Tuo kirjoittamani pätkä koski sitä SJ:n ajatusta, että Spike NLOS toisi pitkälti vastaan kapasiteetin kuin tst-helikopterit. Eli tätä tarkoitin kattavuudella, ohjuslavetteja tarvitaan koptereihin verrattuna huomattavan iso määrä, jos halutaan vaikuttaa yhtä laajalla alueella kuin koptereilla voidaan.
Mahdollistahan sekin tietysti on, että koptereita käytettäisiin keskitetysti nimenomaan tietyssä painopisteessä ja sivusuunnat, vihollisen maahanlaskujen siivoamiset ym. jätettäisiin muille joukoille. Mutta tuolla tavoin toimittaessa menetettäisiin yksi koptereiden suurista eduista, eli kyky nopeisiin peliliikkeisiin.
Ymmärrän mitä tarkoitat ja tuo kyky nopeisiin painopistealueen muutoksiin toki menetettäisiin, mutta kuinka iso tarve meillä siihen on? Ja kuten kuljetushelikopteri keskustelusta muistetaan, niin se kopterin nopeusetu pätee lähinnä silloin kun kopteri on lentomatkan päässä kohteesta. Jos välillä joudutaan tankkaamaan, niin pyöräajoneuvo alkaa olla kilpailukykyinen. Toki TST-kopterin tapauksessa ei tarvitse huomioida matkustajien lastausta yms. Jos olisi tarve siirtää PST-kykyä etelästä Lappiin, niin veikkaan että pyöräajoneuvotkin riittävät.