Tykistö

Kuten yllä, mutta lisään sen, että en sanoisi "ei" PZH-2000:lle, jos ne saisi kilpailukykyiseen hintaan.

Täysin samaa mieltä. Mutta nykyisessä tilanteessa..onko myyjiä? Ja tuntuisi olevan aika paljon ostajiakin, joten hinta voi nousta kovastikin.

Saisikohan E-Afrikalta halvalla G6 SPG-juttuja... Ei ne niitä kumminkaan itse tarvitse.. :D
 
Ei kai nyt tukkirekka-tyyppisellä ajoneuvolla minnekään huonolle metsätielle ajella. Kyllä ne tukit ihan muilla ajoneuvoilla sieltä metsätien varresta ajellaan sinne isommalle tielle.

Kyllä sinne vain ajellaan. Metsäkone tuo tukit metsäautotien varteen ja sieltä tukkiauto nostelee ne tukit HIAB:lla kyytiin. Niin, ja virallisessa nimityksessä siis on "auto" keskellä. http://fi.wikipedia.org/wiki/Metsäautotie
 
Eikös Sirpalevaikutus ole suurempi tykillä, ja painevaikutus vastaavasti raketinheittimellä suurempi( ammuksella tietysti) noin suurinpiirtein. Kuorma-ammukset ja sun muut sitten erikseen.

Riippuu varmaan laskentatavasta. Jos käytetään sirpaleita per ammus kriteeriä, niin en oikein usko. Sirpaleita per tonni ammuksia, ei varmaan sekään. Mutta jos katsotaan sirpaleita per räjäjäde kilo, niin silloin tykistöllä saattaa olla etu. Sirpaleiden kanssa monta pientä sirpaleammusta on yleensä parempi, kuin yksi iso.

Mutta en näe noissa kummassakaan mitään erityistä eroa. Raketin heittimet saattavat olla hieman parempia kaupungissa, syystä että enemmän räjähteitä ammuksessa.

Jos haluat, että vihollinen pitää päät alhaalla sirpaleiden takia, niin käytä korohoroa.
 
Perinteisessä raketinheittumen raketissa (taistelukärjessä) on yleisesti suurempi prosentti räjähdysainelatausta kuin tykistön kranaatissa. Syystä että rak. heittimen rakettia ei tarvitse valmistaa kestämään samanlaisia lähtökiihdytyksiä kuin tykistön kranaattia. Sama myös lentopommissa vs. kranaatti.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös Sirpalevaikutus ole suurempi tykillä, ja painevaikutus vastaavasti raketinheittimellä suurempi( ammuksella tietysti) noin suurinpiirtein. Kuorma-ammukset ja sun muut sitten erikseen.

Ei kyllä aivan. Raketin paino on n. 66kg, josta r-aine jotain 7-10kg, jäljelle jää vähintään 56kg, josta varmaan parikyt kiloa ajoainetta, joten sirpaloituvaa massaa jää 36kg. Tykin kranaatin sirpaloituva massa on n. 19kg. Eihän raketinheittimissä muuten olisi mitään järkeä, jos niissä ei olisi sirpaloituvaa massaa, koska paine tappaa niin lyhyen matkaa. Sama jos käsikranaatti olisi pelkkä r-aine ja sytytin.
 
Kuten yllä, mutta lisään sen, että en sanoisi "ei" PZH-2000:lle, jos ne saisi kilpailukykyiseen hintaan.
Samaa mieltä jos löytyy käytettynä ja halvemmalla mitä pyörillä maksaisi...
 
Ei kyllä aivan. Raketin paino on n. 66kg, josta r-aine jotain 7-10kg, jäljelle jää vähintään 56kg, josta varmaan parikyt kiloa ajoainetta, joten sirpaloituvaa massaa jää 36kg. Tykin kranaatin sirpaloituva massa on n. 19kg. Eihän raketinheittimissä muuten olisi mitään järkeä, jos niissä ei olisi sirpaloituvaa massaa, koska paine tappaa niin lyhyen matkaa. Sama jos käsikranaatti olisi pelkkä r-aine ja sytytin.
Onhan hyökkätessä käytettävä käsikranaatti käyttännössä pelkkä sytytin ja r-aine;)

Mutta tykistön kranaatin kuori on käsitykseni ( väärä?) mukaan paljon sitkeämpää, vai miten se ilmaistaan, vetolujuudeltaan suurempaa, kuin raketinheittimen ammus. Tällöin sirpaleet saavat huomattavasti suuremman lähtönopeuden r-aineen räjähtäessä. Kyse ei ole siis pelkästään sirpaloituvasta massasta.
 
Kun/jos liikut maastossa ja tulet metsäautotielle, niin ne on tosiaan tukkirekalle tarkoitettuja
Joo. Olet oikeassa. Olen kyllä liikkunut paljon luonnossa ja harrastan eräretkeilyä pienessä määrin. Vähän meikäläiseltä karkaa ajatus. Kysehän oli tykistön liikkuvuudesta. Tela vs pyörä.
 
Kysymyksessä vielä ihan tavalliset rekat, ei edes mitään sotilasversioita.
 
Kysymyksessä vielä ihan tavalliset rekat, ei edes mitään sotilasversioita
Mites keväällä, kun märkää. Talvella, kun liukasta. Syksyllä, kun kuraista. Mites ajetaan suojaan, kun radiosta tulee ilmoitus ilmavaara, About 5min aikaa suojautua. Taitaisi ajoneuvot olla iloisesti tiellä. Tela-ajoneuvo mennä huristeli iloisesti tieltä ilmasuojaan kuusikkoon;) Vähän kärjistäen!
 
Mites keväällä, kun märkää. Talvella, kun liukasta. Syksyllä, kun kuraista. Mites ajetaan suojaan, kun radiosta tulee ilmoitus ilmavaara, About 5min aikaa suojautua. Taitaisi ajoneuvot olla iloisesti tiellä. Tela-ajoneuvo mennä huristeli iloisesti tieltä ilmasuojaan kuusikkoon;) Vähän kärjistäen!

Näin:
Hyväthän ne telat ovat, mutta tykistön hommissa eivät laajemmassa määrin hintansa väärtit.
 
Onhan hyökkätessä käytettävä käsikranaatti käyttännössä pelkkä sytytin ja r-aine;)

Mutta tykistön kranaatin kuori on käsitykseni ( väärä?) mukaan paljon sitkeämpää, vai miten se ilmaistaan, vetolujuudeltaan suurempaa, kuin raketinheittimen ammus. Tällöin sirpaleet saavat huomattavasti suuremman lähtönopeuden r-aineen räjähtäessä. Kyse ei ole siis pelkästään sirpaloituvasta massasta.

Ei ole sitkeää. Kranaattien kuoret tehdään mahdollisimman hauraiksi, jotta energiaa ei mene hukkaan kuoren rikkomiseen. Samalla toki pyritään saamaan sirpaleet sopivan kokoisiksi, sillä sopimaton kuorimateriaali hajoaa jauheeksi tai sitten repeää vain muutamaksi kappaleeksi.
 
Ei ole sitkeää. Kranaattien kuoret tehdään mahdollisimman hauraiksi, jotta energiaa ei mene hukkaan kuoren rikkomiseen. Samalla toki pyritään saamaan sirpaleet sopivan kokoisiksi, sillä sopimaton kuorimateriaali hajoaa jauheeksi tai sitten repeää vain muutamaksi kappaleeksi.
Minulla on sitten väärä käsitys tykistön ammusten tehokkaammasta sirpaloitumisesta vs raketinheittimen ammus?

eikös kuitenkin sirpaloituvan kuoren sisälle pidä saada mahdollisimman suuri paine ennen sirpaloitumista? Jos kuori sirpaloituu heti laajenevat kaasut pääsevät sirpaleiden "ohi". No, olen amatööri tässä asiassa, mutta asia on mielenkiintoinen!
 
Viimeksi muokattu:
Hyväthän ne telat ovat, mutta tykistön hommissa eivät laajemmassa määrin hintansa väärtit
Joo. Itse olen vain sitä mieltä, että telatykki on paras Suomen olosuhteisiin. Se on sitten asia erikseen onko se taloudellisesti järkevää. Olisko järkevää ostaa" paskempaa" samalla hinnalla enemmän. Elikkä ei pzh 2000:tta.
Siihen en osaa vastata. Panos/hyöty. Osaako joku vastata?
 
Minulla on sitten väärä käsitys tykistön ammusten tehokkaammasta sirpaloitumisesta vs raketinheittimen ammus?

eikös kuitenkin sirpaloituvan kuoren sisälle pidä saada mahdollisimman suuri paine ennen sirpaloitumista? Jos kuori sirpaloituu heti laajenevat kaasut pääsevät sirpaleiden "ohi". No, olen amatööri tässä asiassa, mutta asia on mielenkiintoinen!

Se hoidetaan räjähteellä. Valitaan räjähteeksi jokin räjähde joka saavuttaa maksimipaineen mahdollisimman nopeasti. TNT on tässä hyvä, joskin parempiakin on nykyään saatavilla.
 
Joo. Itse olen vain sitä mieltä, että telatykki on paras Suomen olosuhteisiin. Se on sitten asia erikseen onko se taloudellisesti järkevää. Olisko järkevää ostaa" paskempaa" samalla hinnalla enemmän. Elikkä ei pzh 2000:tta.
Siihen en osaa vastata. Panos/hyöty. Osaako joku vastata?

Ongelma on siinä, että meillä luultavastikin hankittaisiin noita tykkejä tiettyyn tarkoitukseen, eli määrä on suht. kiinteä ja budjetti sen mukaan. Sen jälkeen PV jätetään normaali budjettinsa varaan selviämään käyttökuluista. Lisäksi näyttäisi siltä, että alustojen välillä ei näytä olevan erityisen isoa hintaeroa.
 
Metsäautotie on helppotie. Ja suomessa pisin etäisyys metsäautotielle on 23km. Eli olit missäpäin suomea tahansa ja miten päin tahansa, niin 23km päässä on metsäautotie.
Ja esim Uaz sport cabriolet pääsee vielä pahempia reittejä, kuhan ei ole isoja puita :) :) :)
 
Back
Top