Tykistö

Itse en tuonne pääse, olisipa hienoa, jos joku forum-veli pääsee ja tännekin referoisi huomioitansa.
Minä tulen olemaan paikalla.

Asiasta ihan toiseen. Menin jokunen päivä sitten ohi Häijään apsista, enkä nähnyt sen pihaan tullutta 130 K 54 kanuunaa enää. Onko kukaan nähnyt sitä viime aikoina, ehkä vaan missasin sen auton ikkunasta katsoessani. Nousi vaan epäilys, että se on saatettu reaktivoida ja lähettää Ukrainaan, tai purettu Ukrainaan lähetettävien varaosiksi.
 
Onhan tuo varsinainen värkki avautuvine torneineen ja tukijalkoineen
Löytyyköhän mitään julkista tietoo tuosta härvelistä? Kiinnostaa vaan tuon tornin toiminta, mikä on ollut lähtökohtana suunnitella avautuvaksi.:unsure:

Kyllähän kaikissa pyöräajoneuvoisissa tykeissä on jonkinlaiset tukijalat/kannustinlevy takana.
 
Onhan tuo varsinainen värkki avautuvine torneineen ja tukijalkoineen.

Katso liite: 105353

Kyllä siinä hinta pompsahtaa, kun sijoitetaan tuollainen jesariviritys vielä pyöräajoneuvon päälle.
Tuo tuki oli muistaakseni vaunu etupäässä ja tykki eteenpäin. T-55 alusta oli erittäin huono tuollaiseen projektiin missä painava tykki oli etupoliviakselien päällä vaikka sitä sai hydraulisesti vedettyä taakse max luisun verran.
 
Älkää nyt heti ampuko alas, mutta saisiko sen uuden kotimaisen tykin tehtyä kuorma-auton perävaunun päälle? Oma hydrauliikka omalla moottorilla suuntaamiseen ja ampumavalmis Archerin tyyliin minuutti pysähtymisestä ja sama poistumiseen. Avautuva pressukapelli tai halkeva merikontti päälle naamioksi ja Schenker kirjoittaa kylkeen. Olisi riippumaton vetokalustosta ja yhdellä autolla menisi henkilökunta, a-tarvike ja ase.
Ja jos haluaa hajauttaa riskiä nii henkilökunta voi tulla perässä Proacella
Ei taida tulla yhtään halvemmaksi, lisäisi vain niitä.
 
Älkää nyt heti ampuko alas, mutta saisiko sen uuden kotimaisen tykin tehtyä kuorma-auton perävaunun päälle? Oma hydrauliikka omalla moottorilla suuntaamiseen ja ampumavalmis Archerin tyyliin minuutti pysähtymisestä ja sama poistumiseen. Avautuva pressukapelli tai halkeva merikontti päälle naamioksi ja Schenker kirjoittaa kylkeen. Olisi riippumaton vetokalustosta ja yhdellä autolla menisi henkilökunta, a-tarvike ja ase.
Ja jos haluaa hajauttaa riskiä nii henkilökunta voi tulla perässä Proacella

Tätä joskus ehdotin, ja tietenkin ottokaluston vetämänä ja konttiin.

Sehän maksaa saman kuin itsevedettävä poislukien kuorma-auton hinta, lisättynä kärryn hinnalla. Onko järkevää? Maastokelpoisuus on ainakin kärryn kanssa aina huonompi, vaikka vetäjä olisi maastokuorma-auto. Ja jos vetäjä ostetaan vielä pv:n toimesta, niin hintahan on kalliimpi kuin suoraan kuorma-autoon asennettu malli.
 
Tätä joskus ehdotin, ja tietenkin ottokaluston vetämänä ja konttiin.

Sehän maksaa saman kuin itsevedettävä poislukien kuorma-auton hinta, lisättynä kärryn hinnalla. Onko järkevää? Maastokelpoisuus on ainakin kärryn kanssa aina huonompi, vaikka vetäjä olisi maastokuorma-auto. Ja jos vetäjä ostetaan vielä pv:n toimesta, niin hintahan on kalliimpi kuin suoraan kuorma-autoon asennettu malli.
Eihän kaiken kaluston ole pakko päästä johonkin kivikkoon.
Kyllä suomessa teitä piisaa.
Puoliperä kapelliin vaan tykki piiloon ja nostotelillä varustettu ottoauto vetämään.
Kuormassa muutama erivärinen pressukapelli niin ilmekin muuttuu hetkessä.
Näitä takalinjojen tueksi niin mikä tahansa laskeutumispaikka saadaan tulipeiton alle hetkessä
Pakettiautoihin ja pullakuormureihin sitten kranaatinheittimiä jollain pikalaskumekanismilla takaovista.
 
Löytyyköhän mitään julkista tietoo tuosta härvelistä? Kiinnostaa vaan tuon tornin toiminta, mikä on ollut lähtökohtana suunnitella avautuvaksi.:unsure:

Kyllähän kaikissa pyöräajoneuvoisissa tykeissä on jonkinlaiset tukijalat/kannustinlevy takana.
Patrian Toivonen esitteli sitä täällä ketjuissaan, ja lisäksi myös hänen kirjassaan on siitä. Kyseessä oli Egyptin kanssa tehdyn kaupan kylkiäinen, sillä Egypti halusi piirustukset tykin asentamisesta T-55:n päälle, tarkoituksena oli käyttää mahdollisimman paljon osia 155 K 98:sta (tai siis sen versiosta 155GH52 EGY, jossa oli moottoroimaton lavetti), minkä takia se tehtiin noin eikä torniasenteiseksi, vaikka Patrialla olisi ollut Tampella-Soltamin M-72 -universaalitornin ja Tampellan 130 53 TK:n myötä tarvittava osaaminen torniasenteisen tykin tekemiseen.

Tuossa on siis T-55:n torni poistettu ja tornikehän päälle on asennettu teräksinen silta, jolle tykki on asennettu. Jos tuon haluaisi tosiaankin Sisun alustalle, niin pitäisi suunnitella koko alusta ihan uusiksi.
 
Laittakaa ees hymiöt jottei tartte ite miettiä 😁
Älkää nyt heti ampuko alas, mutta saisiko sen uuden kotimaisen tykin tehtyä kuorma-auton perävaunun päälle? Oma hydrauliikka omalla moottorilla suuntaamiseen ja ampumavalmis Archerin tyyliin minuutti pysähtymisestä ja sama poistumiseen. Avautuva pressukapelli tai halkeva merikontti päälle naamioksi ja Schenker kirjoittaa kylkeen. Olisi riippumaton vetokalustosta ja yhdellä autolla menisi henkilökunta, a-tarvike ja ase.
Ja jos haluaa hajauttaa riskiä nii henkilökunta voi tulla perässä Proacella

Tätä joskus ehdotin, ja tietenkin ottokaluston vetämänä ja konttiin.

Sehän maksaa saman kuin itsevedettävä poislukien kuorma-auton hinta, lisättynä kärryn hinnalla. Onko järkevää? Maastokelpoisuus on ainakin kärryn kanssa aina huonompi, vaikka vetäjä olisi maastokuorma-auto. Ja jos vetäjä ostetaan vielä pv:n toimesta, niin hintahan on kalliimpi kuin suoraan kuorma-autoon asennettu malli.

Eihän kaiken kaluston ole pakko päästä johonkin kivikkoon.
Kyllä suomessa teitä piisaa.
Puoliperä kapelliin vaan tykki piiloon ja nostotelillä varustettu ottoauto vetämään.
Kuormassa muutama erivärinen pressukapelli niin ilmekin muuttuu hetkessä.
Näitä takalinjojen tueksi niin mikä tahansa laskeutumispaikka saadaan tulipeiton alle hetkessä
Pakettiautoihin ja pullakuormureihin sitten kranaatinheittimiä jollain pikalaskumekanismilla takaovista.

Nykyisellä satelliitti- ja droneaikakaudella ei suojaa enää ole ja torjunta on mahdotonta joten varmaan seuraava piilo on olla vaarattoman näköinen.

Tykkään tuosta pullakoriNemo-konseptista.
 
Jospa tehtäisiinkin tästä vanhemmasta 155mm kalustosta rautatietykistöä. Laitetaan koko patteristo samaan junaan.

Onnistuu shoot and scoot.

Näkisin tuossa shoot and scoot toiminnassa muutamia epävarmuustekijöitä jos VR operoisi kuljetuskalustoa.

Toisaalta maskirovka hoituisi sivutuotteena, patteri ei olisi koskaan ikinä milloinkaan siellä missä sen kuuluisi aikataulun mukaan olla.
 
Näkisin tuossa shoot and scoot toiminnassa muutamia epävarmuustekijöitä jos VR operoisi kuljetuskalustoa.

Toisaalta maskirovka hoituisi sivutuotteena, patteri ei olisi koskaan ikinä milloinkaan siellä missä sen kuuluisi aikataulun mukaan olla.
... ja puolet ajasta putkille olisikin korvaava bussikuljetus. Siinähän etsivät niitä kiskoilta ;)
 
Ajattelin, jos ja kun Patrian Sisun alustalle suunnittelema Ukrainan 2S22 Bohdan kaltainen yksinkertainen tykkiajoneuvo valmistuu ja osoittaa toimivuutensa sekä hintalaatusuhteen hyväksi, niin kannattaako vanhemmat vedettävät 155mm tykit (pois lukien 155 K 98) muuttaa ajoneuvoalustalle.
Kokemusperäisesti haiskahtaa erittäin huonolle idealle. Jos kymmeniä vuosia vanhoja tykkejä lähdetään päivittämään ja virittelemään ajoneuvoalustoille, niin ne menevät todennäköisimmin lopulta pääosin uusiksi. Kustannukset asettuisivat lopulta lähelle uuden vastaavan hintaa, mutta projekti ei tuottaisi yhtään tykkiä lisää riviin. Tuliyksikön putkimäärä voisi tietysti muuttua, mikä lisäisi silti tuliyksiköiden määrää. Olit itsekin tuossa ylempänä ihan aiheellisesti huolissasi kaluston riittävästä määrästä. Hankitaan uutta ja ylläpidetään vanhaa siinä sivussa. Ei ohenneta omia rivejä haaskaamalla rahaa kustannustehottomiin ratkaisuihin.
 
Viimeksi muokattu:
Minä tulen olemaan paikalla.

Asiasta ihan toiseen. Menin jokunen päivä sitten ohi Häijään apsista, enkä nähnyt sen pihaan tullutta 130 K 54 kanuunaa enää. Onko kukaan nähnyt sitä viime aikoina, ehkä vaan missasin sen auton ikkunasta katsoessani. Nousi vaan epäilys, että se on saatettu reaktivoida ja lähettää Ukrainaan, tai purettu Ukrainaan lähetettävien varaosiksi.

Pääsitkö tilaisuuteen?
 
Jospa tehtäisiinkin tästä vanhemmasta 155mm kalustosta rautatietykistöä. Laitetaan koko patteristo samaan junaan.

Onnistuu shoot and scoot.
Eikun ratikkatykki pattereita. Hetikohta, hopi hopi

(kiinnostuneet voi katsoa viestihistoriasta mitä on kirjoitettu ratikkatykeistä, ja missä maassa niitä on ollut käytössä- 1 pisteen vihje, ei ole ruotsi. Naapurimaistamme)
 
Viimeksi muokattu:
Viimeksi muokattu:
Pidetäänkö Nenosen tykki kisaa, eli tulenavauskisaa edelleen? Olisi häpeä, jos ulkomaan elävät sen voittaisivat.
 
Back
Top