Huhta
Greatest Leader
@Merten sheriffi tuossa yllä jo sopivasti johdattelikin hieman tähän, joka on pohdituttanut minua siitä lähtien, kun joku heitti asian äskettäin pohdintana eräällä toisella foorumilla - siis asiasta, jota mm. @Iso-Mursu on pitänyt täällä esillä säännöllisin väliajoin.
Siis 122 PSH 74 peruskunnostus + modernisointi. Ilmauhkan kasvaminen lisää vedettävän tykistön käytön ongelmallisuutta, ja panssarihaupitsit saavat siitä entistä enemmän etua vedettävään verrattuna. 122 PSH 74 on toki perusmuodossaan oikeastaan vain teloilla liikkuva vedettävä tykki, mutta modernisoimalla siitä voisi saada ihan järkevästi nykyaikaisiinkin panssarihaupitsitaktiikoihin soveltuvan aseen. Tätähän aikanaan mietittiin, mutta se jäi tekemättä kustannussyistä.
Jos/kun K9-optio lunastetaan, operatiivisille joukoille pitäisi riittää niitä. 122 PSH 74 siis vapautuisi periaatteessa muuhun käyttöön, jos sen kunnostaisi.
Peruskunnostus ei tietenkään ole ihan halpa, mutta se on kuitenkin aivan eri hintaluokassa uusiin verrattuna. Lisäksi, jos osa 122 H 63A:sta pidetään rivissä ampumatarvikevarastojen ylläpidolla (kuten esim. omassa syvyydessä kuten Pääkaupunkiseudulla toimiville joukoille vedettävä tykistö ei aiheuttaisi ongelmaa), hoituisi 122 PSH 74:n ampumatarvikevarastojen ylläpito samalla.
Mitä 122 PSH 74 sitten tarvitsisi modernisointia varten? Itse päädyin ainakin seuraavaan listaan:
- paikannuslaitteisto (TALIN 5000 + GPS)
- lähtönopeustutka (Weibel MVRS-700SC - tai joku lähtönopeustutkahan noissa näyttää jo olevan)
- ammunnanhallintatietokone/asekohtainen AHJO-päätelaite
- moottoriavusteinen koro, mielellään ammunnanhallintatietokoneeseen yhdistettynä
- mielellään ammunnanhallintatietokoneeseen yhdistetty tornin sivusuuntaus (sehän on jo nyt sähkömoottoriavusteinen)
- moderni johtamislaitteisto (M18 johtamisjärjestelmä)
ja mahdollisesti
- lämpöjäljen naamiointiratkaisu kuten BMP-2MD:ssä
- APU
ym.
Omana mutu-arvionani tämä jäisi kuitenkin paljon uutta K9:ää halvemmaksi (ja vielä selkeästi käytettyäkin K9:ää halvemmaksi), ja olisi vaaditun tilan puolesta täysin tehtävissä. TALIN 5000 maksoi äskettäisessä amerikkalaisten tilauksessa (W56HZV19D0082) noin 96 400 dollaria (334 kappaletta 32,2 miljoonalla), Weibel MVRS-700SC taas (W15QKN17D0050-W15QKN19F0858) maksoi 18 650 dollaria (8 kappaletta 149 200) jne. - laitteistojen puolesta jäätäisiin ehkä alle 200 000 per panssarihaupitsi, päälle suunnittelu- ja asennustyö. Suurin kustannus tulisi varmaankin peruskunnostuksesta.
Tässä toki jäätäisiin kantamassa 155 mm panssarihaupitseista, mutta taktisesti käytettävälle, modernisoidulle panssarihaupitsille se ei olisi niin olennaista. Toki ongelmana olisi esim. tarkkuusampumatarvikkeen puute.
Näitä modernisoituja 122 mm panssarihaupitsipatteristoja voisi käyttää TEA- ja PSAJON-pataljoonien tukena sitten.
Entä jos sota onkin useampaa kuin Suomea ja itänaapuriamme koskettava? Tällöin tarvittaneen nykyisiä alueellisia joukkojamme, eikä lopputulos ole varma mihinkään suuntaan.
Tähän postaukseen näkee käytetyn aikaa ja ajatusta. Silti minulla herää joitakin kysymyksiä.
1. Mitä peruskunnostus maksaa?
Jos käytetään autovertausta, niin nyt ei tehdä moottoriremonttia vuosituhannen vaihteen Toyotaan autopurkamolta haetuilla osilla. Nyt entisöidään käytettyä Moskvitshia ja etsitään Ebaystä 50 vuotta vanhaa neuvostoliittolaista kangaspakkaa.
Mitä tällainen kunnostus oikeasti maksaa 72 panssarihaupitsiin tehtynä? Leopardin peruskunnostus maksanee miljoonia ja olettaisin sen nauttivan paremmasta tuotetuesta, vaikka kieltämättä vaunukin on hienompaa tekniikkaa ja kaikin puolin raskaampi.
Toki jos nyt sattuu käymään niin hyvin, että Venäjä pyörittää osavalmistusta kotitarpeiksi ja siinä sivussa laittaa meidänkin panssarihaupitsit kuntoon sopuhinnalla, niin en minä lähde väittelemään. Muistutan vain, että venäläisten mielestä BMP-2:sta ei ollut mahdollista modernisoida suomalaisten hankkeeseen budjetoimalla summalla.
2. Mitä suorituskykyä kalusto tuo taistelukentälle ja mitä kaluston käyttö maksaa?
Lyhyt kantama ja erikoisampumatarvikkeiden puute onkin jo mainittu. Sitten tulee itämainen tela-alusta, jonka nykyinen moottori syö sata litraa polttoainetta satasella, mikä on rauhan aikana taloudellinen rasite ja sodan aikana logistinen rasite. Ällitällin alustaa ei muutoinkaan kehuttu vaunun hankinnasta kertoneessa jutussa, joka oli hiljan foorumilla.
Noin yleisesti ottaen olisi todella mielenkiintoista tietää, millaisesta vikaantumisvälistä ja luotettavuudesta puhutaan. Kotimaiset luvut taitavat mennä punaleiman puolelle, mutta hieman etäisempänä analogiana puolalaiset vertasivat 19 tkm ajettua Leopardia ja PT-91:stä. Leopardilla ajoi keskimäärin 174 kilometriä vikaantumisten välissä, puolalaisella T-72:n kloonilla vain 25 km. Leopard oli myös selkeästi nopeammin korjattavissa vian ilmaantuessa. Toivottavasti 122 PSH 74 on lähempänä Leopardia kuin PT-91:stä...
3. Miten 122 PSH 74:n MLU vertautuu vaihtoehtoihin?
Otat esille joukkojen tukemisen. Miten lyhytkantamainen panssarihaupitsi sopii tilanteeseen, jossa operatiivisen liikkuvuuden tärkeyttä painotetaan koko ajan enemmän?
Eikö esimerkiksi NEMO pyöräalustalla olisi kilpailukykyinen? Operatiivinen liikkuvuus on selkeästi parempi ja käyttökulut ovat kaiken järjen mukaan pienemmät. Kranaatti on kevyempi ja kantamaa on vähemmän, mutta toisaalta taas tulinopeus on suurempi. Täsmäampumatarviketta on saatavilla ja huoltovarmuus on parempi. Hankintahintaa en lähde arvailemaan, mutta noita nyt on tilanneet muutkin ja 72 kpl sarja on jo jotakin näinä päivinä.
Jos taas päädytään siihen näkemykseen, että kranaatinheitin ei ole ratkaisu, niin mikä puhuu juuri 122 PSH 74:n tekohengityksen puolesta? USA luopui pienikaliberisesta M108-panssarihaupitsista jo 1970-luvulla. Maailmalla on lukemattomia M109-aihioita erilaisissa kunto- ja varustetasoissa. Millä perusteella päivityksen kohteeksi pitäisi ottaa pienikaliberinen neuvostopanssarihaupitsi, kun voisimme vaihtaa suurempaan kaliberiin sekä länsimaiseen laatuun ja huoltovarmuuteen? Onko tela-alusta ylipäätään kaikkien heikkouksiensa arvoinen vai olisiko järkevämpää hankkia kuorma-auton alustalle asennettua 155 mm tykkiä L/52-putkella?