Se oli kyllä virhe laittaa 130mm tykistö pataan, kun tietääkseni Intiassa on kehitetty siihen uudelleenputkitus 155mm väljyyteen muistaakseni jollakin 100000 kappalehinnalla. Jos noi muutama sata 130mm olisi uudelleenputkitettu 155mm väljyyteen, olisi meillä tällä hetkellä puolisentuhatta vedettävää 155mm tykkiä + melkein sata K9:ää, niin ei tarvitsisi murehtia mitä tehdään 122mm korvaamisen kanssa.
Intialaisten kykyyn tuottaa kestäviä tykkejä en luottaisi sellaisenaan (ks. mitä heidän projektilleen kopioida Haubits 77B kuuluu, eivät ole 30 vuodessa saaneet siitä kunnolla toimivaa ja putkista kestäviä, vaan niitä poksahtelee yhtenään), mutta ellen aivan väärin muista, niin tekniikka Intian M-46:n/130 K 54:n konversion taustalla on israelilaista, joten Elbitiltä olisi voinut varmaan projektin ostaa.
Myös serbialaiset ovat tätä 130 K 54:n uudelleenputkittamista 155 mm:iin tarjonneet:
Jälkiviisaana myös Hitler-haupitsi 152 H 88-40, 152 H 55 ja 130 K 90-60 olisi voinut kannattaa putkittaa 155 mm:iin stenaamisen sijaan, muut H 88-projektin vanhoista tykeistä sopi poistaa Stenalle jo ihan hyvin, kun niiden muu konstruktio oli niin vanhanaikainen.
Toki, se sodanajan vahvuuskin on nykyään merkittävästi pienempi kuin se oli silloin kun 122H63 tuli riviin joten välttämättä ihan 1:1 ei ole tarve korvata? Eos
Tuolloinhan oli rivissä valtava, siis todellakin aivan valtava määrä paljon vanhempaa kalustoa, putkien määrä oli varmasti hyvinkin toistatuhatta putkea.
Meillähän tykistöä supistettiin 2000-luvun ensimmäisillä kahella vuosikymmenellä aika reilulla kädellä, kun 130 mm ja melkein kaikki 152 mm kalusto poistettiin. Siinä meni jopa 325 kappaletta 130 mm kanuunoita (jos kokonaismäärä oli 310 kpl 130 K 54 ja 15 kpl 130 K 90-60), 258 kappaletta 152 mm haupitseja (126 kpl 152 H 55 ja yht. 132 kpl 152 H 88 eri malleja) ja 18 kappaletta 152 mm telakanuunoita. Ja nyt Ukrainaan 24 kappaletta 152 mm kanuunoita. Poistuma yksinomaan näissä on siis 625 putkea tällä vuosituhannella, joka on melkein yhtä paljon kuin jäljellejääneen vedettävän kaluston määrä, 643 kappaletta (474 kpl 122 H 63, 113 kpl 155 K 83, 56 kpl 155 K 98).
tällä palstalla ollaan tuosta hajonnasta puhuttu ja hajota lisääntyy vähän 122:mm kantaman yläpuolella. Eikös?
Ei niinkään, vaan laskennallisesti tuossa n. 18-22 km kohdalla osumien hajonta alkaa olla niin suuri, että pistemaaliin vaikutuksen saamiseksi olisi 155 mm kalustolla kustannustehokkaampaa ampua tavallisen sijaan PGK-sytyttimellä varustettua ampumatarviketta (PGK korjaa lentorataa pienillä siivekkeillä GPS:n ja inertiayksikön avulla, jolloin kaikilla kantamilla todennäköinen poikkeama on sama), vaikka PGK-sytytin maksaa sen 10 000 USD/kappale. Ja nyt nykyisillä 155 mm ampumatarvikkeen kohonneilla markkinahinnoilla (uusissa tilauksissa, jos ei ole sopimuksia valmistajan kanssa, vaan tilaa vapailta markkinoilta) tämä kustannustehokas kantama vain siirtyy lähemmäs ja lähemmäs, kun hajonta maksaa.
Eli hajonta ei sinänsä lisäänny mitenkään merkittävästi kiihtyvästi (tosin hieman kyllä, koska mitä pidempi lentoaika, sitä enemmän sää ja muut ulkoballistiset syyt ehtivät vaikuttaa), vaan luontainen keskeishajonta/todennäköinen poikkeama vain alkaa olla jo aika suurta tuolloin.
Mutta jos Pasista riisuu miehistön tilat niin kai siitä sitten saisi hyvän alustan 105mm tykille. Varmasti monta syytä miksi näin ei tehdä, mutta niitä en osaa kertoa.
Kalliin vetäjän ehkä, mutta aivan liian kepsu alustahan se on, AMOS:n kanssakaan jousitus ei tykännyt XA-185:ssä tai XA-203:ssa. NEMO:n ainakin XA-300 taitaa kyllä kestää, mutta konventionaalinen 105 mm tykki on aivan liian raskas Pasin rungolle ja jousitukselle.
Toki 105 mm tykistä on oltu kehittämässä lähes rekyylitöntä/kevyesti rekyloivaa tykkiä, amerikkalaiset asialla siis (tästä oli joitain vuosia sitten enemmänkin puhetta täällä):
Tässä Hawkeye-tykissä siis rekyylivoimia on kevennetty (tai pikemminkin vastavaikutettu) sillä, että liikkuva massa lukittuu rekyylisyklissä hieman taakse etuasennosta, ja vapautetaan liikkeeseen ensin eteen, ennen kuin ase laukeaa samalla kun liikkuva massa on liikkeessä eteenpäin. Näin rekyylivoimia kuluu ensin liikkeen pysäyttämiseen, jolloin taakse iskevästä rekyylistä saadaan kevyempi. Tämän ansiosta saadaan kannuksellisen Humveen alustallekin ympäriampuva tykki.