Tykistö

Kyllä se nuoliammuksen kantama on enemmän kuin 4km. Ammunnanhallinta ei välttämättä käsittele tiettyä etäisyyttä pidempiä esim tuo 4 km, koska osuminen ajoneuvoon on melko hankalaa tai edes kohteen näkeminen
 
Vielä 44 suurin osa vaunuista oli lyhyellä putkella. Suositeltava suhde yksiköissä taisi olla yksi 76mm vaunu kolmea 75mm kohden.

Tässä näkyy, mitä jo kerroin.

1. In spring 1944 British tank troops were composed of three regular Shermans and one Firefly.

2. By February 1945, some 2,000 Sherman Fireflies had been built and British, Commonwealth and Polish armoured units were equipped with a 50/50 mix of 75 mm and 17-pounder-armed Shermans.
 
30m, 4km, --> kolmion sivu 2km. Jos pikalasku toimi, niin lähtökulma on noin 1 asteen. Saa ja kannattaa tarkistaa.
 
Muoks. Väärä vitja, viesti poistettu.
 
Viimeksi muokattu:
Minulle väitettiin joku vuosi sitten erämessujen esittelyssä vaunumiesten suusta että L44 tykin suusta ja 45 asteen kulmassa Leon alikali lentäisi n. 120 km. En tiedä sitten oliko kyseessä DM 53 vai vanhempi nuoli.
 
Tätä voisi ehkä haarukoida esim. näin.

155mm kanuuna ampuu 900m/s lähtönopeudella ilmeisesti noin 30km päähän.

1800m/s lähtönopeudella ammuksella on nelinkertainen kineettinen energia ==> 120km

Lisäksi alikali on verrattoman paljon aerodynaamisempi yliääninopeuksissa. Esim. kerroin 1,3 antaisi 160km kantaman.
 
Tätä voisi ehkä haarukoida esim. näin.

155mm kanuuna ampuu 900m/s lähtönopeudella ilmeisesti noin 30km päähän.

1800m/s lähtönopeudella ammuksella on nelinkertainen kineettinen energia ==> 120km

Lisäksi alikali on verrattoman paljon aerodynaamisempi yliääninopeuksissa. Esim. kerroin 1,3 antaisi 160km kantaman.

Lisäksi nuoliammus nousee huomattavan korkealle, jossa ilmanvastus on vähäinen.
Lisäksi nuoliammuksen nopeus on jopa 10-15% maan kiertoradalle vaadittavasta nopeudesta (8,2 km/s.).
 
Vaunumiehet ovat nyt puhuneet oikein kunnolla suun täydeltä paskaa. Kyllä ei lennä alikalikka eikä muukaan projektiili vaunukanuunasta ammuttuna 120 km etäisyydelle, se on vissi!
Älä yleistä jos yksi mies liioittelee.

JVA3944 120-26 psa 6 DM53A1 PSVK L44 psa pth maksimi kantama (Xmax) on 52 048m.

Lähde: MAAVVAROM D2.8 Ampuminen panssarivaunujen aseilla. (HM735/8.11.2017) Liite 5: 120mm L44/L55 -Panssarivaunukanuunan järjestelmäkohtaiset määräykset, taulukko 1 MAAVVAROM D 2.8 mukaiset arvot aseelle 120 PSVK L55.

Muuten taulukko 2 MAAVVAROM D 2.8 mukaiset arvot aseelle 120 PSVK L44 saman laukauksen Xmax on 48 798m.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossahan se nyt tuli @CV9030FIN viestissä esille ja kyllä asia pitäisi olla muutenkin aika selvää jos vaivautuu kaivamaan fysiikan kirjat esille ja katsomaan vaikka sitä sivua jossa kerrotaan mitä ilmanvastukselle tapahtuu nopeuden kasvaessa.

Mistään yleistyksestähän ei muuten ollut kyse vaan siitä, että 120 kantamasta @Einomies1 kertoneet paskahatut olivat höpisseet ihan omiaan.
 
Ravlundan ampuma-alueella Ruotsissa joskus AMOS/Nemo-ammunnoissa muistan;) kuulleeni, että heillä Leolle vaara-alue olisi 150 km ja sehän on enemmän kuin maksimikantama, mutta kuinka paljon?
 
Älä yleistä jos yksi mies liioittelee.

JVA3944 120-26 psa 6 DM53A1 PSVK L44 psa pth maksimi kantama (Xmax) on 52 048m.

Lähde: MAAVVAROM D2.8 Ampuminen panssarivaunujen aseilla. (HM735/8.11.2017) Liite 5: 120mm L44/L55 -Panssarivaunukanuunan järjestelmäkohtaiset määräykset, taulukko 1 MAAVVAROM D 2.8 mukaiset arvot aseelle 120 PSVK L55.

Muuten taulukko 2 MAAVVAROM D 2.8 mukaiset arvot aseelle 120 PSVK L44 saman laukauksen Xmax on 48 798m.

Millä korolla maksimikantamat toteutuu?
 
Ei sitä varomääräyksessä sanota, mutta varmaankin osapuilleen maksimikorotuksella jonka po. aseelle saa. 2A6 tapauksessa se taitaa olla jotain 20 asteen tienoilla.
 
20 asteen kulman voisi arvioida antavan karkeasti noin puolet 45 asteen kulman kantamasta, kun ottaa myös ilmakehän tiheyseroja huomioon.

Jos näin olisi, niin sitten se L55-putkesta voisi olla jonkun verran päälle 100km.
 
Ei sitä varomääräyksessä sanota, mutta varmaankin osapuilleen maksimikorotuksella jonka po. aseelle saa. 2A6 tapauksessa se taitaa olla jotain 20 asteen tienoilla.
20 asteen kulman voisi arvioida antavan karkeasti noin puolet 45 asteen kulman kantamasta, kun ottaa myös ilmakehän tiheyseroja huomioon.

Jos näin olisi, niin sitten se L55-putkesta voisi olla jonkun verran päälle 100km.
Kaikissa suora-ammunta aseiden varomääräyksissä kyse on laskennallisesta arvosta jossa ei huomioida asejärjestelmän fyysisiä rajoitteita (kuten asejärjestelmän maksimikorotus) vaan lasketaan maksimikantama laskennallisella optimikulmalla. Teoriassa vaunu (tai joku muu ase) voisi olla esimerkikisi rinteessä, jolloin "kulma" on suurempi kun mihin periaatteessa fyysisten rajoitteiden perusteella asejärjestelmällä voi ampua. Laskennat on tehnyt Puolustusvoimien tutkimuslaitoksen fysiikan tohtorit ballistiikkalaskentohjelmilla jotka huomioivat ulkoballistiset ilmiöt ns. normaalioloissa.

MAAVVAROM D2.1 joka käsittelee jalkaväen aseita, itseasiassa antaa noita laskentaan käytettyjä optimikulmia joita ei D2.8:ssa mainita. Nämä optimikulmat eivät ole itseasiassa lähelläkään 45 astetta vaan tyypillisesti 31-33 astetta ja suurimpien ollessa 38 astetta. Pienimmät 25 asteen kulmat ovat poikkeuksia, koska ne ovat lyhyt kantamaluotien kulmia. Laskennalliset arvot pätevät ns. Suomalaisissa taulukko-olosuhteissa (ilma ja ruuti 0 astetta C, ilmanpaine 750 torr)
 
Viimeksi muokattu:
Sehän on vaan hyvä että nykyään varomääräykset lasketaan "optimeilla", tarpeeksi isolla otannalla joku ne kuitenkin testaa...

Faija-vainaa kertoi 50-luvulla sattuneesta tapauksesta, jossa hän oli tykistön tulenjohtajana. Tulikomennon jälkeen kuuntelivat kuinka kranaatit lensivät korkealta yli, ja samantien käskivät tuli seis. 2 kranaattia omakotitalon pihaan, 4 talon vieressä olevalle maantielle. Hieman sitä kuulemma selviteltiin miksi ammuttiin n. 7km yli maalin... PV maksoi hajonneet ikkunat ja taisi vielä kustantaa vähän pintamaaliakin...
 
Back
Top