Arviosi puolustusvoimien operatiivisista joukoista ei korreloi suunnitelmien mukaan:
"Maavoimien operatiivinen yhtymä 2035 on maavoimien ratkaisujoukkoihin kuuluva maavoimien kärkisuorituskyky." https://maavoimat.fi/operatiivinen-yhtyma-2035
Tuon tekstin mukaan PV:n koko ratkaisukyky ei nojaa 4 pataljoonaan vaunuineen ja tukineen, vaan tämä yhtymä on itsenäiseen toimintaan kykenevä joukko, joka rakennetaan parhaiten NATO-yhteensopivaksi. Ajattele nyt että alle prikaatin kokoinen joukko olisi ainoa ratkaisujoukko?! Ei mene yhteen PV:n tekstin mukaan, vaan tuo joukko on todennäköisesti meidän "4th U.S. infantry in Iraq", joka on teknologisesti kehittynein maavoimien joukko. Siihen laitetaan toki eniten rahaa ja uusia teknologioita (mm.UGV:t, tiedustelu, raskas tuli, ilmatulenjohtajat yms.), mutta ei se ainoaksi jää.
Pidän todennäköisempänä että tuohon joukkoon santsataan jopa 2 raskasta tykistöpatteristoa vähintään A´La K9 Moukari. Lisäksi varmaan kaikki Amokset menevät siihen.
Jos lähdetään siitä että 155mm K83-97 ja K98 muodostavat n.150 kpl ja siihen 48 kpl K9 sekä onanoitu optio, joka voi olla mitä vaan 12-48 kpl välillä (optiotahan ai välttämättä lunasteta koko määrää) niin saan itse n. 250 tykkiä. Se tekisi 9-10 vedettävää patteristoa ja 6-8 itseliikkuvaa patteristoa, riippuen onko siinä tykkejä 12 vai 16 kpl. Yhteensä onanoiden siis 15-18 patteristoa. Missä menee vikaan? Näinollen ratkaisujoukoille ja ylijohdolle menevät kaikki K9:t ja koska operatiivisista joukoista yhtymä vie ehkä 2-3, jäisi muille oper. joukoille 4-6 patteristoa. Ei siis paljon.
Kysymys kuuluukin että mikä osa kaikista joukoista kuuluu kynnysjoukkoihin ja mikä ratkaisujoukkoihin? Sitä emme tiedä, mutta jos maavoimien kokonaisvahvuus on vielä 150 000 +, ei paikallispuolustukseen laiteta varmaankaan enempää kuin 100k miestä. Ratkaisujoukkojen taistelevissa osissa on siis oltava enemmän miehiä kuin 7-10000(pataljoonan vahvuuden ollessa 700-1000). Sanoisin että ainakin 15000 miestä= 3 prikaatin verran, kuten nyt. Kynnysjoukkoihin kuuluu varmaankin perustetut valmiusyksiköt ja erikoisjoukot. Nyk. alueellisia joukkoja olisi oltava ainakin tuo 30-35 000 minun mielestäni. Tuolle joukolle ei riitä 150 vedettävää tykkiä. Lisäksi valmiusjoukot tarvitsevat liikkuvaa tulitukea. Alueelliset pärjäävät vedettävillä ja hajautettuna kestävät riittävästi toivon mukaan niitä tappioita, mutta tykkejä pitää olla riittävästi. Jonkin verran lisää tarvitaan siis vedettävää ja itselliikkuvaa tykistöä.
Vedettävän tykistön osa ei ole tulevaisuudessa hääppöinen, koska vihollisen kehittynyt tilannekuva, tiedustelu, uav:t ja pitkän kantaman aseet luovat merkittävän uhan huonon liikkuvuuden omaavalle tykistölle. Lisäksi tykin miehistöllä ei ole kunnollista suojaa.
Uskon että kyllä jonkinlainen optio lunastetaan K9-tykkejä, koska ei se ole "kaikki tai ei mitään" mallinen ratkaisu. Rahatilanteen mukaan niitä hankitaan 1-3 patteristoa ehkäpä.
PV ilmoitti operatiivisen tykistöhankkeen suunnitteluvaiheessa että hankintaan oli varattu 80-100 miljoonaa, mutta siihen laitettiin siirroilla 146 miljoonaa eli 50% lisää kaivettiinkin jostain. Hintana on pitkä toimitusaikataulu tykeille, mutta silti. Kyllä asiat elävät ja rahakin liikkuu budjetin sisällä. Sitten jos haetaan erillisrahoitusta niin homma on paljon jäykempää, koska myönnettävä raha pitää käyttää nimenomaan haluttuun ja esitettyyn suorituskykyyn ja hankkeen pitää olla läpinäkyvää.
En ole mielestäni esittänyt missään että vanhat 122mm tykit pitäisi korvata 1:1 suhteessa 155mm tykeillä, vai olenko? Olen esittänyt kysymyksen että mitenkä poistuvat tykit korvataan. Sinun mielestäsi ei siis mitenkään, fine. Minä en usko tuohon oletukseen. Pv osaa vaikuttaa päättäjiin ja sillä on kokemusta vuosikymmeniä valtionhallinnon varainjakotilaisuuksista. Ukrainan tilanteen pitkittyessä ja Venäjän uhan pysyessä asiat rullaavat aika hyvin maanpuolustuksen suuntaan. Turvallisuus on kuitenkin se millä rahastetaan ja siihen kannattaa santsata.
Asiantuntijoista: foorumi ei ole minun kategoriassani ainakaan mikään asiantuntijaverkosto, jos itse ajattelet niin asia ok. Myyntimiehet ja tykistössä palvelleet ressut eivät ole mitään varsinaisia asiantuntijoita minusta, vaan ne löytyvät ihan muualta. Tämä ei ole mikään dissaus ko. henkilöille, joilla on paljon enemmän tietoa kuin minulla, vaan selkeä fakta. Tuskin kukaan heistä haluaa ottaa tykönään "asiantuntijan" viittaa harteilleen ja mestaroida tykistön tulevaisuudella 2030-luvun tulevaisuudessa? Asiantuntijuus nimittäin ei ole pysyvä olotila tai saavutettu ominaisuus, vaan jatkuvasti kehittyvä tiedon, kokemuksen ja taidon yhdistelmä, eikä se tule ikinä pysähtymään. Asiantuntija osaa katsoa myös omaa osaamistaan kriittisesti ja analyyttisesti sekä kyseenalaistamaan omaksuttuja asioita uuden tiedon ja ajattelun kohdalla.
Ja saat runkkailla ihan vapaasti kunhan et tyrkytä niitä tapojasi muille.....