UAV / UCAV / LAR (robotit) Uutiset ja jutut

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raveni
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Niin että 100 miljoonaa yhteen satelliittiin joka näkee kohteen silloin tällöin? Radanmuutokset lyhentävät ikää ja sitten täytyisi luoda vielä vastaanottokeskukset sun muut. Ei ole tätä päivää. Sille on syynsä että esim usa kehittää global hawkeja. MALE uav on keskikorkeuksissa viihtyvä pitkän toiminta ajan omaava lennokki. Se ei ole hyvän ilmatorjunnan omaavalle vastustajalle minkäänlainen ongelma hoitaa tonttiin. Meillä toki on etuna se että meidän ei välttämättä kannata lennättääkään niitä vehkeitä pietarissa tai moskovassa vaan koska puolustuksemme perustuu siihen että vihollinen päästetään syvyyten, kulutetaan ja tuhotaan. Tuollaisessa tapauksessa ajantasaisella tilannetiedolla on iso merkitys. Vihollisella ei ole tuollaisella alueella 100% ilmanherruutta (toivottavasti ei tai sitten meillä on roppakaupalla muita ongelmia) tai s400 tasoisia järjestelmiä. Nämä pienet uavit hoitavat hyvin komppania/pataljoona tason tiedustelua mutta kyllä prikaati/sotanäyttämölle tarvitaa MALE UAV tasoinen järjestelmä tänä päivänä jos tarkoituksena on vastustajaa kurittaa eikä vain ottaa vastaan.

Mietitäänpä nyt vaikkapa israelilaista Heron 900 -lennokkia. Lentelee noin 9km korkeudessa 120km/h nopeudella. Ei minkäänlaisia häiveominaisuuksia. Väistelykyky nolla. Ei omasuojajärjestelmiä. Kiva ottaa sieltä videokuvaa toki, mutta täydellinen maali ilmatorjunnalle. Maan tasalta katsottuna tutkahorisontti 9km korkeudelle on 391km. Osumaprosentti modernille ilmatorjuntajärjestelmälle lienee jossain 99-100% välimaastossa. Ellei sitten ole tarkoitus hoitaa Vaasan seudun tilannekuvaa en näe tuon kaltaiselle lennokille tarvetta.

Toinen kysymys on, millaista tiedustelukykyä tarvitaan? Suomen oloissa tärkeää ei ole jonkun Afganistanin tapaan etsiä epäilyttäviä miesryhmiä ja paikantaa niitä metrin tarkkuudella ja tarvittaessa kyetä katsomaan kannetaanko lautoja vai
sinkoja. Suomen oloissa tärkeämpää on havaita ajoneuvoja ja nimenomaisesti perinteistä patarautaa. Kuorma-autoja, kevyitä ja raskaita panssaroituja ajoneuvoja, helikoptereita, lentokoneita, tykkejä, kontteja. Niiden erottamiseen ei tarvita lennokin tarjoamaa todella pientä resoluutiota vaan jo parin metrin resoluutio riittää. Taktiseen käyttöön, esimerkiksi selvittämään mitä komppanian etumaastossa liikkuu, on käyttökelpoisia minilennokkeja ja näin tuleekin olla. Saksalainen KZO lienee järkevän lennokkikoon ylärajoilla tämän hetken tarjolla olevista laitteista.

Toistan edelleen, Suomelle sopivia keskiraskaita/raskaita lennokkeja ei ole vielä markkinoilla. Varmasti niitä ajan myötä tulee ja niitä voi hyvinkin suurvaltojen käytössä jo olla.

Nuo keskiraskaat ja raskaat lennokit ovat myös kalliita. Heron 900:n hinta liikkuu 25mE tienoilla, Global Hawk maksaa 100mE kieppeillä. Suomelle riittävän tiedustelusatelliitin kappalehinta pyöri kymmenkunta vuotta sitten n. 2mE tienoilla. Ei sitä varten tarvi mitään monimutkaisia maa-asemajärjestelyjä. Paras järjestely Suomelle ja mahdolliselle maaliittoumalle joka satelliittikykyä hankkisi, olisi varmaankin hankkia rauhanajan satelliittikuvat vapailta markkinoilta ja pitää lkp-varana muutamia kymmeniä satelliitteja joille olisi valmiit laukaisujärjestelyt. Muutamilla kymmenillä satelliiteilla saisi hyvän peiton ja tappiovaraa. Suomella, Ruotsilla, Norjalla ja Tanskalla olisi riittävät resurssit tämän kaltaiseen järjestelyyn.
 
holo_gcs_2.jpg

Holographic Ground Control Station
The Holographic Ground Control Station (GCS) has a large holographic display in front of the pilot station, so that other personnel can oversee and observe the drone operations. The holographic display would make it easier for non drone personnel to understand drone operations. It also be valuable for training drone operators.
http://www.popsci.com/china-shows-holographic-ground-control-system-drones
 
The Ikhana unmanned aircraft system (UAS) just played a huge role in providing live video coverage on December 5, 2014, of NASA's Orion spacecraft splashdown and recovery. Based at NASA's Armstrong Flight Research Center in California, the Ikhana, which is flown by human pilots in a ground station, is a flying testbed also used for NASA earth science and aeronautics research.
 
Textron Systems Unmanned Systems Maritime Operations in Atlantic Ocean - Viriginia Capes Opeating Area, Vacapes Oparea. October 2014. Navy Relentless/NAS Patuxent River, MD.



Teams from AAI Unmanned Aircraft Systems and Overwatch Intelligence demonstrated the family of unmanned aircraft systems to high-ranking officials from various countries.
 
Itse olisin Hermes 450LE:n kannalla Rangerin korvaajaksi. Hermes 900 olisi erittäin hyvä koska sen hyötykuorma on suuri ja monipuolinen mutta se on kallis ja raskas. Sveitsi osti itselleen 2014 kesällä Hermes 900 järjestelmän jossa on 6 lennokkia järjestelmineen ja se maksoi 280 milj. usd. Hermes 450 on edullisempi vaikka kantaa vähemmän hyötykuormaa, siltikin jopa 150 kg! Hermes 450 on lentänyt maailmalla jo yli 20 000 lentotuntia ja se on kuulemma luotettavuustilastojen kärkeä. Uusimmat versiot kuten LE (long endurance) voi olla ilmassa jopa 30 tuntia kerrallaan (perusversio n.17 h). Hermes 450 kykenee 200 km:n lentosäteeseen line-in-sight ohjauksella ja satellittiyhteydellä kantamaa voi kasvattaa jopa 300 km:n saakka.

Mikään häivelennokki tuo UAV ei ole mutta ei ole moni muukaan vastaava. Huippunykyaikaisten häive-ominaisuuksien lisääminen UAV:n lisää hintaa reilusti ja samoin rahallista menekkiä kun tuo pudotetaan. Eihän nykyinen Rangerkaan ole häivelennokki ja on Hermeksessä jopa taivutetut peräsimet mm. tutkapinta-alaa pienentämään. Jos tässä aletaan odottelemaan kehittyneempää lennokkia meille joka olisi halvempi niin saa odottaa loputtomiin! Lennokit eivät halpene vaan kallistuvat koko ajan ja kehittyvät huimaa vauhtia. Odottava ei saa koskaan valmista tuotetta jos odottelee aina vaan parempaa.

Hermes 450LE olisi hyvä, riskitön ja luotettava vaihtoehto jonka valmistajana on alan yksi johtavia valmistajia. Israelilainen sotateknologia on myös tunnetusti luetettavaa ja kehittynyttä sekä hyvin kenttäkelpoista ja testattua.
Hermeksestä olisi hyötyä rauhanajan maa- ja merivalvonnassa sekä kriisin- ja konfliktin aikana valvomassa vihollisen signaaliliikennettä merellä ja maalla. Hermestä voitaisiin hankkia myös kohtuullinen määrä joka kestäisi asiaankuuluvat tappiotkin. Useampi lennokki sekoittamassa naapurin tutka- ja viestiliikennettä, hankkimassa tietoa ja maalittamassa kohteita merellä ja maalla ei kuullosta huonolta.

Hermes 450 voidaan laukaista suomalaisen Robonicin katapultilla:
HERMES450-robonic-launcher.jpg


Britit valitsivat Hermes 450:n oman Watchkeeper UAV:n perustaksi ja santsaavat ohjelmaan 500 milj.usd. vuosina 2010-2018 joten se kertoo jotain järjestelmän luotettavuudesta.http://defense-update.com/products/w/watchkeeper.htm
Kannattaa myös muistaa että tulevaisuuden aseelliset konfliktit voivat olla moninaisia ja pitää sisällään painostamista, alueloukkauksia ilmassa, merellä ja merenpinnan alla. Ei todennäköinen uhka ole välttämättä aina se S-400 joka väijyy kaikkea mahdollista ja ampuu rajan takaa vaan myös matalamman tason epäselvä uhka jota vastaan pitää myös osata toimia. Silloin ajantasainen tilannekuva ja toimiva tiedustelu on tärkeääkin tärkeämpi. Siinä tarvitaan yhtenä osana UAS:ää.

Otetaan esimerkiksi oudot ajoneuvot itärajan pinnassa jotka pitää tunnistaa omasta ilmatilasta käsin tai ruotsin casen tyyppinen "epäilyttävä toiminta" saaristossa. On paljon kustannustehokkaampaa tuon tyyppisissä tehtävissä laittaa 1-2 UAV:a paikalle keilaamaan aluetta SAR-tutkalla, lämpökameralla tai keräämässä mahd. signaalidataa n. 20-30 tuntia putkeen kuin lennellä 10 000 euroa lentotunnilta kuluttavalla Super-Pumalla, Dornierilla tai NH:lla 2-3 tuntia kerrallaan alueella.

Hermes 450
AIR_UAV_Hermes_450_Overland_lg.gif

Hermes 450 LE
HERMES450LE.jpg
 
Katsokaa nyt tuota Hermeksen kuvaa. Aivan hullua maksaa tuollaisesta edes kymppitonnia, jos kuormaa ei ole mukana. Pelkkä lennokki. Suomi osaisi tehdä noita itsekin alle Sveitsin maksaman 50milj/ kappale hintaan. Aivan hulluksi mennyt koko bisnes. Kaksi tai kolme nollaa liikaa jokaisessa ostoksessa, siksi Kiina tuleekin kai korjaamaan koko potin.
 
Katsokaa nyt tuota Hermeksen kuvaa. Aivan hullua maksaa tuollaisesta edes kymppitonnia, jos kuormaa ei ole mukana. Pelkkä lennokki. Suomi osaisi tehdä noita itsekin alle Sveitsin maksaman 50milj/ kappale hintaan. Aivan hulluksi mennyt koko bisnes. Kaksi tai kolme nollaa liikaa jokaisessa ostoksessa, siksi Kiina tuleekin kai korjaamaan koko potin.

Otappa kuule selvää mitä maksaa harrastekäyttöön tarkoitetut lennokit/kopteri ja mieti sen jälkeen mitä maksaa 150 kg hyötykuormaa kuljettava 30 h toimintaajan omaava lennokki jolla on satojen kilometrien toimintasäde.
 
Jos jk;lta löytyy osaamista tehdä noita noin paljon halvemmalla, kannattaa aloittaa tuotanto heti.
Voi myydä puoleen hintaan ja silti kate olisi helkkarin moinen. Ei kun duunaamaan. Kaupankin luulisi käyvän pitkin maailmaa kun hyvää myytäisiin halvalla.
 
Jos jk;lta löytyy osaamista tehdä noita noin paljon halvemmalla, kannattaa aloittaa tuotanto heti.
Voi myydä puoleen hintaan ja silti kate olisi helkkarin moinen. Ei kun duunaamaan. Kaupankin luulisi käyvän pitkin maailmaa kun hyvää myytäisiin halvalla.

Vaikka se maksaisi Suomessa tehtynä saman kuin ulkomailta ostettu niin tuotanto kannattaisi silti aloittaa heti koska kotimaahan pyörimään jäävä raha on aina parempi kuin ulkomaille valunut, vara-osien yms huolto suoraan oman maan kamaralta jo strateginenkin etu ja kenties tuloja myynnistä ulkomaille.

Aerodynaamisesti tuo näyttää amatöörin silmään aika yksinkertaiselta, jos tässä maassa on kerran osattu suunnitella ja rakentaa oikeitakin lekoja niin luulisi tuollainenkin syntyvän.

Yleisesti ottaen ihmetyttää miten vähän kotimaista asejärjestelmätuotantoa on, kuitenkin patsastellaan kaiken maailman osaamis/kilpailukyky tutkimusten kärjessä.
 
+ Pariisin rauhansopimuksen aserajoitukset (muistio niistä luopumisesta tuskin saavuttanut vielä kaikkia kommareita ministeriöissä) sekä muu yleinen suomettuminen.
Tuostahan irtauduttiin aikoja sitten... Meillä vihervasemmisto tekee kaikesta yrittämisestä vaikeaa ja kallista ja puolustusmateriaali alalla menemisestä käytännössä mahdotonta... Kotimaan tilaukset eivät riitä koska raha ja ulkomaille myymistä rajoittaa nämä samaiset maailmanparantajat sen verran että mikään yritys varsinkaan aloitteleva ei sitä sotaa kestä.
 
Miettikääs vielä ideanikkarit mitä UAV markkinoilla olisi Patriaa vastassa? Israelin Elbit joka on vallannut käytännössä markkinat suurella kapasiteetilla sekä kenttätestatuilla järjestelmillään sitten muut Iippofirmat. Länsinaapuri Saab on osa BAE Systems jättiläistä ja kehittää häivelennokkia joka maksaa maltaita. Sitten rapakon takana on jenkkifirmat lukuisilla tuotteillaan. Meillä ei paukut riitä kehittämään kokonaista UAV järjestelmää ainakaan muussa kuin mini UAV sarjassa. Patrialla on jo MASS joka ei tietääkseni ole myynyt kovin hyvin.

Minäkin kannatan kotimaista tuotekehitystä mutta tuolle alalle ei ole järkeä ängetä kun ei siinä ole juuri toivoa. Meillä osataan tehdä kranaatinheittimiä, joista on pitkä kokemus ja tykkejä sekä mainioita kuljetusvaunuja. Muutakin voidaan valmistaa mutta tuotteet pitää osata brändätä oikein ja valita markkina joilla on järkevää toimia pienillä resursseilla. Miksemme esim. kehitä kyberturvallisuusratkaisuja kuten ohjelmistoja tai markkinoi aktiivisemmin merimiinateknologiaa?
 
Hassua miten avuttomaksi ja kyvyttömäksi Suomen tulee heittäytyä heti kun puhutaan asejärjestelmien kehittämisestä. BKT lienee aika hyvä mittari kansakunnan resursseista? Israelin BKT on melkein sama kuin Suomen, mutta Merkavaa tehdään ja pöö Elbit tulee ja jyrää meitin. Länsinaapurin BKT on suunnilleen tuplat ja siellä kehitetään kaikkea mukaanlukien hävittäjälentokoneet. Suomipojan pitää vain kiltisti räplätä virustorjuntaohjelmia koska on tärkeää ettei sosiaalinen media kaadu kun taivaalta sataa pommeja.

No joo vähän kärjistin mutta kuitenkin.
 
Back
Top