Tämä asiahan on ruodittu läpi ketjussa aijemmin mielestäni hyvinkin uskottavasti/loogisesti:
Ruotsalaiset kerkesivät varata meiltä ylijääneen 2s1 kaluston (228 kpl 2S1 SP gun chassis delivered for spares only) oman MtLb lauttansa varaosiksi, vaunut purettiin tarvittaviin osiin Saksassa ja saimme hankittua niistä ilmeisesti kaiken haluamamme ainakin torneihin liittyen (2s1 72kpl / 157kpl spares), koska niiden osille Ruotsalaisilla ei ollut luonnollisesti tarvetta, varaosista mainittiin Rannarin lähteessä:
- Suomi hankki lisäksi Ruotsin tykit pilkkoneesta purkaamosta ps-haupitsien varaosia
- varaosina mainitaan tornin sähköiset ja mekaaniset osat sekä suuntaimet/kiertokaukoputket/latauslaitteet yms.
Myöhemminhän olemme olleet ostoksilla Ruotsissa koskien kokonaisuudessaan poistettua mittavaa MtLb kalustoa jälleen ns. "kilohinnoilla", olisi perin outoa, ellei sieltä olisi ostettu myös heille massiivisesti aikoinaan purettua alustojen varaosa arsenaalia tarvittavilta osin... Mitkään itävaunuthan eivät kummoista käyttökiertoa kerenneet länsinaapurissa palvelemaan, joten tuskin niihin kummoisesti oli keretty edes kajota. En myöskään pois sulkisi sitäkään ettei alustan varaosia olisi saatu jo Itä-Saksasta koska on mainittu että kävimme Ruotsalaisten kanssa kauppaa ns. 2-erän kohdalla meille varattujen MtLb varaosien ja Ruotsalaisille varattujen 2s1 kesken...
Oli miten hyvänsä, niin en usko että meillä 2s1 kaluston käyttö on kaikkien näiden kiemuroiden jälkeen varaosista kiinni! Mahdollinen kotimainen peruskorjaustyön hinta on sitten oma lukunsa....
A-tarvike on ilmeisesti kuitenkin se hallitseva elementti jonka mukaan edetään tykistö arsenaalin poistoissa, toki ei sovi unohtaa tela-alustojen huomattavasti raskaampaa huoltorasitetta jos verrataan samaa A-tarviketta syövään vedettävään kalustoon, joka ei edes vaadi kovin kummoista hinuria 122h63 tapauksessa. Pelkän ps-kuoren perusteella ei kyllä ottoajoneuvoihin/muutenkin kumipyörillä liikkuviin kokoonpanoihin aleta sijottamaan elinkaarensa päässä liikkuvaa tela-alustaa sekoittamaan koko pakkaa. Yleensä poistetaan kokonaisia vanhentuneita yhtymiä, onhan noita 122H63:kin laitettu jo luiskaan, muttei yhtään Psh74:sta, koska niiden yhtymiäkään ei ole vielä poistettu.
Tässä vielä lainaus tutkielmasta:
TYKISTÖN JA KRANAATINHEITTIMISTÖN 2010-LUVUN AMPUMATARVIKKEET JA NIIDEN MAHDOLLISUUDET TULENKÄYTÖN KEHITTÄMISELLE
"Toisinaan teknologisesti edistyksellinen tai jopa ylivoimainen ratkaisu ei kuitenkaan johda tuotteeseen, joka otettaisiin operatiiviseen käyttöön. Syy tähän on se, että valtiot ovat lukittautuneet
aikaisemmin hankittuihin järjestelmiin ja ampumatarvikkeisiin. Lukittautumissyklit saattavat olla kymmeniä vuosia pitkiä. Suomesta esimerkiksi käy edelleen käytössä oleva 122H63 tykki, joka hankittiin Suomeen jo 1960-luvulla. Jotta uusi tuote otettaisiin operatiiviseen käyttöön, kustannusten ja hyötyjen välisen suhteen tulee olla edullisempi kuin jo käytössä olevilla järjestelmillä."
Eiköhän näitä ole ammattilaiset laskemassa milloin NL peruja oleva tykistön sykli loppuu ja mitä maksaa mahdollinen siirtyminen uuteen sykliin tahi mahdollisesti pidättäytyminen osittain vanhassa
Tilanteet vielä elää jonkunverran sen mukaan mitä tulee tarjolle ja miten on rahaa käytetävissä. Runsain määrin varastoon tarvittavan A-tarvikkeen painoarvo on tykistön kohdalla tässä kuitenkin ymmärtääkseni merkittävä. Olisihan se mielenkiintoista tietää mikä on uuden ns. länsimaisen 155mm ja itämaisen 122mm A-tarvikkeen hintaero! Ukraina??
Ja/tai löytyykö jostain tuoreempaa käytettyä A-tarviketta 122mm kaliberissa jos haluttaisiin tekohengittää tuota osaa tykistöstä esim. 2030 asti, nyt hyvinkin uhkaavassa rahapulassa tms.
PS. Eiköhän tuossakin mitä suuremmalla todennäköisyydellä asennettu vanhan putken tilalle ehta DDR purkaamon "spare part" putki