Tykistö

Mitäs me maksettiin siitä noin 150 ällitällistä? Pari miljoonaa euroa.
Vuonna 2011 Suomi osti Ruotsista 147 käytettyä vaunua lisää. Yhden vaunun hinnaksi tuli silloin noin 18 400 euroa varaosineen.


Lisäys: Perkele, noin hyvää kalustoa mennyt harrastajille:

Heikkilä osti vaunun suomalaiselta keräilijältä vuonna 2011. Siinä vaiheessa mittarissa oli tuhat kilometriä ajoa.
 
Ilmaisesta on tosiaan paha panna paremmaksi. Sääli että naapuri ehti hävittää niin ison osan omistaan ennen kauppoja.
Reilu kymmenen vuotta sitten Ruotsista oltiin myymässä joukko ällitällejä Venäjälle ilmeisesti maatalouskoneiksi. Kyseiset keltaisiksi maalatut ällitällit seisoivat Haaparannassa yli vuoden ajan odottelemassa jatkokyytiä, eikä ainakaan itselläni ole tiedossa, että mitä niille lopulta kävi.
 
Uusi tykkimies ilmoittautuu foorumille! Paljon mielenkiintoista asiaa, mutta kertokaapas viisaammat minulle, miksi suosikkitykkimallistani 122 H 63:sta ollaan luopumassa? Kantama on tietysti lyhyehkö, joten herää kysymys, että eikö näille wanhemmille tykeille ole kukaan kehittänyt esim. rakettiavusteisia kranaatteja? Ennenhän rakettiavusteisilla kranaateilla oli paha tarkkuusongelma, mutta nykyiset ohjautuvat sytyttimet korjannevat tämän.
 
Uusi tykkimies ilmoittautuu foorumille! Paljon mielenkiintoista asiaa, mutta kertokaapas viisaammat minulle, miksi suosikkitykkimallistani 122 H 63:sta ollaan luopumassa? Kantama on tietysti lyhyehkö, joten herää kysymys, että eikö näille wanhemmille tykeille ole kukaan kehittänyt esim. rakettiavusteisia kranaatteja? Ennenhän rakettiavusteisilla kranaateilla oli paha tarkkuusongelma, mutta nykyiset ohjautuvat sytyttimet korjannevat tämän.
Tervetuloa!

Mitä tulee kysymykseesi, niin vaikka täällä forumilla me tiedätäänkin Kaikki Kaikesta Ja Vähän Enemmänkin, niin ei niitä välttämättä sen takia tai siitä huolimatta olla pataan pistämässä...

A-tarvikkeiden massavanhenemista kai täällä eniten on odotettu ja pelätty.
 
Uusi tykkimies ilmoittautuu foorumille! Paljon mielenkiintoista asiaa, mutta kertokaapas viisaammat minulle, miksi suosikkitykkimallistani 122 H 63:sta ollaan luopumassa? Kantama on tietysti lyhyehkö, joten herää kysymys, että eikö näille wanhemmille tykeille ole kukaan kehittänyt esim. rakettiavusteisia kranaatteja? Ennenhän rakettiavusteisilla kranaateilla oli paha tarkkuusongelma, mutta nykyiset ohjautuvat sytyttimet korjannevat tämän.

Eiköhän kyse ole pääasiassa siitä, että ammukset alkaa vanhenemaan ja PV haluaisi vaihtaa kaiken tykistön yhteen kaliberiin (155 mm), eikä käyttää resursseja 122:n ylläpitoon. Tämä on toki ikävää, koska siinä menisi samalla useampi patteristo liikkuvia panssarihaupitseja.
 
Eiköhän kyse ole pääasiassa siitä, että ammukset alkaa vanhenemaan ja PV haluaisi vaihtaa kaiken tykistön yhteen kaliberiin (155 mm), eikä käyttää resursseja 122:n ylläpitoon. Tämä on toki ikävää, koska siinä menisi samalla useampi patteristo liikkuvia panssarihaupitseja.
Mistäs sitä 155 K -kalustoa sitten saataisiin kohtuulliseen hintaan? Ruotsalaisetkin lienevät pöljyyksissään hävittäneet FH 77 -kalustonsa. Siinä muuten fiksusti mietitty tykki verrattuna 155 K 83:en.
 
Mistäs sitä 155 K -kalustoa sitten saataisiin kohtuulliseen hintaan? Ruotsalaisetkin lienevät pöljyyksissään hävittäneet FH 77 -kalustonsa. Siinä muuten fiksusti mietitty tykki verrattuna 155 K 83:en.

122H kalustoa tuskin ollaan korvaamassa täysin, pääasiassa 155 kalustoa hankitaan ostamalla lisää K9 kalustoa E-Koreasta. Ruotsalaiset eivät sinällään hävittäneet niitä tykkejä, vaan möivät ne Intiaan ja loput kai käytettiin Archerien tekemiseen.
 
Millaisia vetäjiä tuli DDR-tykkien mukana?
Vanhanaikaisia
Tarkoitin lähinnä ajoneuvomalleja. Ural/ZIL/KrAZ?
Forumin hakutoimintoa testaillessa tuli vastaan multa ohi mennyt kysymys, johon tosin on jo vastattu sinänsä ihan oikein. Laajempi käsittely ehkä antaa enemmän infoa:

Sakut ei tarvinu DDR-tykkejä eikä niitä voinu myydä kun harvalle kiinnostuneelle maalle, mm Suomi ja Ruotsi. Tavarat oli kuin konkurssihuutokaupassa (sellainenhan se olikin) riveittäin "siinä kunnossa kun ovat". Patteriston tykkien mukana tuli kranaatit kuten täällä jo on kerrottu sekä vetäjät. Siellä oli 122 H63:n edessä Zil ja 130 K54:n taas Kraz; näitä siis hankittiin. Ihan samaa määrää ei vetäjiä tulllut, kun ne oli myös joskus kunnostettava siihen käytettävissä olevalla työvoimalla. Näitä uusia Zil-vetäjiä oon nähnytkin kertauksissa, kun ne "Hornet-maksutauon" jälkeen käynnistyi uudelleen.

Tykkien varaosia ei tullut, kun ne oli jossain muualla eikä ollu mahdollisuutta paikallisesta MatLE sta käydä katsomassa, mitä kaikkea kamaa sakuilla eri varikoilla oli. Eivät tienneet itsekään ja kai ne romuiksi meni. Olis ollu meille tarpeen kun neuluilta ei enää saanut varaosia 90-luvulla,
 
Viimeksi muokattu:
122H kalustoa tuskin ollaan korvaamassa täysin, pääasiassa 155 kalustoa hankitaan ostamalla lisää K9 kalustoa E-Koreasta. Ruotsalaiset eivät sinällään hävittäneet niitä tykkejä, vaan möivät ne Intiaan ja loput kai käytettiin Archerien tekemiseen.
Tämä, että niitä olisi myyty Intiaan on mulle uusi juttu, tiesin kyllä Boforsin Intian-kaupoista ja siihen liittyneestä Bofors-skandaalista, joka tapahtui joskus 80-luvulla. Mutta noita Archereitahan ei ole tehty kuin muutama hassu ja niissä on L52-putki; FH77:ssa oli vain 38- tai 39-kaliperinen mallista liittyen eli ei kai kovin merkittävää määrää FH77:a saatu menemään tuohon projektiin.
 
Ei kai niitä poistettuja Intiaan myyty, sinne tehtiin vissiin ihan oma sarja? FH77:stahan oli siis kahta mallia, kotimaahan A ja vientiin Nato-yhteensopiva B. Viimeksimainittuja lunastettiin jonkun verran myös Ruotsin armeijalle ja Arsserit on tehty niiden ympärille. Tehokas mutta epäyhteensopiva A-malli lie poistettu kokonaan?
 
Back
Top