-TripleX-
Respected Leader
Lyhyt artikkeli turkkilaisen Repkonin tuotteista eli ammusten valmistuslinjoista.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
En ole viimeaikoina seurannut täällä Ukraina keskustelua, joten ajattelin kysyä kommentteja ryssän viimeaikaisille tykistö menetyksille? Tai ainakin netissä on viimeaikoina näkynyt tappiolukija joiden mukaan naapuri kärsisi todella paljon menetyksiä. Onko näille erityistä selitystä, kun en ole kuullut mitään erityistä mainintaa?
Uusi tykinputkien valmistustehdas Brittein saarille saksalaisten ja brittien yhteistyönä. 120 mm ja 155 mm putkia tarkoitus alkaa tekemään, kysyntää varmasti on.
Rheinmetall to make gun barrels in the UK as part of new defence pact
Howitzer plan comes amid push by western nations to support Ukrainewww.ft.com
Asiaan liittyen luulen: Sitä mietin että kun nyt tuotantokapasiteetti lienee kautta maailman keskitetty 155 millisen tykistön ammusten tuotantoon, niin mitenkäs sitten muut ammukset? Ajattelin, että jos 155 millisen kranaatin valmistuksen olevan niin vaativaa vaadittavien toleranssien takia, niin onko sitten KRH:n ammukset yhtä vaativia? Ja olisiko siten mahdollista tuottaa KRH:n ammuksia muilla menetelmillä tuotanto kapasiteetin parantamiseksi? Itseasiassa mietin että mitä siitä tulisi jos KRH:n kranaatin tekisi teräsputkesta? Pyrstö ja nokkakartio tietenkin tehtäisiin miten parhaiten kyettäisiin, mutta pääasiassa kranaatti olisi tehty hyllystä löytyvästä putkesta. Sirpalointia avustettaisiin työstämällä urat putken sisäpinnalle.
Nyt olen ymmärtänyt, että pullokaulana KRH:n ammusten valmistuksessa on räjähdysaineen saatavuus sekä sytyttimien valmistusmäärät.
Ei tee valmiina räjähdysaineena voimakkaampaa, muttei merkittävästi heikompaa, ja amatolin hinta on huomattavasti halvempi kuin puhtaan TNT:n. Tyypillinen amatolin sekoitussuhdehan on n. 60/40 TNT/AN. Hyöty tulee siitä, että TNT:ssä on puutetta hapesta, kun taas ammoniumnitraatissa on happiylimäärä, jolloin TNT:n vaikutus tehostuu, joka kompensoi AN:n heikompaa tehoa.Ovatkohan jo harkinneet AN:n sekoittamista TNT:hen ja missä suhteessa. Sikäli kun muistan, niin 20% AN tekee TNT:stä entistäkin voimakkaampaa. Sytyttimien kanssa voi sitten olla omat ongelmansa. Mutta niiden tuotannosta minä en tiedä mitään. Missäkähän maissa noita tehdään?
Onko tuo sama ChatGPT, joka kertoi minulle pitkät pätkät Suomessa perustetuista kolmesta SS-divisioonasta, SS-miesten salamurhayrityksestä Mannerheimiä vastaan ja eduskuntatalon pommiattentaatista syksyllä 1944 sekä Suomen ja Ruotsin välisen sodan uhasta vuonna 1965?Vaikka en varsinaisesti asiassa ekspertti olekaan niin olen täältä oppinut, että KRH:n kranaatteja voi tehdä samalla tavalla kuin tykin kranaatin kuoria eli takomalla/puristamalla ja lämpökäsittelemällä jolloin sirpaloitumisesta saadaan optimaalinen, mutta prosessi on kallis. Niitä voidaan myös tehdä ihan umpiteräksestä sorvaamalla, jolloin isoin ongelma on suuri hukka teräksessä ja sen myötä valmistus on nopeaa tai ainakin helposti skaalattavissa, mutta ei kuitenkaan kustannusoptimissa. Halvinta on valaa muoteissa suoraan oikean kokoisia kuoria, joita ehkä pitää viimeistellä hieman sorvaamalla ja ainakin tehdä kierteet sytyttimelle. Tällaisissa kranaateissa lienee se sirpaloituminen jonkin verran epätasaisempaa, mutta ammuttavaa syntyy.
Sinänsä KRH:n ammusten tuotantoon ei tarvita samoja laitteita kun puhutaan kuorista, mutta räjähdysaineen täyttö vaatinee ainakin länsimaissa rauhanaikana siihen vihkiytyneet työntekijät sekä sopivat tilat ja luonnollisesti sitä räjähdysainetta.
Nyt olen ymmärtänyt, että pullokaulana KRH:n ammusten valmistuksessa on räjähdysaineen saatavuus sekä sytyttimien valmistusmäärät.
Kysyin vielä ChatGPT:ltä noista KRH:n kranaatinkuorien valmistuksesta niin tarjosi vaihtoehtoina edellisten lisäksi 3D tulostusta ja kuumaekstruusiota eli puristamista muottiin, näitä kuulemma tutkitaan myös, mutta alkuinvestoinnit ovat kalliita.
Ammattilaiset korjatkoon asiavirheet.
Tiedä häntä, mitä kysyit siltä?Onko tuo sama ChatGPT, joka kertoi minulle pitkät pätkät Suomessa perustetuista kolmesta SS-divisioonasta, SS-miesten salamurhayrityksestä Mannerheimiä vastaan ja eduskuntatalon pommiattentaatista syksyllä 1944 sekä Suomen ja Ruotsin välisen sodan uhasta vuonna 1965?
Kysyin, miksi Suomi perusti SS-divisioonia jatkosodan aikana ja kertoi minulle kaikkien kolmen SS-divisioonan nimet, kokoonpanot ja taistelut. Sitten kysyin SS-miesten tekemästä vallankaappausyrityksestä syksyllä 1944 (ei kuulemma ollut sellaista, sillä presidentin salamurhayritys ja eduskunnan pommiattentaatti ovat normaalia yhteiskunnan turbulenssia). Lopuksi kysyin Suomen ja Ruotsin välisestä sodasta 1965, jota ei kuulemma ollut, mutta LKP toteutettiin molemmissa maissa ja armeijat keskitettiin rajoille.Tiedä häntä, mitä kysyit siltä?
Ei varmasti kannata kysyä tekoälyltä miksi kysymyksiä ylipäätään koska vastaus on jokatapauksessa subjektiivinen. Toisekseen ChatGPT:n vastaus kysymykseen perustiko Suomi SS-divisioonia Jatkosodan aikana on seuraava.Kysyin, miksi Suomi perusti SS-divisioonia jatkosodan aikana ja kertoi minulle kaikkien kolmen SS-divisioonan nimet, kokoonpanot ja taistelut. Sitten kysyin SS-miesten tekemästä vallankaappausyrityksestä syksyllä 1944 (ei kuulemma ollut sellaista, sillä presidentin salamurhayritys ja eduskunnan pommiattentaatti ovat normaalia yhteiskunnan turbulenssia). Lopuksi kysyin Suomen ja Ruotsin välisestä sodasta 1965, jota ei kuulemma ollut, mutta LKP toteutettiin molemmissa maissa ja armeijat keskitettiin rajoille.
Tässä vaiheessa totesin, että varmasti hyvä kampe, mutta lähdekritiikki lienee paikallaan.
OT. Jatka hiukan verran, itse olen pudonnut kelkasta tuosta tekoälystä. Missä sille voi esittää kysymyksiä ja onko palveluita useimpia ja onko se maksullinen?Ja väärä ketju tälle asialle, en jatka aiheesta.
Ei tee valmiina räjähdysaineena voimakkaampaa, muttei merkittävästi heikompaa, ja amatolin hinta on huomattavasti halvempi kuin puhtaan TNT:n. Tyypillinen amatolin sekoitussuhdehan on n. 60/40 TNT/AN. Hyöty tulee siitä, että TNT:ssä on puutetta hapesta, kun taas ammoniumnitraatissa on happiylimäärä, jolloin TNT:n vaikutus tehostuu, joka kompensoi AN:n heikompaa tehoa.