Tykistö

Rosteri on kyllä tarpeeksi pehmeätä, mutta piippujen kovakromaus on se joka estää kalvamisen. Ainakin riski on olemassa että käynti heikkenee reippaasti ja tulee toimintahäiriöitä.
Rosteri nimenomaan muokkauslujittuvaa (wanhanliiton sepät puhuvat lasittuneesta pinnasta) ja siksi ongelmallista kalvamisen suhteen. Kovakromattuja kalvetaan vielä heikommin.

Aiheeseen liittyen: en tullut ajatelleeksi, että tykin panoskammiokin voi olla tosiaan kovakromattu. Se kyllä lähtee helposti sopivilla sorvityökaluilla, mutta uusi pinta jäisi kyllä ilman pinnoitusta. Summasummaarum: lieneekö mitään järkeä uudelleenpesittää tykinputkia?
 
Switzerland_selects_BAE_Systems_Archer_and_KMW_RCH_155_as_candidates_for_its_new_artillery_system_925_001.jpg

Citing information from the Defense Brief website the two artillery systems will conduct trial tests in Germany between 2023 and 2024 and the final decision for the acquisition will be announced in 2026.

Currently, the Swiss armed forces have a total of M109 KAWEST which is an upgraded version of the American M109 155mm tracked self-propelled howitzer. The main part of the upgrade is the replacement of the existing 155 mm 39 caliber barrel with a new Swiss-designed and built chrome-plated 155 mm 47 caliber barrel fitted with a new double-baffle muzzle brake and fume extractor as used in the Swiss Army Pz Hb 88/95 upgrade.

The Swiss army is planning to withdraw its old M109 KAWEST with a new self-propelled howitzer based on a wheeled truck chassis. The American M109A1 155mm self-propelled howitzer has been in service for more than 50 years.
 
Siltähän tuo vähän näyttää. Toisin kuin joissakin malleissa, niin näköjään paineilmasäiliötkin näkyy olevan suojattu tuossa.





Mutta mikäköhän on taustalla tässä meidän mieltymyksessämme Zetrokseen? "Moottori edessä" tuo vibat Zileistä.

Nykyäänhän maastokuorma-autoja tehdään aika paljon sijoittamalla moottori ohjaamon taakse. Meilläkin mm. A2045 ja Sisu ETP sekä maailmalla MAN:n paljon suosiota saavuttaneet autot (HX ja aiemmatkin mallisarjat). Luulisi siinä olevan etunsa mm. näkyvyyden kannalta?

Taustalla taisi ihan puhtaasti olla kantokyky 🤔 olen joskus kuullut perusteet, mutta muisti on valikoiva.
Siviilipuolella tylppänokkaisia autoja suositaan siksi että etuakselille tulee vähemmän painoa moottorista verrattuna nokalliseen. Nokallisessa mallissa moottorin painon lisäämä paino etuakselille voi rajoittaa kantavuutta, sillä etuakselille tuleva paino voi ylittää etuakselin sallitun maksimiakselipainon, vaikka kantavuus muuten sallisi enemmän kuormaa.

Tämä ei sitten kuitenkaan ole syy militääripuolen nokkamallien käyttöön, koska sama etuakselipainon rajoitus sielläkin voi tulla eteen.
Uskoisin mieluummin että suojaus on helpompi rakentaa, ja esim. miinan räjähtäessä etuakselin kohdalla, sen vaikutus ei osu suoraan hytin kohdalle.

Protolabin Misu on myös pitkänokkainen
1_psajoneuvo_reservilainen_terotuominen_0720.jpg


PMPV:n moottori on sijoitettu ohjaamon eteen. Siten etuakselin rengas on todennäköisesti se, joka räjäyttää miinan. Tämä osaltaan vaimentaa vaikutusta, samoin 50 senttimetrin joustovara.
 
Ja kun muistaa, että esim. noilla PGK sytyttimillä ei nyt niin hirveän tarkkaan tuleen kykene, niin kyse on enemmän siitä että kuinka tiheää tulta halutaan ja kuinka suurelle alueelle. MRSI voi olla erityisen vekkuli, kun ammutaan pelkästään yhdellä K9:llä per maalipiste. Tai olisiko peräti että yksi K9 ampuu MRSI:n kahteen tai kolmeen maalipisteeseen ja ohjatut kranaatit osuvat suunnilleen samalla hetkellä. Sitä en osaa sanoa että voitaisiinko tämä monistaa vaikka koko patterille.
Mikä mahtaa olla noiden PGK:iden tarkkuus tänä päivänä? Tässä Ukrainalaisessa lähteessä mainitaan CEP jopa vain 10 m?
In the first version of the PGK, the circular error probable was 50 meters, but after several development iterations, it was reduced to 10 meters.
Lisäksi siitä on tulossa uudempi versio LR-PGK, jonka sanotaan olevan vielä tarkempi ja mahdollistavan 70 km kantaman (siis tukevan sitä).
In July 2020 BAE Systems received a 33 million contract to develop an upgraded version by 2023 LR-PGK (Long Range Precision Guidance Kit) for 155-mm projectiles with a range increased to 70 km. In addition to the flight range, they promise to improve the noise immunity of the GPS receiver (apparently, for the operating conditions of enemy electronic warfare systems) and further reduce the KVO (in essence, increase accuracy).
 
Siviilipuolella tylppänokkaisia autoja suositaan siksi että etuakselille tulee vähemmän painoa moottorista verrattuna nokalliseen. Nokallisessa mallissa moottorin painon lisäämä paino etuakselille voi rajoittaa kantavuutta, sillä etuakselille tuleva paino voi ylittää etuakselin sallitun maksimiakselipainon, vaikka kantavuus muuten sallisi enemmän kuormaa.

Tämä ei sitten kuitenkaan ole syy militääripuolen nokkamallien käyttöön, koska sama etuakselipainon rajoitus sielläkin voi tulla eteen.
Uskoisin mieluummin että suojaus on helpompi rakentaa, ja esim. miinan räjähtäessä etuakselin kohdalla, sen vaikutus ei osu suoraan hytin kohdalle.

Protolabin Misu on myös pitkänokkainen
1_psajoneuvo_reservilainen_terotuominen_0720.jpg
Taitaapi olla yks iso ellei suurin syy nokan viemä hyötykuormatila. Euroopan yhdistelmäpituudet käytännössä lopetti kokonaan nokkamallien valmistuksen Euroopassa, ainoastaan Volvo vie/valmistaa Pohjois-Amerikan markkinoille räätälöityjä nokkamalleja.
Kysynnän puuttuessa ei ollu enää tuotantoakaan täällä.
Ainakaan sorapuolella ei ollu mitään ongelmaa etuakselin painojen ylimenon kanssa 4-akselisella 60tonnin aikaan, tuskinpa olisi vieläkään lisätonnien mennessä käytännössä kärryyn.
 
Siviilipuolella tylppänokkaisia autoja suositaan siksi että etuakselille tulee vähemmän painoa moottorista verrattuna nokalliseen. Nokallisessa mallissa moottorin painon lisäämä paino etuakselille voi rajoittaa kantavuutta, sillä etuakselille tuleva paino voi ylittää etuakselin sallitun maksimiakselipainon, vaikka kantavuus muuten sallisi enemmän kuormaa.

Tämä ei sitten kuitenkaan ole syy militääripuolen nokkamallien käyttöön, koska sama etuakselipainon rajoitus sielläkin voi tulla eteen.
Uskoisin mieluummin että suojaus on helpompi rakentaa, ja esim. miinan räjähtäessä etuakselin kohdalla, sen vaikutus ei osu suoraan hytin kohdalle.

Protolabin Misu on myös pitkänokkainen
1_psajoneuvo_reservilainen_terotuominen_0720.jpg
Tuo taakse ja alle sijoitus varmaankin johtuu laista tulevista ajoneuvojen enimmäispituuksista. Sota-aikana ei toki ongelma. Moottori edessä tuo kuitenkin monta etua. Ajoneuvosta voidaan tehdä matalampi kuin jos se olisi alla ja sen huoltaminen on myös helpompaa. Takaata se vie muuta tilaa.
 
Taitaapi olla yks iso ellei suurin syy nokan viemä hyötykuormatila. Euroopan yhdistelmäpituudet käytännössä lopetti kokonaan nokkamallien valmistuksen Euroopassa, ainoastaan Volvo vie/valmistaa Pohjois-Amerikan markkinoille räätälöityjä nokkamalleja.
Kysynnän puuttuessa ei ollu enää tuotantoakaan täällä.
Ainakaan sorapuolella ei ollu mitään ongelmaa etuakselin painojen ylimenon kanssa 4-akselisella 60tonnin aikaan, tuskinpa olisi vieläkään lisätonnien mennessä käytännössä kärryyn.
Näin varmaan. Itse puhuin ajasta ennen EU-määräyksiä, joka jäi mainitsematta. Lisäksi oli kyse tukkiautoista ei soran kuljetuksesta, olisi senkin voinut toki mainita: metsässä ja pehmeällä alustalla painavampi nokka saattoi myös upota maahan, ei hyvä. "Ennen vanhaan" myös lisäakseleiden tuomat kustannukset oli merkittävämpi asia kuin nykyään: miksi niitä lisäakseleita olisi laittanut, jos tylppänokkaisella pääsi tarvittavaan (max.) kantavuuteen.
 
Tosin suuremmasta etuakselimassasta on hyötyä talviajossa telejä kevennettäessä, mutta nyt karataan jo topikin aiheesta.
 

Ei nyt mikään valtava hankinta, hyvä asia silti
Olisiko tämä Ukrainaan toimitettujen ampumatarvikkeiden korvaus? Muuten tuo näyttää tosi pieneltä hankinnalta.
Tuleeko tuosta luokkaa alle 3000 ammusta? Jos, niin tällä vauhdilla kymmenen vuoden päästä on sitten alle viikon ampumatarvikkeet koossa Ukrainan
käyttövauhdilla. Varastossa on sitten varmaan enemmän? Mutta toivottavasti näitä hankitaan aika paljon enemmän seuraavina vuosina.

Itse ehdottaisin hankittavaksi myös noita LR-PGK (Long Range Precision Guidance Kit)-kittejä esim. 1000 kpl/vuosi alkaen v.2025 vuosikymmenen loppuun. Samoin Nexter/Bonus-ammuksia esim. 500 kpl/v. samalla aikataululla.
 
Viimeksi muokattu:

Ei nyt mikään valtava hankinta, hyvä asia silti
Puolustusvoimat ostaa kranaatin KUORIA ja ONTELOPERIÄ ja oston jälkeen niihin kuoriin pitää vielä valaa räjähdetäyte, merkitä KTA-tiedot ja painoluokka, ennen kuin ovat valmiita ampumatarvikkeita.
Kuoren hinta on joitain satoja euroja.
 
Olisiko tämä Ukrainaan toimitettujen ampumatarvikkeiden korvaus? Muuten tuo näyttää tosi pieneltä hankinnalta.
Tuleeko tuosta luokkaa alle 3000 ammusta? Jos, niin tällä vauhdilla kymmenen vuoden päästä on sitten alle viikon ampumatarvikkeet koossa Ukrainan
käyttövauhdilla. Varastossa on sitten varmaan enemmän? Mutta toivottavasti näitä hankitaan aika paljon enemmän seuraavina vuosina.

Itse ehdottaisin hankittavaksi myös noita LR-PGK (Long Range Precision Guidance Kit)-kittejä esim. 1000 kpl/vuosi alkaen v.2025 vuosikymmenen loppuun. Samoin Nexter/Bonus-ammuksia esim. 500 kpl/v. samalla aikataululla.
Nyt sitten vain yhteys tykistön tarkastajan, hän varmasti arvostaa tuota näkemystä 👍
Eiköhän MAAVE ja JÄRJK tiedä mistä kenttätykistöllä on ensisijaisesti puutetta a-tarvikkeiden osalta.
 
Nyt sitten vain yhteys tykistön tarkastajan, hän varmasti arvostaa tuota näkemystä 👍
Eiköhän MAAVE ja JÄRJK tiedä mistä kenttätykistöllä on ensisijaisesti puutetta a-tarvikkeiden osalta.
Kiitoksia "asiallisesta" kommentista. Minun nähdäkseni tämä on foorumi jossa keskustellaan/spekuloidaan erilaisista ehdotuksista.
Lisätään tähän vielä karjalainen sanonta: "Olkoon miun sannain mitätön, mutt siun on mittään tekemätön".
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top