En tiedä miksi tämä on muodostunut mulle pakkomielteisen rakkaaksi aiheeksi. Pahoittelut siitä, en koita spämmätä tai olla väkisin eri mieltä.
Panssaridivisioonasta on tullut luettua jonkinlainen määrä teoksia, mutta myönnän kyllä että aukkoja on taatusti on runsaasti. Siltä osin, kuin olen itse niitä lukenut, yleinen premissi on että BT-42 olivat rynnäkkötykkejä, huonoja sellaisia. Niistä muodostettiin yksiköt ja miehet koulutettiin rynnäkkötykeille. Mutta kaipaisin sellaista aineistoa, jossa on annettu toimeksianto lähteä suunnittelemaan modifikaatiota BT-7:aan siten, että suunnittelutyön tuloksena syntyy .. mikä (rynnäkkötykki vai panssarihaupitsi).. Tietenkin tässä on vielä sekin ongelma, että kyseisenä ajankohtana ei mitä ilmeisimminkään ollut olemassa termiä panssarihaupitsi ja mahdollisesti käytetyn rynnäkkötykki-termin (se lienee ollut jo sakemanneilta jotenkin käännettävissä) merkityskin on voinut olla tulkinnanvarainen, tai erilainen suunnittelijoille kuin toimeksiantajille.
Jos tarkoitus on ollut kehittää tulitukiajoneuvo(vaikka sitten kitkalutkutin) ja toimeksiannossa on jäänyt ilmaisematta miten taistelua on tarkoitus tukea, se selittäisi asian.
Mutta on todella vaikea käsittää kuinka panssariaseen edustaja vuonna 41/42 olisi tilannut BT-42:n kaltaisen laitteen taisteluvaunuksi. Kohtaamistaistelu T-26 kärjen kanssa olisi ollut aika nopeasti ohi, BT-42 :lla ei olisi ollut käytännössä mitään mahdollisuuksia. Miksi panssarimiehet olisivat halunneet sellaisen..