lähiaikoina?

Ei ole julkaistu uutta, jos ei ole mitään kerrottavaa. Tietopyynnöt tuli takaisin keväällä ja niitä on nyt tutkittu. Seuraavaksi pitäisi tietysti lähettää tarjouspyynnöt, mutta tätä taas ei voi tehdä, ennenkuin on saatu hankkeelle rahoitus. Paitsi Intiassa mutta meillä ei ole samanlaisia volyymeitä luvassa kauppiaille.
 
Pidän mahdottomana etteivätkö Suomen oikeasti asioista perillä olevat olisi täysin perillä myös näihin vaunuihin liittyvistä tulenjohtojärjestelmien projekteista.

Se on tietenkin mahdollista, että tuollaista "oikeasti asioista perillä olevaa" ei ole tuolla saralla olemassa, mutta silloin EK:n myyntimiehet olisivat epäonnistuneet tehtävissään todella pahasti.

Mutta pitää muistaa, että mikäli tuo on hyvin uutta, mahdollisesit jopa toistaiseksi testaamatonta tekniikkaa, niin silloin PV saattaa hyvinkin jättää sellaiset hankkimatta.
 
Mietin tässä tykistötoiminnan tulevaisuutta.

Vastatykistötutkien ja laskentateknologian tarkkuus muuttaa käytännössä tykistötoiminnan täysin.

Otetaan esimerkkinä se, että vastatykistötutka paikantaa kranaatin ja saa laskettua sen lentoradan tarkasti. Ennen kuin kranaatti on maassa, niin tietotekniikka on paikantanut maalin ja antanut vaikkapa viidelle K9 thunderille koordinaatit siitä mistä tykistöammus on tullut. Jos ampuvia putkia on ollut useampia, niin nykyiset AESA-tutkat voivat seurata myös useampia maaleja. Käytännössä tutkajärjestelmät mahdollistavat koko patterin maalintamisen yhden laukauksen perusteella ja ampumapaikoissa olevat tietokoneohjatut tykit ovat parhaimmillaan lähettäneet vastamurkulat matkaan jo ennen kuin alkuperäiset laakit ovat edes tulleet maahan.

Käytännössä vastatykistötoiminta saa aikaan sen, että ainut keino käyttää tykkejä tulevaisuudessa on ampua ja liikkua pois. Tai sitten tykistöaseman luona pitää olla sellaiset miehistönsuojat, että 10 metrin päähän putoava kranaatti ei aiheuta kuolemia. Tämän asian kriittisyyttä ei vain ole tuotu riittävästi vielä esiin vaan on parempi silti antaa sellainen kuva, että meidän tykistöase on vakaa ja jykevä. Kyllähän se on, mutta se on valitettavasti lyhytikäinen myös kaiken vedettävän kaluston osalta.

Tulevaisuuden kehityksenä todennäköisesti tilanne tulee mutkistumaan myös liikuteltavan tykistön osalta. Tietokone osaa prosessoida vastatykistötutkan pohjalta amupamapaikan ja laskea todennäköisimmät siirtymäreitit itseliikkuvalle kalustolle kun tiedetään ilmakuvista mallinnettu maasto ja laskentateknologian kehitys. Kun taas todennäköiseen siirtymäreittiin ammutaan peitteellisesti hakeutuvia panssarintorjuntakranaatteja niin tilanne on myös kusinen.

Näkisin silti, että perinteinen tykistö ei tule olemaan enää pitkäikäinen siinä vaiheessa kun vastatykistötutkat ovat vastapuolella automaattisesti integroituja sikäläisen tykistön tulenjohtoon. En tiedä venäläisen kaluston kuranttiudesta, mutta luulen etteivät vielä toimi ihan noin fiksusti. Mutta teknologia tuohon on jo olemassa ja on vain ajan kysymys milloin sitä alkaa olla kattavasti itärajalla ja sitä osataan myös käyttää.

Käsittääkseni tilannetta parantaisi huomattavasti muutama sata automaattista panssarihaupitsia teloilla yhdistettynä pätevään a-tarvike-valikoimaan. Nykyinen suunta on hyvä ja toivoa sopii, että lisähankinnan optiossa olisi kyse oikeasti merkittävästä määrästä ja että se tultaisiin myös käyttämään. Silloin vihollinen ei myöskään pystyisi operoimaan tykistöään ilman aidosti kovia tappioita.

Oikean suuntainen määrä löytyy siitä miten etelä-korea on varustautunut:

Republic of Korea: 1,136 K9s and 179 K10s have been ordered. https://en.wikipedia.org/wiki/K9_Thunder

Niillä on kuitenkin vastassa vain pohjoiskorea ja lisäksi Jenkkein turvatakuut. Meillä on vastassa Venäjä eikä turvatakuita. Etelä-Koreasta tulisi ottaa oppia siinä, miten hyökkäyksen torjuntaan pitää valmistautua. Pitää olla systeemit, jolla vihollisen epäsuoran tulen antamiskyky pitää pystyä lamauttamaan.

Jos ukrainalla olisi Etelä-Korean panssarihaupitsit, modernit A-tarvikkeet ja vastatykistötutkat, niin Venäjällä olisi aika paljon kovempi kynnys tuoda raskasta vanhaa tykistöään rajalinjoihin.

Edellisessä kaupassa nuo maksoivat 3 miljoonaa kappaleelta. Tuhat kappaletta noita maksaisi samalla hinnoittelulla 3 miljardia. Tuohon vastatykistötutkat ja A-tarvikkeet päälle niin näkisin että viidellä miljardilla saataisiin jo aikaan uskottava tykistöpeloite. Tuon kun jakaa muutamalle vuodelle niin ihan toteutettavissa olevia asioita nämä on JOS vain olisi tahto ja ymmärryys siitä että asiat ovat oikeasti tärkeitä. Se että maailma ei ole nähnyt modernia sotaa teknologisesti edistyneiden asejärjestelmien välillä ei tarkoita etteikö sellaisia vielä tule.

Suomen on valittava vain Pohjois-Korean strategia. On luotava niin kova pelote, että tänne ei haluta alkaa hyökkimään.

Mistään en oikeasti tiedä kovinkaan paljon, kunhan vain kirjoittelen ja spekuloin.

Jos nyt ootellaan, että saadaan edes miehittämättömiä ajoneuvoja sotilaskäyttöön ennen kuin ajatellaan robottotykkejä... ja muutenkin, mitäh?!
 
Kannattaa lukea Aesa-tutkista hieman enemmän. Niitä ei voi ampua säteilyyn hakeutuvin ohjuksin kovinkaan helposti. Ovat vähän uudempaa teknologiaa. Tutkien kyvystä välttää ohjukset on käyty aiempaa keskustelua tutkakeskustelussa. Groundmaster 403 (KEVA 2010) on myös hyvä laite. Toki kaikki kalusto voi tuhoutua, niin myös lähettlvastatykistötutkat. Hyvällä systeemillä saadaan kuitenkin aiheutettua merkittäviä tappioita ennen kaluston tuhoutumista.

Lisäksi ovat varmaan liikkuvia, menevät automaattisesti pois päältä kun huomataan lähestyvä ohjus.

Joka tapauksessa se lähettää energiaa ympäristöön ja on paikannettavissa ELINTllä, tarkkuus tottakai riippuu mittausetäisyydestä.
 
Back
Top