UAV / UCAV / LAR (robotit) Uutiset ja jutut

Kokonaan uusi haara?
Mä spekuloin tuossa aiemmin jo näillä mittakaavoilla ja nyt Ukraina ilmoitti vähän uutisesta riippuen hankkivansa "satoja tuhansia" tai "2 miljoonaa" dronea vuonna 2024, niin on selvää, että tullaan näkemään drone-pataljoonia. Laskeskelin, että tyhmillä nykylaitteilla drone-komppania pystyisi toteuttamaan 18 fpv dronen iskun (kaksi joukkuetta). Jos samanaikaiseen iskuun halutaan kymmeniä tai satoja droneja niin aika massiiviset osastot tarvitaan niiden operointiin.

Parviäly jos saadaan mukaan kohtuu hinnalla (koska kalliilla ei ole varaa operoida haluttuja määriä) ja yhden operaattorin taakse saadaan useampi lennokki, niin sitten hyökkäysten volyymia voi kasvattaa ilman, että operointiin tarvitaan pataljoonien verran taistelijoita.
 
Miten tuollaisissa kuluttaj
Mä spekuloin tuossa aiemmin jo näillä mittakaavoilla ja nyt Ukraina ilmoitti vähän uutisesta riippuen hankkivansa "satoja tuhansia" tai "2 miljoonaa" dronea vuonna 2024, niin on selvää, että tullaan näkemään drone-pataljoonia. Laskeskelin, että tyhmillä nykylaitteilla drone-komppania pystyisi toteuttamaan 18 fpv dronen iskun (kaksi joukkuetta). Jos samanaikaiseen iskuun halutaan kymmeniä tai satoja droneja niin aika massiiviset osastot tarvitaan niiden operointiin.

Parviäly jos saadaan mukaan kohtuu hinnalla (koska kalliilla ei ole varaa operoida haluttuja määriä) ja yhden operaattorin taakse saadaan useampi lennokki, niin sitten hyökkäysten volyymia voi kasvattaa ilman, että operointiin tarvitaan pataljoonien verran taistelijoita.
Uskoisin että autonominen tai semi-autonominen parveilu on käytännössä ratkaisu siihen että kyetään operoimaan suuria määriä low cost droneja muutamalla operaattorilla ja tuossa toteutustapa. Tuntuisi järjen köyhältä 2024 olla käyttäjä per drone silloin kun mennään kertakäyttöisillä laitteilla iskemään. Mutta tämä vain oma mielipide, ei fakta.
 
Siis onko toi kappalehinta? 200-300k. Järkyttävän kallis mopediksi erityisesti kun ottaa huomioon, että räjähdekuorma on melko vaatimaton. Olisin kuvitellut tuollaisen hinnaksi kiina-osilla massatuotettuna ehkä kymmeneosaan tuosta.
Niin kaikki muutkin ovat kuvitelleet. Kaikki hinta-arviot mitä olen nähnyt ovat järjestään olleet yhden nollan verran lyhyempiä. Mutta pidetään mielessä, että venäjä lähti kyselemään noita tilanteessa, missä iran myös tiesi ettei kukaan muu myy millään hinnalla. Eli hinta voi hyvin olla korkein mahdollinen, mitä venäjä jaksoi maksaa, käyvän arvon sijaan.
Uskoisin että autonominen tai semi-autonominen parveilu on käytännössä ratkaisu siihen että kyetään operoimaan suuria määriä low cost droneja muutamalla operaattorilla ja tuossa toteutustapa. Tuntuisi järjen köyhältä 2024 olla käyttäjä per drone silloin kun mennään kertakäyttöisillä laitteilla iskemään. Mutta tämä vain oma mielipide, ei fakta.
Juu, operaattori johtaa parvea mahdollisesti raskaamman, paremmalla optiikalla ja radiolinkkiasemalla varustetun dronen kautta. Kun hän osoittaa maalin, parvesta lähtee akultaan tyhjin yksilö iskemään siihen. Vaikeita maaleja varten operaattori, tai vieressä istuva apuoperaattori, voi myös ottaa iskevän dronen suoraan hallintaan. Esimerkiksi korsun tai varastohallin ovesta sisään lentäminen voisi olla tällaista vaativa temppu. Johtodronen linkkiaseman kautta yhteys ei katkea matalallekaan laskeutuessa. Näin pari operaattoria voisi kyetä iskemään muutamalla kymmenelläkin dronella muutaman minuutin sisällä tietylle alueelle kymmeniin kohteisiin.
 
Mikäs tuota ja ohjusta erottaa toisistaan?
Samaa olen miettinyt, että alkaa tämä kamikaze-droonien ja ohjusten välinen ero olemaan semantiikkaa.

Drooneiksi näytetään kutsuttavan low-tech ratkaisuja, joissa on perinteistä risteilyohjusta pienempi taistelukärki. Toinen mikä näitä voi erottaa on man-in-the-loop eli on mahdollista, että Ukraina pystyy näitä laitteitaan ohjaamaan lennon aikana ihan kohteeseen saakka kun taas ohjus on täysin autonominen (ohjuskin voi saada uuden maalidatan lennon aikana mutta loppu on autonomiaa). Tuskin pelkän gps:n ja inertianavigaation avulla Ukraina näitä Pietariin asti roiskii, siinä olisi liian suuri mahdollisuus että osuu väärään paikkaan. Shahed taas on ilmeisesti ammu ja unohda -tyyppinen ase, joten sen käyttöperiaate ei käytännössä risteilyohjuksesta eroa.
 
Samaa olen miettinyt, että alkaa tämä kamikaze-droonien ja ohjusten välinen ero olemaan semantiikkaa.

Drooneiksi näytetään kutsuttavan low-tech ratkaisuja, joissa on perinteistä risteilyohjusta pienempi taistelukärki. Toinen mikä näitä voi erottaa on man-in-the-loop eli on mahdollista, että Ukraina pystyy näitä laitteitaan ohjaamaan lennon aikana ihan kohteeseen saakka kun taas ohjus on täysin autonominen (ohjuskin voi saada uuden maalidatan lennon aikana mutta loppu on autonomiaa). Tuskin pelkän gps:n ja inertianavigaation avulla Ukraina näitä Pietariin asti roiskii, siinä olisi liian suuri mahdollisuus että osuu väärään paikkaan. Shahed taas on ilmeisesti ammu ja unohda -tyyppinen ase, joten sen käyttöperiaate ei käytännössä risteilyohjuksesta eroa.
Mutta tätä soppaa hämmentää myös vanhat puhtaasti man-in-the-loop - toimiset ohjukset, kuten AGM-12 Bullpup tai SS.11. Lisäksi samaan liemeen on sotkeutumassa myös pommipuoli, kun mm. JDAM-ER:stä ollaan harkitsemassa moottoroitua versiota.

Itse olen sitä mieltä, että terminologia ei vain ole pysynyt mukana teknologian kehityksessä ja nyt ollaan näiden aseiden kanssa samankaltaisessa vaiheessa kuin esim. laivastoteknologia oli n. 1850-1900 tienoilla. Muutaman kymmenen vuoden sisällä puun runkomateriaalina syrjäytti ensin rauta ja sitten teräs, samaan aikaan purjeet korvautuivat ensin mäntähöyrykoneella ja siipirattailla, sitten turbiini ja potkuri korvasivat nuo, ja kaiken lisäksi aseistus koki lähes täydellisen muodonmuutoksen riviin asetettujen kuulia ampuvien suustaladattavien tykkien korvautuessa takaaladattavilla barbetille, kasemattiin ja lopulta torniin asennetuilla muotoiltuja kranaatteja ampuvilla kanuunoilla. Sen aikaisilla ihmisillä lienee ollut ihmettelemistä kerrassaan tuossa kehitysjuoksussa.

Ehkä jo kymmenen vuoden kuluttua alkaa olla nähtävissä, minkälainen terminologia vakiintuu uuden aikakauden kielenkäyttöön. Mutta tällä hetkellä pommit, dronet ja ohjukset ovat kaikki kehittymässä kohti yhtä yhtymäpistettä, jossa niitä ei voi erottaa toisistaan perinteisillä mittareilla.
 
Iranilaisen Shahed-238 dronen ruumiinavaus. Täynnä länsielektroniikkaa, moottori on ehkä kopio.

👀 "Shahed-238":
🇨🇿 Turbojet engine: PBS Velká Bíteš;
🇨🇦 Satellite navigation signals, block by Tallysman;
🇺🇸 Satellite navigation: Analog Devices and Intel;
🇨🇭 Inertial navigation: STMicroelectronics (Switzerland) and Analog Devices (USA).
🇺🇸 Microprocessor: Texas Instruments.
 
Viimeksi muokattu:

Jenkit testanneet rahtidronea suomen olosuhteissa. Mielenkiintoinen konsepti, vaikka vastaavahan amazon on jo jenkeissä siviilipuolella kokeillut. Tuollaisella voisi hoitaa ammushuoltoa etulinjaan, tai vaikka hoitaa selustaan jättäytyneen joukon huoltoa. Etukäteen sovittu paikkaa x ja aika, jolloin dronet tuo uudet muonat ja ammuksia.

Kyseisen vehkeen maksimi kuormaus on 68kg, kantama 70km ja nopeus 108kmh
 
Hyvää harrastuneisuutta, mutta ehkä se proto kannattaa saattaa ensin valmiiksi.
Hyvä idea mutta sotilaselektroniikassa on otettava muutakin huomioon mitä ei siviilipuolen vehkeissä ole. GPS taitaa olla yksi ja käsittääkseni sotila puolen gps sirut eroavat siviilipuolen siruista.
 
Hyvää harrastuneisuutta, mutta ehkä se proto kannattaa saattaa ensin valmiiksi.
Ja kun harrastuksesta tulee ammatti ja pitää alkaa maksaa palkkoja ja niiden sivukuluja, nousevat ne kustannuksetkin.
Silti hyvää pohdintaa Markukselta ja ehkä hän perustaa firman joka kykenee kehittämään sellaisen dronen kuin hän nyt on miettinyt.
 
Back
Top