Tykistö

Länsikalibereille 105 ja 155 mm ei hankittu vastaavia sa-varastoja eikä siihen olisi varat riittäneetkään. Koska kotimainen valmistus ei myöskään riittäisi kriisiaikana mihinkään, oli siis olettamus, että täydennystä tulisi meille ystävällismielisestä suunnasta.

Tuo 105 toki on lansi-kaliiberi, mutta huonosta lukeneisuudestani johtuen pakko kysya, koska se viimeksi oli SA kuvioissa isommassa roolissa?
 
Ihan tyylikäs tuo "Heijari". Jotenkin aina ihmetyttää se, että Suomessa on osaamista ja tällaisiakin virityksiä tehdään, mutta sitten käytännössä kaikki menee päin persettä hankintavaiheessa yms.

Olisihan tuo ollut ihan soiva vehje vaikka pienemmissäkin määrissä hankittuna. No nyt Moukarin hankinnan jälkeen ei syytä enää askarrella paskarrella.
 
Tuo 105 toki on lansi-kaliiberi, mutta huonosta lukeneisuudestani johtuen pakko kysya, koska se viimeksi oli SA kuvioissa isommassa roolissa?
... II MS ... jonnekin 90-luvulle, ainakin 105 H/37, josta tuli 105H61-37. Muut 105:t taidettiin romuttaa jo aiemmin.

upload_2017-11-16_15-42-5.png
Tämä yksilö myydään 08.12.2017 Patrian huutokaupassa H:linnassa:
upload_2017-11-16_15-42-54.png
 
aina ihmetyttää se, että Suomessa on osaamista ja tällaisiakin virityksiä tehdään, mutta sitten käytännössä kaikki menee päin persettä hankintavaiheessa yms.
Juuri tuosta syysta virittelin "pienen" kirjoittelun; kirjanoppineet - kun heidan hyllyssaan ei ollut kursivoitua mainintaa episodista - tietysti vetivat herneet nenaan... mutta sehan tassa se hauska (viihteellinen puoli) onkin.

Ei ole viela tuota uutta "foot note'ia" kirjoitelmieni alla tarvinnut "laajentaa"... mutta joku (varmaan ) astuu isoon lehman-jattamaan ... pian:)
 
Viimeksi muokattu:
jonnekin 90-luvulle, ainakin 105 H/37, josta tuli 105H61-37
Kiitos, oliko tuo pelkka putkien uusiminen vai tehtiinko isompaakin (37->61 hypyssa)?

PS Vaikken tykistosta mitaan tiedakaan, minusta tama 122 vali-valjyys on juuri Suomeen hyva
- 105:n nyt melkein jo nykymaailmassa korvaa kunnollinen krh (vaikka olsi sitten breach-loaded)
... ja kun taalla on niin usein noita puita (bjerrkkeleen kuusen havut:)) viela hyvassa tuliasemassa tiella

Ja sitten se on (painoltaan) viela liikuteltava: olipa sitten miesvoimin tai vesiston yli uivana, telalavettisena
- puhumattakaan tuliannoksesta tonneina: 105 -122 -155, tuosta kun ristiintaulukoi niin ei taida tulla ihan suora viiva valjyys/ tonnit akseleilla?
 
Mista noita Moukareita loytyy joka hatiin?
 
Mista noita Moukareita loytyy joka hatiin?

Yhtä tykkiä kait kuvaavat eri kuvakulmista eri harjoituksissa. Kovin ovat myös mainostaneet raskasta raketinheitintä ottaen huomioon kuinka vähän ammuksia niille on hankittu. Kyllä ne Rovajärvelle puksuttaneet sotilasjunat mitä itse olen nähnyt ovat sisältäneet vähän arkisempaa kalustoa. Eikä niitä raskaita raketinheittimiäkään ole ainakaan samassa junassa ollut kun neljä lavettia kerrallaan.
 
Kyllä ne Rovajärvelle puksuttaneet sotilasjunat mitä itse olen nähnyt ovat sisältäneet vähän arkisempaa kalustoa. Eikä niitä raskaita raketinheittimiäkään ole ainakaan samassa junassa ollut kun neljä lavettia kerrallaan.

Hyva havaintopaikka... Lasketko Kemijoen ylittavan rautatiesillan kohdalla?

Jos vastaus on "jaa" kukaan taalla ei kesta meikalaisen juttuja tuon sillan juuresta[voin kertoa jokivarresta vaikka kuinka paljon]... ei siis sillan alta; mika taas olisi naita Hesan juttuja...

Tuleepa tasta mieleen ... nyt kun ilta on jo pitkalla... ne kaksi hamaraa tyyppia, jotka ensimmaiseksi kavivat kimppuuni (taalla); omistin ihan alakirjoituksen molemmille (jo poistettu, lepposampi tilalla)
- paalle vaan (Rockie) ja kerralla tonttiin (Jake La Motta)

Oikeassa elamassa Sorkan jatka (Lapin peruja tuossa?) kavi Kalliossa lauantai-iltaisin, mukamasten kannissa, jotta sai vetaa ihan laillisesti turpaan niita jengeja, erityisesti kingeja, jotka luulivat, etta oli helppo rahastuksen paikka...
- jatketaan; sanan miekalla:)
 
Yhtä tykkiä kait kuvaavat eri kuvakulmista eri harjoituksissa. Kovin ovat myös mainostaneet raskasta raketinheitintä ottaen huomioon kuinka vähän ammuksia niille on hankittu. Kyllä ne Rovajärvelle puksuttaneet sotilasjunat mitä itse olen nähnyt ovat sisältäneet vähän arkisempaa kalustoa. Eikä niitä raskaita raketinheittimiäkään ole ainakaan samassa junassa ollut kun neljä lavettia kerrallaan.
Kyllä yleensä 8 heitintä kulkee rovalle. Yksi jaos ressuille ja yksi jaos varusmiehille. Eikä Niinisalosta yleensä kerätä kuin yksi juna :)

Edit. Tosin nyt ei taida reserviläisiä olla joten 4 on kyllä mahdollinen myönnän :) Ja ammuksia saisi olla enemmän.. Kenenkähän persettä oikein pitäisi lipaista että niitä viimein ostettaisiin. GMLRS on hieno vehje kyllä, mutta ns.normaalia a-tarviketta tarvittaisiin kipeästi. Sitä mitä paukuttaa menemään tavalla mihin moniputkiset raketinheittimet on kehitetty.
 
Kyllä yleensä 8 heitintä kulkee rovalle. Yksi jaos ressuille ja yksi jaos varusmiehille. Eikä Niinisalosta yleensä kerätä kuin yksi juna :)

Edit. Tosin nyt ei taida reserviläisiä olla joten 4 on kyllä mahdollinen myönnän :) Ja ammuksia saisi olla enemmän.. Kenenkähän persettä oikein pitäisi lipaista että niitä viimein ostettaisiin. GMLRS on hieno vehje kyllä, mutta ns.normaalia a-tarviketta tarvittaisiin kipeästi. Sitä mitä paukuttaa menemään tavalla mihin moniputkiset raketinheittimet on kehitetty.

Mistäpä sitä normaalia saisi? Rypäleet on haram, joten jotakin muuta täytyy ampua.

Ei kyllä luulisi olevan mahdoton homma kehittää M26-rakettia AW-taistelukärjellä. Toisaalta mitenköhän paljon GMLRS:n ohjauspaketti maksaa suhteessa muuhun rakettiin, tulisiko tyhmien rakettien käyttö lopulta edullisemmaksi? Luulisi, että joku olisi jo sellaisen kehittänyt, mikäli idea olisi hyvä. Tosin amerikkalaisfirmaa ei välttämättä nappaa kustannustehokkaan massaraketin kehittäminen, sikäli kuin se heikentää paremman katteen tuotteiden myyntiä. Eikä Suomen PV:lla ole varaa laittaa 50 milliä kehitystyöhön...
 
Hyva havaintopaikka... Lasketko Kemijoen ylittavan rautatiesillan kohdalla?

Jos vastaus on "jaa" kukaan taalla ei kesta meikalaisen juttuja tuon sillan juuresta[voin kertoa jokivarresta vaikka kuinka paljon]... ei siis sillan alta; mika taas olisi naita Hesan juttuja...
Annahan paukkua vaikka privalla
 
Kyllä yleensä 8 heitintä kulkee rovalle. Yksi jaos ressuille ja yksi jaos varusmiehille. Eikä Niinisalosta yleensä kerätä kuin yksi juna :)

Edit. Tosin nyt ei taida reserviläisiä olla joten 4 on kyllä mahdollinen myönnän :)

Onhan periaatteessa mahdollista että kalusto ampumaleirillä on ollut valmiina paikalla, saapunut muuta reittiä tai olen laskenut väärin. Ns. leiritykkejä tai pyöräalusteisia raketinheittimiä en ole ainakaan itse sotilasjunien kyydistä edes bongannut. Jokuhan noita junia aktiivisesti kuvaakin ja lataa kuvia alan harrastajien sivustolle: http://vaunut.org/

Hyva havaintopaikka... Lasketko Kemijoen ylittavan rautatiesillan kohdalla?

Jos vastaus on "jaa" kukaan taalla ei kesta meikalaisen juttuja tuon sillan juuresta[voin kertoa jokivarresta vaikka kuinka paljon]... ei siis sillan alta; mika taas olisi naita Hesan juttuja...

Kerro vain juttuja jokivarresta vaikka iltavapaiden puolella, voihan niillä jutuillasi olla mahdollisen viihdearvon lisäksi myös kulttuurihistoriallisia ulottuvuuksia.

Minut toi juna kerran erääseen pohjoissuomalaiseen yliopistokaupunkiin lyhyelle työkeikalle. Vähän alussa jännitti miten paikalliset ottavat vastaan koska minulla ei ollut omaa sukua yhtään pohjoisessa ja olin asunut muutaman vuoden ulkomailla Suomeen kyrpiintyneenä. Huoli oli turha enkä ole osannut muuttaa täältä sen jälkeen enää pois. Sotilasjunan kyydissäkin olen Rovalla joskus käynyt mutta siitä on jo aikaa. Silloin oli vaunuissakin vielä puilla lämpiävät kamiinat.
 
Viimeksi muokattu:
olin asunut muutaman vuoden ulkomailla Suomeen kyrpiintyneenä. Huoli oli turha enkä ole osannut muuttaa täältä sen jälkeen enää pois.
Mehan olemme sukulaissieluja sitten, vaikkei se heti ollutkaan ilmeista. Kun kayn Suomessa, suunta on
- joko Lappi
- tai Koillismaa
- ja joskus noihin yhdistettyna Puulavedella tai Turun ulkosaaristossa kalastelu.

Nk. suomalainen sivistyneisyys/ sivistyneisto ei minulle maistu.

Jatkunee (?) iltavapaissa
 
Mistäpä sitä normaalia saisi? Rypäleet on haram, joten jotakin muuta täytyy ampua.

Ehkä Suomen pitäisi haalia maailmalta kaikki omiin putkiin sopivat rypäleet tänne "hävitettäväksi" ja unohtaa ne sitten hävittämisen sijaan vahingossa johonkin varaston perukoille jemmaan.

Jos tulisi kriisi, niin "haram" -sanan tilalle vaan "halal" -sana.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Ehkä Suomen pitäisi haalia maailmalta kaikki omiin putkiin sopivat rypäleet tänne "hävitettäväksi" ja unohtaa ne sitten hävittämisen sijaan vahingossa johonkin varaston perukoille jemmaan.

Jos tulisi kriisi, niin "haram" -sanan tilalle vaan "halal" -sana.

Muistetaan edelleen, että Suomi ei ole Oslon sopimuksessa. Olen sitä mieltä, että M28 raketti AW-kärjellä olisi hyvä, koska se kelpaisi Osloon liittyneille maille ja sillä saataisiin saturointikyky takaisin raskaalle raketinheittimelle sekä halvempaa koulutusta.
 
M28 raketti AW-kärjellä olisi hyvä, koska se kelpaisi Osloon liittyneille maille ja sillä saataisiin saturointikyky takaisin raskaalle raketinheittimelle sekä halvempaa koulutusta.
Meillähän muutettiin M26 kuormaraketit koulustarkoituksiin korvaamalla rypälepanokset teräskuulilla. Siten koulutustarkoituksiin ei tarvi ostaa uusia raketteja.
 
Meillähän muutettiin M26 kuormaraketit koulustarkoituksiin korvaamalla rypälepanokset teräskuulilla. Siten koulutustarkoituksiin ei tarvi ostaa uusia raketteja.

Siis siellähän on muutama terästanko ja kolme savupanosta. Joo, ehkä koulutukseen ei välttämättä tarvitse uutta rakettia, mutta SA-käyttöön olisi hyvä olla massamaisesti käytettävää rakettia.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Back
Top