Tykistö

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Matti_(kätkö)

Matti oli jatkosodan aikaisen kaukopartioidentäydennys- eli huoltojärjestelmän osana toiminut varustekätkö.
Matit oli tarkoitettu partioille, jotka toimisivat neuvostojoukkojen selustassa suomalaisten vetäytyessä ja rintaman siirtyessä vastustajan mahdollisen suurhyökkäyksen takia.

Varustekätköjä oli tehty aikaisemminkin täydennysten jakamiseksi pienempiin osiin, mutta Matti-järjestelmä perustettiin Karjalankannaksellekeväällä 1944.

Matteja rakensi erityisesti Erillinen pataljoona 4:n I komppania eli entinen Osasto Vehniäinen.
Mattien perustamisasioilla liikkui toiminta-alueen tuntevia kaukopartiomiehiä, kuten Heikki Määttänen.

Matteja ei tule sekoittaa sodanjälkeiseen asekätkentään, jossa tosin käytettiin osin samoja menetelmiä ja kätkijöinä oli samoja henkilöitäkin.
 
Tykki on usein parempi suora-ammunnassa (pl. AMOS, NEMO jne.). Ei sillä, että kyseinen ominaisuus olisi kovin haluttu...
Näin se tietysti on, ja ei tosiaan ollut suora-ammunta mielessä. Vielä kiinnostaisi tietää, onko käsitykseni 120 KRH:n ja 105 mm haupitsin tulen vaikuttavuudesta oikean suuntainen.
Paljonko maksaa 120 mm kranaatinheittimen tavallinen sirpalekranaatti? Pari sataa? K9 kaupan option tarkemmat tiedot kiinnostaa. Laitoin puolustusministerille sähköpostia, jää nähtäväksi tekeekö vastaus minusta yhtään tietäväisempää.

Poistunu jo sa-kalustosta, mikä on moneen kertaan täälläkin kirjoitettu.
No näinhän minä olen täältä lukenut. Miten saatoin unohtaa? :)

Miksi Utin erikoismiehet ovat johtamassa raketinheittimen ammuntoja? Eikö aselaji ole väärä? Voidaanko tästä päätellä, että ko. aseen tulenjohtajat ovat erikoislääkäreitä? Eli tarkoitus ampua vihollisen linjojen taakse ja sinne täytyy lähettää ensin kuperkeikkamiehet tulenjohtajiksi? Varmaan sitten Ilmavoimien JDAM:in käyttö samalla periaattella eli maasta johdettava tulenkäyttö Horneteille on uttilaisten heinää? JASSM:it varmaan maalitetaankin sitten USA:lta saatavien satelliittikoordinaattien perusteella eikä tulta johdeta maasta käsin. Olenko ihan hakoteillä?
Utin erikoismiehiltä onnistunee tiedustelu syvyydessä, joten he ovat juuri oikea porukkaa tekemään kiusaa vihollisen esikunnille ja huoltoryhmityksille ym. arvokkaille maaleille. Eroaako ilmatulenjohtaminen merkittävästi normaalista tulenjohtamisesta? Jos tiedustelutulenjohtaja havaitsee maalin jota voisi vaikka JASSM:lla sohaista, niin onnistuuko tiedustelutulenjohtajalta tulenjohto JASSM:lle? Käsittääkseni eroaa, olisiko tarvetta laajemmalle ilmatulenjohto-osaamiselle?
 
Viimeksi muokattu:
Onko titteli ILMATJA myös raketinheittimiä tai pintatorjuntaohjuksia palveltaessa?

Tuskin on, mutta (toki tietämättä ILMATJA-koulutuspolkua) jos oletan, että jos osaa johtaa JASSM-tulta, niin osaa myöskin TJ:n hommat, myös raketinheittimien 122/298mm kaikkien ampumatarvikkeiden käytön. Se nyt ei ole tosiaankaan mitään rakettitiedettä... Nm. PSTJA ->TJPÄÄLL

Ilmatulenjohdosta vaikka seuraavaa luettavaa:
https://fas.org/irp/doddir/dod/jp3_09_3.pdf
 
Tuskin on, mutta (toki tietämättä ILMATJA-koulutuspolkua) jos oletan, että jos osaa johtaa JASSM-tulta, niin osaa myöskin TJ:n hommat, myös raketinheittimien 122/298mm kaikkien ampumatarvikkeiden käytön. Se nyt ei ole tosiaankaan mitään rakettitiedettä... Nm. PSTJA ->TJPÄÄLL

Ilmatulenjohdosta vaikka seuraavaa luettavaa:
https://fas.org/irp/doddir/dod/jp3_09_3.pdf

Kuulostaisi äkkiseltään hankalalle jos tarvittaisiin kolmimiehinen partio:

ilmatulenjohtaja
raketinheitintulenjohtaja
pintatorjuntaohjustulenjohtaja

ja tulevaisuudessa mahdollisesti myös neljäs partion jäsen eli tykistöohjustulenjohtaja

:unsure:

Mut mitäpä maallikko näistä ymmärtäisi... :D
 
Kuulostaisi äkkiseltään hankalalle jos tarvittaisiin kolmimiehinen partio:

ilmatulenjohtaja
raketinheitintulenjohtaja
pintatorjuntaohjustulenjohtaja

ja tulevaisuudessa mahdollisesti myös neljäs partion jäsen eli tykistöohjustulenjohtaja

:unsure:

Mut mitäpä maallikko näistä ymmärtäisi... :D

Tässäpä se. Mielestäni on vähän huono juttu rotia näitä asioita täällä aina kauhean kevytmielisesti vailla mitään kosketuspohjaa, näistä jutuista kertyy semmoinen tekstimassa joka vääristää niitä lukevien ihmisten käsitystä siitä, miten hommat menee ja luo monesti sellaisen kuvan, ettei intillä ole muuta kuin peukaloita kämmenessä.
 
Tässäpä se. Mielestäni on vähän huono juttu rotia näitä asioita täällä aina kauhean kevytmielisesti vailla mitään kosketuspohjaa, näistä jutuista kertyy semmoinen tekstimassa joka vääristää niitä lukevien ihmisten käsitystä siitä, miten hommat menee ja luo monesti sellaisen kuvan, ettei intillä ole muuta kuin peukaloita kämmenessä.

Tiedoksi riittänee että firmalla on kyky hoitaa homma. Yksityiskohdista viis.
 
Asiasta ketjun melko alkupäähän.. :) Maallikon on hyvin vaikea ymmärtää tätä tykinputkien kulumisongelmaa, tai no joo: kun Turkin sulttaani pommitti Konstantinopolin (ensimmäinen iso eurooppalainen kaupunki joka on varastettu imbberialistisen iSlamin toimesta) muureja kivikuulilla niin ymmärtäähän tämän tykkimieskin mutta siis nykyään, ja jo WWII aikana.

Miksei putkiin järjestetä voitelua? Auton moottori kestää jopa miljoona kilometriä vaikka sylinterien toleranssit ovat hyvinkin tarkkoja..
Miksi kranaatin pitää ylipäätään olla koko ajan metalli vastaan metalli tilassa?

Miksei putki ole hieman väljä ja kantaosassa jonkinlainen voiteleva tiivistysrengas männänrenkaan tapaan? Miksei tykinputki ole yleensä rihlaton ja vasta loppupäässä olisi vaihdettava putki jossa olisi rihlat halutun pyörimisliikkeen aikaansaamiseksi?

Kannattaa kenttätykkejä ylipäätään tehdä enää vai olisiko viisaampaa kehittää kranaatinheittimiä? Vihollinenhan pystyy määrittämään tykkipatterin sijainnin helposti koska tykin kranaatit lentää aina samalla tavalla mutta kranaatinheittimen kranaatteja pystyisi säätämään niin ettei tarkka patterin määritys enää onnistuisikaan..

Miksei tehdä 2000-luvun Stalinin urkuja: tavallisen kuorma-auton lavalle asennettava "kasetti", putket voisivat olla halvinta terästä tai jopa muovia koska ne olisivat takaa auki ja kertakäyttöisiä, ja sitten niissä itse kranaateissa olisi hieman älyä mikä mahdollistaisi riittävän osumatarkkuuden.. ei kuitenkaan mitään ohjuksia hintasyistä mutta eipä pari servoa ja lastua paljoa maksaisi..

Yksi hullu kysyy enemmän kuin 100 viisasta ehtii vastaamaan :D
 
Asiasta ketjun melko alkupäähän.. :) Maallikon on hyvin vaikea ymmärtää tätä tykinputkien kulumisongelmaa, tai no joo: kun Turkin sulttaani pommitti Konstantinopolin (ensimmäinen iso eurooppalainen kaupunki joka on varastettu imbberialistisen iSlamin toimesta) muureja kivikuulilla niin ymmärtäähän tämän tykkimieskin mutta siis nykyään, ja jo WWII aikana.

Miksei putkiin järjestetä voitelua? Auton moottori kestää jopa miljoona kilometriä vaikka sylinterien toleranssit ovat hyvinkin tarkkoja..
Miksi kranaatin pitää ylipäätään olla koko ajan metalli vastaan metalli tilassa?

Miksei putki ole hieman väljä ja kantaosassa jonkinlainen voiteleva tiivistysrengas männänrenkaan tapaan? Miksei tykinputki ole yleensä rihlaton ja vasta loppupäässä olisi vaihdettava putki jossa olisi rihlat halutun pyörimisliikkeen aikaansaamiseksi?

Kannattaa kenttätykkejä ylipäätään tehdä enää vai olisiko viisaampaa kehittää kranaatinheittimiä? Vihollinenhan pystyy määrittämään tykkipatterin sijainnin helposti koska tykin kranaatit lentää aina samalla tavalla mutta kranaatinheittimen kranaatteja pystyisi säätämään niin ettei tarkka patterin määritys enää onnistuisikaan..

Miksei tehdä 2000-luvun Stalinin urkuja: tavallisen kuorma-auton lavalle asennettava "kasetti", putket voisivat olla halvinta terästä tai jopa muovia koska ne olisivat takaa auki ja kertakäyttöisiä, ja sitten niissä itse kranaateissa olisi hieman älyä mikä mahdollistaisi riittävän osumatarkkuuden.. ei kuitenkaan mitään ohjuksia hintasyistä mutta eipä pari servoa ja lastua paljoa maksaisi..

Yksi hullu kysyy enemmän kuin 100 viisasta ehtii vastaamaan :D
@veeteetee
 
Miksei tehdä 2000-luvun Stalinin urkuja: tavallisen kuorma-auton lavalle asennettava "kasetti", putket voisivat olla halvinta terästä tai jopa muovia koska ne olisivat takaa auki ja kertakäyttöisiä, ja sitten niissä itse kranaateissa olisi hieman älyä mikä mahdollistaisi riittävän osumatarkkuuden.. ei kuitenkaan mitään ohjuksia hintasyistä mutta eipä pari servoa ja lastua paljoa maksaisi..

Nuo 2000-luvun urut voisivat hyvinkin olla ohjelmassa sodan pitkittyessä. Kuulostaa juuri järjestelmälle jollaiseen joudutaan turvautumaan kun vanha tavara kuluu eikä uutta saada mistään. Valmistajana Reiskan konepaja Nakkilassa ja alustana häkäpönttökuormuri. Varoetäisyys omaan ryhmitykseen karttaruudun luokkaa.
 
Kuulostaisi äkkiseltään hankalalle jos tarvittaisiin kolmimiehinen partio:

ilmatulenjohtaja
raketinheitintulenjohtaja
pintatorjuntaohjustulenjohtaja

ja tulevaisuudessa mahdollisesti myös neljäs partion jäsen eli tykistöohjustulenjohtaja

:unsure:

Mut mitäpä maallikko näistä ymmärtäisi... :D

Olin Ivalossa alkusyksystä lomalla. Ja satuin Ivalon Rajan valatilaisuuteen. Kävin hakemassa ilmaset hernekeitot. Ja juttelin kalustoesittelyn varusveijarien kanssa.

Rajan kaverit saa kuulemma tulenjohtokoulutuksen x00km syvyyteen. Vai miten se sanotaan oikein.
 
Viimeksi muokattu:
Pläräsin vanhoja valokuvia.

Kuva-arvoitus, mikä on tämä mystinen tulenjohtolaite Simradin lemin alla?

Kuvattu joskus 15-25 vuotta sitten jollain messuilla, esim. vuoden 1997 MP-messut Helsingissä. Pöytä on PV:n tutkimuslaitoksen tms.

Tarkoitatko harmaata laatikkoa naamioverkon päällä? Simradin laite (tai sen evoluutioversio) on kai nykyään Rheinmetallin Vinghøg LP10TL Target Locator. Ylimmässä kuvassa kolmijalan päällä ylhäältä alkaen mielestäni: LP10TL, lämpökamera, Gonio Light. Veikkaisin, että alemmassa kuvassa näkyvä, maassa oleva, neljäs osanen on virtalähde tai vastaava. Ainakin nuo postaamassasi kuvassa näkyvät lukitussalvat toi mieleen LV217-radion akun kiinnityksen.
FOI2000.png


"FOI2000 Fast- accurate- flexible

Applying the latest technology, we have introduced a completely new forward observer instrument for fast, precise and reliable target detection, identification, location and fire correction. The Simrad LP10TL s the key component in the FOI 2000 system. THe system has a modular approach where the system is customized to requirements of each mission. System components are:

- FTI Thermal Imager, FLIR Systems new high performance FTI with dual FOV.
- Gonio Light by Vectronix, electronic goniometer
- MK11-7 North finding gyro by Diehl, option to deliver precise azimuth reference."

http://umgwll.net/land-force/Forward Observer System.html

Rheinmetallin datasheet FOI2000 systeemistä:
https://www.rheinmetall-defence.com...0111lp10tltargetl_foi2000forwardobservers.pdf

GonioLight esite:
https://www.nides.cz/fileadmin/slozka/pdf/SAFRAN150526_Vect_Produktflyer_GonioLight.pdf

img0122.jpg

https://www.global-security-solutions.com/FLIRThermalImagers2.html
 
Olin Ivalossa alkusyksystä lomalla. Ja satuin Ivalon Rajan valatilaisuuteen. Kävin hakemassa ilmaset hernekeitot. Ja juttelin kalustoesittelyn varusveijarien kanssa.

Rajan kaverit saa kuulemma tulenjohtokoulutuksen x00km syvyyteen. Vai miten se sanotaan oikein.

(y) Vihollisen alueella toimittaessa, pitää olla kovan koulutuksen saaneita kavereita, jotka ovat toimintakykyisiä säässä kuin säässä, kaikkina vuodenaikoina.
 
@rukkaskikka tuolla aikaisemmassa kuvassa on siis PVn käytössä oleva Simrad LP7F laseretäisyysmittari. LEMin alla on todennäköisesti goniometri ja sen jalusta. Niistä @MaK oli kiinnostunut, koska ne eivät ole ilmeisesti välineitä jotka olisivat olleet laajasti jaossa joukoilla jotka ovat Simradin LEMiä käyttäneet. Mahdollisesti siis kokeilukäytössä ollut kokonaisuus.
 
Muistelen että tuo Simradin alla oleva vekotin tunnettiin tulenjohtolaskimen nimellä. Pöydällä oleva laatikko on Simradin laseretäisyysmittarin akkulaturi.
 
Asiasta ketjun melko alkupäähän.. :) Maallikon on hyvin vaikea ymmärtää tätä tykinputkien kulumisongelmaa, tai no joo: kun Turkin sulttaani pommitti Konstantinopolin (ensimmäinen iso eurooppalainen kaupunki joka on varastettu imbberialistisen iSlamin toimesta) muureja kivikuulilla niin ymmärtäähän tämän tykkimieskin mutta siis nykyään, ja jo WWII aikana.

Miksei putkiin järjestetä voitelua? Auton moottori kestää jopa miljoona kilometriä vaikka sylinterien toleranssit ovat hyvinkin tarkkoja..
Miksi kranaatin pitää ylipäätään olla koko ajan metalli vastaan metalli tilassa?

Miksei putki ole hieman väljä ja kantaosassa jonkinlainen voiteleva tiivistysrengas männänrenkaan tapaan? Miksei tykinputki ole yleensä rihlaton ja vasta loppupäässä olisi vaihdettava putki jossa olisi rihlat halutun pyörimisliikkeen aikaansaamiseksi?

Kannattaa kenttätykkejä ylipäätään tehdä enää vai olisiko viisaampaa kehittää kranaatinheittimiä? Vihollinenhan pystyy määrittämään tykkipatterin sijainnin helposti koska tykin kranaatit lentää aina samalla tavalla mutta kranaatinheittimen kranaatteja pystyisi säätämään niin ettei tarkka patterin määritys enää onnistuisikaan..

Miksei tehdä 2000-luvun Stalinin urkuja: tavallisen kuorma-auton lavalle asennettava "kasetti", putket voisivat olla halvinta terästä tai jopa muovia koska ne olisivat takaa auki ja kertakäyttöisiä, ja sitten niissä itse kranaateissa olisi hieman älyä mikä mahdollistaisi riittävän osumatarkkuuden.. ei kuitenkaan mitään ohjuksia hintasyistä mutta eipä pari servoa ja lastua paljoa maksaisi..

Yksi hullu kysyy enemmän kuin 100 viisasta ehtii vastaamaan :D
Tykin putki ja esim auton moottorin sylinteri on hyvin erilaiset paikat. Kun auton sylinterissä on painetta 10-20 baria, tykissä voi olla tuhansia. Mikään voiteluöljy ei kestä sellaisia olosuhteita, ja palaessaan (epäpuhtaasti) aiheuttaisi vain ylimääräistä karstoittumista.

Tykki ja krh on eri ase ja eri rooli. Tykin kantama on pidempi jolloin niitä tarvitaan vähemmän peittämään sama alue, ja niillä voidaan ampua kauempaa, varsinkin uudemmalla ammuksella (base bleed, ramjet, jne).

Jos tulisi totaalinen sota, varmasti alkaisi halpojen urkujen konsepti kiinnostamaan Euroopassakin.
 
Back
Top