Tykistö

Krabissahan siis käytetään K9:n alustaa mutta AS90 Braveheartin L/52 -putkista tornia.
Ympari mennaan, ja yhteen tullaan. AS90 suunniteltiin juuri samalla filosofialla (pl. uinti) kuin tuo 122 panssarihaupitsi, joka meille tuli ja jonka kehityshistoria & filosofia ylle linkattiin.
- K9 alustassa on AS90:sta lisenssoitu jousitusratkaisu (jotta pysyy tannkien mukana, taktisissa kuvioissa)
- torni on tuo mainittu. mutta tykki ei ole se suunniteltu. Eika seuraava (Nexter), vaan vasta kolmas pelitti - osana kokonaisuutta (puolalaiset jarjestelmat)
auta armias, jos vaikkapa Patria olisi suunnitellut ja valmistanut oman tornin ja käyttänyt K9:n alustaa, puolalaisten tapaan.
- 1 tornia, 2 alustaa, 3 tykkia = 20 v:n kehityskulku
 
Aamukahvin kirkastamin silmin pohdin vielä tätä @Komun avautumista. Veli @Rannari luonnehti jo osuvasti, boldasin vielä tuon sanan sieltä:
Koska Suomessa kaikki on paskaa paitsi kusi?

Pari nostoa:
Jep, ihan kuten itä-saksan kalusto oli myöskin. Kirjojen perusteella valittu ja sen jälkeen laivattu. Ei koeammuntaa tai koeajoa.
Millog ainakin kertoo käyneensä paikan päällä valitsemassa yksilöt: "Olemme määritelleet kunnossapitoon ja elinkaareen liittyviä ohjelmia. Olimme myös mukana Etelä-Koreassa valitsemassa telatykeistä hyviä yksilöitä, joita ostettiin Suomeen." Mutta ehkäpä se aika meni kuitenkin karaokebaareissa, tiedä häntä.

Katselin Parolassa yhtä K9:ä ja ihmettelin, kun nokka laahaa maata. Ihmettelin asiaa ääneen, jolloin kommentti oli " vikaa haettu ei löydetty, mutta jotain outoa hydraulisessa telakoneistossa".
Vaihteet katoavat ajossa, vikaa etsitty, ei löydetty. Uutta ei ole asentaa, odottaa korjausta.
CBMFI21 ilmoituksen mukaan maahan oli vuodenvaihteeseen mennessä tuotu 10 vaunua, kuudesta patterista siis noin viisi odottaa edelleen tuontia. Miten lie varaosien kanssa, liekö niidenkin tuonti vielä aluillaan?

Niin tai näin, niin ensimmäisten yksilöiden mahdolliset kulumisesta yms johtuvat tyyppiviat tai huomiot ehditään vielä viestiä Korean suuntaan. Vaunuthan tuodaan tiedotteen mukaan kunnostettuina.

Tuskin Samsungilla on mitään halua vedättää härmäläisiä, vientimarkkinat on juuri saatu auki, ja Suomi oli ensimmäisiä isomman erän hankkineita länsimaita, käytettyjä tai ei. "Paskalaatikon" mainetta ei varmasti haluta.

Niin, valitettavasti kuuluu. Tiedä sitä sitten, onko kyseessä kuluma vaiko tyyppivika, kuten @Panssari Salama jo pohti. @Komu mainitsemasta ongelmasta en ole kuullut, mutta ihan muusta, täällä ei ole kuitenkaan oikea paikka sitä avata.
Monimutkaisissa härpäkkeissä on aina murheensa, ruvetaan huolestumaan siinä vaiheessa jos Moukareita laitetaan ampukakieltoon tai niitä alkaa jäädä paraateissa tien päälle savu nousten kuin Armata konsanaan.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän noita samoja tarinoita saa mistä tahansa kalustosta kun omaa sopivan asenteen ja valikoi juttukaverit sen mukaan. Varmaan ihan mahdollista että jutut voi olla tottakin, mutta ei se välttämättä tässä vaiheessa tosiaan vielä mikään katastrofi ole. Oliko tämä muuten se sama nimimerkki joka tätä samaa jo jokin aika sitten julisti?
 
Eiköhän noita samoja tarinoita saa mistä tahansa kalustosta kun omaa sopivan asenteen ja valikoi juttukaverit sen mukaan. Varmaan ihan mahdollista että jutut voi olla tottakin, mutta ei se välttämättä tässä vaiheessa tosiaan vielä mikään katastrofi ole. Oliko tämä muuten se sama nimimerkki joka tätä samaa jo jokin aika sitten julisti?
Joulukuun alussa näköjään ekat postaukset. Sama sävellaji, kyllä.
 
Eiköhän noita samoja tarinoita saa mistä tahansa kalustosta kun omaa sopivan asenteen ja valikoi juttukaverit sen mukaan. Varmaan ihan mahdollista että jutut voi olla tottakin, mutta ei se välttämättä tässä vaiheessa tosiaan vielä mikään katastrofi ole. Oliko tämä muuten se sama nimimerkki joka tätä samaa jo jokin aika sitten julisti?
Aika monessa välineessä on tosiaan ominaisuuksia jotka käyttäjän on osattava huomioida.
 
Johan täällä lähdettiin laukalle. K9:stä en ole kuullut tuollaisesta ongelmasta, ja pidän kuitenkin lähdettäni luotettavana.

@Huhta on toki täysin oikeassa siinä, että 122 PSH 74:n heikoin lenkki on alusta, itse tornihan on ihan pätevä aikalaisiinsa nähden. Polttoainetta siinä tosiaan menee satanen satasella, 550 litran tankilla päästään siis maantieajossa 45 km/h vauhdilla 550 kilometriä. Huippunopeus on jossain 60 km/h paikkeilla, mutta sillä ajaminen ilmeisesti kuormittaa voimalinjaa enemmän suhteessa ajettuun matkaan.

Tässä on alkuperäisestä laitteesta hyvä kirjoitus:

Yhtä kaikki, oman pohdintani taustalla oli se ajatus, että traktoripataljoonat (PAJON) heivattaisiin paikallisjoukkoihin ja TEA- ja PSAJON-taisteluosastot säilyisivät alueellisina joukkoina. Operatiivisiksi niitä ei mielestäni voisi oikein kutsua, etenkään TEA-taisteluosastoja, koska niillä ei ole riittävää operatiivista liikkuvuutta, ei edes 122 PSH 74M -ideani toteuttamalla. PSAJON-taisteluosastot sellaisiksi olisi ehkä muutettavissa tykistön järjestelyt muuttamalla, mutta 122 H 63A kalustonaan ei.

Jos ihan tarkkoja ollaan, niin joukko määritellään operatiiviseksi suorituskyvyn ja käyttötarkoituksen mukaan.

Operatiivisen liikkuvuuden uupuminen tarkoittaisi mm sitä, ettei KARJPR olisi operatiivinen yhtymä, mitä se kuitenkin on PORJPR ja MEKTSTOS:en ohella.
 
Aamukahvin kirkastamin silmin pohdin vielä tätä @Komun avautumista. Veli @Rannari luonnehti jo osuvasti, boldasin vielä tuon sanan sieltä:


Pari nostoa:

Millog ainakin kertoo käyneensä paikan päällä valitsemassa yksilöt: "Olemme määritelleet kunnossapitoon ja elinkaareen liittyviä ohjelmia. Olimme myös mukana Etelä-Koreassa valitsemassa telatykeistä hyviä yksilöitä, joita ostettiin Suomeen." Mutta ehkäpä se aika meni kuitenkin karaokebaareissa, tiedä häntä.


CBMFI21 ilmoituksen mukaan maahan oli vuodenvaihteeseen mennessä tuotu 10 vaunua, kuudesta patterista siis noin viisi odottaa edelleen tuontia. Miten lie varaosien kanssa, liekö niidenkin tuonti vielä aluillaan?

Niin tai näin, niin ensimmäisten yksilöiden mahdolliset kulumisesta yms johtuvat tyyppiviat tai huomiot ehditään vielä viestiä Korean suuntaan. Vaunuthan tuodaan tiedotteen mukaan kunnostettuina.

Tuskin Samsungilla on mitään halua vedättää härmäläisiä, vientimarkkinat on juuri saatu auki, ja Suomi oli ensimmäisiä isomman erän hankkineita länsimaita, käytettyjä tai ei. "Paskalaatikon" mainetta ei varmasti haluta.


Monimutkaisissa härpäkkeissä on aina murheensa, ruvetaan huolestumaan siinä vaiheessa jos Moukareita laitetaan ampukakieltoon tai niitä alkaa jäädä paraateissa tien päälle savu nousten kuin Armata konsanaan.

Ainakin entinen esimieheni ja KT tarkastaja Pasivirta oli hyvin tyytyväinen valintaan, eikä hän viettänyt aikaa karaoke-baareissa
 
Alkuperäiseen kysymykseen ei ole vastausta, mutta eihän meillä vetäjistä pulaa ole. Eikä edes ole nykyisin tuossa käytössä kovin vanhaa kalustoa.
Mietin vaan, että D-30:siä on melkoinen määrä, se vajaa viissataa kappaletta. että millä niitä tyypillisesti vedetään...
 
Viimeksi muokattu:
Sodan aikanahan tykkejä voidaan vetää vaikka siviilikuormureilla, ei se vaadi muuta kuin sopivan vetokoukun, jollaisen vaihtaminen ei ole suuri prosessi

Tuo koukku oli ainakin ennen wanhaan ihan vakiovaruste kuormureissa. ????? Muistaako joku paremmin?

edit: eihän tuo 122H ole mikään raskas vedettävä muutenkaan.
 
Tuo koukku oli ainakin ennen wanhaan ihan vakiovaruste kuormureissa. ????? Muistaako joku paremmin?
Ei taida olla nykyisin, kun PV:n omissa uudemmissakin kuormureissa on erilaisia viritelmiä. Kerran huomattiin siinä kohtaa, kun tykkiä oli tarkoitus laittaa auton perään, että ei tämä tule tähän sopimaan millään ja auto vaihtoon.
 
Nain varmasti on (2035 lanka, virallisene lainauksineen yrittaa sita kovasti hammentaa, jottei kukaan huomaisi alueelllisten joukkojen puuttumista teksteista/ lainauksista)
joukko määritellään operatiiviseksi suorituskyvyn ja käyttötarkoituksen mukaan.

Operatiivisen liikkuvuuden uupuminen tarkoittaisi mm sitä, ettei KARJPR olisi operatiivinen yhtymä, mitä se kuitenkin on PORJPR ja MEKTSTOS:en ohella.
Operatiivisen liikkuvuuden maaritelman, erillisena, olen nahnyt vain lainauksessa vm:jen osalta, eli siis
pystyy siirtymaan 300 km yhtajaksoisesti, ja
saapuu taistelukuntoisena.
 
@Tykimies juu juu vetäjistä ei ole pulaa! Mistä sä näitä keksit?

Siinä vaiheessa kun PV:llä on varustaa kaikki joukot omassa kirjanpidossa olevalla kalustolla voidaan puhua ettei vetäjistä ole pulaa.

Sellainen tykistön joukko ei ole suorituskykyinen jolle ei ole jakaa oikeaa tarkoitukseen soveltuvaa kalustoa. Ottoajoneuvot eivät ole kaikilta osin PV:n käyttöön kelpaamattomia, kuten moottorikelkat, maastomoottoripyörät, mönkijät ja pick-upit, kuitenkin kuorma-autoja ei siviilistä löydy tykistön käyttöön ja traktorit eivät kyllä ole tuohon hommaan kovinkaan käteviä.
 
Yugoimport_from_Serbia_unveils_Tamnava_multi-caliber_122-262mm_MLRS_925_001.jpg


The Tamnava is a mobile multi-caliber MLRS (Multiple Launch Rocket System) based on a Kamaz 6560 8x8 military truck chassis. It can be equipped with launcher pod able to fire 122 or 262 mm rockets. in 122mm configuration, the rear of the truck is fitted with two pods of 24 launcher tubes, and additional pack of 48 rockets is stored to the rear of the crew cab for rapid reloading.

In a 262mm configuration, the Tamnava is fitted with 2 two pods of six launcher tubes. The system is loaded with a hoisting device mounted on the rear of the crew cabin. Another option is to use disposable launch tubes.

The rockets are either launched singly or by salvo at interval times of 0.3 s to 1.5 s with a 0.1-time interval. The rockets can be launched either by manual, semi-automatic, or fully automatic control from inside of the crew cab or with an optional 25 m off-vehicle remote-control box cable system. The 122mm rocket has a maximum firing range of 40 km while the 262mm can be fired at maximum distance of 70 km.

The time required to be ready to fire is 120 seconds and it can leave a firing position is less than 60 seconds, with the time taken for occupying a position, firing both rocket loads, and leaving being 4 to 5 minutes in total.

The crew cabin of the Tamnava is protected against the firing of small arms and two louver windows can be lowered at the front of the crew cab to protect the windows of the crew cab. The vehicle has a crew of three and all the firing operations can be performed from inside of the crew cab. The roof of the crew cab is armed with a 12.7mm machine gun and two smoke-grenade dischargers are mounted at the front on each side of the crew cab.
 
@Tykimies juu juu vetäjistä ei ole pulaa! Mistä sä näitä keksit?

Siinä vaiheessa kun PV:llä on varustaa kaikki joukot omassa kirjanpidossa olevalla kalustolla voidaan puhua ettei vetäjistä ole pulaa.

Sellainen tykistön joukko ei ole suorituskykyinen jolle ei ole jakaa oikeaa tarkoitukseen soveltuvaa kalustoa. Ottoajoneuvot eivät ole kaikilta osin PV:n käyttöön kelpaamattomia, kuten moottorikelkat, maastomoottoripyörät, mönkijät ja pick-upit, kuitenkin kuorma-autoja ei siviilistä löydy tykistön käyttöön ja traktorit eivät kyllä ole tuohon hommaan kovinkaan käteviä.
Ei näitä tykkejä ole missään kohtaa ajateltukaan vedettävän PV:n omalla kalustolla. Ottokuormureilla homma hoituu paremmin kuin hyvin ja niitä Suomessa todellakin riittää.
 
Ei näitä tykkejä ole missään kohtaa ajateltukaan vedettävän PV:n omalla kalustolla. Ottokuormureilla homma hoituu paremmin kuin hyvin ja niitä Suomessa todellakin riittää.

Ai että paremmin kuin hyvin :ROFLMAO: olet varmaan tätä kovasti tehnyt, kun tulee niin varman oloisesti taas. Kannattaisi ensimmäisenä pohtia minkälaisia ne siviilikuorma-autot yleensä ottaen on ja minkälaisissa olosuhteissa pitäisi pystyä toimimaan.
 
Back
Top