Huhta
Greatest Leader
Tuo oli kyllä sukkelasti tehty. Kehui palstaveljeä isomunaiseksi, jottei samanaikainen järjenjuoksun kritisointi tuntuisi niin pahalta.
Olen aina tiennyt, että se on keskimääräistä suurempi, ja nyt asia on todistettu.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tuo oli kyllä sukkelasti tehty. Kehui palstaveljeä isomunaiseksi, jottei samanaikainen järjenjuoksun kritisointi tuntuisi niin pahalta.
Se kunto missä kaluston saapuessaan Suomeen. Ei riitä se budjetoitu raha niiden kuntoon saattamiseen.Mikä tekee K9:stä paskalaatikon, kuten kuvasit sitä?
Eikös ne ole suunnilleen käyty käsin poimimassa jokainen yksilö Koreasta, näin on ainakin kerrottu. Mikä niissä erityisesti mättää, ajetut kilometrit, ammutut laukaukset, ...?Se kunto missä kaluston saapuessaan Suomeen. Ei riitä se budjetoitu raha niiden kuntoon saattamiseen.
Jep, maantieajokoulutuksessa on jopa päästy 280 km polttoainetäytöllä.Toki K9 kuluttaa polttoainetta, onhan siinä vielä paljon tehokkaampi moottori ja paljon enemmän liikuteltavaa massaa.
No, erikoisampumatarvikkeita on Max 10% kokonaismäärästä..Lähelle omia joukkoja ammuttaessa voidaan käyttää erikoisampumatarvikkeita. Niitä ei 122 milliseen haupitsiin pahemmin ole tarjolla.
Jep, ihan kuten itä-saksan kalusto oli myöskin. Kirjojen perusteella valittu ja sen jälkeen laivattu. Ei koeammuntaa tai koeajoa.Eikös ne ole suunnilleen käyty käsin poimimassa jokainen yksilö Koreasta, näin on ainakin kerrottu. Mikä niissä erityisesti mättää, ajetut kilometrit, ammutut laukaukset, ...?
Toivottavasti Koreassa ei ollut sama asteikko kuin Saksassa aikanaan. Tuolloin vaunu sai hiukan kärjistäen olla enintään puolillaan vettä tullakseen valituksi.Jep, ihan kuten itä-saksan kalusto oli myöskin. Kirjojen perusteella valittu ja sen jälkeen laivattu. Ei koeammuntaa tai koeajoa.
Katselin Parolassa yhtä K9:ä ja ihmettelin, kun nokka laahaa maata. Ihmettelin asiaa ääneen, jolloin kommentti oli " vikaa haettu ei löydetty, mutta jotain outoa hydraulisessa telakoneistossa".Eikös ne ole suunnilleen käyty käsin poimimassa jokainen yksilö Koreasta, näin on ainakin kerrottu. Mikä niissä erityisesti mättää, ajetut kilometrit, ammutut laukaukset, ...?
MTLB alustaisen elinkaari on seuraavan tyylinen:
0-1000km korjataan varastoinnista aiheutuneita pikkuvikoja.
1000-4000 km normaalia käyttöä, iskunvaimentimen vaihtoja ei muuten mitään erityistä korjattavaa.
4000-5000 km komponettovaihtoja, generaattori, tuulettimen kulmavaihde, esilämmitin pumppuryhmä ja ehkä vaihteiston vaihto riippuen ajajien ajotaidosta.
5000-7000 km kovaa ajoa.
7000 km - sähkövikoja huonoista sähköjohdoista johtuvaa, sauvajousien vaihtoja jne.
Kalustoa sellainen minkä korjaa ja pitää kentällä toimintakuntoisena, samaa ei voi sanoa K9 osalta
Mainio artikkeli, kiitos linkistä. Tuliko meillä muuten NVA-kaupass D-30:lle myös vetäjät, ja jos tuli, niin mitä ne ovat?Johan täällä lähdettiin laukalle. K9:stä en ole kuullut tuollaisesta ongelmasta, ja pidän kuitenkin lähdettäni luotettavana.
@Huhta on toki täysin oikeassa siinä, että 122 PSH 74:n heikoin lenkki on alusta, itse tornihan on ihan pätevä aikalaisiinsa nähden. Polttoainetta siinä tosiaan menee satanen satasella, 550 litran tankilla päästään siis maantieajossa 45 km/h vauhdilla 550 kilometriä. Huippunopeus on jossain 60 km/h paikkeilla, mutta sillä ajaminen ilmeisesti kuormittaa voimalinjaa enemmän suhteessa ajettuun matkaan.
Tässä on alkuperäisestä laitteesta hyvä kirjoitus:
2S1 Gvozdika
The 2S1 "Gvozdika" was a workhorse self-propelled howitzer of the Soviet Army that served in motorized rifle units at the regiment...thesovietarmourblog.blogspot.com
Yhtä kaikki, oman pohdintani taustalla oli se ajatus, että traktoripataljoonat (PAJON) heivattaisiin paikallisjoukkoihin ja TEA- ja PSAJON-taisteluosastot säilyisivät alueellisina joukkoina. Operatiivisiksi niitä ei mielestäni voisi oikein kutsua, etenkään TEA-taisteluosastoja, koska niillä ei ole riittävää operatiivista liikkuvuutta, ei edes 122 PSH 74M -ideani toteuttamalla. PSAJON-taisteluosastot sellaisiksi olisi ehkä muutettavissa tykistön järjestelyt muuttamalla, mutta 122 H 63A kalustonaan ei.
Moukari on ollut tuotannossa alun kolmatta kymmenettä vuotta, korealaisilla itsellään on näitä 1200 kpl, se voitti myös mm Norjan ja Australian tarjouskilpailut tuliterinä kappaleina.K9-kalusta kuuluu huhuja ja kaikki huhut eivät kyllä mairittele. Mutta huhut ovat huhuja ja aika näyttää.
eipä ihme, että korkeiden työkustannusten lännellä on siirretty pyörille vähitellen kaikki mikä voidaan siirtää ylipäätään.
juu, oli tosiaan perusteellinen, ja sisalsi taman vaittaman (olisiko viela pateva, ja varusmiesten huoltamissa vehkeissa tyokustannusten painoarvon voimme ehka laskea alemmas kuin ammattiarmeijoissa):Mainio artikkeli,
Niin, valitettavasti kuuluu. Tiedä sitä sitten, onko kyseessä kuluma vaiko tyyppivika, kuten @Panssari Salama jo pohti. @Komu mainitsemasta ongelmasta en ole kuullut, mutta ihan muusta, täällä ei ole kuitenkaan oikea paikka sitä avata.K9-kalusta kuuluu huhuja ja kaikki huhut eivät kyllä mairittele. Mutta huhut ovat huhuja ja aika näyttää.
Tämä ei ole tieto mutta omaan silmään ei ole kirjallisuudessa osunut mainintaa tykinvetäjistä. Kaikenlaista erikoisempaa autokalustoa kyllä on mainittu. Panssarikalustoon liittyviä korjaamoautoja ja silta-autoja sekä ponttooniautoja yms.Mainio artikkeli, kiitos linkistä. Tuliko meillä muuten NVA-kaupass D-30:lle myös vetäjät, ja jos tuli, niin mitä ne ovat?
Sinänsä, varmasti panssarihaupitsilla kuin panssarihaupitsilla on omat ongelmansa, aivan varmasti jotain ongelmaa löytyisi niin PzH 2000:sta, M109A7:stä (ja aiemmista), Krabista, AS90:stä, MSTA-S:stä, ym