Tykistö

Tuo oli kyllä sukkelasti tehty. Kehui palstaveljeä isomunaiseksi, jottei samanaikainen järjenjuoksun kritisointi tuntuisi niin pahalta. :sneaky:

Olen aina tiennyt, että se on keskimääräistä suurempi, ja nyt asia on todistettu. :cool:
 
Toki K9 kuluttaa polttoainetta, onhan siinä vielä paljon tehokkaampi moottori ja paljon enemmän liikuteltavaa massaa.
Jep, maantieajokoulutuksessa on jopa päästy 280 km polttoainetäytöllä.
Lähelle omia joukkoja ammuttaessa voidaan käyttää erikoisampumatarvikkeita. Niitä ei 122 milliseen haupitsiin pahemmin ole tarjolla.
No, erikoisampumatarvikkeita on Max 10% kokonaismäärästä..
Valo, savu, fosfori, hexatoli, ontelo siis Suomessa käytössä olleita kta-tarvikkeita.
 
Viimeksi muokattu:
Jep, ihan kuten itä-saksan kalusto oli myöskin. Kirjojen perusteella valittu ja sen jälkeen laivattu. Ei koeammuntaa tai koeajoa.
Toivottavasti Koreassa ei ollut sama asteikko kuin Saksassa aikanaan. Tuolloin vaunu sai hiukan kärjistäen olla enintään puolillaan vettä tullakseen valituksi.
 
Eikös ne ole suunnilleen käyty käsin poimimassa jokainen yksilö Koreasta, näin on ainakin kerrottu. Mikä niissä erityisesti mättää, ajetut kilometrit, ammutut laukaukset, ...?
Katselin Parolassa yhtä K9:ä ja ihmettelin, kun nokka laahaa maata. Ihmettelin asiaa ääneen, jolloin kommentti oli " vikaa haettu ei löydetty, mutta jotain outoa hydraulisessa telakoneistossa".
Vaihteet katoavat ajossa, vikaa etsitty, ei löydetty. Uutta ei ole asentaa, odottaa korjausta.
 
Vasta koeammunnassa selviaisi hajoaako alusta laakista... vai vastako toisesta
 
Sitten kun D-30:sta aika jättää taakseen, niin jos saisimme samaan hintaan (eli 140 miljoonaa euroa) neuvoteltua kolmannen 48 K9:n satsin, niin tämän jälkeen tykistö olisi kunnioitettavassa kondiksessa

144 K9
169 kotimaista vedettävää 155mm tykkiä
+Raketinheittimet

Varsinkin alueellisten joukkojen mentyä luiskaan, eiköhän tästä määrästä jo riittäisi tarpeeksi sekä operatiivisille että paikallisille joukoille.

Tuossa olisi 18 K9-patteria ja 28 vedettävää 155mm-patteria.
 
Johan täällä lähdettiin laukalle. K9:stä en ole kuullut tuollaisesta ongelmasta, ja pidän kuitenkin lähdettäni luotettavana.

@Huhta on toki täysin oikeassa siinä, että 122 PSH 74:n heikoin lenkki on alusta, itse tornihan on ihan pätevä aikalaisiinsa nähden. Polttoainetta siinä tosiaan menee satanen satasella, 550 litran tankilla päästään siis maantieajossa 45 km/h vauhdilla 550 kilometriä. Huippunopeus on jossain 60 km/h paikkeilla, mutta sillä ajaminen ilmeisesti kuormittaa voimalinjaa enemmän suhteessa ajettuun matkaan.

Tässä on alkuperäisestä laitteesta hyvä kirjoitus:

Yhtä kaikki, oman pohdintani taustalla oli se ajatus, että traktoripataljoonat (PAJON) heivattaisiin paikallisjoukkoihin ja TEA- ja PSAJON-taisteluosastot säilyisivät alueellisina joukkoina. Operatiivisiksi niitä ei mielestäni voisi oikein kutsua, etenkään TEA-taisteluosastoja, koska niillä ei ole riittävää operatiivista liikkuvuutta, ei edes 122 PSH 74M -ideani toteuttamalla. PSAJON-taisteluosastot sellaisiksi olisi ehkä muutettavissa tykistön järjestelyt muuttamalla, mutta 122 H 63A kalustonaan ei.
 
Viimeksi muokattu:
MTLB alustaisen elinkaari on seuraavan tyylinen:
0-1000km korjataan varastoinnista aiheutuneita pikkuvikoja.
1000-4000 km normaalia käyttöä, iskunvaimentimen vaihtoja ei muuten mitään erityistä korjattavaa.
4000-5000 km komponettovaihtoja, generaattori, tuulettimen kulmavaihde, esilämmitin pumppuryhmä ja ehkä vaihteiston vaihto riippuen ajajien ajotaidosta.
5000-7000 km kovaa ajoa.
7000 km - sähkövikoja huonoista sähköjohdoista johtuvaa, sauvajousien vaihtoja jne.

Kalustoa sellainen minkä korjaa ja pitää kentällä toimintakuntoisena, samaa ei voi sanoa K9 osalta

Jos tämä kirjaus on validi ja edes suunnilleen vertailukelpoinen länkkäripeleihin nähden, niin eipä ihme, että korkeiden työkustannusten lännellä on siirretty pyörille vähitellen kaikki mikä voidaan siirtää ylipäätään.

K9-kalusta kuuluu huhuja ja kaikki huhut eivät kyllä mairittele. Mutta huhut ovat huhuja ja aika näyttää.
 
Johan täällä lähdettiin laukalle. K9:stä en ole kuullut tuollaisesta ongelmasta, ja pidän kuitenkin lähdettäni luotettavana.

@Huhta on toki täysin oikeassa siinä, että 122 PSH 74:n heikoin lenkki on alusta, itse tornihan on ihan pätevä aikalaisiinsa nähden. Polttoainetta siinä tosiaan menee satanen satasella, 550 litran tankilla päästään siis maantieajossa 45 km/h vauhdilla 550 kilometriä. Huippunopeus on jossain 60 km/h paikkeilla, mutta sillä ajaminen ilmeisesti kuormittaa voimalinjaa enemmän suhteessa ajettuun matkaan.

Tässä on alkuperäisestä laitteesta hyvä kirjoitus:

Yhtä kaikki, oman pohdintani taustalla oli se ajatus, että traktoripataljoonat (PAJON) heivattaisiin paikallisjoukkoihin ja TEA- ja PSAJON-taisteluosastot säilyisivät alueellisina joukkoina. Operatiivisiksi niitä ei mielestäni voisi oikein kutsua, etenkään TEA-taisteluosastoja, koska niillä ei ole riittävää operatiivista liikkuvuutta, ei edes 122 PSH 74M -ideani toteuttamalla. PSAJON-taisteluosastot sellaisiksi olisi ehkä muutettavissa tykistön järjestelyt muuttamalla, mutta 122 H 63A kalustonaan ei.
Mainio artikkeli, kiitos linkistä. Tuliko meillä muuten NVA-kaupass D-30:lle myös vetäjät, ja jos tuli, niin mitä ne ovat?
 
K9-kalusta kuuluu huhuja ja kaikki huhut eivät kyllä mairittele. Mutta huhut ovat huhuja ja aika näyttää.
Moukari on ollut tuotannossa alun kolmatta kymmenettä vuotta, korealaisilla itsellään on näitä 1200 kpl, se voitti myös mm Norjan ja Australian tarjouskilpailut tuliterinä kappaleina.

Yksinkertaisin selitys on todennäköisin: pahimmat lastentaudit on varmasti tehtaalla jo korjattu, tyyppivikojen kanssa opitaan elämään. Jos siis pettymystä on ilmassa täällä kotimaisissa erityisolosuhteissa, niin olisiko vaunut enemmän käytettyjä kuin kuviteltiin... Olisiko Komulla sattunut eteen tällainen yksilö, tiedä häntä.

Aika näyttää, mutta kunnes toisin todistetaan niin Moukari on parasta A-ryhmää mitä Puolustusvoimiemme tykistöstä löytyy.
 
Viimeksi muokattu:
eipä ihme, että korkeiden työkustannusten lännellä on siirretty pyörille vähitellen kaikki mikä voidaan siirtää ylipäätään.
Mainio artikkeli,
juu, oli tosiaan perusteellinen, ja sisalsi taman vaittaman (olisiko viela pateva, ja varusmiesten huoltamissa vehkeissa tyokustannusten painoarvon voimme ehka laskea alemmas kuin ammattiarmeijoissa):
"Additionally, it was necessary to replace the towed howitzers of the highly-mobile tank and BMP-equipped units with a self-propelled artillery system simply to keep up the pace of an offensive operation, whereas the BTR-equipped infantry units were less mobile, so the main advantage of having towed howitzers replaced with a self-propelled system would have been wasted."
Nykyoloissa ehka sanoitus: Silta osin kuin vedettavaa tykistoa kaytetaan, tulisi se liittaa muutenkin pyorilla kulkeviin joukko-osastoihin. Saapuu ainakin samaan aikaan, joka voi tasoittaa sita epaetua, joka suojaamattomasta miehistosta tuliasemassa johtuu (verrattuna tykistotukeen, joka on viela matkalla).
 
K9-kalusta kuuluu huhuja ja kaikki huhut eivät kyllä mairittele. Mutta huhut ovat huhuja ja aika näyttää.
Niin, valitettavasti kuuluu. Tiedä sitä sitten, onko kyseessä kuluma vaiko tyyppivika, kuten @Panssari Salama jo pohti. @Komu mainitsemasta ongelmasta en ole kuullut, mutta ihan muusta, täällä ei ole kuitenkaan oikea paikka sitä avata.

Sinänsä, varmasti panssarihaupitsilla kuin panssarihaupitsilla on omat ongelmansa, aivan varmasti jotain ongelmaa löytyisi niin PzH 2000:sta, M109A7:stä (ja aiemmista), Krabista, AS90:stä, MSTA-S:stä, ym.
K9:n kannalta olisi toki kiva tietää Norjan kokemuksista uutena hankituista K9:istä (ja luulenkin että PV tätä seuraa) ja myös Puolan, Krabissahan siis käytetään K9:n alustaa mutta AS90 Braveheartin L/52 -putkista tornia.

Ja auta armias, jos vaikkapa Patria olisi suunnitellut ja valmistanut oman tornin ja käyttänyt K9:n alustaa, puolalaisten tapaan. Täälläkin sitten pahoitettaisiin mieltä kummankin firman puolelta kun jokin asia olisi speksattu PV:n halun mukaan kun Patria olisi halunnut eri tavalla (tai Patria ei suostuisi PV:n speksaustoiveisiin), jossain toisessa kohdassa olisi kuitenkin rahoitussyistä taas oikaistu, ja sitten riideltäisiin siitä, missä on syy ja kuinka kotimainen tuotanto on paskaa.
 
Mainio artikkeli, kiitos linkistä. Tuliko meillä muuten NVA-kaupass D-30:lle myös vetäjät, ja jos tuli, niin mitä ne ovat?
Tämä ei ole tieto mutta omaan silmään ei ole kirjallisuudessa osunut mainintaa tykinvetäjistä. Kaikenlaista erikoisempaa autokalustoa kyllä on mainittu. Panssarikalustoon liittyviä korjaamoautoja ja silta-autoja sekä ponttooniautoja yms.
 
Sinänsä, varmasti panssarihaupitsilla kuin panssarihaupitsilla on omat ongelmansa, aivan varmasti jotain ongelmaa löytyisi niin PzH 2000:sta, M109A7:stä (ja aiemmista), Krabista, AS90:stä, MSTA-S:stä, ym

Juuri näin. Ja aika monta kertaa intin kaluista kuulee nimenomaan huhuja ja vasta vuosien päästä sitten nähdään mikä oli totta ja mikä ei. Jos sittenkään.
 
Back
Top