Tykistö

Kuinka hankalaan maastoon Hilux+122 yhdistelmä sitten menisi (ja tulisi pois)? En itsekään usko että se olisi mikään yleinen "kulkevat omia polkujaan"-ratkaisu mutta jos asemat ja ajourat olisi tiedusteltu ennalta, niin kai sillä vähän pystyisi maastonkin puolelle poikkeamaan?

Hilux+122 -yhdistelmän etu maastokuorma-autoon tai -alustaiseen tykkiin verrattuna on matala profiili. Se olisi vaikeammin havaittava peitteisessä maastossa kuin iso möhkö eikä silloinkaan yhtä arvokas maali kuin itsekulkeva tykki.
Mietin vaan että miten sen tykin saa hiluxiin kiinni ilman muutoksi...
 
Kuorma-autolla kulkee miehistö, välineistö ja ammukset. Hiluxiin ei mahdu/riitä kantavuus.
Tässä 122mm ja hiluxin yhteistyössä oli kysessä vain liikuttelukyvyn rajat. Siis 155mm ei enää liiku hiluxilla. Tottakai isompi auto olisi parempi, mutta keskuteluissa hilux olisi kevein tai minimi laite hinaamaan. Todennäköisesti Traktorit tarvitaan vetämään raskaampia lasteja.
 
Tässä 122mm ja hiluxin yhteistyössä oli kysessä vain liikuttelukyvyn rajat. Siis 155mm ei enää liiku hiluxilla. Tottakai isompi auto olisi parempi, mutta keskuteluissa hilux olisi kevein tai minimi laite hinaamaan. Todennäköisesti Traktorit tarvitaan vetämään raskaampia lasteja.
Miten teillä oli tarkoitus kuljettaa ammukset?
 
122mm painaa 3300kg.
Hilux painaa reippaasti alle. Mielummin voisi olla kaksi kertaa painavampi vetoauto kuin kuorma.


Eli jahka sen saa liikkeelle niin ajaminen on aika nihkeetä kun se vetää ja puskee mutkiin ajettaessa ja esim jarrutus tilanteessa. Puhumattakaan jos on irtosoraa, jäätä, alamäki yms. Nopea tempoinen ajaminen ei tule onnistumaan.

Sitten jos pitää vaikka kiertää penkan kautta niin painavampi kuorma vetää kevyemmän esim ojaan.
Muita vastaavia ongelmia ylityksenä katu kivet, kaivot ilman kansia yms aiheuttavat kohtuutonta ongelmaa .
Tiet on harvemmin ehjiä sota hommissa.

Edes pelkällä hiluxilla ei kannata poiketa tieltä pois juuri ollenkaan esim metsäkoneiden uralle. Ajan kysymys kun sen ajaa kiinni taikka rikkoo auton voimansiirron kiveen.
Melko jännittävää olisi esim mennä talvella alamäkeen 2100 kg Hiluxilla jonka perässä on jarruton 3300 kg tykki. 122 H 63:ssa ei taida olla jarruja käytössä hinatessa ja, jos olisikin, niin paineilmajarrut ja Hilux eivät toimi kovin hyvin keskenään.

Todellisille asiantuntijoilla tämä ei tietenkään ole este (kts ao kuva). Myös tykkiryhmä mahtuu samaan ajoneuvoon kätevästi. Kuvassa saattaa kyllä olla Land Cruiser pickup.

DSC00629-scaled.jpg
 
Ennemin laittaisin maataloustraktorin vetäjäksi, monet traktorit kulkevat sen 50km/h ja ihan umpimetsässäkin kulkee tarvittaessa.
Tämä on varmaankin se nykyisin käytössä oleva ratkaisu. Nykyaikainen nelivetoinen maataloustraktori sopii hyvin kevyen tykin vetäjäksi.
 
Tämä on varmaankin se nykyisin käytössä oleva ratkaisu. Nykyaikainen nelivetoinen maataloustraktori sopii hyvin kevyen tykin vetäjäksi.
Melko jännittävää olisi esim mennä talvella alamäkeen 2100 kg Hiluxilla jonka perässä on jarruton 3300 kg tykki. 122 H 63:ssa ei taida olla jarruja käytössä hinatessa ja, jos olisikin, niin paineilmajarrut ja Hilux eivät toimi kovin hyvin keskenään.

Todellisille asiantuntijoilla tämä ei tietenkään ole este (kts ao kuva). Myös tykkiryhmä mahtuu samaan ajoneuvoon kätevästi. Kuvassa saattaa kyllä olla Land Cruiser pickup.

DSC00629-scaled.jpg
Kuorma-autolla ja usealle tykkilölle. Ai niin unohdin PV:llä on omia ja pakko-otettuja kuormureita liiaksi, niitä voi vaikka tuhlata. Painotan vielä, että 122mm VOIDAAN liikuttaa hiluxilla. Ei ole ideaali, mutta jotenkuten toimiva, kun kuormureita löytyy tärkeämpääkin tehtävää
 
Kuorma-autolla ja usealle tykkilölle. Ai niin unohdin PV:llä on omia ja pakko-otettuja kuormureita liiaksi, niitä voi vaikka tuhlata. Painotan vielä, että 122mm VOIDAAN liikuttaa hiluxilla. Ei ole ideaali, mutta jotenkuten toimiva, kun kuormureita löytyy tärkeämpääkin tehtävää
Siinä vaiheessa kun mietitään hiluxilla ajoa 122mm perässä niin mikä voi olla tärkeämpi homma kuorma autolle.
Luultavasti tällöin ollaan tilanteessa että asemat ovat murtumassa taikka olemme muuten liikkeellä liian myöhään.
 
Melko jännittävää olisi esim mennä talvella alamäkeen 2100 kg Hiluxilla jonka perässä on jarruton 3300 kg tykki. 122 H 63:ssa ei taida olla jarruja käytössä hinatessa ja, jos olisikin, niin paineilmajarrut ja Hilux eivät toimi kovin hyvin keskenään.

Todellisille asiantuntijoilla tämä ei tietenkään ole este (kts ao kuva). Myös tykkiryhmä mahtuu samaan ajoneuvoon kätevästi. Kuvassa saattaa kyllä olla Land Cruiser pickup.

DSC00629-scaled.jpg
Mikä tuossa mahtaa olla aisapaino?
Ettei koukku lähde irti kun ajaa töyssystä.
 
Siinä vaiheessa kun mietitään hiluxilla ajoa 122mm perässä niin mikä voi olla tärkeämpi homma kuorma autolle.
Luultavasti tällöin ollaan tilanteessa että asemat ovat murtumassa taikka olemme muuten liikkeellä liian myöhään.
Ammusten kuljetus tai niitä kuormureita on jo tuhottu tai muun painavan materiaalin kuljetus.
 
Siinä vaiheessa kun mietitään hiluxilla ajoa 122mm perässä niin mikä voi olla tärkeämpi homma kuorma autolle.
Luultavasti tällöin ollaan tilanteessa että asemat ovat murtumassa taikka olemme muuten liikkeellä liian myöhään.
... jolloin on erityisen tärkeä tehdä kaikki mitä pystyy sillä mitä käytössä on. Ei silloin saa jäädä voivottelemaan, että "aijai tuo tykki tämän tilanteen pelastaisi jos vaan olisi kuorma-auto sitä vetämään kun ei nää sata hiluxia kuskeineen pysty sille tuomaan yhden yhtä laukaustakaan..."
 
Ammusten kuljetus tai niitä kuormureita on jo tuhottu tai muun painavan materiaalin kuljetus.
Eiköhän pv ole varatunut. Ainakin toivottavasti.
Kyse on kuitenkin alueellisten joukkojen tykistön rungosta.

Kuorma autoja liikennekäytössä 90k.




Tosin tuossa on nyt kaikki k-at mukana.

Joka tapauksessa netti koneessa on myynnissä tuhansia autoja.
Lähinnä kiinnitys saattaa tuoda haastetta.
 
Melko jännittävää olisi esim mennä talvella alamäkeen 2100 kg Hiluxilla jonka perässä on jarruton 3300 kg tykki. 122 H 63:ssa ei taida olla jarruja käytössä hinatessa ja, jos olisikin, niin paineilmajarrut ja Hilux eivät toimi kovin hyvin keskenään.
Tässähän @BallistinenNahjus oli huolissaan Hiluxin kuormauskyvystä, joten tuskinpa tykkiä tyhjällä Hiluxilla kiskottaisiin. Jos Hilux on kuormattuna 3000+ kg ja tykki 3300 kg, niin ei massaero kovin huonolta näytä. Hilux on kuitenkin oikea neliveto alennusvaihteella ja lukoilla. Talvella saa varmaan ketjut alle. Vrt. tavallinen 2-vetoinen hlöauto 1700 kg omamassa ja 2000 kg vetomassa. Eikö vanha sääntö ollut, että nelivedoilla sai vetää 2*omamassa, tjsp?

Jarruttomuus sen sijaan alentaa yhdistelmän käyttökelpoisuutta olennaisesti. On melkoinen riski kuskin muuttumisesta matkustajaksi. Ehkä purkkaratkaisuna voisi asettaa nopeusrajoituksen esim. 30 km/h soralla ym.?
 
... jolloin on erityisen tärkeä tehdä kaikki mitä pystyy sillä mitä käytössä on. Ei silloin saa jäädä voivottelemaan, että "aijai tuo tykki tämän tilanteen pelastaisi jos vaan olisi kuorma-auto sitä vetämään kun ei nää sata hiluxia kuskeineen pysty sille tuomaan yhden yhtä laukaustakaan..."
No ei kai sitä jätetä tekemättä.
Ennakointia kuitenkin ennen kuin tilanne on päällä ettei mene heti alusta jännäksi.

Pickup ja pakut olisi kyllä hyviä vaihtoehtoja heittimien kanssa.
Ja tosi paikkari KRH sissi laittaa traktorin etukuormaajaan heittimen ja kärryyn murkulat. 😁
 
Tavallinen kuorma-auto yhdellä vetävällä akselilla ei taida sekään olla kovin maastokelpoinen?

PV on aina ollut huolestunut maastokelpoisen kaluston niukkuudesta Suomessa. Melkoinen osa siviilikalustosta on hankittu tarpeeseen.
Joo ne yksi akseliset kannattaa jättää välistä. Tai jos laittaa kyytiin niin menee paremmin kuin perässä vedettävänä 😁

Noita pick up k-a on kanssa aika reippaasti. Tukkiautot yms.

Harva ostaa ainakaan uutena mitään
Mb unimogia hupiautoksi. Kyllä ne käyttöön menee.

Jos vedettäviä tykkejä olisi vaikka kokonais määrä 600 ja vaikka kaikki tarvitsisi otto ajoneuvon niin kyllä niitä riittää. Traktorit sun muut lisäksi.

Luultavasti jonkin näköistä logistiikka ketjun suunnittelua pitäisi tehdä.

Sieltä varasto luolan perältä rintamalle olevalle tykille kun siirretään tavaraa niin koko matkaa ei tarvitse kuljettaa sillä samalla ajoneuvolla.
Varsinkin kun tien varressa olevat varastot saattavat paljastua helpommin tiedustelu lle.
Joskus mietin että olisiko ajokoneesta eli kuorma traktorista hyötyä kun siirretään tavaraa metsässä ns syvemmälle niin että toiminta ei paljastuisi.
 
Back
Top