Mikfin70
Ylipäällikkö
Jep ja kahdet hylsysarjatMilliset ja tuumaiset?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jep ja kahdet hylsysarjatMilliset ja tuumaiset?
Pitäisikö Turkin T-155 Firtina laskea myös mukaan?
Jep ja kahdet hylsysarjat
No, onhan se kunnossapidon kannalta hankalaa..kansiluukku tuumainen ja alla moottori metrisenä.Noitahan meille siviileillekin myydään rautakaupassa, muovisalkullinen niin metrisiä kuin imperialistisia hylsyjä, jotta kaikki vehkeet saa purettua ja kasattua. PV:n kannalta ei varmaan asialla ei varmaan ole senkään vertaa väliä kuin siviilille, kun korvaavia osia ei haeta rikkoutuneiden tilalle lähimmästä Motonetistä?
The Jupiter IV is a Cuban combination of a Soviet M1931/37 (also known as A-19) 122 mm field gun, mounted on a heavily modified KrAZ 255B 6x6 truck chassis. The vehicle is powered by a YaMZ-238 turbocharged diesel engine, developing 240 hp. It is mated to a 5-speed manual gearbox. This artillery system was first publicly revealed in 2006. This low-cost upgrade improved the capabilities of an aging field gun. Such developments are typical for countries with limited military funding.
"Such developments are typical for countries with limited military funding."
PTH130-K225B 130mm SPG d
Vietnam Military Technical Institute unveils PTH130-K225B 130mm SPG
VietDefense echoed the progress made by the Vietnamese army in getting a larger caliber self-propelled artillery system than what it was operating. This rewww.armyrecognition.com
Jos Vietnamilaiset voi naittaa 130mmsen kaluston pyörille niin 155Klla pitäisi olla samoja mahdollisuuksia. Mutta onko niillä rekyylissä ongelmia kun nuo jalat on tuettu betoni korokkeita vastaan? Tuolla kokoonpanolla shoot-and-scoot ei tapahdu kolmenkymmenen sekunnin sisään.
Eiköhän kustannus-suorituskyky-näkökulmasta olisi järkevämpää tehdä ihan uudet tykit, koska lavetin hinta on kuitenkin merkittävä osa tykkien hintaa.Jos meidän 169 vedettävää 155mm laitettaisiin myös pyörille ja nopeasti liikkuvaan alustaan niin sillä taattaisiin jo huomattava tulituen liikkuvuuden lisäys tulevalle 60000 operatiivisen sotilaan joukolle, jonka täytyy nopeasti liikkua maan kolkasta toiseen.
Tällainen ehdotus on ollut ( eikä huono ollenkaan):Jos meidän 169 vedettävää 155mm laitettaisiin myös pyörille ja nopeasti liikkuvaan alustaan niin sillä taattaisiin jo huomattava tulituen liikkuvuuden lisäys tulevalle 60000 operatiivisen sotilaan joukolle, jonka täytyy nopeasti liikkua maan kolkasta toiseen
Ajankohta huomioiden esitys oli harvinaisen surkea. K9-hankinnan sijaan olisi räplätty olemassa olevan kaluston kanssa eikä aseita olisi tullut lisää ensimmäistäkään. Määrilläkin on merkityksensä.Tällainen ehdotus on ollut ( eikä huono ollenkaan):Katso liite: 53826
Ajankohta huomioiden esitys oli harvinaisen surkea. K9-hankinnan sijaan olisi räplätty olemassa olevan kaluston kanssa eikä aseita olisi tullut lisää ensimmäistäkään. Määrilläkin on merkityksensä.
Noin yleisesti ottaen autoalustainen kanuunakalusto olisi varmaan hyvä juttu. Onko tein itse ja säästin siinäkään oikea metodi on eri tarina. Syystä tai toisesta ainakaan Pv ei ole moiselle toiminnalle viime aikoina lämmennyt vaan on haluttu nimenomaan valmiita ja koeteltuja ratkaisuja.
Eikö tuo K83 uudelleen putkitettuna E13TP:n alustalle olisi aika järjetön? Siinähän olisi alkuperäistä vain peräkappale, pääosa rekyylikoneistosta ja kehto, luulisin että olisi selkeästi järkevämpää tehdä ihan uusia. Kuten @veeteetee aikanaan kirjoitti, Suomessa olisi kuitenkin yhä konekanta kokonaan uusien tykkien tekemiseenkin (ainoastaan putkien aihiot tarvitisisi ostaa ulkomailta).Ei Patrian esitys noin konseptitasolla ollut mitenkään surkea. Käytettyjen ja kohtuuhintaisten K9 - tykkien saatavuus vain pisti pakan sekaisin.
Jatkoa ajatellen PLM voisi hieman käyttää ohjausvaltaansa, ja tilata tai tilauttaa pari prototyyppiä: yksi K98 pohjautuva, ja toinen K83 uudelleen putkitettuna. Vasta sen jälkeen voisi muodostaa käsityksen jatkosta.
Jos ja kun Maavoimat on tarkoitus jo lähitulevaisuudessa entistä laajemmin nostaa pyörille ja laittaa liikkumaan niin ei varmaan haittaisi vaikka tykistökin liikkuisi sujuvammin mukana. Kysymykseksi varmaan nousee kannattaako tuota tehdä itse. Se tietysti selviäisi kokeilemalla. K9 ei yksin ole ratkaisu.Ei Patrian esitys noin konseptitasolla ollut mitenkään surkea. Käytettyjen ja kohtuuhintaisten K9 - tykkien saatavuus vain pisti pakan sekaisin.
Jatkoa ajatellen PLM voisi hieman käyttää ohjausvaltaansa, ja tilata tai tilauttaa pari prototyyppiä: yksi K98 pohjautuva, ja toinen K83 uudelleen putkitettuna. Vasta sen jälkeen voisi muodostaa käsityksen jatkosta.
Kait se on samanlainen kokeilu kuin Ruotsi Artcherin kanssa. Huippulaatua, monimutkainen ja maailmalla ihailtu, mutta ei mene kaupaksi koska aseteollisuus ja kansalliset tunteet. Ongelma on että olisiko sillä ostajia muita kuin me?Kysymykseksi varmaan nousee kannattaako tuota tehdä itse. Se tietysti selviäisi kokeilemalla.
Viroa voisi kiinnostaa myös, mikä ettei muitakin Baltian maita. Virossa ja Liettuassahan E13TP on käytössä, ja K9:n ja tämän K98-Sisun ansiosta Viro varmaankin voisi luopua kokoonpanoissa kokonaan vedettävästä tykistöstä.Kait se on samanlainen kokeilu kuin Ruotsi Artcherin kanssa. Huippulaatua, monimutkainen ja maailmalla ihailtu, mutta ei mene kaupaksi koska aseteollisuus ja kansalliset tunteet. Ongelma on että olisiko sillä ostajia muita kuin me?
Joo ja vetotykit tarvitsee vetovehkeen, ja mieluummin maastokelpoisen. Ei niitä liiaksi ole. K9 on tietty kunkku mutta tarviihan sitä muitakin kun rahaa ei ole.Jos ja kun Maavoimat on tarkoitus jo lähitulevaisuudessa entistä laajemmin nostaa pyörille ja laittaa liikkumaan niin ei varmaan haittaisi vaikka tykistökin liikkuisi sujuvammin mukana. Kysymykseksi varmaan nousee kannattaako tuota tehdä itse. Se tietysti selviäisi kokeilemalla. K9 ei yksin ole ratkaisu.
Mutta siis dokumentaation pitää olla jo paikallaan, ja hyväksyttynä kaikkien osapuolien taholta? Olin aikoinaan Microsoftilla duunissa 1,5 vuotta (Trantex, lokalisaatio-firma Suomessa Hornet-vastakauppojen johdosta), ja sitä punaisen liimanauhan määrää sai ainoastaan ihastella Haukilahdessa 22-vuotiaana.Nykyään aika monesti onneksi osataan/voidaan reklmatioissa pyytää tavaraa tai palvelua rahan sijaan korvaukseksi. Esim toimitusten myöhästyessä tätä on käytetty ja saatu samalla rahalla enemmän sitä mitä oltiin ostamssa.
Eikö tuo K83 uudelleen putkitettuna E13TP:n alustalle olisi aika järjetön? Siinähän olisi alkuperäistä vain peräkappale, pääosa rekyylikoneistosta ja kehto, luulisin että olisi selkeästi järkevämpää tehdä ihan uusia. Kuten @veeteetee aikanaan kirjoitti, Suomessa olisi kuitenkin yhä konekanta kokonaan uusien tykkien tekemiseenkin (ainoastaan putkien aihiot tarvitisisi ostaa ulkomailta).
Jos ja kun Maavoimat on tarkoitus jo lähitulevaisuudessa entistä laajemmin nostaa pyörille ja laittaa liikkumaan niin ei varmaan haittaisi vaikka tykistökin liikkuisi sujuvammin mukana. Kysymykseksi varmaan nousee kannattaako tuota tehdä itse. Se tietysti selviäisi kokeilemalla. K9 ei yksin ole ratkaisu.
Kait se on samanlainen kokeilu kuin Ruotsi Artcherin kanssa. Huippulaatua, monimutkainen ja maailmalla ihailtu, mutta ei mene kaupaksi koska aseteollisuus ja kansalliset tunteet. Ongelma on että olisiko sillä ostajia muita kuin me?