Tyyli on köyhän perusoikeus

Maidan

Respected Leader
:) Huomasin että sekalainen vaatteketju puuttuu. Olisi hyvä olla tälläinen, jossa voi keskustella kaikista mitä liitty vaatteisiin (ja jälkineisiin).


Löysin huuto.netista tälläinen ihanan karvahatun, mutta valitettavasti se on jo myyty:
XmV0+

SA armejan karvahattu v 1946

Upea karvahattu!


Kun suoritin varusmiespalvelun Dragsvikissa niin sitä kutsuttiin karhunv***ksi. Siviilimpi nimi taitaa olla reuhka? Virallinen nimi tietääkseni yksinkertaisesti talvilakki.
Haluan semmoisen. Tämä malli on minun suosikki. Olen kokeillut vaikka minkäläisiä, mutta tämä on paras Suomen oloihin.

Löysin uffasta saman mallisen vintagen Fredriksonilla tehdyn supikoirasta, varmaan 70 luvulta. Puhdistin karvan talkilla, etikaalla, tuuletin, pidin varmuuden vuoksi sekä saunassa että pakastimessa. Nyt raikas ja ihana. Vuoren pesin vedessä oikein hyvin ja desinfektioin ja ompelin takaisin. Nyt uskallan pitää mutta supikoira on pistävä turkis.

Tänään näin yhden nuoren kundin sillä oli vielä parempi supikoirasta, sillä oli pienempi lakki ja korvat mutta se oli pyöreämpi malli. Oli tyrmistyttävän hyvänäköinen! Mieli tehnyt juosta perässä ja pyydä myymään :rolleyes: semmoisia malleija ei edes näy ja taatusti suomalainen vintage.

Seuraava ostos on tuo kuvan karvahattu :) hyvä että huomasin.
(Olen hattujen frikki ja mulla vaikka minkäläisiä, kaikki vanhoja kirpputoreilta, paitsi yksi)

wnSY+
Näytän teille nyt mitä ostin kaupasta. Väriä en kerro, jotta minua ei tunnistettaisi kun se on päällä. Se on suomalainen ja ekoturkis. Lammas.
http://d.pr/i/wnSY
Mitäs sanotte tosta? :)
Meillä se oli norsunv...u.

 
Viimeksi muokattu:
:) Huomasin että sekalainen vaatteketju puuttuu. Olisi hyvä olla tälläinen, jossa voi keskustella kaikista mitä liitty vaatteisiin (ja jälkineisiin).

Pyyntö moderaatoreille: voisitteko ystävällisesti siirtää "Hauskat kuvat" ketjusta viestit 2195,2196,2199,2200,2201,2202,2203? Se on tärkeä.

Löysin huuto.netista tälläinen ihanan karvahatun, mutta valitettavasti se on jo myyty:
XmV0+

SA armejan karvahattu v 1946

Upea karvahattu!
Jyväskylän Millogin myymälässä oli viime viikolla vielä satoja vastaavia myynnissä. Harmaita ja sinisiä.
 
Viimeksi muokattu:
Oletko varma että juuri tälläisiä kun kuvassa yllä? Onko kenellä tietoa minkä malliset karvalakit olivat 1950 luvulla?

Tälläisiä?
https://www.savenmaa.fi/tuote/armeijan-karvalakki-sa/arm0000000245/
Onko siinä teko- vai luonnonkarva?
Harmaan malli on pysynyt samana sota-ajoilta saakka.
Savenmaan lakit ovat juuri samaa kamaa kuin harmaa perinteinen karvalakki. Tekoturkista. Savenmaan kuvissa toinen kuva on selvästi aivan iskemätön.
Kuvassa 50-luvun lakki :D
rokan%2Bantti%2B.jpg
 
Onko tässä kuvassa saman mallinen:
ufaC+
Kyllä.
Voisin myydä omani, mutta koiranpentu saalisti sen ja repi turkista irti sängyssämme. No, ilman turkista kohta oli keltainen kuin kananiho, mutta pistin tyttäreni värjäämään kohdan harmaalla tussilla. Menee täydestä, elämää nähneen näköinen on vain tyylikäs.
Käytän sitä tosi kovien pakkasten ulkoiluhattuna.
 
Harmaan malli on pysynyt samana sota-ajoilta saakka.
Savenmaan lakit ovat juuri samaa kamaa kuin harmaa perinteinen karvalakki. Tekoturkista. Savenmaan kuvissa toinen kuva on selvästi aivan iskemätön.
Kuvassa 50-luvun lakki :D
rokan%2Bantti%2B.jpg
Eli sama mitä ketjun ensimmäisessä kuvassa? Näyttää erilaiselta kuitenkin, oletko ihan varma?

Voi miten harmi, siinä iskemattomassa Savenmaa karvalakissa loppui koko 57
Lähetän sinne tiedustelun..
Tälläisen tarvitsen ehdottomasti. Harmana.
 
Viimeksi muokattu:
Itsekin olen nykyään aika köyhä. Lopetin työt kokonaan ja aloitin täysipainotteisen opiskelun. Silti ostan edelleen aika muodikkaita ja suhteellisen kalliitakin vaatteita. En halua näyttää miltään pultsarilta. Äsken ostin uuden inttihenkisen Jack & Wolfskin parkatakin hintaan 320e. 20% sain alennusta kun kovasti tinkasin. Hyvään takkiin kannattaa panostaa, sillä pärjää monta vuotta. Tällaisen:


1107671-1010-1-glacier-canyon-parka-night-blue.png
 
Viimeksi muokattu:
Minulla on talvitakki josta en luovu millään, oli joskus myynnissä V-lekalla tai Supernovalla, en muista kumpi. Mutta onneksi siis ostin silloin koska nyt näitä ei löydy juuri mistään, ainakaan Suomesta. Ruotsalainen Värmejacka M90.

faltuniformer-varmejacka-m90-11009-c1.jpg


Siinä on yksi ominaisuus josta todella tykkään eli rintaremmi jonka avulla sitä voi pitää kuten viittaa. Vaikka kädet ovat pois hihoista niin takki pysyy selässä remmin ansiosta. Kätevä ominaisuus jos sattuu olemaan lämmintä eikä ole tarvetta pitää takki kiinni.
Rintaremmi näkyy tässä kuvassa:
6Z-e3ajnV8wvUxLZpbVq0AF3WTLJawusiKibyFjH3h0Q_ezMeDZj0DX3fY9eUu0UC7GTBJfW-uK6RQ=s220
 
Viimeksi muokattu:
Eli sama mitä ketjun ensimmäisessä kuvassa? Näyttää erilaiselta kuitenkin, oletko ihan varma?

Voi miten harmi, siinä iskemattomassa Savenmaa karvalakissa loppui koko 57
Lähetän sinne tiedustelun..
Tälläisen tarvitsen ehdottomasti. Harmana.
Sinuna menisin johonkin Millogin SA-myymälään/muuhun varustekauppaan paikan päälle, niin saat varmuuden. Koko 57 on aika yleinen.
Tuosta linkistä voit tutkia, millainen karvalakki oli käytössä sota-aikana. Minun silmiini mallissa ei ole eroa. Vähäiset erot siinä, miltä näyttää jonkun päässä, tulevat siitä, kuinka tiukasti läpät on kiristetty päälle, ja miten pieni pää on, esim tuolla mallinukella on pieni pää.
http://sa-kuva.fi/neo?tem=webneofin#
 
Minulla on talvitakki josta en luovu millään, oli joskus myynnissä V-lekalla tai Supernovalla, en muista kumpi. Mutta onneksi siis ostin silloin koska nyt näitä ei löydy juuri mistään, ainakaan Suomesta. Ruotsalainen Värmejacka M90.

faltuniformer-varmejacka-m90-11009-c1.jpg


Siinä on yksi ominaisuus josta todella tykkään eli rintaremmi jonka avulla sitä voi pitää kuten viittaa. Vaikka kädet ovat pois hihoista niin takki pysyy selässä remmin ansiosta. Kätevä ominaisuus jos sattuu olemaan lämmintä eikä ole tarvetta pitää takki kiinni.
Rintaremmi näkyy tässä kuvassa:
6Z-e3ajnV8wvUxLZpbVq0AF3WTLJawusiKibyFjH3h0Q_ezMeDZj0DX3fY9eUu0UC7GTBJfW-uK6RQ=s220
Ohoh..kaunis. Kelpaisi minullekin ja tälläinen voi olla unisex malli. Onko niitä vielä myynnissä?
 
Ei Suomessa mutta Ruotsista saa jotain harvoja kokoja. Olen jotain tilannut tästä nettikaupasta joten tiedän kokemuksesta että toimittavat Suomeen: http://www.rodastjarnan.com/faltuniformer/varmejacka-m90-11009
Tässä on erilaiset kuvat sun takista:
http://bushcraftusa.com/forum/threads/sealegs-swedish-surplus-thread-56k.37537/
Kävin jo Rödästjäernan sivulla katsomassa, mutta koista en saanut selville mitään. Ihme taulukko.

Löysin sieltä toisen takin sekin repro, jota kuulemma Bush piti päällä ja Marylin Monroe. Näitä kuvia pitää etsiä vielä.
Nyt löysin naisten takkien kohdalla seuraavan taulukon:
BSCn+
 
Minun takin koko on 180(cm)/85(kg). Olen n. 170 cm lyhyt, n 90kg (vatsaläskiä on). Silti minun takin alle mahtuu reilusti vaatekertoja että pärjäisi vaikka pohjoisnavalla. Se Värmejacka M90 kun on suunniteltu puettavaksi varsinaisen univormun päälle eli siis taukotakiks niin se on todella tilava.
En tiedä kuinka suuri olet mutta normaalipainoiselle keskimittaiselle naiselle arvaisin kyllä että koko 180/65 pitäisi sopia jos ei ole tarvetta paksulle kerrokselle vaatteita takin alle. Sitä kokoa näkyy olevan 9 kpl varastossa.
 
Virallinen nimitys on turkislakki m39. Lakkia on kahta mallia eli ns miehistömallia sekä upseerimallia. Miehistömallissa läpät sidotaan naruilla, upseerimallissa läpät pysyvät ylhäällä neppareilla.

Täältä saa ns. miehistömallia:
http://swat.fi/index.php?route=product/product&product_id=3887

Hieno lakki ja varmasti lämmin. Mallin ilme on jostain syystä vähän hapan. Mahtaako karvalakki kiristää?

Itse omistan kaksi ns Nikita-mallista turkislakkia. Toinen on tarhatusta naalista, toinen ilmeisesti sutta. Onneksi on ollut pakkasia niin olen taas pitkästä aikaa voinut kaivaa ne kaapista.

Olen joskus miettinyt että onko tuo lakkimalli todella saanut nimensä sen Neuvostoliittoa johtaneen harvahampaista rantapalloa muistuttaneen ukkelin mukaan?

En tiedä..niitä on nähty niin monen neuvostojohtajan päissä ja Stalinilla.
Venäjällä sitä kutsuttu ushankaksi. Nikitasta kuulin vasta Suomessa joskus 90 luvulla. Silloin luulin että se jotenkin liittyy Elton Johnin kappaleen Nikita.

Tämä japanilainen malli ushankassa on aina tuima, vaikka sillä ei olisi mitään päässä.
No tässä hän ei ole niin tuima:
wbuJ+


Tuo on aivan ihana liivi, tästä minä haavelen.
 
Viimeksi muokattu:
Kun olin aivan pieni (alle kouluikäinen) niin meillä oli kotona oranssiksi värjätty lampaantalja (saattoi olla myös feikkitalja) jonka päällä makasin telkkaria katsellen.
 
Kun olin aivan pieni (alle kouluikäinen) niin meillä oli kotona oranssiksi värjätty lampaantalja (saattoi olla myös feikkitalja) jonka päällä makasin telkkaria katsellen.

Minulle muistuu mieleen lapsuuden reissut mummolaan, jossa meillä oli aina moottorikelkan reessä porontaljat lämmikkeenä niin ei palellut pidemmälläkään reissuilla. Oli meilläkin sisällä porontalja, mutta sitten taljasta alkoi irrota karvaa ja äiti toimitti sen ulkokäyttöön.

Olen muuten huomannut että aito turkis voittaa keinoturkiksen käytännön ominaisuuksissa 100-0. Olen muun musssa huomannut että märkä lumi paakkuuntuu keinoturkikseen, mutta ei aito turkis ei kerää lunta.
 
En nyt äkkipäätään löydä kuvaa, mutta noista karvalakeista: minulla oli lapsena ketunnahkainen lakki häntineen päivineen ja alakoululaisena piisaminnahkainen karvalakki. Päätä ei palellut kovimmillakaan pakkasilla (alle -40 asteen lämpötiloissa). Isä metsästi kettuja ja näätiä ja pappa nappasi piisamit. Lumi ei tarttunut luonnonkarvaisiin lakkeihin ja sen voin kertoa kokemuksen syvällä rintaäänellä.
 
En nyt äkkipäätään löydä kuvaa, mutta noista karvalakeista: minulla oli lapsena ketunnahkainen lakki häntineen päivineen ja alakoululaisena piisaminnahkainen karvalakki. Päätä ei palellut kovimmillakaan pakkasilla (alle -40 asteen lämpötiloissa). Isä metsästi kettuja ja näätiä ja pappa nappasi piisamit. Lumi ei tarttunut luonnonkarvaisiin lakkeihin ja sen voin kertoa kokemuksen syvällä rintaäänellä.
Piisameja voi kuulemma syödäkin, liha muistuttaa kania, itse en kyllä syönyt. Piisameita saa napata, syödä ja tehdä vaikka lakin, ne tekevät paljon tihutöitä. Vaikka piisamien mielestä juuri ihmiset tekevät tihutöitä kun purkavat heidän patoja :D

Itse en edistaisi turkkistarhausta mistään hinnasta, ja kun nettia katselee niin siellä vain kiinalaisia kasvoja malleilla. Siellä Kiinassa rääkätään tarhauseläimiä :mad:

Lammasta, kun siitä käytetetään kaikki, hyväksyn. Ja tietenkin vanhat jo olemassa olevat karvahatut, vintaget. Niitä voi rauhassa käyttää loppuun ja sitten ne maatu, vaikka kompostissa silputtuna.
 
Viimeksi muokattu:
Tyylistä puheen ollen SaInt M/65 sarkatakki on varsin särmä laite. Arkikäyttöön siitä tekee huonomman taskujen puute, vain kaksi rintataskua. Jos sattuu kokoja löytymään, ei vaate ole hinnan kiroissa.

US Armyn ylijäämätrenssit ovat myös suht tyylikkäitä, jos moisista pitää. V-lekassa on yhtä kokoa miesten vihreää trenssiä ja naisille mustia ja sinisiä hyvinkin edulliseen hintaan (ainakin, jos laatu on samaa luokkaa kuin tuossa miesten vihreässä vaatekappaleessa).
 
Tyylistä puheen ollen SaInt M/65 sarkatakki on varsin särmä laite. Arkikäyttöön siitä tekee huonomman taskujen puute, vain kaksi rintataskua. Jos sattuu kokoja löytymään, ei vaate ole hinnan kiroissa.

US Armyn ylijäämätrenssit ovat myös suht tyylikkäitä, jos moisista pitää. V-lekassa on yhtä kokoa miesten vihreää trenssiä ja naisille mustia ja sinisiä hyvinkin edulliseen hintaan (ainakin, jos laatu on samaa luokkaa kuin tuossa miesten vihreässä vaatekappaleessa).
Miltä vuodelta muuten SaInt M/65? Ja nämä ylijäämät US Armejan trenseista? Minua kiinostaa milloin ne suunniteltiin. Kunpa löytysi hyväkuntoinen, mielummin uusi vuodelta 60-85 vaate..
 
Back
Top